Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bakåtsträvande pengahungriga envåldshärskare

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker att det stinker att Apple har den policyn att de vill bara tjäna pengar och inte det minsta tänka på kunderna. Till exempel ser det ut så just nu, att de flesta datorerna som går att köpa är kraftigt föråldrade!
Varför gör de på detta viset? Det är nog många som skulle mer än gärna vilja skaffa nya datorer, men vill/vågar inte, när det är så pass gammal teknik på de flesta maskiner.

Det har nog alltid varit deras melodi att ibland gå framåt två steg, för att sen ta tre steg tillbaka. Ibland händer det ingenting med en viss datormodell på flera år! Tänk på t.ex. Power Mac. Vem vill betala så mycket för gammal teknik?
Hoppas att det finns någon annan som har också lite åsikter om äpplet och deras urusla policy!

Hittar inte alla länkar just nu, men alla fall den här:
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Det handlar om pengar, ca. två tredjedelar av Apples omsättning kommer från iPhone. Ännu mer av intäkterna förmodligen.

Ingen anledning att bli upprörd, visa med plånboken, köp något annat.

  • Medlem
  • 2016-08-09 16:34

De kanske arbetar på det? De kanske inte är klara... Fast tvekar på det.

Men jag håller med om att det är tråkigt. Jag ska snart börja gymnasiet som köper in buntar med Macbook Air, och då är det ju jättekul att få en svindyr bärbar dator som inte uppdaterats eller fått en prissänkning på 519 dagar.

Tråkigt att MacRumors Buyer's Guide ser ut såhär, en bärbar dator är i alla fall grön... (yeeeey)...

  • Medlem
  • 2016-08-09 16:49

Apple har gått från innovativt under Jobs till the usual corporate bullshit under Cook. De kommande åren tänker de krama så mycket pengar de kan ur Jobs realiserade visioner. Framtiden får någon annan ta hand om.

Ursprungligen av keptang:

Det handlar om pengar, ca. två tredjedelar av Apples omsättning kommer från iPhone. Ännu mer av intäkterna förmodligen.

Ingen anledning att bli upprörd, visa med plånboken, köp något annat.

Jag är så van med Apple, att jag väntar tills det kommer någon bordsmodell som är värt pengarna. Fast det kliar lite i PC-tarmen också. Kanske man köper ett begagnad paket från ett ställe som säljer sådana. Alltså hyfsad surfdator + bildskärm. Sen kan man konfigurera den lite så att den duger några år.

Senast redigerat 2016-08-09 18:27
  • Medlem
  • 2016-08-09 20:02

Tror ni på en uppdatering i september? Det borde väl hända under 2016 i alla fall?

Ursprungligen av alix:

Apple har gått från innovativt under Jobs till the usual corporate bullshit under Cook. De kommande åren tänker de krama så mycket pengar de kan ur Jobs realiserade visioner. Framtiden får någon annan ta hand om.

Apple innoverar, de kommer med nya saker. Det är bara det att hela branschen inte kommit med ngt revolutionerande de sista 6-7 åren.
Just nu är vi en period då det kommer små steg (Evolutions). Alt blir snabbare, smidigare, lättare, mindre. Det kommer bara inga nya nischer som iphones/iPads etc (Revolutions)...

Senast redigerat 2016-08-09 20:31
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-09 20:12
Ursprungligen av pick-me-up:

Jag tycker att det stinker att Apple har den policyn att de vill bara tjäna pengar och inte det minsta tänka på kunderna. Till exempel ser det ut så just nu, att de flesta datorerna som går att köpa är kraftigt föråldrade!
Varför gör de på detta viset? Det är nog många som skulle mer än gärna vilja skaffa nya datorer, men vill/vågar inte, när det är så pass gammal teknik på de flesta maskiner.

Det har nog alltid varit deras melodi att ibland gå framåt två steg, för att sen ta tre steg tillbaka. Ibland händer det ingenting med en viss datormodell på flera år! Tänk på t.ex. Power Mac. Vem vill betala så mycket för gammal teknik?
Hoppas att det finns någon annan som har också lite åsikter om äpplet och deras urusla policy!

Hittar inte alla länkar just nu, men alla fall den här:
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Vilken policy?
Världens största företag är segt ja, när andra tillverkare spottar ur sig nya modeller hela tiden. Själv tycker jag det stinker att Intel inte tillverkar nya processorarkitekturer varje halvår!

