Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Robotdammsugare

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2015-11-25 15:56
Ursprungligen av panther:

Hmm…vitala människor kanske vill ha sina vitala partners till annat

Som vadå, till exempel?
Jag gissar att du syftar på något snuskigt.
Och i övrigt tycker jag att robotdammsugare är en av de mest onödiga och idiotiska prylarna som uppfunnits.
Vanligt folk han väl möbler på golven, vissa har kanske till och med trappor.

Ursprungligen av Konrad:

Som vadå, till exempel?
Jag gissar att du syftar på något snuskigt.
Och i övrigt tycker jag att robotdammsugare är en av de mest onödiga och idiotiska prylarna som uppfunnits.
Vanligt folk han väl möbler på golven, vissa har kanske till och med trappor.

Ja, smutsiga golv är snuskigt
Kärlek mellan människor är lustfyllt. Endorfiner är lycka

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-20 09:31

Nu har denna tråd fått götta till sig lite mer än ett år. Vad har folk att säga om sina robotdammsugare idag?
Går i tankarna på en men vill gärna att den klara trösklar utan att man ska behöva bygga ramper över trösklarna i boendet.
De ni har erfarenhet av, hur klarar de av möblerade rum (ingen normal person har enbart en soffa i ett rum på 20 kvm)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-20 09:58
Ursprungligen av bjorsi:

Nu har denna tråd fått götta till sig lite mer än ett år. Vad har folk att säga om sina robotdammsugare idag?
Går i tankarna på en men vill gärna att den klara trösklar utan att man ska behöva bygga ramper över trösklarna i boendet.
De ni har erfarenhet av, hur klarar de av möblerade rum (ingen normal person har enbart en soffa i ett rum på 20 kvm)

I ett så litet rum som på bara 20 kvadrat så kan man väl mycket väl ha bara en soffa med soffbord utan konstigheter?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-20 10:12
Ursprungligen av zinned:

I ett så litet rum som på bara 20 kvadrat så kan man väl mycket väl ha bara en soffa med soffbord utan konstigheter?

1. Jag skrev inget om något soffbord.
2. Du svarar inte på mina frågor

Ergo: 1+2= Helt meningslöst inlägg från din sida

Ändå bemödar jag mig att svara på din fråga; jo man kan ha enbart ett soffbord och en soffa på 20 kvm...

Ursprungligen av bjorsi:

Nu har denna tråd fått götta till sig lite mer än ett år. Vad har folk att säga om sina robotdammsugare idag?
Går i tankarna på en men vill gärna att den klara trösklar utan att man ska behöva bygga ramper över trösklarna i boendet.
De ni har erfarenhet av, hur klarar de av möblerade rum (ingen normal person har enbart en soffa i ett rum på 20 kvm)

Jag har en Nevato Signature som vi har kört i två månader i möblerade rum

Erfarenheter

  • Frun var tveksam först men är numera helt övertygad

  • Katterna var ytterst tveksamma men ignorerar nu dammsugaren totalt

  • Den kör igenom vår nedervåning totalt utom toaletten (som den inte kommer över tröskeln till - hög tröskel) och tvättstugan (som den klarar av tröskeln till men som vi blockerar genom de magnetband som kan användas till detta)

  • Mattor - går oftast bra men problem med fransar och "lätta" mattor som kan få dammsugaren att stanna

  • Möbler fungerar även om den ibland får för sig att klättra upp på låga ben som en amorös tax (och riskerar att fastna). Har blockerat vissa av möblerna med dessa möbelband

  • Den låter som attans medans den kör - du vill verkligen inte vara hemma då - vår är inställd på att gå igång när vi är på jobbet

I korthet: vi är nöjda, den kompletterar vår städning bra och vi slipper numera alla tussar som bildades av det daliga fällandet från våra tre semilånghårs katter

Kan rekommenderas bara du är medveten om att den inte ersätter din vanliga dammsugare - den är ett komplement som gör att du inte behöver dammsuga/städa lika ofta som tidigare.

BTW: Jag har tre kollegor som har samma dammsugare och samtliga är nöjda. De facto så var det en av dem som kickade igång mig att köpa en och försöka

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-27 23:09
Ursprungligen av bjorsi:

Nu har denna tråd fått götta till sig lite mer än ett år. Vad har folk att säga om sina robotdammsugare idag?
Går i tankarna på en men vill gärna att den klara trösklar utan att man ska behöva bygga ramper över trösklarna i boendet.
De ni har erfarenhet av, hur klarar de av möblerade rum (ingen normal person har enbart en soffa i ett rum på 20 kvm)

Har en Roomba 651 och den fungerar utmärkt i hela lägenheten och runt alla möbler m.m.
Kör t.o.m runt inne i badrummet.

