Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Börja med fotografering - tips på utrustning

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-07-03 23:20

Ok, detta är egentligen en bildtråd.
Men jag slänger in en fråga till er som har foto som hobby. Jag funderar på att köpa en systemkamera och försöka lära mig grunderna i fotografering. Tidigare har jag bara haft en "Point and shoot" men vill nu satsa på något som jag kan växa och utvecklas med. Jag har kikat på kompakta systemkameror som Olympus OM-D E-M10, Sony Alpha 6000 mfl. Men ju mer jag tittar och läser så funderar jag på om det kanske inte är bäst att satsa på en riktig "Full-size" systemkamera istället? Budgeten är aningen begränsad med max 7000:- för kamera samt objektiv. Tänkte börja med ett 18-50-objektiv eller motsvarande och sedan uppgradera efter hand.

Någon här som har förslag och tips på vad jag bör tänka på?

Senast redigerat 2016-07-04 10:57
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-04 01:55
Ursprungligen av Dalle:

Ok, detta är egentligen en bildtråd.
Men jag slänger in en fråga till er som har foto som hobby. Jag funderar på att köpa en systemkamera och försöka lära mig grunderna i fotografering. Tidigare har jag bara haft en "Point and shoot" men vill nu satsa på något som jag kan växa och utvecklas med. Jag har kikat på kompakta systemkameror som Olympus OM-D E-M10, Sony Alpha 6000 mfl. Men ju mer jag tittar och läser så funderar jag på om det kanske inte är bäst att satsa på en riktig "Full-size" systemkamera istället? Budgeten är aningen begränsad med max 7000:- för kamera samt objektiv. Tänkte börja med ett 18-50-objektiv eller motsvarande och sedan uppgradera efter hand.

Någon här som har förslag och tips på vad jag bör tänka på?

Har en Canon 5DII sedan ett par år tillbaka. Hade jag börjar idag så hade jag inte valt fullformat utan något ur OM-D/6000-serierna. En fullformatare är "bäst" när det gäller bildkvalitet (dock inte i alla situationer). Samtidigt är den större/tyngre. Dyrare. Mindre finesser (wifi/appar/filter/effekter).

Ursprungligen av Dalle:

Ok, detta är egentligen en bildtråd.
Men jag slänger in en fråga till er som har foto som hobby. Jag funderar på att köpa en systemkamera och försöka lära mig grunderna i fotografering. Tidigare har jag bara haft en "Point and shoot" men vill nu satsa på något som jag kan växa och utvecklas med. Jag har kikat på kompakta systemkameror som Olympus OM-D E-M10, Sony Alpha 6000 mfl. Men ju mer jag tittar och läser så funderar jag på om det kanske inte är bäst att satsa på en riktig "Full-size" systemkamera istället? Budgeten är aningen begränsad med max 7000:- för kamera samt objektiv. Tänkte börja med ett 18-50-objektiv eller motsvarande och sedan uppgradera efter hand.

Någon här som har förslag och tips på vad jag bör tänka på?

Helt ok att ställa frågor här

Att köpa billigt vad gäller systemkameror, och då speciellt objektiv gör en oftast besviken är min erfarenhet.

Har ett annat förslag.
Det finns en riktigt bra allroundkamera som inte är system men täcker det mesta. Fast den kostar ju lite mer än du angett.

http://www.dpreview.com/reviews/all-about-that-lens-sony-cyber-shot-rx10-iii-review

Ursprungligen av CekariYH:

Helt ok att ställa frågor här

Att köpa billigt vad gäller systemkameror, och då speciellt objektiv gör en oftast besviken är min erfarenhet.

Har ett annat förslag.
Det finns en riktigt bra allroundkamera som inte är system men täcker det mesta. Fast den kostar ju lite mer än du angett.

http://www.dpreview.com/reviews/all-about-that-lens-sony-cyber-shot-rx10-iii-review

Det blev i alla fall inte så fina bilder dom visar.

@Dalle, köp begagnat om du vill ha större grejer, du får mycket för pengarna! Canon eller Nikon, smaksak.

Kika här; http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm

Sony/Samsung gör bra grejer om du vill ha smidigare och spegellöst (Samsung NX-serien, Sony a-serien).

Bröt ut denna diskussion från Bilder utan ordning eller tema.

Ursprungligen av calinou:

Det blev i alla fall inte så fina bilder dom visar.

Vad menar du?

Har provat den och den är skitbra om man nu kan fota och gör rätt...

