Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor lanserar kostnadsfri roaming

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Operatören Telenor inför en serie abonnemang med kostnadsfri roaming ett år innan EU:s nya bestämmelser att avskaffa roamingavgifter.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-16 15:12

Många går nog på det här, utan att tänka/se att hastigheten bara är 1 Mbps utomlands. I princip värdelöst förutom för mail. Och i reklamen säger de "barnen tittade på Frost"!
0,58 kr/MB är ju svindyrt!

Ursprungligen av kenjon:

Många går nog på det här, utan att tänka/se att hastigheten bara är 1 Mbps utomlands. I princip värdelöst förutom för mail. Och i reklamen säger de "barnen tittade på Frost"!
0,58 kr/MB är ju svindyrt!

Och 24 månaders bindningstid (om man nu inte vill betala ytterliggare 50kr/månad..), smart när det blir gratis roaming för alla nästa år.
Dessutom är Telenor hutlöst dyra.

Ursprungligen av keptang:

...Dessutom är Telenor hutlöst dyra.

Håller inte med. Deras familjepaket är verkligen prisvärda.

Jag betalar 886 kronor för fyra personer. (basabonnemang 499 kr, och tre extra sim-kort 129 kr/st, totalt 886 kr)

Fria samtal och sms, såklart. 24 GB surf att dela på (vilket räcker långt för oss). Och fri roaming i Danmark och Norge.

Telia och Tre har också liknande paket. De innehåller kanske något mer, men de är också dyrare. En snabb flukt på deras hemsidor säger att man nog skulle hamna runt 1200.

Comviq kommer nog närmast. De har inga sådana paket, men 4 separata 7 GB-abonnemang skulle landa på 980 kr.

Senast redigerat 2016-06-16 16:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller inte med. Deras familjepaket är verkligen prisvärda.

Jag betalar 886 kronor för fyra personer. (basabonnemang 499 kr, och tre extra sim-kort 129 kr/st, totalt 886 kr)

Fria samtal och sms, såklart. 24 GB surf att dela på (vilket räcker långt för oss). Och fri roaming i Danmark och Norge.

Telia och Tre har också liknande paket. De innehåller kanske något mer, men de är också dyrare. En snabb flukt på deras hemsidor säger att man nog skulle hamna runt 1200.

Comviq kommer nog närmast. De har inga sådana paket, men 4 separata 7 GB-abonnemang skulle landa på 980 kr.

Jag menade deras nya abonnemang som artikeln handlar om som är det Telenor erbjuder idag som grundpaket.

Ja, om man ser bara det enskilda basabonnemanget, så kan man kanske se det som dyrt. Men som en del i ett familjepaket är det inte alls dyrt.

Jag kommer ju att byta till det nya. Mer innehåll i abonnemanget till samma pris (499 i mitt fall, utan bindningstid).

Senast redigerat 2016-06-16 18:16
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-16 20:28
Ursprungligen av kenjon:

Många går nog på det här, utan att tänka/se att hastigheten bara är 1 Mbps utomlands. I princip värdelöst förutom för mail. Och i reklamen säger de "barnen tittade på Frost"!
0,58 kr/MB är ju svindyrt!

Har du använt mobilnät utomlands?
Man får vara glad om man kommer upp i 1Mbit i en hel del länder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-17 08:39

Jodå, jag har jobbat utomlands i 8 år. Men Telenor riktar in sej på turistländer, skulle jag tro, där hotellen har skaplig anslutning (inte som hemma dock).
Nej, jag tror de ser en chans att binda upp kunderna på två år. Nästa år ändras ju reglerna för operatörerna vad gäller roaming inom EU i alla fall, så de tar sin chans nu.

I jobbet så bytte vi från Telenor till Telia nyligen och jag måste säga att Telenor vida överträffar Telia när det gäller stabilitet och datatrafik i Stockholmsområdet. Sedan att de ska uppgradera till 4G+ gör ju inte saken sämre.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-17 10:00
Ursprungligen av kenjon:

Jodå, jag har jobbat utomlands i 8 år. Men Telenor riktar in sej på turistländer, skulle jag tro, där hotellen har skaplig anslutning (inte som hemma dock).
Nej, jag tror de ser en chans att binda upp kunderna på två år. Nästa år ändras ju reglerna för operatörerna vad gäller roaming inom EU i alla fall, så de tar sin chans nu.

Vad har hotellens anslutning med mobilnätet att göra?
När jag varit på semester har deras anslutningar varit minst sagt skakiga dessutom.

Ursprungligen av kenjon:

...Men Telenor riktar in sej på turistländer...

Detta gäller EU.

Visst turistar vi mycket inom EU, men jag skulle inte kalla detta att "rikta in sig på turistländer".

Ursprungligen av kenjon:

...Nej, jag tror de ser en chans att binda upp kunderna på två år...

Man kan välja att köpa abonnemanget utan bindningstid. Till ett pris som är exakt samma som deras gamla abonnemangsformer.

Så även om man kan tycka att det är lite snålt med 1 Mbps, så är det ändå bara vinst för abonnenten. Man får mycket mer innehåll i abonnemanget, till samma pris som tidigare.

