Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pris för att hjälpa en kompis med grafisk design

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Jag fick frågan av min kompis att hjälpa henne att utforma en grafisk design åt henne och att hon självklart betalar för besväret och för jobbet, men jag har känt henne hela mitt liv och har lite svårt att begära ett pris som hon ska betala för det, men jag har räknat ut att det kommer krävas ganska mycket tid och jag jobbar heltid samtidigt så ska tillbringa nätter och de lediga stunderna mina dagar kommer att erbjuda för att fixa den till henne. Hur mycket ska jag ta betalt för det? det kommer garanterat bli över tio timmars jobb.
Vad är rimlig kostnad, har hört att folk har tagit minst 600-800 kronor för att göra liknande till kompisar.
Hjälp mig, vill inte ta för mycket eller för lite betalt.

Jobbar man för kompisar så gör man det av kärlek, inte för pengarna.
Om de är kompisar alltså, och om du är en generös vän och människa.
Det lönar sig.

Antingen så gör du det, och frågar henne vad hon tycker är ett rimligt pris som känns ok för henne.
Eller också så har du inte tid, i första läget, eller om du känner att hon skulle vilja utnyttja vänskapen.
För det gör väl inte du för att tjäna pengar på henne?

Är det ytliga bekanta, så blir det en annan sak.
Då handlar det kanske om samma taxa som övriga.
Vad tar du för övrigt för ett sådant arbete?
Hamnar relationen mitt emellan kanske hälften..?

Relationer är viktiga, integriteten är viktig, det gäller att vara känslig inför sådana situationer.
Är relationen viktig för dig, så bör inte priset vara det viktigaste.
Du får helt enkelt värdera situationen, diskutera det med henne, innan du bestämmer dig för vad.

Räkna ut vad du skulle tagit betalt om hon inte vore en vän – ta sedan så mycket eller lite som hon faktiskt har möjlighet att betala. Alltså "jag skulle egentligen tagit 15 000 för detta, men vi är vänner och jag fattar att du har skral budget - så XXX kr funkar helt okej."

Om hon skulle göra detta som ett startup-projekt och det sedan drar in en massa riktiga pengar, så vill du inte vara i läget då hon kan förvänta sig att du sedan fortsätter att erbjuda billigt arbete. Just eftersom ni är vänner är det bra att kunna snacka om sånt.

Lycka till! ❤️ Det kommer bli kalas, var bara rak från början med tidsåtgången etc.

Ursprungligen av panther:

Jobbar man för kompisar så gör man det av kärlek, inte för pengarna.
Om de är kompisar alltså, och om du är en generös vän och människa.
Det lönar sig.

Antingen så gör du det, och frågar henne vad hon tycker är ett rimligt pris som känns ok för henne.
Eller också så har du inte tid, i första läget, eller om du känner att hon skulle vilja utnyttja vänskapen.
För det gör väl inte du för att tjäna pengar på henne?

Är det ytliga bekanta, så blir det en annan sak.
Då handlar det kanske om samma taxa som övriga.
Vad tar du för övrigt för ett sådant arbete?
Hamnar relationen mitt emellan kanske hälften..?

Relationer är viktiga, integriteten är viktig, det gäller att vara känslig inför sådana situationer.
Är relationen viktig för dig, så bör inte priset vara det viktigaste.
Du får helt enkelt värdera situationen, diskutera det med henne, innan du bestämmer dig för vad.

Tack för ditt svar!
Jo jag vet men hon insisterar att betala för arbetet och att jag ska återkomma med ett pris när det är klart. Jag vill inte utnyttja henne men jag vill heller inte lägga tid jag egentligen inte har och göra det jag även gör åt företag gratis,
Jag brukar ta olika summor för olika jobb, allt från 1000 och uppåt, det beror på vad det är och hur lång tid jag behöver och samt resurser jag behöver, och om det är till vänner, företag eller bekanta/vänners vänner osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-26 19:48

En vänskap är värd mycket, men framför allt bör du vara uppriktig och tydlig. Om jag vore du skulle jag räkna ut vad det kostar och ta betalt i förhållande vad din vän har råd med, men vara tydlig med det från början och fråga om priset är OK.
Även förtydliga att du har ett annat pris till andra än din vän och att hen inte ska ta för givet att du fortsättningsvis har samma taxa.
Om ni är överens om priset i förväg så underlättar det definitivt för er fortsatta vänskap. Lycka till!

Ursprungligen av Manglobe:

Räkna ut vad du skulle tagit betalt om hon inte vore en vän – ta sedan så mycket eller lite som hon faktiskt har möjlighet att betala. Alltså "jag skulle egentligen tagit 15 000 för detta, men vi är vänner och jag fattar att du har skral budget - så XXX kr funkar helt okej."

Om hon skulle göra detta som ett startup-projekt och det sedan drar in en massa riktiga pengar, så vill du inte vara i läget då hon kan förvänta sig att du sedan fortsätter att erbjuda billigt arbete. Just eftersom ni är vänner är det bra att kunna snacka om sånt.

Lycka till! ❤️ Det kommer bli kalas, var bara rak från början med tidsåtgången etc.