Det finns en hel del kurser, heltid, deltid, kvällar eller på nätet, som väsentligt hjälper dig att bli en bättre fotograf. Utrustningen gör inte bilden, men med en bra kunskapsgrund blir det lättare att använda utrustning för att få bättre bilder.

Som någon skrev, begagnat är ett bra insteg. Kläm och känn på olika kamerahus för att se vad som passar dina händer bäst och hur du vill hålla kameran. för mig är det viktigt att det känns intuitivt hur man använder de olika funktionerna som finns. När du sedan väl har hittat rätt för dig, ta massor av bilder samtidigt som du försöker komma ihåg hur du gjorde när du tog varje bild, så att du kan upprepa bilden och resultatet senare.

Lyckat till!

Förutom Nikon och Canon finns ju sedan Pentax: http://www.99mac.se/forum/t/245707-pentaxians

Vill du ha en _mycket_ kompetent och fortfarande helt modern systemkamera för en överkomlig peng (även om den ej är FF) skall du kika på en begagnad K-5 (K-5 II och IIs är lite nyare och kanske därmed lite dyrare. Ingen avgörande skillnad mellan modellerna när det kommer till vanligt fotograferande dock). Pentax standardzoomar är föresten av helt ok optisk kvalitet. Du kan lugnt börja med den och sedan byta upp dig senare.

Du kan även titta på prylar/recensioner för varje produkt, här ett exempel:
Sony: http://www.fotosidan.se/reviews/listproducts....
Olympus: http://www.fotosidan.se/reviews/listproducts....
Sony Apha 6000: http://www.fotosidan.se/reviews/listproducts....

Ägarna skriver en recension och lägger upp bilder de har tagit med kameran. Då får man sig en bättre uppfattning.

Ursprungligen av calinou:

Du kan även titta på prylar/recensioner för varje produkt, här ett exempel:
Sony: http://www.fotosidan.se/reviews/listproducts....
Olympus: http://www.fotosidan.se/reviews/listproducts....
Sony Apha 6000: http://www.fotosidan.se/reviews/listproducts....

Ägarna skriver en recension och lägger upp bilder de har tagit med kameran. Då får man sig en bättre uppfattning.

Tyvärr finns inte dom senaste kamerorna med där som tex den jag hänvisade till: Sony Cyber-shot RX10 III som ett exempel.

http://www.dpreview.com Har tester på nästan alla kameror!

Ursprungligen av hummel:

http://www.dpreview.com Har tester på nästan alla kameror!

Japp, bästa stället att läsa om kameror, objektiv och tillbehör.

  • Medlem
  • 2016-07-04 18:21

Tackar för alla tips!
Jag var i Stockholm idag och klämde och kände på lite olika systemkameror. Jag hittade en Nikon D5500 som kändes riktigt bra. Den med ett AF-P 18-55 VR sades vara ett bra insteg för en nybörjare. Priset hamnade då på strax under 7000:-.
Jag får fundera lite och kika vad som kan finnas begagnat, samt fortsätta att läsa tester.

Den goda nyheten är att varje kamera du ka ån köpa i den prisklassen är bra, men sen är det personlig smak, användningsområde och vad man prioriterar som avgör.

En vettig utgångspunkt är, tycker jag, att dels sätta budgeten, som du gjort och sedan jämföra vad får från respektive tillverkare. Jämförbara med Nikon D5500 är väl närmast Canon 760D och Sony A6000. Pentax kan jag för lite om för att säga något, men pentaxianerna gillar iaf sitt märke. Olynpus OM-D har en mindre sensor och kommer därför vara sämre i svagt ljus, men p andra sidan blir systemet mindre, så återigen, en fråga om vad man prioriterar.

Ett märke jag personligen skulle sätta mig in i är Fuji. De har fått mycket fin kritik för sina modeller på sistone.

Ursprungligen av Dalle:

Tackar för alla tips!
Jag var i Stockholm idag och klämde och kände på lite olika systemkameror. Jag hittade en Nikon D5500 som kändes riktigt bra. Den med ett AF-P 18-55 VR sades vara ett bra insteg för en nybörjare. Priset hamnade då på strax under 7000:-.
Jag får fundera lite och kika vad som kan finnas begagnat, samt fortsätta att läsa tester.

Verkar vara effektivt att kunna ändra inställningarna direkt via en pekskärm. Jag har en Nikon D 3200 med samma objektiv samt ett objektiv för kort skärpedjup. Vill man ta spontana bilder med min då måste man ha på automatiskt läge annars hinner man inte ifall man ska ändra på saker t ex ISO eller ratta in inställningarna. Jag använder inte så ofta min Nikon pga lite stor och klumpig att ta med sig.

