Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Apple-TV

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av disktant:

jo visst, men jag måste väl ha tillgång till en fjärr först för att kunna sätta inställningarna i ATV att hantera någon av prylar

Det följer ju med en fjärr när du köper den:

Allt är nog redan sagt vad gäller Apple TV:s funktionalitet.

Det enda jag kan komplettera med är egentligen att ställa mig i hyllningskören och hålla med. Apple TV är nog den pryl som gett mig mest utdelning vad gäller kostnad/nytta! Underbar liten pryl!

Barnvänligt
Apple TV är galet enkel att använda! Mina barn navigerar med enkelhet runt i menyerna och hittar lätt rätt film/TV-avsnitt. Jag har lagt in alla barnfilmer (DVD) och strömmar dessa till Apple TV. Inget mer "Pappa... den här filmen hackar!" för att ungarna kastar runt DVD i hela vardagsrummet! När barnen får en DVD i present så används den en gång: När jag lägger in den på datorn

SmartTV-problemet
Jag skulle aldrig köpa en Smart-TV med just den funktionen som argument. Jag är rätt så övertygad om att mjukvaru-uppdaterings-intervallerna (finns det ett sånt ord?) har extremt kort livslängd. TV:n uppdateras i 6 månader efter release sen läggs supporten ner. Med en Apple TV så är man alltid uppdaterad.

Ursprungligen av disktant:

jo visst, men jag måste väl ha tillgång till en fjärr först för att kunna sätta inställningarna i ATV att hantera någon av prylar

Inte nödvändigtvis. De senare Apple TV kan konfigureras så att de kommer upp på nätverket genom att lägga en iPhone (funkade med en 5:a) på ovansidan. Därefter kan man klara sig med iOS appen som fjärrkontroll.

Vet inte om detta gäller för alla ATV3 eller om det bara är den uppdaterade versionen som klarar det.

Förvånar mig att ingen adresserat problemet med 50/60 hz ännu i tråden. Kort och gott kommer film i 24p hacka när du kör via en Apple TV. Detta har inneburit att jag kör allt direkt från Nas till TV via DLNA och TV:ns appar för streaming (har en gammal Panasonic Plasma). Det är helt klart värt att känna till, la många timmar på att försöka lösa detta men insåg att Apples "hobbyprodukt" inte kan lösa detta.
Använder min Apple TV ibland för att visa bilder på TV:n, men mycket mer än så har jag inte användning för. Att den saknar analog audio ut är också irriterande.

Ursprungligen av papa_keno:

Förvånar mig att ingen adresserat problemet med 50/60 hz ännu i tråden. Kort och gott kommer film i 24p hacka när du kör via en Apple TV. Detta har inneburit att jag kör allt direkt från Nas till TV via DLNA och TV:ns appar för streaming (har en gammal Panasonic Plasma). Det är helt klart värt att känna till, la många timmar på att försöka lösa detta men insåg att Apples "hobbyprodukt" inte kan lösa detta.
Använder min Apple TV ibland för att visa bilder på TV:n, men mycket mer än så har jag inte användning för. Att den saknar analog audio ut är också irriterande.

Nu har jag inget med 24p på nasen, men 50/60 Hz är ju installbart på TV. Då min TV är 60 och min kompis har en projektor på 50 Hz så man får flippa över ibland.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-21 14:31
Ursprungligen av iTiger:

SmartTV-problemet
Jag skulle aldrig köpa en Smart-TV med just den funktionen som argument. Jag är rätt så övertygad om att mjukvaru-uppdaterings-intervallerna (finns det ett sånt ord?) har extremt kort livslängd. TV:n uppdateras i 6 månader efter release sen läggs supporten ner. Med en Apple TV så är man alltid uppdaterad.

Min 2 år gamla (modellen är 3 år) LG fick uppdatering häromdagen.
Vet inte vad den gjorde iofs, använder inte smartfunktionerna.

Vill man vara mer avancerad och koppla samman sitt Plex Media Server-bibliotek med Apple TV:n så går det att göra. Det är ju ett hack och kräver lite extrakunskap, men det fungerar väldigt smidigt. Jag har själv kört den setupen i flera år och har dessutom satt upp samma lösning för mina föräldrar som är kanonnöjda. Kolla in PlexConnect för instruktioner om det intresserar. Plex själva har även bloggat om det.

Ursprungligen av Scarecrow:

Vill man vara mer avancerad och koppla samman sitt Plex Media Server-bibliotek med Apple TV:n så går det att göra. Det är ju ett hack och kräver lite extrakunskap, men det fungerar väldigt smidigt. Jag har själv kört den setupen i flera år och har dessutom satt upp samma lösning för mina föräldrar som är kanonnöjda. Kolla in PlexConnect för instruktioner om det intresserar. Plex själva har även bloggat om det.

Nackdelen i det läget är att du transcodar det mesta då det måste vara MP4-container för att servern inte skall göra om det.

Dessutom stödjer ju AppleTV enbart Dolby Digital och inte Dolby TrueHD, DTS eller DTS MA.

Ursprungligen av Borttaget:

Nackdelen i det läget är att du transcodar det mesta då det måste vara MP4-container för att servern inte skall göra om det.

Det stämmer, men det fungerar bra och är smidigt. Inte bara för mig som är tekniskt intresserad utan även för övriga hushållet.

Senast redigerat 2018-07-23 13:30
Ursprungligen av Scarecrow:

Det stämmer, men det fungerar bra och är smidigt. Inte bara för mig som är tekniskt intresserad utan även för övriga hushållet.

Det krävs mer av server om den måste transcoda. Vilket gör att man måste tänka en och två gånger om man nu kanske har planerna på att köra Plex från en NAS ex.

