Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Time Capsule-fråga

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-12-25 10:10

Säkert en dum fråga. Men man är ju dummare om man inte frågar om sånt man inte vet

AirPort Time Capsule - är den enbart tänkt att användas till backup via t ex TimeMachine, eller går den utan några större problem också använda som en extern hårddisk i största allmänhet, för någon utan allt för mycket kunnande? Tanken var att använda den till TimeMachine, men även för att lagra musik och film, tills den dagen de ska användas på något sätt. De finns idag på andra rätt gamla externa hårddiskar och inte i datorn jag ska göra backup på.

Visst kan fu använda den som både backup med Time Machine och även som en extra hårddisk. Tänk på att om du använder den som extern hårddisk så har du ingen backup på de data du lägger där.
Personligen rekommenderar jag att du enbart använder den för backup!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-12-25 10:35
Ursprungligen av hummel:

Visst kan fu använda den som både backup med Time Machine och även som en extra hårddisk. Tänk på att om du använder den som extern hårddisk så har du ingen backup på de data du lägger där.
Personligen rekommenderar jag att du enbart använder den för backup!

Tack för svaret! Jag kommer troligen göra så att jag kopplar ur de gamla hårddiskarna med innehållet kvar och sparar dem, så att det finns en chans att de har kvar materialet om AirPorten kraschar. Annars är det väl kanske inget på dem som jag avlider om jag blir av med.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-12-30 16:11

Apropå dum och frågor... tydligen var jag för dum för att ställa en relevant fråga, som jag tog för självklar. Den andra tanken med en Airport Time Capsule var att förlänga wi-fi fram till tv:n ett par betongväggar iväg, och ställa Time Capsule mellan de väggarna.

Men det gick inte alls att få att funka, trots att det enligt supporten skulle gå att förlänga wifi-uppkopplingen eftersom datorn bara hittade Time Capsule om den är direkt kopplad till fibermodemet, som står två meter från datorn och i princip lika långt som datorn från tv:n

Vad löser bäst problemet att nå fram till tv:n för att visa film via datorn, som inte är med kabel? Airport express? Behövs Apple TV?

Ursprungligen av iggy:

Apropå dum och frågor... tydligen var jag för dum för att ställa en relevant fråga, som jag tog för självklar. Den andra tanken med en Airport Time Capsule var att förlänga wi-fi fram till tv:n ett par betongväggar iväg, och ställa Time Capsule mellan de väggarna.

Men det gick inte alls att få att funka, trots att det enligt supporten skulle gå att förlänga wifi-uppkopplingen eftersom datorn bara hittade Time Capsule om den är direkt kopplad till fibermodemet, som står två meter från datorn och i princip lika långt som datorn från tv:n

Vad löser bäst problemet att nå fram till tv:n för att visa film via datorn, som inte är med kabel? Airport express? Behövs Apple TV?

Om du vill förlänga ditt trådlösa nätverk så gör du det bäst med en kabel. Vill du inte dra hela vägen så rekommenderar jag en AirPort Express.

Edit: jag kanske missförstår dig. Har du två väggar och en enhet som vill ha wi-fi på vardera sida av väggarna, samt att du har testat att placera din time capsule mellan dessa två väggar? Isf så skulle jag testa att brygga time capsule och låta enheten bakom time capsule skapa nätverket.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-12-30 18:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om du vill förlänga ditt trådlösa nätverk så gör du det bäst med en kabel. Vill du inte dra hela vägen så rekommenderar jag en AirPort Express.

Edit: jag kanske missförstår dig. Har du två väggar och en enhet som vill ha wi-fi på vardera sida av väggarna, samt att du har testat att placera din time capsule mellan dessa två väggar? Isf så skulle jag testa att brygga time capsule och låta enheten bakom time capsule skapa nätverket.

Tanken var att som du är inne på att ha Capsulen i mitten, då det finns en dator på en sidan väggen och en tv på den andra sidan väggen. Supporten klarade inte av att få capsulen att brygga mellan.

Däremot klarar den att ibland gå mellan båda väggarna när den står med ethernetkabel till fibermodemet med oväntat bra filmbild. Men nu funkar det inte alls och det är omöjligt att avgöra om problemet är capsulen, tv:n eller möjligen medieservern (Plex).

Ursprungligen av iggy:

Tanken var att som du är inne på att ha Capsulen i mitten, då det finns en dator på en sidan väggen och en tv på den andra sidan väggen. Supporten klarade inte av att få capsulen att brygga mellan.

Däremot klarar den att ibland gå mellan båda väggarna när den står med ethernetkabel till fibermodemet med oväntat bra filmbild. Men nu funkar det inte alls och det är omöjligt att avgöra om problemet är capsulen, tv:n eller möjligen medieservern (Plex).

Antar att du har testat omstart samt återställning på alla enheter?

Hade jag varit du så hade jag dragit en sladd, även om det isf blir genom väggen.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-12-31 07:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Antar att du har testat omstart samt återställning på alla enheter?

Hade jag varit du så hade jag dragit en sladd, även om det isf blir genom väggen.

Jo då det stämmer, flera gånger om. Hade ett rätt långt samtal med Apples support, som först sa att det borde funka som jag ville, men det funkade verkligen inte och han gav mig till sist rådet att köpa en Airport Express istället...

Så jag får se om jag lyder rådet eller om det finns något billigare och bättre alternativ (idag har vi en liten grunka som skickar vidare wifin som man sätter direkt i väggen, som funkar halvdant och inte klarar mer än i teorin max hälften av bredbandets 100/10, men var billig). Time Capsulen kommer jag lämna tillbaka så fort Elgiganten öppnar igen efter helgerna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-31 17:14

Sätter direkt i väggen? Jag antar att du menar 230V vägguttag
En sk HomePlug. De finns i olika varianter, de dyrare brukar vara snabbare. Så det är också en lösning.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-01 10:19
Ursprungligen av kenjon:

Sätter direkt i väggen? Jag antar att du menar 230V vägguttag
En sk HomePlug. De finns i olika varianter, de dyrare brukar vara snabbare. Så det är också en lösning.

Haha så är det de heter Hade helt tappat namnet innan. Vet inte om homeplug är det bästa eller om det är något annat man ska satsa på för att slippa dra sladdar vartenda gång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-03 23:22

Dra sladdar varenda gång? Flyttar du omkring så mycket?
Jag har dragit Ethernet i kabelkanaler till alla rum, så nu är det bara att ev sätta dit en switch om jag behöver fler uttag på något ställe.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2016-01-04 19:05
Ursprungligen av kenjon:

Dra sladdar varenda gång? Flyttar du omkring så mycket?
Jag har dragit Ethernet i kabelkanaler till alla rum, så nu är det bara att ev sätta dit en switch om jag behöver fler uttag på något ställe.

Haha nä det är genom några dörrar, och vi har landets lätt hårdaste betongväggar som förstört mer än en slagborrmaskin, så det känns betydligt svårare än i vanliga fall...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-07 00:31

Hilti borrhammare....

1
Bevaka tråden