  • Medlem
  • 2016-07-29 18:40

En liten uppdatering.
Snåltarmen slog till och jag köpte en Sony Alpha 5100 med ett 16-50mm objektiv hos Elgiganten. Jag värdesatte det smidiga formatet och att den var lätt att bära med sig.
Men när jag började en fotokurs hos Moderskeppet så insåg jag hur krångligt det var att göra manuella inställningar på kameran. Nästan allting krävde att man gick in i menyerna och ändrade istället för enkla fysiska knappar direkt på kamerahuset.
Idag gick jag och lämnade tillbaka Sonyn och investerade istället i en Nikon D5500 med ett Nikon 18-140-objektiv. Vilken skillnad! Nu kommer man enkelt åt inställningarna för bländare, slutartid etc direkt på pekskärmen. Nackdelen är ju tyvärr vikten. Hoppas att man vänjer sig... Har inte hunnit testa den än då batteriet behövde laddas direkt. Hoppas dock kunna hinna testa den lite ikväll innan mörkrets inbrott.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-29 20:21
Ursprungligen av Dalle:

En liten uppdatering.
Snåltarmen slog till och jag köpte en Sony Alpha 5100 med ett 16-50mm objektiv hos Elgiganten. Jag värdesatte det smidiga formatet och att den var lätt att bära med sig.
Men när jag började en fotokurs hos Moderskeppet så insåg jag hur krångligt det var att göra manuella inställningar på kameran. Nästan allting krävde att man gick in i menyerna och ändrade istället för enkla fysiska knappar direkt på kamerahuset.
Idag gick jag och lämnade tillbaka Sonyn och investerade istället i en Nikon D5500 med ett Nikon 18-140-objektiv. Vilken skillnad! Nu kommer man enkelt åt inställningarna för bländare, slutartid etc direkt på pekskärmen. Nackdelen är ju tyvärr vikten. Hoppas att man vänjer sig... Har inte hunnit testa den än då batteriet behövde laddas direkt. Hoppas dock kunna hinna testa den lite ikväll innan mörkrets inbrott.

Låter som en kanonbra kamera som insteg.

Prova att gå runt med en Canon 5D3 med 70-200 f/2.8 och batterigrepp under en två dagar på Kolmården, då får du känna på vikt

Jag har jag massa pengar investerade i Canon-glas så jag håller mig i den sfären

Du kan titta här får några få bilder från de två dagarna.

Senast redigerat 2016-07-29 20:47
  • Medlem
  • 2016-08-01 07:59

Jag funderar på att komplettera mitt 18-140-objektiv. Valet står mellan ett macro-objektiv, typ: Nikon AF-S DX 40mm f2,8 eller ett fast objektiv på 35 eller 50mm som tex: Nikon AF-S DX 35mm f1,8.

Helst skulle jag vilja ha det bästa av alla världar. Dvs ett objektiv som är ljusstarkt, är bra till porträtt men ändå klarar makro. Frågan är hur stor skillnaden är mellan bländare 1,8 och 2,8, är det stor skillnad? Kan jag komma hyfsat nära även med en fast glugg om man ska fota tex en blomma?
Jag har kikat runt lite på begagnatmarknaden men utbudet i Stockholmsområdet verkar vara aningen begränsat. Och folk verkar inte vara villiga att skicka sina objektiv.

Vad säger ni mer erfarna fotografer där ute? Vad är era erfarenheter/förslag?

Det är väldigt lätt att köpa på sig utrustning, speciellt när man precis har hittat något som är kul, spännande och kreativt.

Innan du skaffar mera prylar tycker jag att du ska använda det du har. Du har bra omfång på ditt objektiv, prova gränserna och upptäck vad du är intresserad av. Det kan vara makrofoto eller precis vad som helst. Ta massor av bilder, ta någon (gratis)kurs hos moderskeppet och lär dig grunderna. För en blygsam summa kan du bli medlem och ladda upp bilder på fotosidan.se och få konstruktiv bildkritik från andra intresserade fotografer. Det är inte bara utrustningen som gör bilderna!

Det här var kanske inte det du ville höra, men något att fundera på.

Ursprungligen av Dalle:

Jag funderar på att komplettera mitt 18-140-objektiv. Valet står mellan ett macro-objektiv, typ: Nikon AF-S DX 40mm f2,8 eller ett fast objektiv på 35 eller 50mm som tex: Nikon AF-S DX 35mm f1,8.

