Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag skärmskydd? Samt fråga om läderarmband

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-15 08:29

Hallåj!

Ska införskaffa en watch på fredag. Det blir nog en Sport, trots allt. Fasligt mycket pengar annars

Men vill ju å andra sidan ha ett mer tåligare glas. Således, fråga nr 1; är det någon som har erfarenhet av något i stil med http://www.mobilextra.se/apple-watch-42mm-ska... ?

Fråga nr 2 tänker jag att jag vill rätt omgående byta ut armbandet till ett läderarmband. Svart. Någon som kan ge tips på vettigt, snyggt, prisvänligt, alternativ som funkar på 42mm?

Tack!

Senast redigerat 2015-07-30 09:34
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-07-15 10:22

Om du så fasligt rädd om din klocka kanske det är bättre att lägga den i ett glasskåp inomhus så att du inte skadar den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-15 10:33

Herr dryg visar framfötterna - mår du bättre nu?

Någon annan som kan ge vettigare svar?

Att skaffa ett skydd till klockan är total överkurs. Jag ser inget behov av det.

När det gäller läderband så är det bara att gå in till närmaste seriösa klockhandlare och titta på 22 mm band. Förslagsvis Hirsch som har många snygga modeller.

Du måste däremot köpa en adapter så att du kan montera bandet. De hittar du nog bäst på eBay.

Skärmskydd på en klocka ?

Tyckte att svaret från Mija var Klockrent

Om vi håller oss till fakta så klarar Apple Watch Sport 7 mohs. Apple Watch 9 mohs.

Jag är inte speciellt bekymrad.

Citat:

So how did Apple's watches fare? The sapphire crystal performed as expected, which is to say very well. It survived a 9-rated pick from our kit. The Apple Watch Sport made it up to a 7-rated pick without damage, but was scratched by an 8-rated pick.

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/...

Ursprungligen av BlackSmp:

Att skaffa ett skydd till klockan är total överkurs. Jag ser inget behov av det.

När det gäller läderband så är det bara att gå in till närmaste seriösa klockhandlare och titta på 22 mm band. Förslagsvis Hirsch som har många snygga modeller.

Du måste däremot köpa en adapter så att du kan montera bandet. De hittar du nog bäst på eBay.

Lite fotnot där: band med 22mm bredd rekommenderas till 38mm och till 42mm klocka rekommenderas armband på 24mm.

Många mm blir det!

Ursprungligen av trendol:

Hallåj!

Fråga nr 2 tänker jag att jag vill rätt omgående byta ut armbandet till ett läderarmband. Svart. Någon som kan ge tips på vettigt, snyggt, prisvänligt, alternativ som funkar på 42mm?

Tack!

Jag har kikat lite på armband från den här säljaren på Ebay: http://www.ebay.com/sch/sectime/m.html?_nkw=&... , det kanske kan vara något? Skickar från UK.

Ursprungligen av HerrHans:

Lite fotnot där: band med 22mm bredd rekommenderas till 38mm och till 42mm klocka rekommenderas armband på 24mm.

Många mm blir det!

Aha, jag hade för mig att det var 22 mm för 42:an ?

Bra att du rättade mig

Vill bara inflika att Sporten är betydligt mindre stryktålig på skärmen än vad man kan tro. Det är som sagt samma typ av skärm som på iPhone och är den repig så lär klockan bli det i ruskigt mycket snabbare takt. Jag fick en repa på min sport efter en månad. Ingen djup repa utan snarare i den oleofobiska behandlingen men ja... Jag har haft min SS i en och en halv månad nu utan repor. Men to each their own som man säger i amerikat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-16 11:40
Ursprungligen av trendol:

Herr dryg visar framfötterna - mår du bättre nu?

Någon annan som kan ge vettigare svar?

Det ligger ju mycket i vad han sa. Skärmskydd och skal etc på din nya vackra Apple Watch. Kom igen Du ska ju njuta av den, inte gömma den och spöka ut den till oigenkännlighet. Skippa det där, säger jag.

För övrigt så hade jag nog rekommenderat dig att lägga de extra 2500 kr för modellen i rostfritt stål som har Safir-glas. Du kommer nog känna dig tryggare då

Edit: hon sa*

Senast redigerat 2015-07-16 14:30

Fast Mija är väl knappast en "herr". Jag har alltid haft uppfattningen att hon är en hon.

