Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket filformat (lägga film på usb)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med att kunna lägg film från dator på en usb sticka och sedan se den på min tv.

Ex. jag har en film i .mkv format. Jag har ett program som heter MacX video converter Pro. I detta försöker jag göra om filen till ett format som jag kan läsa in antingen direkt i tv:n (panasonic) eller denon receiver eller denon blys-ray. Jag har försökt med en massa format men får bara: antingen inget alls eller filformat fel.

Vilket format skall jag använda eller är det någon inställning i MacX video konvertera Pro som jag måste göra?

Hjälp!!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-12 01:29

Kolla bruksanvisningen för apparaten du försöker spela upp filmen, där står det ofta vilket filformat, kodek, max framerate, bildstorlek osv som stöds.
Handbrake kan jag för övrigt rekommendera.

Ursprungligen av masterboy:

Jag har problem med att kunna lägg film från dator på en usb sticka och sedan se den på min tv.

Ex. jag har en film i .mkv format. Jag har ett program som heter MacX video converter Pro. I detta försöker jag göra om filen till ett format som jag kan läsa in antingen direkt i tv:n (panasonic) eller denon receiver eller denon blys-ray. Jag har försökt med en massa format men får bara: antingen inget alls eller filformat fel.

Vilket format skall jag använda eller är det någon inställning i MacX video konvertera Pro som jag måste göra?

Hjälp!!!

Och det är filernas format och inte partitionens typ som din Tv reagerar över? Jag vet flera som trott att standardformateringen (HFS+) ska fungera tills att man har talat om för dem att det i regel måste vara FAT32, exfat eller NTFS.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-04-12 17:23

Du får nog kolla manualen för din TV, min Sony klarar ganska få filformat, tror inte mkv är ett av dem.
Och USB-pinnen ska troligen vara formaterad som FAT32 eller ExFAT precis som @oldpeer skrev.

.mp4 är det säkraste kortet - det är videons jpeg. .mp4 - med H.264-codec enligt mpeg-konsortiets-standard - är det enda som garanterat ALL hårdvara och mjukvara kan lira.

USB-stickor (och flash-kort typ SD etc) är FAT32 och klarar alltså inte filer större än 4GB, men det brukar inte vara något problem - en långfilm rätt slimmat kodad är 1-3 GB. Att köra exFAT - som klarar gigantiska filer - är ett osäkert kort...tyvärr...om en dator/spelare/TV kan läsa en exFAT är skrivet i stjärnorna...man vet aldrig säkert...det är ett j-a jidder...tyvärr...glöm exFAT.

Har haft liknande problem förr och det löser sig aldrig, man måste alltid hålla på och dra fram datorn, konventera m.m. Varje gång man vill se en film. Slutade med att jag köpte ATV4 och det var sjukt värt för nu slipper man krånglet. Men är ju inte direkt billigaste lösningen men den absolut bästa.

Ursprungligen av Demiurgen:

Att köra exFAT - som klarar gigantiska filer - är ett osäkert kort...tyvärr...om en dator/spelare/TV kan läsa en exFAT är skrivet i stjärnorna...man vet aldrig säkert...det är ett j-a jidder...tyvärr...glöm exFAT.

Det är egentligen inte det minsta besvärligt.. det handlar om att titta i manualen för den apparat man använder.

För övrigt så finns det stöd för exFAT i både Windows 8 & 10, de senaste versionerna av OS X och i Playstation 4 och Xbox One. Säkert även i de flesta nya moderna mediespelare och bluray-spelare som finns på marknaden.

Vår TV (en Blaupunkt såld av Tesco UK) klarar av Ext2 (gammal Linuxformat), fastän det inte står i manualen, så över 4GB filer är inget problem. I övrigt klarar den bara FAT32, inte NTFS (enligt manualen).