Helst skulle jag vilja ha det bästa av alla världar. Dvs ett objektiv som är ljusstarkt, är bra till porträtt men ändå klarar makro. Frågan är hur stor skillnaden är mellan bländare 1,8 och 2,8, är det stor skillnad? Kan jag komma hyfsat nära även med en fast glugg om man ska fota tex en blomma?
Jag har kikat runt lite på begagnatmarknaden men utbudet i Stockholmsområdet verkar vara aningen begränsat. Och folk verkar inte vara villiga att skicka sina objektiv.

Vad säger ni mer erfarna fotografer där ute? Vad är era erfarenheter/förslag?

Är tyvärr fotoamatör men eftersom jag har en Nikon AF-S DX 35mm f1,8 kan jag medge att inte 100 % nöjd pga begränsningar i och med fast.
Här kan man se exempel-bilder med båda objektiv
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/singlefo...
http://imaging.nikon.com/lineup/lens/specialp...

Skillnaden mellan 2.8 och 1.8 är knappt 1,5 exponerings-steg.

Skulle Prova Tamerons 60mm f2.0 Marco, som är ett riktigt skarpt 1:1 macro och funkar för porträtt och allround också.
Tamrons 90mm f2.8 Macro 1:1, som är erkänt bra i ett antal tester. På din kamera blir det ett 135mm objektiv, och funkar bra som porträtt och kort tele också.

60mm f2.0: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/95711...

90mm f2.8: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/95711...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-01 15:59
Ursprungligen av Göran K:

Det är väldigt lätt att köpa på sig utrustning, speciellt när man precis har hittat något som är kul, spännande och kreativt.

Innan du skaffar mera prylar tycker jag att du ska använda det du har. Du har bra omfång på ditt objektiv, prova gränserna och upptäck vad du är intresserad av. Det kan vara makrofoto eller precis vad som helst. Ta massor av bilder, ta någon (gratis)kurs hos moderskeppet och lär dig grunderna. För en blygsam summa kan du bli medlem och ladda upp bilder på fotosidan.se och få konstruktiv bildkritik från andra intresserade fotografer. Det är inte bara utrustningen som gör bilderna!

Det här var kanske inte det du ville höra, men något att fundera på.

Instämmer, men att utöver en ljussvag (?) zoom är ett fast ljusstarkt objektiv ofta en relativt billig del som kan ge trevlig utdelning - bilder med kort skärpedjup och inte minst ett objektiv som sätter igång kreativiteten.

  • Medlem
  • 2016-08-01 16:21
Ursprungligen av Göran K:

Det är väldigt lätt att köpa på sig utrustning, speciellt när man precis har hittat något som är kul, spännande och kreativt.

Innan du skaffar mera prylar tycker jag att du ska använda det du har. Du har bra omfång på ditt objektiv, prova gränserna och upptäck vad du är intresserad av. Det kan vara makrofoto eller precis vad som helst. Ta massor av bilder, ta någon (gratis)kurs hos moderskeppet och lär dig grunderna. För en blygsam summa kan du bli medlem och ladda upp bilder på fotosidan.se och få konstruktiv bildkritik från andra intresserade fotografer. Det är inte bara utrustningen som gör bilderna!

Det här var kanske inte det du ville höra, men något att fundera på.

Tack för dina synpunkter och infallsvinklar.
Är redan medlem hos Moderskeppet och har redan plöjt igenom deras kurs för nybörjare. Nu försöker jag att tillämpa de nyförvärvade kunskaperna, men det kommer att krävas mycket träning för att få kläm på detta.
Jo jag misstänker att du har rätt och att jag först bör prova lite mer innan jag köper på mig mer utrustning. Men som sagt. Så här är det ju med nyfunna intressen.

Ursprungligen av CekariYH:

Skillnaden mellan 2.8 och 1.8 är knappt 1,5 exponerings-steg.

Skulle Prova Tamerons 60mm f2.0 Marco, som är ett riktigt skarpt 1:1 macro och funkar för porträtt och allround också.
Tamrons 90mm f2.8 Macro 1:1, som är erkänt bra i ett antal tester. På din kamera blir det ett 135mm objektiv, och funkar bra som porträtt och kort tele också.

60mm f2.0: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/95711...

90mm f2.8: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/95711...

Det kan även vara intressant att se vad prylarna kan prestera för bilder.
På dem länkarna finns bilder, recensioner mm på dem du föreslår ovan. Samt att den 90 mm finns som begagnad.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewads.htm?I...
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.ht...