Men det ska erkännas - säker är jag inte!

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast Mija är väl knappast en "herr". Jag har alltid haft uppfattningen att hon är en hon.

Men det ska erkännas - säker är jag inte!

@Mija är en hen tills dess att hen gett sitt kön tillkänna!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-07-16 22:59

Nej, ingen hen, jag är en hon. Det står kvinna i mitt pass, får lita på att det stämmer.

Ursprungligen av Mija:

Nej, ingen hen, jag är en hon. Det står kvinna i mitt pass, får lita på att det stämmer.

Gratulerar. Du är härmed den andra aktiva kvinnan på detta forum. Lycka till!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-07-16 23:11
Ursprungligen av grenhall:

Gratulerar. Du är härmed den andra aktiva kvinnan på detta forum. Lycka till!

Nädå, här är flera

Köpte Nato & andra fästen till min 42mm

Ursprungligen av Christer H:

Köpte Nato & andra fästen till min 42mm

Den går väl inte under boetten hoppas jag. Vad är det för material i fästena - du har ju aluminium i klockan
 Watch Sport. Varför inte original - det har du ju på den andra klockan.

Ursprungligen av adress@mac:

Den går väl inte under boetten hoppas jag. Vad är det för material i fästena - du har ju aluminium i klockan
 Watch Sport. Varför inte original - det har du ju på den andra klockan.

Tycker Nato är bättre (för mig) kommer använda den som arbetsklocka & när jag sportar. Har ingen nytta av pulsen & ja, den går under klockan som alla nato. Det är eloxerad alu på fästena. Köpte även gråa likt originalkulör.

Ursprungligen av Christer H:

Tycker Nato är bättre (för mig) kommer använda den som arbetsklocka & när jag sportar. Har ingen nytta av pulsen & ja, den går under klockan som alla nato. Det är eloxerad alu på fästena. Köpte även gråa likt originalkulör.

Nato är snyggt men jag tyckte att jag tappade för mycket funktionalitet när jag provade.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2015-07-28 08:13

Om man vill ha repor på sin klocka och sänka andrahandsvärdet så skippar man skärmskydd. Jag monterar då på ett skydd utan att fundera då det inte sabbar utseendet eller känslan nämnvärt.

Ursprungligen av flat7:

Om man vill ha repor på sin klocka och sänka andrahandsvärdet så skippar man skärmskydd. Jag monterar då på ett skydd utan att fundera då det inte sabbar utseendet eller känslan nämnvärt.

Jag tror inte att skärmskydd eller inte påverkar andrahandsvärdet men det står dig givetvis helt fritt att göra som du vill.

Men om du har en Apple Watch så är jag helt övertygad om att det är bortkastade pengar med skärmskydd. Jag tror inte att du hittar något skärmskydd som är hårdare än safirglas.

Jag tror inte att det är/blir ett problem på sportmodellen heller men där låter jag bli att uttala mig lika kategorisk.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2015-07-28 09:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att skärmskydd eller inte påverkar andrahandsvärdet men det står dig givetvis helt fritt att göra som du vill.

Men om du har en Apple Watch så är jag helt övertygad om att det är bortkastade pengar med skärmskydd. Jag tror inte att du hittar något skärmskydd som är hårdare än safirglas.

Jag tror inte att det är/blir ett problem på sportmodellen heller men där låter jag bli att uttala mig lika kategorisk.

Självklart så drar en fet repa över skärmen ner på andrahandsvärdet för mig! Jag väljer helt enkelt att inte köpa vanskötta beg saker. Det är en billig försäkring med ett skydd. Hade jag inte haft skärmskydd på min ip6plus så hade skärmen varit rejält repig det kan skärmskyddet vittna om (tempered glass).

Ursprungligen av flat7:

Självklart så drar en fet repa över skärmen ner på andrahandsvärdet för mig! Jag väljer helt enkelt att inte köpa vanskötta beg saker. Det är en billig försäkring med ett skydd. Hade jag inte haft skärmskydd på min ip6plus så hade skärmen varit rejält repig det kan skärmskyddet vittna om (tempered glass).

