Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagring av film och foto professionellt bruk. Hur gör ni?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falköping
  • 2016-01-24 20:47

Börjar tröttna på fler externa hårddiskar och backuppdiskar till dem i mitt yrke som fotograf.
Vill lösa det hela med en större exempelvis 8tb thunderbolt disk. disken tänker jag att Hela mitt nuvarande och en tids framtida bilder ska ligga på och kunna arbetas med från disken i LR o PS på en Imac 2015 med El capitan.
Disken måste givetvis backas upp med en likadan som förvaras på annan plats.
Finns det någon mer där ute som tänkt till och hittat på något smart system. Och hur gör ni i så fall?

Har förstått att det inte är så smart att ha diskarna i JBOD samtidigt känns det jäkligt rörigt att få dem i massa olika enheter eller?

Senast redigerat 2016-02-18 09:55
  • Medlem
  • 2016-01-24 20:51

En NAS och en backup via internet, tex Crashplan?

JBOD är ju helt värdelöst ur säkerhetssynpunkt. Med en NAS kan du köra en RAID-konfiguration och få viss säkerhet mot krånglande hårddiskar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-25 09:20

Precis. Och ska du ha sådana mängder data är nog en 8-diskars att föredra så du har att "växa" i. Du måste ju räkna bort 1-2 diskar på den totala kapaciteten pga RAID. Och du behöver inte köpa alla 8 diskarna på en gång

Jag har en Pegasus2 R8:a raid på 24 TB som jag sedan har en extern lagringstjänst med obegränsad data kopplad till via ett torrentprotokoll. Så när jag lägger in nått/ändrar på raiden så laddas det upp automatiskt.

Jag kör med en 5 diskars Thunderbolt DAS (Drobo 5D) för närvarande för all foto/film som även backas upp via TM och Backblaze.
Fördelen med en DAS framför en NAS är att den är betydligt snabbare att lagra/hämta data på men saknar fördelen att flera kan ansluta sig till den, men det kan man lösa med att dela ut den i inställningar.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2016-01-28 20:45
Ursprungligen av kenjon:

Precis. Och ska du ha sådana mängder data är nog en 8-diskars att föredra så du har att "växa" i. Du måste ju räkna bort 1-2 diskar på den totala kapaciteten pga RAID. Och du behöver inte köpa alla 8 diskarna på en gång

Har ju inte helt koll på det här, Men när man kör dem RAID, tar inte det alltid upp 50% av använt utrymme? e

  • Medlem
  • Falköping
  • 2016-01-28 20:50
Ursprungligen av Dalle:

En NAS och en backup via internet, tex Crashplan?

JBOD är ju helt värdelöst ur säkerhetssynpunkt. Med en NAS kan du köra en RAID-konfiguration och få viss säkerhet mot krånglande hårddiskar.

Viktigast är att ha den snabbaste anslutning o vad jag förstått är det via thunderbolt eller? Crashplan, TM och Backblazer. är backup tjänster? blir det inte väldigt dyrt när man pratar TB?

Ursprungligen av streith:

Har ju inte helt koll på det här, Men när man kör dem RAID, tar inte det alltid upp 50% av använt utrymme? e

Du kan ju testa här, detta gäller för Drobo, men är nog rätt snarlikt andra NAS.ar / DAS:ar: http://www.drobo.com/storage-products/capacit...

Ursprungligen av streith:

Viktigast är att ha den snabbaste anslutning o vad jag förstått är det via thunderbolt eller? Crashplan, TM och Backblazer. är backup tjänster? blir det inte väldigt dyrt när man pratar TB?

Thunderbolt 1 & 2 är snabbast eller USB-C men inte så mycket att välja på då, men då pratar vi DAS och inte NAS som är via nätverket.
TM: Time Machene är ju ”gratis” förutom själva backuppemheten då.
Backblaze: kostar 99 dollar per 2 år.
Kraschplan: kanske det dubbla?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-28 22:31
Ursprungligen av streith:

Har ju inte helt koll på det här, Men när man kör dem RAID, tar inte det alltid upp 50% av använt utrymme? e

Beror på vald RAID-nivå vanligast är väl RAID5 och där går en disk bort. 4x4TB ger alltså 12GB lagringsyta, och tål att en av de fyra diskarna pajjar utan dataförlust.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-28 22:33
Ursprungligen av CekariYH:


Kraschplan: kanske det dubbla?