Enda problemet var att den var lite hårdhänt så fick ett extra skydd att sätta på framtill.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-12-28 08:26

Finns det något märke/modell som är lite bättre än övriga att hantera mattor med fransar?

Ursprungligen av Mija:

Finns det något märke/modell som är lite bättre än övriga att hantera mattor med fransar?

Här finns ett antal som verkar klara av från senaste test. Letar själv efter en robotdammsugare...... Det verkar att man ska ändå köra manuellt efter hörn och kanter för samtliga.
http://www.bäst-i-test.se/robotdammsugare

Ursprungligen av Ida Blix:

Fick en Neato av min snälla mamma i present och är mycket nöjd. Behöver inte alls dammsuga så ofta efter katterna längre. Jag har också lite för höga trösklar så ska kika på att installera lite ramper åt den.

Väl användbart för katterna också? ?
https://www.youtube.com/watch?v=XrG6xZfa71A

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-30 23:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har en Nevato Signature som vi har kört i två månader i möblerade rum

Erfarenheter

  • Frun var tveksam först men är numera helt övertygad

  • Katterna var ytterst tveksamma men ignorerar nu dammsugaren totalt

  • Den kör igenom vår nedervåning totalt utom toaletten (som den inte kommer över tröskeln till - hög tröskel) och tvättstugan (som den klarar av tröskeln till men som vi blockerar genom de magnetband som kan användas till detta)

  • Mattor - går oftast bra men problem med fransar och "lätta" mattor som kan få dammsugaren att stanna

  • Möbler fungerar även om den ibland får för sig att klättra upp på låga ben som en amorös tax (och riskerar att fastna). Har blockerat vissa av möblerna med dessa möbelband

  • Den låter som attans medans den kör - du vill verkligen inte vara hemma då - vår är inställd på att gå igång när vi är på jobbet

I korthet: vi är nöjda, den kompletterar vår städning bra och vi slipper numera alla tussar som bildades av det daliga fällandet från våra tre semilånghårs katter

Kan rekommenderas bara du är medveten om att den inte ersätter din vanliga dammsugare - den är ett komplement som gör att du inte behöver dammsuga/städa lika ofta som tidigare.

BTW: Jag har tre kollegor som har samma dammsugare och samtliga är nöjda. De facto så var det en av dem som kickade igång mig att köpa en och försöka

Blir nog en Neato. Synd bara att ingen av dem är kompis med Homekit.
Valen står mellan de de tre ”Connected" modellerna.
Är sidorborste bra/nödvändigt?

Ursprungligen av reboot81:

Blir nog en Neato. Synd bara att ingen av dem är kompis med Homekit.
Valen står mellan de de tre ”Connected" modellerna.
Är sidorborste bra/nödvändigt?

Vet inte. Men jag ser inte att vi saknar den. En analyserande kollega menar att dammsugaren rör om bland dammet så att dammet blåser ut från hörn och väggar så att det tas nästs gång

Jag funderade också på nätkoppling. Beslutade mig dock för att det blev för dyrt i förhållande till värde men kanske det hade underlättat med fjärrstyrning över nätet för att få igång dammsugaren de gånger den fastnat. Nästa modell blir nog en uppkopplad modell. Vid detta inköp så var jag inte övertygad så att jag ville inte riskera för mycket pengar. Dessutom så var Connectmodellerns svåra att få tag på

Ursprungligen av calinou:

Väl användbart för katterna också? ?
https://www.youtube.com/watch?v=XrG6xZfa71A

Skämt åsido så ignorerar mina katter dammsugaren totalt - till den grad att min fru var tvungen att flytta på en katt innan svansen drogs in i dammsugaren...

Ursprungligen av calinou:

Väl användbart för katterna också? ?
https://www.youtube.com/watch?v=XrG6xZfa71A

Mina katter undviker dammsugaren, så har inte fått se något sådant här underhållande hemma tyvärr. Kattvideoklipp på nätet är annars så klart en favorit att slösa bort tid på.

Ursprungligen av BlackSmp:

Skämt åsido så ignorerar mina katter dammsugaren totalt - till den grad att min fru var tvungen att flytta på en katt innan svansen drogs in i dammsugaren...

Haha! Mina flyttar sig ur vägen snabbt, men inte så panikslaget som om jag drar fram den stora dammsugaren.

Till ämnet för tråden, sedan jag först skrev i den här tråden har min Neato gått sönder lite, inte så att den inte går att använda, men ändå. Det är dammbehållaren som brustit lite i fästet in i dammsugaren så ibland "hoppar den upp" och dammsugaren stannar och klagar.

