Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook som jultidningspremie

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har ju årets jultidningar kommit ut till försäljning. Vi satt och gick igenom skörden av försäljningsmaterial mest för att separera papper från plast innan det slängdes när ögat råkade hamna på en MacBook. Hos Jultidningsförlaget kan man få en MacBook som premie om man säljer för 10500 kr.

Hos Fem förlag kan man få en MacBook Pro 13" retina med FT om man säljer för knappt 10000 kr.

Om man ändå går i tankar på att köpa en sådan maskin kan man ju bara beställa böcker, strumpor & godis till sig själv för tills man kommit upp i rätt belopp och sedan hämta ut en ny mac. Med tanke på att nypriset ligger på ca 14000 kr så kan man ju spara en bra slant. Släkt och vänner kan ju sedan även se fram emot böcker i julklapp så har man sparat in ytterligare pengar.

Ursprungligen av HåkanE:

...Hos Fem förlag kan man få en MacBook Pro 13" retina med FT om man säljer för knappt 10000 kr.

Nej, knappt 10.000 räcker inte. Enligt tabellen på deras hemsida så är MBP värd 13143 poäng, och för att få ihop så många poäng måste man sälja för över 13.000 kr.

http://www.femforlag.se/borja-salja/poangtabe...

Men det ser ju ändå ut som en bra affär. Man köper böcker för 13.000, och sen har man både en ny dator (som är värd 14.495 kr) och alla böckerna.

Är du säker på att det inte finns någon hake någonstans?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, knappt 10.000 räcker inte. Enligt tabellen på deras hemsida så är MBP värd 13143 poäng, och för att få ihop så många poäng måste man sälja för över 13.000 kr.

http://www.femforlag.se/borja-salja/poangtabe...

Men det ser ju ändå ut som en bra affär. Man köper böcker för 13.000, och sen har man både en ny dator (som är värd 14.495 kr) och alla böckerna.

Är du säker på att det inte finns någon hake någonstans?

Ah, du har helt rätt. Jag missade att den premiekategorin gällde från 9965 kr. För en MBP behöver du mycket riktigt sälja för 13000 kr.
För en MacBook hos Jultidningsförlaget räcker det dock med 10400 kr.

Jag hittar ingen hake, men får heller inte det hela att gå ihop. Om man leker med tanken att de har 100% påslag på de saker de säljer så får de in styvt 5000 kr som ska täcka en premie värd 14000 kr samt alla övriga omkostnader. Antingen får de ett väldigt bra pris på Macarna, eller så går de medvetet med förlust på vissa premier bara för att locka in försäljare. Det är nog inte allt för många som egentligen når upp till de nivåerna.

Jag har skickat ett mail med några frågor till Fem Förlag. Återkommer här om jag får svar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har skickat ett mail med några frågor till Fem Förlag. Återkommer här om jag får svar.

Och där förstörde du barnens chans till en billig MacBook

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-06 08:58

Ja det är solklart att toppremien är en ren förlustaffär för förlagen. Men en riktigt bra lockpryl. Min gissning är att de har 100st, som de köpt in som ett paket och när de är slut, ja då erbjuds man istället andra premier. De kan alltid hävda att varan är slut, ändrade specar (på deras affär mot grossist!) etc.

Ursprungligen av reboot81:

Ja det är solklart att toppremien är en ren förlustaffär för förlagen. Men en riktigt bra lockpryl.

Ja fast de får säkert väldigt bra pris från Apple, kanske kör de en barter-affär byter datorer mot annonser/böcker etc. och sen slipper de nog betala moms.

Det är ju ett goddag-yxskaft-svar, men de svarade iallafall.

Så här skrev Fem Förlag:
"Det finns ingen hake, så länge det är en jultidningsorder."

Idag kom premien med posten, en silverfärgad MacBook

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-17 23:05
Ursprungligen av HåkanE:

Idag kom premien med posten, en silverfärgad MacBook

Och då antar jag att du står på garageuppfarten och försöker sälja munkar, strumpor och faktakalendern nu?

1
Bevaka tråden