Min teori är att många TV-apparater kör Linux i bakgrunden, fast det inte är något som man aktivt påtalar. Därför kan vissa filsystem för Linux funka också. Jag har bara testat ext2, men det är inte orimligt att tro att andra filsystem som jffs2 eller liknande för NAND också kan ligga inbyggt i enklare moderna TV-apparater.

Som flera har varit inne på ang filformat, så verkar det vara MP4 som passar på många moderna TV-apparater och det är det enda formatet som jag kodar om filmerna till, via Handbrake.

Jo, om man vet att alla maskiner som skall ta en USB klarar exFAT är det ju inga problem - jag menade att exFAT - tyvärr - generellt är opålitligt. Jag rekomenderar t.ex. inte att skicka material på en USB-sticka som är exFAT till generell mottagare.
Jag har dessutom varit med om att en sticka formatterad i en Mac till exFAT inte läses av vissa Win-burkar och att stickor formatterade exFAT i en specifik Win-burk inte kan läsas av en Mac med specifikt OSX. Det är en tragisk historia och man kan nog tyvärr glömma exFAT om man ska dela saker generellt överallt. Samma med Apples HFS+. Det enda generella filsystem som finns är gamla usla FAT16 och FAT32. Det är därför USB-stickor och alla flash-kort (Secure Digital etc) kör med detta trots att filerna inte kan vara större än 4 GB. Den gamla usla standarden är så djupt inkörd att man tvingas uppfinna nya sätt att lagra stora mängder sammanhängande info på denna skit-stadard - t.ex. AVC som är ett sätt att hugga upp videofilen till 4 GB-fragment för att det ska gå att filma på dessa kort med videokameran. Etc. Etc. FAT32-träsket är ett träsk som bromsat utvecklingen dramatiskt senaste 15 åren. En slags IT-tragedi. Hade industrin kommit överens om ett modernt filsystem för flash-media etc för 15-20 år sedan så hade världen varit en bättre plats att leva på.
Men hemma i sluten miljö...ja, då kan man givetvis köra vilket filsystem som helst som berörda maskiner/burkar klarar av. Det är ju en självklarhet som inte behöver belysas. En spansktalande familj kan givetvis snacka spanska hemma utan krux, men ute på stan i Sverige kan det uppstå problem om man fortsätter att tugga bara spanska. Typ.

Ursprungligen av oldpeer:

Det är egentligen inte det minsta besvärligt.. det handlar om att titta i manualen för den apparat man använder.

För övrigt så finns det stöd för exFAT i både Windows 8 & 10, de senaste versionerna av OS X och i Playstation 4 och Xbox One. Säkert även i de flesta nya moderna mediespelare och bluray-spelare som finns på marknaden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-15 08:57
Ursprungligen av suddgummi:

Min teori är att många TV-apparater kör Linux i bakgrunden, fast det inte är något som man aktivt påtalar. Därför kan vissa filsystem för Linux funka också. Jag har bara testat ext2, men det är inte orimligt att tro att andra filsystem som jffs2 eller liknande för NAND också kan ligga inbyggt i enklare moderna TV-apparater.

Absolut. Det fanns för en massa år sedan en tillverkare av [externa] USB-diskar som bara var avsedda för Windows (alltså SMB/CIFS). Det roliga var ju när en hacker plockade av skalet och anslut sig på konsol-porten och såg en linux-kärna boots upp...

Däremot finns det ju ingen garanti för obskyra filsystem bara för att det är linux (i TV/dammsugaren/etc) då det krävs att sagda filsystem finns kompilerat och inkluderat på något sätt i bygget.

Ursprungligen av frazze:

Däremot finns det ju ingen garanti för obskyra filsystem bara för att det är linux (i TV/dammsugaren/etc) då det krävs att sagda filsystem finns kompilerat och inkluderat på något sätt i bygget.

Dessutom krävs det att det monteras automatiskt, att det inte finns något som filtrerar ut vissa filsystem osv. Det är en massa om och men. Fast man kan ha tur ibland

1
Bevaka tråden