Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar sina trådlösa tillbehör

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Du har rätt i att den numeriska delen aldrig har funnits på de trådlösa varianterna...

Nej, det har han inte rätt i.

Det har funnits trådlösa med numerisk del, vilket Papperskatt redan har påpekat i inlägg 28.

https://www.google.se/search?q=a1016+keyboard...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 10:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det har han inte rätt i.

Det har funnits trådlösa med numerisk del, vilket Papperskatt redan har påpekat i inlägg 28.

https://www.google.se/search?q=a1016+keyboard...

I stand corrected.

Oavsett, det är i min värld illa att de idag inte erbjudet ett trådlöst fullstort t-bord.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-10-14 13:38
Ursprungligen av Papperskatt:

Nja, nu blir jag pedantiskt men rätt ska vara rätt. Det slimmade aluminiumtangentbordet har aldrig funnits med numerisk del i trådlös variant, det stämmer. Men det gamla plast-tangentbordet fanns i en fullstor trådlös variant.

Där ser man, det var före jag var inne i Apple svängen överhuvudtaget tror jag.

För er som vill ha trådlöst med numerisk del:
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 14:03
Ursprungligen av Papperskatt:

Fortfarande vita tangenter.

Vilken färg vill du ha? Guld? Nää, förstår väl att du är ute efter svarta tangenter. Jag tycker dock att de ska förbli vita i skillnad från HP-tangenterna som sitter på dagens MacBöcker. Vägrade att köpa en just pga det tills min gamla (med vita tangenter) lade av helt.

Detta är den logik jag utläser ur ditt inlägg: Alla grejer som redan finns - framför allt om dom funnits länge - kostar lika mycket att producera. T.ex. så borde Nikon sätta in samma chip som dom har i sina fetaste DSLR-kameror i sina billigaste småkameror - småkamerorna borde ju inte bli dyrare för det. Man undrar också varför inte alla datorer - oavsett processor och grafikkort - kostar lika mycket. Varför är en i7-processor dyrare än en i5-processor? Varför är gorillaglas dyrare än fönsterglas? Allt detta finns ju redan - tekniken är ju välkänd. Varför kostar en bil mera bara för att den har den och den grejen inbyggd - den där grejen som ju ändå redan är framtagen och är av ”känd teknik”?
Frågorna hopar sig...

Ursprungligen av pressplayontape:

Det skulle inte (behöva) kosta en krona mer. Tekniken är redan där. Jämför med denna https://tenonedesign.com/inklet.php

Ursprungligen av Demiurgen:

Detta är den logik jag utläser ur ditt inlägg: Alla grejer som redan finns - framför allt om dom funnits länge - kostar lika mycket att producera. T.ex. så borde Nikon sätta in samma chip som dom har i sina fetaste DSLR-kameror i sina billigaste småkameror - småkamerorna borde ju inte bli dyrare för det. Man undrar också varför inte alla datorer - oavsett processor och grafikkort - kostar lika mycket. Varför är en i7-processor dyrare än en i5-processor? Varför är gorillaglas dyrare än fönsterglas? Allt detta finns ju redan - tekniken är ju välkänd. Varför kostar en bil mera bara för att den har den och den grejen inbyggd - den där grejen som ju ändå redan är framtagen och är av ”känd teknik”?
Frågorna hopar sig...

"Tekniken är redan där" - i trackpadden, menar jag. Förmodligen är det en ytterst liten mjukvarumässig åtgärd som krävs för att få till det.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-14 15:56
Ursprungligen av zinned:

Med det sagt så anser jag inte det vara ett problem om de hade fortsatt ha sin USB 2.0-port i ett trådlöst fullstort t-bord.

Har väl aldrig funnits USB i de trådlösa tgb?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 16:13
Ursprungligen av jas:

Har väl aldrig funnits USB i de trådlösa tgb?

Nej.

Läs inlägg #27.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-14 21:06
Ursprungligen av zinned:

Nej.

Läs inlägg #27.

"Med det sagt så anser jag inte det vara ett problem om de hade fortsatt ha sin USB 2.0-port i ett trådlöst fullstort t-bord."

Hur menar du?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-14 21:09

Använder de nya Magic-enheterna BT4.2 (har googlat men hittar inget klargörande mer än att de läckta specarna från FCC-ansökan visar 4.2)?

"Will Bluetooth 4.2 devices be backward compatible with current Bluetooth devices in the marketplace?

Devices implementing only the low energy feature (branded Bluetooth Smart) in Bluetooth 4.2 will be backward compatible with Bluetooth 4.0 or 4.1 devices that also implement the low energy feature."

Bluetooth® Core Specification 4.2 (PDF)

Apple's Magic Mouse 2 and new Bluetooth keyboard spotted in FCC filing

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-14 21:38

Lite lustigt systemkraven är olika!

