Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DNS och integritet

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-02 21:22

Som ett resultat av en annan tråd använder jag nu Google:s DNS. Men hur ska man se på Google och integritet? Kan de koppla mig till mitt surfande? Blir integriteten mer öppen/hotad jämfört med Bahnhof:s DNS? Säg att jag frågar åt en kompis som jobbar åt sitt familjeföretag som ägts i generationer men där han av olika orsaker har kontakt med den viktigaste konkurrenten. Kan man kartlägga det via DNS eller är det andra saker i surfandet/mailandet som kan avslöja det?

Frågan är väldigt hypotetisk, men i den tid vi lever har jag/kompisen insett att Trump kan bli president, Le Pen få makten i Frankrike och SD sitta i Sveriges regering. Allt detta kan ändra hur information användas och friläggs. Och med tilltagande terror så kan även mer normala politiska rörelser välja att gå mot att ta in allt mer information. Inte för att regeringar skulle använda min kompis information, men om informationen friläggs kan andra komma åt den.

Att Google rent affärsmässigt får mer information är irrelevant för mig och min kompis.

DNS är som en adressdatabas för IP-adresser, IP-adresser kopplas ihop med en webbsida, t.ex. www.99mac.se så att din webbläsare vet var den ska.
Det är det enda DNS gör.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A4nnamns...

edit: Vill ni inte använde Googles så finns andra så som OpenDNS t.ex.

208.67.222.222
208.67.220.220

Skulle Google göra en query på varje DNS-uppslag som görs skulle det bli åtskilliga mängder data.

Det är inte omöjligt men jag misstänker att det inte är något de gör.

Mitt tips är då att sätta upp en egen DNS-server som i sin tur bara frågar Svenska leverantörer.

1
Bevaka tråden