Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sätt att bevara video8-filmer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med en samling analoga video8-kassetter som ska digitaliseras.

För ändamålet hyr jag en D8-kamera. Jag importerar via iMovie 11 med firewire-kabel.

Nu tar jag tacksamt emot tips om hur jag bevarar min filmer bäst.

Jag vill:

1) Föra över alla filmer till datorn med så liten kvalitetsförlust som möjligt. Är iMovie 11 en dålig idé? Den påstås på ställen inte hantera interlaced video. Bör jag skaffa iMovie 6? Kan jag ha båda versionerna installerade? Finns annat program?

2) Dela upp varje gigantisk import (60-90min och 12-18gb) i flera olika filer. Är det möjligt att göra smidigt i iMovie utan kvalitetsförlust på ett smidigt sätt? Enda sätt jag kan hitta är att skapa ett nytt projekt för varje klipp. Det känns onödigt krångligt. Måste jag skaffa annat program för detta?

3) Så småningom bränna till DVD. I iMovie-hjälpen hänvisas till iDVD, det programmet har jag inte. Vilket annat program kan rekommenderas?

Eftersom jag hyr kameran är jag i första hand ute efter att föra över all film till datorn med minsta möjliga kvalitetsförlust. Det andra kan vänta till senare tillfälle, det viktiga är att jag får över allt så fort som möjligt med så lite förlust som möjligt. Importen till iMovie 11 funkar ok för visning på datorn, men om jag drar upp det till helskärm så är det sämre än när jag skickar den analoga signalen till tv'n. Så jag misstänker att det inte blir nåt vidare om jag skulle bränna till DVD och spela upp på tv. Är det ett faktum som bara ska accepteras eller finns nån lösning?

All hjälp och tips uppskattas!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-27 12:19

2. Nej. Om du nu måste ha varje scen som en egen fil så går det inte att göra i iMovie, på ett smidigt sätt. Måste du verkligen ha separata filer? Du kan "Putsa" klipp i QuickTime, och exportera ut delar av den stora filen. Sen kan du åter importera dem till iMovie. Länk till engelsk hjälp.
3. När du säger DVD så menar du som uppspelningsmedium och inte lagringsmedium väl?

Tuff uppgift du ha, skit in ger skit ut. Har själv jobbat en del med VHS material och det är inte direkt vackert på en högupplöst skärm...
Tack och lov ser det mindre dåligt ut på en tv eller ipad när man visar upp det.

Sidospår: Hur mycket film kommer du att bearbeta, är det ett arbete som sträcker sig över flera år? Isåfall är mitt tips att du botaniserar bland andra redigeringsprogram. Tex Final Cut Pro (FCPX) eller Premiere Elements. Det går självklart att göra film i iMovie, men det är fullt med begränsningar.

Använd QuickTime-spelaren för att importera dina klipp istället för iMovie.

Ursprungligen av reboot81:

2. Nej. Om du nu måste ha varje scen som en egen fil så går det inte att göra i iMovie, på ett smidigt sätt. Måste du verkligen ha separata filer? Du kan "Putsa" klipp i QuickTime, och exportera ut delar av den stora filen. Sen kan du åter importera dem till iMovie. Länk till engelsk hjälp.
3. När du säger DVD så menar du som uppspelningsmedium och inte lagringsmedium väl?

Tuff uppgift du ha, skit in ger skit ut. Har själv jobbat en del med VHS material och det är inte direkt vackert på en högupplöst skärm...
Tack och lov ser det mindre dåligt ut på en tv eller ipad när man visar upp det.

Sidospår: Hur mycket film kommer du att bearbeta, är det ett arbete som sträcker sig över flera år? Isåfall är mitt tips att du botaniserar bland andra redigeringsprogram. Tex Final Cut Pro (FCPX) eller Premiere Elements. Det går självklart att göra film i iMovie, men det är fullt med begränsningar.

Tack för svar! Jag vet. "Skit in ger skit ut." Så långt är jag med.

Men det här är gamla familjefilmer och då är skit bättre än inget. Jag vill bara försöka göra så rätt som möjligt från början för att undvika alltför stora förluster.