60USD/år.

Ursprungligen av streith:

Har ju inte helt koll på det här, Men när man kör dem RAID, tar inte det alltid upp 50% av använt utrymme? e

https://www.synology.com/en-us/support/RAID_c...

Har i övrigt tillgång till en 5-diskars DS1513+ som jag kan rekommendera som just nu är fylld med fyra 4TB-diskar (WD40EFRX). Det totala användningsbara utrymmet är just nu 12TB, dvs. ((4x4TB)-4TB). Stoppar jag i en disk till får jag 16TB totalt. Behövs mer går systemet att bygga ut vilket känns väldigt bra!

Ursprungligen av reboot81:

60USD/år.

Så var det ja

Senast redigerat 2016-01-29 07:28
  • Medlem
  • Falköping
  • 2016-02-12 20:16
Ursprungligen av CekariYH:

Jag kör med en 5 diskars Thunderbolt DAS (Drobo 5D) för närvarande för all foto/film som även backas upp via TM och Backblaze.
Fördelen med en DAS framför en NAS är att den är betydligt snabbare att lagra/hämta data på men saknar fördelen att flera kan ansluta sig till den, men det kan man lösa med att dela ut den i inställningar.

Kör du TM till en annan lika stor extern disk? Backblaze verkar ju bra och vad jag förstår kostar det fortfarande 5 dollars/mån upp till 10TB

  • Medlem
  • Falköping
  • 2016-02-12 20:25
Ursprungligen av jurassic579:

Jag har en Pegasus2 R8:a raid på 24 TB som jag sedan har en extern lagringstjänst med obegränsad data kopplad till via ett torrentprotokoll. Så när jag lägger in nått/ändrar på raiden så laddas det upp automatiskt.

Får man fråga vilken extern tjäna det är?

Ursprungligen av streith:

Får man fråga vilken extern tjäna det är?

Crashplan backar upp både lokalt anslutna hårddiskar och nätverkshårddiskar (NAS).

Ursprungligen av streith:

Kör du TM till en annan lika stor extern disk? Backblaze verkar ju bra och vad jag förstår kostar det fortfarande 5 dollars/mån upp till 10TB

Jag kör TM till 5 externa enheter på mellan 1,5-2 ggr av storleken på den interna enheten.

Ursprungligen av streith:

Börjar tröttna på fler externa hårddiskar och backuppdiskar till dem i mitt yrke som fotograf.
Vill lösa det hela med en större exempelvis 8tb thunderbolt disk. disken tänker jag att Hela mitt nuvarande och en tids framtida bilder ska ligga på och kunna arbetas med från disken i LR o PS på en Imac 2015 med El capitan.
Disken måste givetvis backas upp med en likadan som förvaras på annan plats.
Finns det någon mer där ute som tänkt till och hittat på något smart system. Och hur gör ni i så fall?

Har förstått att det inte är så smart att ha diskarna i JBOD samtidigt känns det jäkligt rörigt att få dem i massa olika enheter eller?

Såhär gör jag för att slippa kaos;)
Jag använder en LaCie 5big DAS Thunderbolt2 som jag kör i RAID 5. Den är bestyckad med fem 3TB diskar varav jag disponerar 12TB.
Backup gör jag till en LaCie 5big NAS i RAID 5 som är bestyckad med fem 2TB diskar och jag disponerar alltså 8TB.
Dessutom har jag en LaCie 2big DAS Thunderbolt 2 som jag kör i RAID1. Bestyckad med två 3TB diskar så jag har här 6TB.

Backas up av TM och ChronoSync.

Ursprungligen av Saffran:

Såhär gör jag för att slippa kaos;)
Jag använder en LaCie 5big DAS Thunderbolt2 som jag kör i RAID 5. Den är bestyckad med fem 3TB diskar varav jag disponerar 12TB.
Backup gör jag till en LaCie 5big NAS i RAID 5 som är bestyckad med fem 2TB diskar och jag disponerar alltså 8TB.
Dessutom har jag en LaCie 2big DAS Thunderbolt 2 som jag kör i RAID1. Bestyckad med två 3TB diskar så jag har här 6TB.