Ursprungligen av Dalle:

Jag funderar på att komplettera mitt 18-140-objektiv. Valet står mellan ett macro-objektiv, typ: Nikon AF-S DX 40mm f2,8 eller ett fast objektiv på 35 eller 50mm som tex: Nikon AF-S DX 35mm f1,8.

Helst skulle jag vilja ha det bästa av alla världar. Dvs ett objektiv som är ljusstarkt, är bra till porträtt men ändå klarar makro. Frågan är hur stor skillnaden är mellan bländare 1,8 och 2,8, är det stor skillnad? Kan jag komma hyfsat nära även med en fast glugg om man ska fota tex en blomma?
Jag har kikat runt lite på begagnatmarknaden men utbudet i Stockholmsområdet verkar vara aningen begränsat. Och folk verkar inte vara villiga att skicka sina objektiv.

Vad säger ni mer erfarna fotografer där ute? Vad är era erfarenheter/förslag?

Ska du köra macro & porträtt så skulle jag gå på Nikon's 105mm utan att tveka. Jag har detta vilket är grymt, tyvärr
använder jag det inte så ofta nuförtiden eftersom jag kör ett Zeiss Macro Planar 100mm. Men det är ju en annan ribba
på prislappen. Detta är nog det bästa man kan sätta på ett Nikon hus men tyvärr så lämpar det sig mest för studiobruk
eftersom det går bara att köra med manuell fokus. Så därför har jag kvar Nikon's 105mm som autofokusen fungerar på.

En sak som är viktig är att köp kvalité objektiv eftersom de kan du behålla när du uppgraderar kameran.

Senast redigerat 2016-08-01 21:16
  • Medlem
  • 2016-08-02 10:04

Vad är det för något du (tänkt) fotografera? Det spelar stor roll kring hur du ska tänka kring objektiven. Allting handlar om ett perspektiv på saker. Många vill fotografera med långa brännvidder och andra vill ha kortare brännvidder för samma objekt.

Jag använder bara en fast 35/1.4 till min Canon 5DII. För mig fungerar den kombinationen utmärkt och jag känner aldrig att jag har behov av andra brännvidder. Men då fotograferar jag i stort sett bara porträtt och miljöbilder också.
En kompis beskrev den kombinationen som en förlängning av hjärnan. Jag kan bara instämma

Ursprungligen av Dalle:

Ok, detta är egentligen en bildtråd.
Men jag slänger in en fråga till er som har foto som hobby. Jag funderar på att köpa en systemkamera och försöka lära mig grunderna i fotografering. Tidigare har jag bara haft en "Point and shoot" men vill nu satsa på något som jag kan växa och utvecklas med. Jag har kikat på kompakta systemkameror som Olympus OM-D E-M10, Sony Alpha 6000 mfl. Men ju mer jag tittar och läser så funderar jag på om det kanske inte är bäst att satsa på en riktig "Full-size" systemkamera istället? Budgeten är aningen begränsad med max 7000:- för kamera samt objektiv. Tänkte börja med ett 18-50-objektiv eller motsvarande och sedan uppgradera efter hand.

Någon här som har förslag och tips på vad jag bör tänka på?

Jag går andra hållet, förenklar mitt fotograferande.

D800:an blir oftast liggande hemma, använder en riktig "pisskamera" för mina foton istället.

varför? Jo, vikt, tillgänglighet, och "rolighetsfaktor"

Jag har en Samsung EX2F, inte så himla imponerande med sina 12 MPixel och 24-80mm zoom.
Men den har en del saker som gör det ROLIGT fotografera. Man hittar dem på eBay då de inte tillverkas längre för runt 1500:-.
Köpte min för 1400 av en kille som tydligen tröttnat. Kameran äR pillig, har en himla massa menyer, men ett väldigt bra objektiv (f1,4 max) och är ett rejält metalbygge. Jag behandlar den rätt illa - inga skydd eller ngt sådant på. Så nu börjar den får lite snygga skav

Direkt ur kameran kan man göra väldigt roliga effekter. Blyertstteckningar, Oljemålning, Serieteckning, 70-talsretro, svartvitt med olika toningar osv osv... en hel del finns på mitt Flickrkonto

Har 2 systemkameror och kör numera bara med min iPhone 6+. Det blir hyfsade bilder.

Ursprungligen av calinou:

Har 2 systemkameror och kör numera bara med min iPhone 6+. Det blir hyfsade bilder.

Lite trist bara att det aldrig finns ngt annat än typ 28mm utsnitt ....

Bevaka tråden