2) Jag måste inte. Men jag vill gärna. Det är mest för att enkelt kunna sortera händelserna. Ibland är det filmat från ex år 2001 i 40 min och sen har man utnyttjat återstoden av bandet 2003... Och när det sen ska göras DVD'er så är olika familjemedlemmar intresserade av olika delar. Med uppdelade händelser är allt "råklippt" och man kan dra önskade händelser till aktuellt projekt. Annars ska man dra in allt i varje projekt och behöva råklippa allt material varje gång. Så tänker jag mig att det blir. Men jag tänker kanske fel.
3) Absolut. Som uppspelningsmedium.

Det rör sig bara om ungefär 30 timmar film. Och privata bilder som inte ska försvinna. Så jag har inga enorma krav på redigeringsmöjligheterna. Bara att skit-kvaliteten förblir skit och inte sämre... Så jag nöjer mig med iMovie, men tack för tipsen!

Ursprungligen av hummel:

Använd QuickTime-spelaren för att importera dina klipp istället för iMovie.

Jag har faktiskt testat det. Kör QT 10.1. Kan inte se någon skillnad i kvalitet eller filstorlek. Vari ligger fördelarna menar du?

Ursprungligen av dropshot:

Jag har faktiskt testat det. Kör QT 10.1. Kan inte se någon skillnad i kvalitet eller filstorlek. Vari ligger fördelarna menar du?

Enklare att hantera QT-spelaren för att "tanka in" video.
Den tar in det digitala data i form av DV som i PAL är 720x576 och sparar i en QT-fil. Överföringen är digital så det din kamera skickar ut på FireWire är exakt vad som hamnar i din filmfil. Vad gäller iMovie är jag inte säker.

Ursprungligen av hummel:

Enklare att hantera QT-spelaren för att "tanka in" video.
Den tar in det digitala data i form av DV som i PAL är 720x576 och sparar i en QT-fil. Överföringen är digital så det din kamera skickar ut på FireWire är exakt vad som hamnar i din filmfil. Vad gäller iMovie är jag inte säker.

Tack för svar!

Proceduren för att "tanka in" verkar identiskt. Jag har jämfört två filmer. Märker ingen skillnad i kvalitet eller filstorlek. iMovie sparar som .dv och QT som .mov

Ursprungligen av dropshot:

Tack för svar!

Proceduren för att "tanka in" verkar identiskt. Jag har jämfört två filmer. Märker ingen skillnad i kvalitet eller filstorlek. iMovie sparar som .dv och QT som .mov

.dv och .mov säger ingenting om innehållet. Det är enbart en container, det viktiga är viken codec som finns i och vilka inställningar den har. Rätt säker på att båda dina filer innehåller DV-codec.

Ursäkta inblandning av engelska termer men det är språket som används inom video...

Ursprungligen av hummel:

.dv och .mov säger ingenting om innehållet. Det är enbart en container, det viktiga är viken codec som finns i och vilka inställningar den har. Rätt säker på att båda dina filer innehåller DV-codec.

Ursäkta inblandning av engelska termer men det är språket som används inom video...

Ok. Hur ser man då vilken codec som används och vilka inställningar den har? Vad ska jag titta efter för att kunna avgöra vilken metod jag ska välja? Några tips?

I Finder eller QuickTime-spelaren kan du testa cmd-I på filmen. MediaInfo Mac är annars ett väldigt bra verktyg till detta.

Vad gäller "scenerna" är det väl lättast att fixa i lagom stora sjok med överlapp? För - som sagts ovan - det finns ingen möjlighet att separera alla klipp automatiskt från analog källa. Tanka alltså in "påsk 2001" plus lite överlapp. Backa några sekunder och tanka in "midsommar 2001" plus lite överlapp. Rinse and repeat. Sedan är det lätt att putsa början och slut i varje sjok. När detta är fixat kan du ju gå in och finlira genom att klippa bort diverse önödigheter mitt i.

Analog video 8 (alltså inte Hi8) är ju ganska usel kvalitet om man man får upp på modern platt-tv. Inte mycket att göra åt...

1
Bevaka tråden