Men som skrevs i inlägget innan. Finns inget hårdare än saphirglas - så hur skall repan komma dit ? Om du inte har Sport - där är ett enklare glas. Det som repas är snarare metallen på klockan - ungefär som på en iPhone. Men lindar man in hela klockan - då är det ingen  Watch längre - tycker jag. Men det finns en uppsjö av skydd på nätet - mer eller mindre bra. Men folk tjänar pengar. ?

Senast redigerat 2015-07-28 17:35
Ursprungligen av flat7:

Självklart så drar en fet repa över skärmen ner på andrahandsvärdet för mig! Jag väljer helt enkelt att inte köpa vanskötta beg saker. Det är en billig försäkring med ett skydd. Hade jag inte haft skärmskydd på min ip6plus så hade skärmen varit rejält repig det kan skärmskyddet vittna om (tempered glass).

Fast jag sa inte att en fet repa över skärmen inte drar ner andrahandsvärdet. Jag sa att jag inte tror att det ett skärmskydd gör till eller från för andrahandsvärdet- dvs jag tror inte att du behöver ett skärmskydd för att skydda klockan - speciellt inte för Apple Watch - där glaset lär vara mer reptåligt än ett eventuellt glasskydd

Jag tror att det var ganska tydligt om man läste hela mitt inlägg

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2015-07-28 20:25

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så syftar jag främst till att jag tror att glaset på sport modellen kan repas. När det gäller safirglaset så må det vara overkill? Inte kommer jag chansa på min sport i alla fall. Glas åker på från början.

Ursprungligen av flat7:

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så syftar jag främst till att jag tror att glaset på sport modellen kan repas. När det gäller safirglaset så må det vara overkill? Inte kommer jag chansa på min sport i alla fall. Glas åker på från början.

Du skall naturligtvis göra det som känns bäst för dig. Inget metallarmband - för då lär du inte klara dig utan repor/ hairlines på det i alla fall. Min mormor hade alltid en filt som skydd på sofforna - så dom inte skulle slitas eller bli smutsiga. Hon hade ingen glädje av utseendet - men vi som ärvde fick soffor i nyskick. ?
Vi är alla olika.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2015-07-28 22:20
Ursprungligen av adress@mac:

Du skall naturligtvis göra det som känns bäst för dig. Inget metallarmband - för då lär du inte klara dig utan repor/ hairlines på det i alla fall. Min mormor hade alltid en filt som skydd på sofforna - så dom inte skulle slitas eller bli smutsiga. Hon hade ingen glädje av utseendet - men vi som ärvde fick soffor i nyskick. ?
Vi är alla olika.

Metallarmband=absolut Apples egna=nej tack de är för dyra.?

Ursprungligen av flat7:

Metallarmband=absolut Apples egna=nej tack de är för dyra.?

Milanese Loop är inte " dyr" 1595kr. Mycket skön med magnetlåsning - och inga repor syns på den typen av länk. Men priserna är i överkant.

Ursprungligen av flat7:

Metallarmband=absolut Apples egna=nej tack de är för dyra.?

Dyra... Ja allting är väl relativt iofs. Personligen lägger jag hellre 2000:- på Apples egna armband än någon halvdan kopia.

För i ärlighetens namn. Alla kopior jag testat och då i form av adapters och armband har inte nått upp till en femtedel av den kvalitén Apple levererar. Det skramlar eller sitter märkligt. Nej man får vad man betalar för helt enkelt.

Ursprungligen av grenhall:

Dyra... Ja allting är väl relativt iofs. Personligen lägger jag hellre 2000:- på Apples egna armband än någon halvdan kopia.

För i ärlighetens namn. Alla kopior jag testat och då i form av adapters och armband har inte nått upp till en femtedel av den kvalitén Apple levererar. Det skramlar eller sitter märkligt. Nej man får vad man betalar för helt enkelt.

Helt rätt ! Många kan lära sig av oss som provat en del 3:e part - och spara dom pengarna. Bättre att prova och lägga pengarna på originalet direkt. Priset är ju kanske lite extremt på metallänken (4995kr) men vilket handarbete och kvalité. Sitter underbart. Förstår på sätt och vis att det måste kosta. Monterade mitt idag. Tog 5 minuter med avkortning/tillpassning av länkarna. Jäkla smart lösning.

Bevaka tråden