Backas up av TM och ChronoSync.

Nu vill jag inte vara den som är den, men har du alltså en 8TB backupdisk till en 12TB arbetsdisk??

Ursprungligen av HåkanE:

Nu vill jag inte vara den som är den, men har du alltså en 8TB backupdisk till en 12TB arbetsdisk??

I och för sig så behöver man kanske inte backa upp allt, men jag har 8TB+6TB för att backa upp 12TB.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-21 23:59
Ursprungligen av HåkanE:

Nu vill jag inte vara den som är den, men har du alltså en 8TB backupdisk till en 12TB arbetsdisk??

Inget som säger att arbetsdisken är full

Jag kör lite olika beroende på vad det är för data.
Systemdisk&cachedisk klonas varannan dag till USB-diskar. Rak klon som skydd mot att en disk/dator havererar. Från denna kan jag alltså starta upp datorn, eller kopiera över till nyinköpt disk.
Foto/film/dokument varje dag till USB3-disk. Här är dock viss historik påslaget, så en raderad fil finns kvar ett tag på backupdisken.
Foto/film/dokument varje dag till Crashplan. Oändlig historik.
Foto/film/dokument kvartalsvis till diskar som förvaras på annan ort.

Rippad musik/film på NAS/RAID5, skall snart hänga på en USB3 disk som tar backup på hela NAS:en.
Gmail till NAS.

Nojjig, jag? Nej jag har redan lärt mig den hårda vägen att diskar pajjar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-08-23 10:53

Vad använder du för programvara för att hålla koll och schemalägga alla olika backupper?

Ursprungligen av reboot81:

Inget som säger att arbetsdisken är full

Jag kör lite olika beroende på vad det är för data.
Systemdisk&cachedisk klonas varannan dag till USB-diskar. Rak klon som skydd mot att en disk/dator havererar. Från denna kan jag alltså starta upp datorn, eller kopiera över till nyinköpt disk.
Foto/film/dokument varje dag till USB3-disk. Här är dock viss historik påslaget, så en raderad fil finns kvar ett tag på backupdisken.
Foto/film/dokument varje dag till Crashplan. Oändlig historik.
Foto/film/dokument kvartalsvis till diskar som förvaras på annan ort.

Rippad musik/film på NAS/RAID5, skall snart hänga på en USB3 disk som tar backup på hela NAS:en.
Gmail till NAS.

Nojjig, jag? Nej jag har redan lärt mig den hårda vägen att diskar pajjar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-23 12:26

Carbon Copy Cloner. Samt ett "app" för QNAP vad gäller gmailen.
Och så Crashplan för molnbackuper.
Vilken även ligger och kör från bärbar och familjens datorer till min.

EDIT: Clowner->Cloner. Autocorrect...

Senast redigerat 2016-08-23 21:34
Ursprungligen av reboot81:

Carbon Copy Clowner.

Hmm, verkar lite tveksamt om det arbetet blir så särskilt bra gjort...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-08-23 18:29
Ursprungligen av HåkanE:

Hmm, verkar lite tveksamt om det arbetet blir så särskilt bra gjort...

Blir nog lite random resultat med den mjukvaran..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-02-02 22:12

För arkivering av filer som inte behövs särskilt ofta så rekommendera jag en 3,5” hårddisk med tillhörande kopia per jobb eller tidsperiod. Dessa läses med extern HDD-dockningsstation. Vanliga 3,5” utan chassi är enhetliga i storlek och går enkelt att förvara i bokhylla eller låda.

Att fylla upp en NAS med jättelika bildarkiv som sällan läses låter läskigt. Vid strul med NAS så är det oftast inte så enkelt att komma åt datan via dator. Ex OS X kan inte alltid läsa de filsystem och sektorstorlekar som en Linux NAS använder. Ja, jag känner till Fuse osv.

Senast redigerat 2017-02-02 23:18
1
Bevaka tråden