Lysande

Har inte själv Telenor, men förstår inte riktigt kritiken mot nya kampanjen.
Om ett företag erbjuder en tjänst som innebär en rejäl besparing för alla som lägger pengar på datapaket utomlands.. iallafall ett år framöver (fram tills roamingen inom EU blir fri för alla), så känns det enbart positivt.

Hastigheten på mobilsurf utomlands kanske inte knockar oss om man vill streama en match, men duger alldeles utmärkt till surf, whatsapp m.m. Rätt skön känsla att inte behöva bry sig om dataförbrukning/EU-surfpaket m.m..

Förhoppningsvis följer fler operatörer efter och ordnar en liknande lösning inom kort.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-06-17 21:33

Sverige kommer bara längre och längre efter när det kommer bra abonnemang. Jag har sedan dag ett i Norge för 3.5 år sedan kunnat ringa fritt i Norden på helt "vanliga" abonnemang. För ett par månader sedan så ändrade dessutom både Telia och Telenor till free roaming i EU/EES utan att man behövde teckna nya abonnemang eller binda upp sig öht. Finland har haft abonnemang med fri roaming i norden (åtminstone) i minst tre år (jag har en kollega som fortfarande använder finskt nummer med den motiveringen). Sverige är det land som konstant ligger efter i att erbjuda flexibla abbonemangslösningar.

Ursprungligen av andas:

Sverige kommer bara längre och längre efter när det kommer bra abonnemang. Jag har sedan dag ett i Norge för 3.5 år sedan kunnat ringa fritt i Norden på helt "vanliga" abonnemang. För ett par månader sedan så ändrade dessutom både Telia och Telenor till free roaming i EU/EES utan att man behövde teckna nya abonnemang eller binda upp sig öht. Finland har haft abonnemang med fri roaming i norden (åtminstone) i minst tre år (jag har en kollega som fortfarande använder finskt nummer med den motiveringen). Sverige är det land som konstant ligger efter i att erbjuda flexibla abbonemangslösningar.

Jag vet inte om jag missat något, men har verkligen Telia fri roaming i EU?
Trodde det var i Norge, Finland, Danmark och Baltländerna.. Har själv Telia.
Vore givetvis glad om det är EU... rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av mattewik:

Jag vet inte om jag missat något, men har verkligen Telia fri roaming i EU?...

Han pratar om norskt Telia-abonnemang.

Senast redigerat 2016-06-17 22:31
Ursprungligen av andas:

Sverige kommer bara längre och längre efter när det kommer bra abonnemang...

Men Telenors nya abonnemang måste väl ändå vara ett steg närmare det som redan finns i Norge och Finland.

Då kan man väl inte säga att vi kommer längre och längre efter?

"Roamingfritt" betyder väl "utan roaming"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-06-20 08:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men Telenors nya abonnemang måste väl ändå vara ett steg närmare det som redan finns i Norge och Finland.

Då kan man väl inte säga att vi kommer längre och längre efter?

Sant. Det knappas nog in lite. Vad jag och mina anhöriga däremot trodde hänt när telia introducerade fri roaming, var att ringpotten blev fri också. Det visade sig inte stämma när en polare ringde till mig för 300!!! kronor. Fortfarande finns det en motsträvighet mot att göra det för kundens skull istället för lagstiftningens. Vilket iofs bara visar vikten av att styra bolagen med lagar istället för konkurrensbaserad styrning. Hade den öppna marknaden fungerat så hade båda dessa typer av abonnemang redan funnits i Sverige (och resten av europa).

Jag har haft Tele2 länge och fick nu ett erbjudande om att teckna 30 GB varav 9 GB får användas i EU. Kostnad:349:- Är den någon som har tecknat detta? Ska man annars invänta flera andra deals ifrån Tele2 eller ev. andra abonnemang?

Senast redigerat 2017-04-20 19:36
Ursprungligen av westerlu77:

Jag har haft Tele2 länge och fick nu ett erbjudande om att teckna 30 GB varav 9 GB får användas i EU. Kostnad:349:- Är den någon som har tecknat detta? Ska man annars invänta flera andra deals ifrån Tele2 eller ev. andra abonnemang?

Det är ju fri roaming från juni i år inom EU. Så låter som något man försöker locka med..

  • Medlem
  • 2017-04-20 16:55

Jag och min fru har sedan förra året Telenor Frihet där vi delar på 50 GB. Pris 299 kr per abonnemang. Varit på flera utlandsresor sedan dess och fungerar klockrent att slippa fundera på datatrafiken

Edit: den 10 maj slopar de begränsning 1 mbit

Tele2 har ju begränsning på hur mkt man får surfa på alla nya abonnemang inom EU. Alltifrån 1,5,7,9 och 12 GB totalt. Ska bli intressant att se hur mkt jag får använda i mitt nuvarande abonnemang. Jag betalar 299:- för 20 GB nu.
https://www.tele2.se/handla/mobilabonnemang

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-21 22:14

Telenor har 4 månaders maxtid utomlands.
Telia har 50 % av taket för utlandssurf oavsett tid.

Senast redigerat 2017-04-21 23:27
1
Bevaka tråden