Med Direct play kan alla system hantera trots lägre prestanda

Ursprungligen av Scarecrow:

Vill man vara mer avancerad och koppla samman sitt Plex Media Server-bibliotek med Apple TV:n så går det att göra. Det är ju ett hack och kräver lite extrakunskap, men det fungerar väldigt smidigt. Jag har själv kört den setupen i flera år och har dessutom satt upp samma lösning för mina föräldrar som är kanonnöjda. Kolla in PlexConnect för instruktioner om det intresserar. Plex själva har även bloggat om det.

Enda anledningen till att jag köpte en AppleTV, också enda anledningen till att jag nyttjar den så gott som varje dag:

https://github.com/iBaa/PlexConnect

Hur bra funkar atv(3) tillsammans med kodi?

Ursprungligen av Laserturken:

Hur bra funkar atv(3) tillsammans med kodi?

Det ska fungera bra så länge den är jailbreakad

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det ska fungera bra så länge den är jailbreakad

Oj måste man göra det, trodde de funka out-of-the-box.

Ursprungligen av Laserturken:

Oj måste man göra det, trodde de funka out-of-the-box.

Vet inte om du är sarkastisk eller ej, men ATV3 har som du kanske vet ingen App Store.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vet inte om du är sarkastisk eller ej, men ATV3 har som du kanske vet ingen App Store.

ATV3 går väl f.ö. inte att jailbreaka heller, eller?

Ursprungligen av HåkanE:

ATV3 går väl f.ö. inte att jailbreaka heller, eller?

Helt korrekt!

Det är skälet till varför ATV G2 är så högt prissatta på blocket et al.

Senast redigerat 2015-12-16 17:13
Ursprungligen av HåkanE:

ATV3 går väl f.ö. inte att jailbreaka heller, eller?

Tror inte det, men orkar inte riktigt läsa på..

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vet inte om du är sarkastisk eller ej, men ATV3 har som du kanske vet ingen App Store.

Nej inte alls, hade totalt glömt bort att den inte gick att jailbreaka, de är därför den är så billig asså då får jag leta vidare.

“Bäst i test"

Apple TV 4 har korats till bäst i test bland mediespelare av Ljud och Bild. Sammanställning på test.se: http://www.test.se/mediaspelare

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-02-15 08:44

Jag är sjukt nöjd med att ha uppgraderat från ATV3 till ATV4. Det löste egentligen inga problem som inte gick att lösa förut. Men allt blev smidigare (the Apple way). Numera har jag ingen anledning att köra airplay. HBO (som vi betalade för, men aldrig såg på bara för airplay) ligger nu på hemskärmen och används igen. För att spela upp filmer från NAS använder jag VLC (finns säkert alternativ), så jag behöver inte gå via någon dator. Dessutom har jag tillgång till SVTplay trots att jag bor i Norge. Så nu har jag både NRK och SVT appar liggande. 1600 NOK är ganska mycket, men vi är nöjda hemma än så länge.

Det enda dåliga är att det är så länge sedan lanseringen att jag hade glömt bort att den inte har optiskt ut. Det kom ett och annat kraftuttryck när jag insåg det efter uppackandes ?. Får köra stereo till receivern från tv:n tills det att jag uppdaterat till en nyare receiver.

Vilka tv-fabrikat kan man köra ATV på?

Ursprungligen av calinou:

Vilka tv-fabrikat kan man köra ATV på?

Alla som har HDMI-ingång.
(Och alla andra om man vill strula med adaptrar).

Ursprungligen av keptang:

Alla som har HDMI-ingång.
(Och alla andra om man vill strula med adaptrar).

Jag har samsung tv med fantastisk bästa bild jämfört med alla andra/ det är väl ändå inte kompatibelt fast det finns HDMI-ingång på den?

Ursprungligen av CekariYH:

Det följer ju med en fjärr när du köper den:
https://farm1.staticflickr.com/287/19867603255_3d5f4fc3c1_o.jpg

Bra att du lägger en bild. Så att man inte misstar sig att "Apple tv" är en TV med tillhörande paket (vilket jag trodde från början pga benämningen)

Vad erbjuder den utöver utbudet jag har eller kan lägga till på min samsung smart-hub?

Senast redigerat 2016-02-15 09:41
Ursprungligen av calinou:

Jag har samsung tv med fantastisk bästa bild jämfört med alla andra/ det är väl ändå inte kompatibelt fast det finns HDMI-ingång på den?

Klart det är, det är bara en video/ljudsignal, precis som en DVD/Bluray/digitalTV-box.

Ursprungligen av keptang:

Klart det är, det är bara en video/ljudsignal, precis som en DVD/Bluray/digitalTV-box.

Den nya fjärrkontroll för Apple-tv nollställer den "Smart hub" som finns min samsung-tv:n?

Ursprungligen av calinou:

Den nya fjärrkontroll för Apple-tv nollställer den "Smart hub" som finns min samsung-tv:n?

Vad menar du med nollställer smarthubben?

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad menar du med nollställer smarthubben?

Jag menar med allt som finns där (se bilden). Lägger man dem över det till en Apple-tv?

Ursprungligen av calinou:

Jag menar med allt som finns där (se bilden). Lägger man dem över det till en Apple-tv?

Inte om du inte vill men ATV erbjuder en annan möjlighet att nå den typen av funktionalitet. De kan existera parallellt.

Jag blev mest förvirrad över att du frågade om fjärrkontrollen för ATV och hur den skulle nollställa Smarthubben. Fjärrkontrollen har ingenting med den aspekten att göra.

Bevaka tråden