Tack för ditt svar, gav mig en tankeställare.
Jag brukar ta mellan 1000 och uppåt för olika jobb, olika beroende storlek på uppdraget, tid och resurser jag behöver, utrustning, vad det är för produktion osv, så brukar räkna på tiden jag lägger ner, utrustning, innehållet och tillägg.
En vän som jobbar med liknande, han gav mig förslaget, nånstans runt 1000-lappen, så att det inte just blir win/lose för henne och mig, men jag vet inte riktigt, från hennes sida är det helt upp till mig att sätta priset hon ska betala för tiden, besväret och jobbet, för henne är inte priset ett problem.
Jag är riktigt kluven..

Ursprungligen av Linnisen:

Tack för ditt svar!
Jo jag vet men hon insisterar att betala för arbetet och att jag ska återkomma med ett pris när det är klart. Jag vill inte utnyttja henne men jag vill heller inte lägga tid jag egentligen inte har och göra det jag även gör åt företag gratis,
Jag brukar ta olika summor för olika jobb, allt från 1000 och uppåt, det beror på vad det är och hur lång tid jag behöver och samt resurser jag behöver, och om det är till vänner, företag eller bekanta/vänners vänner osv.

Något annat att tänka på är om hon har resurser att hjälpa dig med något, nu eller i framtiden.
Att arbeta med tjänster och gentjänster är ju alltså helt klart mer intressant mellan vänner, och i viss mån också bekanta, än att blanda in pengar. Det är mycket roligare, särskilt om hon har talanger som du värdesätter.

Men om hon vill att du ska sätta ett pris, så hade jag nog tagit 50% mot vad jag hade gjort i vanliga fall.
Men kolla med henne innan du gör jobbet så att allt är ok.

Ursprungligen av Gnulia:

En vänskap är värd mycket, men framför allt bör du vara uppriktig och tydlig. Om jag vore du skulle jag räkna ut vad det kostar och ta betalt i förhållande vad din vän har råd med, men vara tydlig med det från början och fråga om priset är OK.
Även förtydliga att du har ett annat pris till andra än din vän och att hen inte ska ta för givet att du fortsättningsvis har samma taxa.
Om ni är överens om priset i förväg så underlättar det definitivt för er fortsatta vänskap. Lycka till!

Det stämmer, jag har känt henne hela mitt liv och vi har en väldigt nära relation, för henne är inte pengar ett problem, så enligt henne är det upp till mig att sätta ett pris så godtar hon detta. Ja absolut jag tänker ju ge henne kompispris och inte den kostnaden jag vanligtvis skulle ta av andra.

Jo det hade varit bättre så men hon var tydlig och sa att det är upp till mig och att jag när jag är klar ska återkomma med ett pris, Våran vänskap kommer definitivt inte förändras pga detta, men jag är en generös person men som samtidigt som vem som helst vill ha betalt för de arbete man gör.

Ursprungligen av panther:

Något annat att tänka på är om hon har resurser att hjälpa dig med något, nu eller i framtiden.
Att arbeta med tjänster och gentjänster är ju alltså helt klart mer intressant mellan vänner, och i viss mån också bekanta, än att blanda in pengar. Det är mycket roligare, särskilt om hon har talanger som du värdesätter.

Men om hon vill att du ska sätta ett pris, så hade jag nog tagit 50% mot vad jag hade gjort i vanliga fall.
Men kolla med henne innan du gör jobbet så att allt är ok.

Vi har alltid haft det på det sättet att jag ställer upp och hjälper henne på olika sätt och att jag fått pengar eller gentjänster tillbaka inom något annat.

Men vad skulle du säga är ett rimligt pris isåfall för en grafisk design/CD-jobb, som innebär ganska mycket arbete och tid?

Ursprungligen av Linnisen:

Vi har alltid haft det på det sättet att jag ställer upp och hjälper henne på olika sätt och att jag fått pengar eller gentjänster tillbaka inom något annat.

Men vad skulle du säga är ett rimligt pris isåfall för en grafisk design/CD-jobb, som innebär ganska mycket arbete och tid?

Ursprungligen av Linnisen:

Jag vill inte utnyttja henne men jag vill heller inte lägga tid jag egentligen inte har och göra det jag även gör åt företag gratis.

Om du är duktig på det du gör, och är professionell, så vet du nog prissättningen.
Det låter ju så om du gör liknande arbete för företag. Eller?

50% mot övriga som jag sa.

En idé – när du fakturerar (eller hur du nu väljer att göra) skriv i sådant fall "priset du vanligtvis tar -50% rabatt = kompispriset". Så att ditt egentliga pris ändå framgår, men även att du valt att ge henne ett specialpris.
Som du säger, ett sådant här jobb tar ändå av din expertis och arbetstid. Även om det är för en kompis.

Det är alltid lite jobbigt att ta betalt när man har en personlig relation, och alltid jobbigt att inte kunna ta betalt av samma anledning.
Att slänga in t ex en lunch på priset, "tusen spänn och en lunch" kan avdramatisera utan att du behöver jobba gratis.

Ursprungligen av Jonyverse:

...Att slänga in t ex en lunch på priset, "tusen spänn och en lunch" kan avdramatisera utan att du behöver jobba gratis.

Bra tips, men tråden är ett år gammal, så både priset och jobbet är nog avklarade vid det här laget.

1
Bevaka tråden