Jag bor i en lägenhet på två våningar och har fått ytterligare en dammsugare av min snälla mamma, ska kolla upp vad det är för modell (inte en Neato), för den är jag inte alls lika nöjd med. Den städar inte lika effektivt bland annat.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-31 10:29

Vi har kört en enklare variant av Romba i runt tio år nu. Det har blivit ett par batteribyten, men ingenting annat allvarligt. Vad som irriterar mig med den är jag jag ganska ofta hittar den död någonstans i huset. Den verkar inte alltid fatta att nu är det hög tid att dra hem, och den är som tidigare nämnts inte vidare intelligent så den vet inte var laddstationen är, utan måste hitta den. Den får upp en massa skit från golvet oavsett och minskar tiden vi behöver använda på att dammsuga på riktigt, så vi är i grunder nöjda.

Jag hade gärna investerat i en ny, men det blir inte förrän den här kraschar. Då tror jag att jag lägger pengarna på en som kan kartlägga rummet och planera sitt arbete bättre, det kanske blir en Romba, vi har bra erfarenhet med dom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-08-31 16:18

Vi har kvar samma Roomba som omnämndes i början av den här tråden och som vi har haft sedan 2012. Den fungerar fortfarande bra. För ett år sedan slutade sidoborsten att fungera. Nu vet jag inte hur det ligger till med Neato och de andra konkurrenterna. Men en bra grej med Roomba:n är att det finns gott om reservdelar och det är enkelt att byta ut de flesta delarna. En ny sidoborstmotor kostade 230 kr (22 GBP).

Ursprungligen av andas:

Vi har kört en enklare variant av Romba i runt tio år nu. Det har blivit ett par batteribyten, men ingenting annat allvarligt. Vad som irriterar mig med den är jag jag ganska ofta hittar den död någonstans i huset. Den verkar inte alltid fatta att nu är det hög tid att dra hem, och den är som tidigare nämnts inte vidare intelligent så den vet inte var laddstationen är, utan måste hitta den. Den får upp en massa skit från golvet oavsett och minskar tiden vi behöver använda på att dammsuga på riktigt, så vi är i grunder nöjda.

Jag hade gärna investerat i en ny, men det blir inte förrän den här kraschar. Då tror jag att jag lägger pengarna på en som kan kartlägga rummet och planera sitt arbete bättre, det kanske blir en Romba, vi har bra erfarenhet med dom.

Kan inte en robotdammsugare dammsuga på riktigt? Trodde väl att man köper en sådan som ersättning av en ordinarie. ?

Ursprungligen av calinou:

Kan inte en robotdammsugare dammsuga på riktigt? Trodde väl att man köper en sådan som ersättning av en ordinarie. ?

Ja, de kan dammsuga på riktigt och dammsuger på riktig. Se dem som dammsugarens variant av Apple Watch. Ett komplement men inte en total ersättare. Du behöver inte ta fram telefonen lika ofta med en Apple Watch. Samma sak med en robotdammsugare. Du behöver inte ta fram den vanliga dammsugaren lika ofta.

Jag kan varmt rekommendera "Xiaomi mi robot" Den kombinerar den navigeringssystemet från neato med formfaktorn av iroomba. Supernöjd och den är väldigt varsam. Bumbar aldrig in i möbler överhuvudtaget. Här är en "review" från youtube

Kostar bara 2300kr

https://www.youtube.com/watch?v=m91rEfzp3DA&t...

Jag rekommenderar att man köper modell med li-ion-batteri - de är dyrare men de med de billiga batterierna (som jag köpte) är ingen höjdare...man måste köpa nytt batteri varje år...eller vartannat år...så det blir de facto dyrare i längden.

En moppsrobot måste man ha också. ?
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/roboten-s...

  • Medlem
  • 2018-03-17 19:29

Hej!
Var ett tag sedan någon skrev något här. Har köpt min första robot och det var mest på skoj men jag är mycket imponerad.
Jag köpte en budgetvariant som jag hittade mycket gott om främst på utländska sidor. En Eufy RoboVac 11, den kör som en robotgräsklippare, dvs. lite hur som helst, men gör rent plockar upp barnens kritor, Mc Donalds sugrör, småsten, damm och hår ungefär lika bra. Har haft den i 6 månader och plockar ut mattorna, hänger dem på vädring och när jag kommer hem är det bara att slänga på så är allting klart. 1/månad åker gamla dammsugaren fram o tar de områden den inte kommer åt och lite i vissa hörnen. Hade jag köpt en i dag skulle jag köpt + varianten den går via wifi om man vill... Borde man ha en som kan våtsvabba? Är lite skeptisk till fuktiga dukar som släpar smågrus o repar men jag kan ha fel berätta vad ni har för erfarenheter. Inte superbillig men mycket under de som anses bäst.

Bevaka tråden