EDIT: Bakåtsträvande? De vill ju för 17 ta bort hörlursuttaget. Erbjuder datorer mindre än ett kollegieblock.
Sen tycket jag nog att envåldshärskare är lite att ta i. Varje företag bestämmer själv inom över sin produktion. Och Apple har en styrelse att svara inför, samt ett aktieägarna.
Att de är pengahungriga håller jag med om, men jag förstår inte deras strategi för fem öre!

Senast redigerat 2016-08-09 20:24

Tänk på trivselreglerna, tack.

Ursprungligen av reboot81:

Vilken policy?
Världens största företag är segt ja, när andra tillverkare spottar ur sig nya modeller hela tiden. Själv tycker jag det stinker att Intel inte tillverkar nya processorarkitekturer varje halvår!

EDIT: Bakåtsträvande? De vill ju för 17 ta bort hörlursuttaget. Erbjuder datorer mindre än ett kollegieblock.
Sen tycket jag nog att envåldshärskare är lite att ta i. Varje företag bestämmer själv inom över sin produktion. Och Apple har en styrelse att svara inför, samt ett aktieägarna.
Att de är pengahungriga håller jag med om, men jag förstår inte deras strategi för fem öre!

Håller med dig i det mesta. Jag ville skapa lite diskussion och tog i lite … Det är säkert så att de måste ta hänsyn till många underleverantörer etc. men jag tror att de flesta förstår ändå vart det barkar. Alltså vad min andemeningen var. Apple har funkat alltid så, om jag kommer ihåg rätt.
Men det är klart, de skapar inte datorer ur användarsynvinkeln, utan för att bara maximera vinsterna. Och det stinker!

  • Medlem
  • 2016-08-09 20:45
Ursprungligen av Sixten:

Apple innoverar, de kommer med nya saker. Det är bara det att hela branschen inte kommit med ngt revolutionerande de sista 6-7 åren.
Just nu är vi en period då det kommer små steg (Evolutions). Alt blir snabbare, smidigare, lättare, mindre. Det kommer bara inga nya nischer som iphones/iPads etc (Revolutions)...

Macbook Air ser ut att ta ett riktigt långt litet steg.

Ursprungligen av pick-me-up:

....
Men det är klart, de skapar inte datorer ur användarsynvinkeln, utan för att bara maximera vinsterna. Och det stinker!

Apple vänder på processen, de tillverkar en dator som passar in i ett segment, sedan får den kosta.

De andra säger, vi skall ha en bärbar som kostar 856:- att tillverka - inte mer. Priset styr varenda finess, komponent och tillverkningsprocess.

Klart du kan hitta bärbara datorer för 3000:- på Mediamarkt, de är ju byggda för detta.
Apple skiter fullständigt (nästan) vart burken hamnar prismässigt.

Apple väljer också ofta att implementera tekniker när de är mogna. Många andra bara för att de kan få tag på grejen i fråga.
Ofta är samsung först på en grej, men genomförandet är ju skit...
Det fanns väl fingeravtrycksläsare fem år innan Apple kom med sin. Men Apple fick ju sin att funka och vara framför allt pålitlig och SÄKER.

Redan nästan ett och ett halvt år sen kom den här videon upp. Och den är mer aktuell än någonsin!
https://www.youtube.com/watch?v=vPOTgrFsp7o

Hoppas att det kommer en ny iMac på hösten som är up to date, men det är svårt att kunna tro det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-08-11 14:52
Ursprungligen av pick-me-up:

Redan nästan ett och ett halvt år sen kom den här videon upp. Och den är mer aktuell än någonsin!
https://www.youtube.com/watch?v=vPOTgrFsp7o

Hoppas att det kommer en ny iMac på hösten som är up to date, men det är svårt att kunna tro det.

Går ju inte att lyssna på killen, otroligt dålig engelska som gränsar till irriterande...

Hans video innehåller faktafel dessutom. I mars 2015 fanns inte Broadwell (bortsett från vissa tvåkärniga laptopvarianter). Dessutom var det inte 2013 års Haswell den hade, utan Haswell refresh från 2014, alltså senaste lämpliga processorn. Och på samma sätt finns inga Kaby lake för desktop än, så jag förstår inte detta med att klaga på CPUn. Kanske att man vill ha den nya men då får man ju vänta för bövelen!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hans video innehåller faktafel dessutom. I mars 2015 fanns inte Broadwell (bortsett från vissa tvåkärniga laptopvarianter). Dessutom var det inte 2013 års Haswell den hade, utan Haswell refresh från 2014, alltså senaste lämpliga processorn. Och på samma sätt finns inga Kaby lake för desktop än, så jag förstår inte detta med att klaga på CPUn. Kanske att man vill ha den nya men då får man ju vänta för bövelen!