Magic Keyboard och Magic Mouse 2: Bluetooth-enabled Mac computer with OS X v10.11 or later
Magic Trackpad 2: Bluetooth 4.0-enabled Mac computer with OS X v10.11 or later

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-14 21:48
Ursprungligen av jas:

"If you plug a Magic Trackpad 2 into a Mac via the included Lightning-to-USB cable, it works even if Bluetooth is off. I can’t confirm that it’ll work on older Macs via wired mode, but it might."

http://sixcolors.com/post/2015/10/apple-magic...

Gäller visst även för Magic Keyboard "Why is it “Magic”? I don’t know, but it does turn out that if you plug it in via its included Lightning-to-USB cable, you can turn off Bluetooth and it still works fine, sending its data via USB.":
http://sixcolors.com/post/2015/10/apple-magic...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 22:36
Ursprungligen av jas:

"Med det sagt så anser jag inte det vara ett problem om de hade fortsatt ha sin USB 2.0-port i ett trådlöst fullstort t-bord."

Hur menar du?

Precis det jag säger, att det inte är ett problem att ha en USB2-kontakt tillgänglig i ett trådlöst fullstort t-bord.

För övrigt, editera gärna dina inlägg så du inte singelposter fyra-fem stycken på rad.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-15 02:07
Ursprungligen av zinned:

Precis det jag säger, att det inte är ett problem att ha en USB2-kontakt tillgänglig i ett trådlöst fullstort t-bord.

För övrigt, editera gärna dina inlägg så du inte singelposter fyra-fem stycken på rad.

Hur kan man fortsätta något som inte funnits tidigare? Och även om "fortsätta" var felformulerat så fattar jag inte vad USB ska användas till på ett batteridrivet tgb, mer än ladda då (eller som med Magic - kunna användas trådat, och då skulle några extra portar komma till pass, för en liten mängd användare, får man förmoda)?

Ursäka herr forumpolis, de två inlägg som kan anses höra ihop skrevs med en viss tidsdifferens (≈30 min). De som ev redan hunnit läsa missar ju om man redigerar gamla inlägg.

Efter en viss tid försvinner dessutom möjligheten redigera.

Senast redigerat 2015-10-15 04:49
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 08:59
Ursprungligen av jas:

Hur kan man fortsätta något som inte funnits tidigare? Och även om "fortsätta" var felformulerat så fattar jag inte vad USB ska användas till på ett batteridrivet tgb, mer än ladda då (eller som med Magic - kunna användas trådat, och då skulle några extra portar komma till pass, för en liten mängd användare, får man förmoda)?

Inte funnits tidigare? Det finns ju på alla trådburna fullstora t-bord. Kan driva allt möjligt smått.

Ursprungligen av jas:

Ursäka herr forumpolis, de två inlägg som kan anses höra ihop skrevs med en viss tidsdifferens (≈30 min). De som ev redan hunnit läsa missar ju om man redigerar gamla inlägg.

Efter en viss tid försvinner dessutom möjligheten redigera.

Är allt annat än forumpolis, däremot så gäller ju ordning o reda

Om du går in och ska skriva ett nytt inlägg i en tråd där du nyligen skrev ett annat inlägg som också är det senaste i tråden, då editerar man ju det inlägget och lägger till. Du har rätt i att man inte kan editera efter en viss tid, jag är inte säker på hur lång tid det handlar om. Är det 30 min? Är det 60 min? Oavsett, om man kan redigera det så missar ju ingen det du skriver eftersom det fortfarande är det senaste inlägget samt att nästa gång en användare går in och läser i tråden så hamnar han/hon på senast läst inlägg.

Aja, det var mest en iakttagelse.

Ursprungligen av zinned:

...inte kan editera efter en viss tid, jag är inte säker på hur lång tid det handlar om. Är det 30 min? Är det 60 min...

24 timmar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 10:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

24 timmar.

Se där, alltså är det ett icke-problem.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-15 14:59
Ursprungligen av zinned:

Inte funnits tidigare? Det finns ju på alla trådburna fullstora t-bord. Kan driva allt möjligt smått.

Är allt annat än forumpolis, däremot så gäller ju ordning o reda

Om du går in och ska skriva ett nytt inlägg i en tråd där du nyligen skrev ett annat inlägg som också är det senaste i tråden, då editerar man ju det inlägget och lägger till. Du har rätt i att man inte kan editera efter en viss tid, jag är inte säker på hur lång tid det handlar om. Är det 30 min? Är det 60 min? Oavsett, om man kan redigera det så missar ju ingen det du skriver eftersom det fortfarande är det senaste inlägget samt att nästa gång en användare går in och läser i tråden så hamnar han/hon på senast läst inlägg.

Aja, det var mest en iakttagelse.

Tar åt mig, men ordning och reda in dina anslutningstankegångar kunde ju också vara bättre; hängde upp mig du syftade på trådlösa tgb, man kan med lite god vilja tolka meningen annorlunda inser jag nu när väl du förklarat hur Du tänkte. Och hur var det med nyttan av batteridriven USB?

Ursprungligen av zinned:

Se där, alltså är det ett icke-problem.

Mitt inlägg om Trackpad via kabel var för gammalt redigera, men jag ska försöka inte posta flera inlägg på rad sist i tråden.

Det går väl ut epost (direkt?) när någon skriver och gör man då en ändring el tillägg skulle då möjligen någon kunna missa intressant info om sedan inga nya inlägg görs. Det var så jag tänkte.

Se här jag har svarat på två flugor in en smäll;-P

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 15:13
Ursprungligen av jas:

Och hur var det med nyttan av batteridriven USB?

Hur menar du? Hur det är med en USB 2.0-port i ett batteridrivet t-bord? Det är väl samma nytta som i ett trådburet t-bord, förutom att det blir färre saker som kan drivas helt där.

Ursprungligen av jas:

Mitt inlägg om Trackpad via kabel var för gammalt redigera, men jag ska försöka inte posta flera inlägg på rad sist i tråden.

Det går väl ut epost (direkt?) när någon skriver och gör man då en ändring el tillägg skulle då möjligen någon kunna missa intressant info om sedan inga nya inlägg görs. Det var så jag tänkte.

Se här jag har svarat på två flugor in en smäll;-P

Jag förstår hur du tänkte

Jag menar dock att; 1) Inläggen hade ca 40 minuter mellan första och sista så att editera alla borde vara möjligt då man kan göra det under de första 24h. Vad det gäller mailen som skickas ut så visst, där finns en lucka där men samtidigt så blir ju användaren slussad till samma plats nästa gång han läser i tråden och ser ju då förändringen.

Strunt samma, point made och point taken

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-19 13:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För er som vill ha trådlöst med numerisk del:
http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutr...

Jag har ett sånt där hemma. Använder det extremt sällan – mest för att jag oftast sitter i soffan när jag jobbar hemifrån, men också för att det är extremt plastigt och obehagligt att skriva på. Funkar för lite redovisning då numpad är trevligt och snabbar upp arbetet lite.

Nej, tacka vet jag mitt trådlösa Apple-tangentbord jag har på kontoret. Med numerisk del och allt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-20 21:07
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Tycker du? Det här är precis vad jag längtat efter. Har idag alla tre enheter och bara det där med att jag slipper engångsbatterierna gör det värt att klicka hem de nya modellerna...

http://www.mobeetechnology.com

Har en på jobb och en hemma. Får aldrig soppatorsk.

Retar mig att man inte kan byta batteri själv i nya. Jag vägrar betala Apple för att få det bytt några år senare!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-20 23:32

Smidigt om Magic Charger-plattan hade funkat med Magic Mouse 2. Kommer väl en trådlös ladd-variant från Apple nästa gång, om typ sex år...

Ursprungligen av Borttaget:

https://dl.dropbox.com/s/yz54ci59nqib584/AppleBatteryCharger.jpg?dl=0

Har en på jobb och en hemma. Får aldrig soppatorsk.

Retar mig att man inte kan byta batteri själv i nya. Jag vägrar betala Apple för att få det bytt några år senare!

Tycker det är svårt få någon vidare livslängd på laddbara man inte använder så ofta!

Som mina aktiva hörselskydd med radio, de var alltid slut... Kör för det mesta med vanliga alkaliska, de kostar ju inte så värst, jämfört med att behöva kassera laddbara som man inte använt särskilt många ggr.

Clas Os lågprisvariant fick bra omdöme, synd de inte hade med Kjell som är än billigare (3 kr/st i 20-pack):
http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushål....

Med tanke på Ifixits mödosamma isärplockning av Magic-enheterna verkar det inte särskilt troligt det kommer finnas något batteriutbytesprogram.

Senast redigerat 2018-07-23 13:44
Ursprungligen av jas:

Smidigt om Magic Charger-plattan hade funkat med Magic Mouse 2. Kommer väl en trådlös ladd-variant från Apple nästa gång, om typ sex år...

Tycker det är svårt få någon vidare livslängd på laddbara man inte använder så ofta!

"Low self discharge" heter det.
Och du använder 6 batterier oftare när du har keyboard, trackpad och mus.

Inbyggda batterier som du inte kan byta. Batterier som räknas som förbrukningsvara och ej kan reklameras när de är över ett år.

Tillbaka till ruta ett jag vill inte köpa dyra tillbehör om och om igen.

Bevaka tråden