Ok, jag tror dig, Marcus! Men han hade även fyra andra punkter med också. Jag tycker att det han säger är ändå ganska relevant i sammanhanget. Men i och för sig var det bara inte han som tyckte så, utan det fanns flera andra också. Och om hans uttal är lite diffus kan man koppla på textningen … Då blir det lite lättare, fast inte korrekt, så klart.

Jag är nog rätt övertygat om att vi ser en uppgradering under hösten med deras datorer. Den här frågan har varit uppe på Macbreak Weekly, The Verge och så vidare. Men om det mot all förmodan inte skulle hända något tror jag många som sitter med en flera år gammal Mac helt enkelt köper nåt alternativ med Windows 10 istället.

Att en Mac-användare skulle köpa en Windowsdator för att Apples uppdateringscykel inte håller måttet är inget jag tror på. Så ser inte min verklighetsuppfattning ut. Det funkar inte så.
Jag tror inte heller folk byter bank bara för att deras bank jävlats senaste tiden.

Allt det där är bara arga människors önsketänkande. Jag själv önskar att människor blev arga och gjorde skillnad när det gäller viktiga saker istället - saker som verkligen har betydelse och är på riktigt. Att barn gråter när favoritgodiset är slut på Konsum är sorgligt, men som vuxen bör man ha perspektivet på plats...annars får man nog inget bra liv.

Ursprungligen av Demiurgen:

Att en Mac-användare skulle köpa en Windowsdator för att Apples uppdateringscykel inte håller måttet är inget jag tror på. Så ser inte min verklighetsuppfattning ut. Det funkar inte så.
Jag tror inte heller folk byter bank bara för att deras bank jävlats senaste tiden.

Allt det där är bara arga människors önsketänkande. Jag själv önskar att människor blev arga och gjorde skillnad när det gäller viktiga saker istället - saker som verkligen har betydelse och är på riktigt. Att barn gråter när favoritgodiset är slut på Konsum är sorgligt, men som vuxen bör man ha perspektivet på plats...annars får man nog inget bra liv.

Jag ser det inte som så osannolikt. Om Apple inte uppdaterar sin produktportfölj med datorer i höst utan fortsätter med "gammal hårdvara" ännu längre så tror jag även många Mac ägare (som funderar på att uppgradera) tittar på andra premium alternativ:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Offer.a...

http://www.theverge.com/2016/8/4/12373776/201...

Särskilt nu när vi även i Sverige kan köpa Windows utan "crapware" förinstallerat:
http://www.elgiganten.se/cms/microsoft-signat...

Men jag tror inte Apple är så korkade utan vi får säkert se mycket nytt i september eller oktober.
Om inte så skulle jag ifrågasätta hur Tim Cook leder företaget.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-21 14:21
Ursprungligen av johnh3:

Jag ser det inte som så osannolikt. Om Apple inte uppdaterar sin produktportfölj med datorer i höst utan fortsätter med "gammal hårdvara" ännu längre så tror jag även många Mac ägare (som funderar på att uppgradera) tittar på andra premium alternativ:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Offer.a...

http://www.theverge.com/2016/8/4/12373776/201...

Särskilt nu när vi även i Sverige kan köpa Windows utan "crapware" förinstallerat:
http://www.elgiganten.se/cms/microsoft-signat...

Men jag tror inte Apple är så korkade utan vi får säkert se mycket nytt i september eller oktober.
Om inte så skulle jag ifrågasätta hur Tim Cook leder företaget.

Har man valt sidospåret Apple så tror jag att man eventuellt ser sig om efter andra sidospår - Chromebook, Linux eller ipad+tangentbord. Inte att man skaffar sig en sån där dator som startar om sig när den känner för det.

Ursprungligen av reboot81:

Har man valt sidospåret Apple så tror jag att man eventuellt ser sig om efter andra sidospår - Chromebook, Linux eller ipad+tangentbord. Inte att man skaffar sig en sån där dator som startar om sig när den känner för det.

Finns ingen modern Windows (10) dator som startar om sig när den känner för det. Men det kräver naturligtvis att användaren faktiskt läser vad som står på skärmen. Själv så har jag definitivt börjat titta på PC igen eftersom Apple är så otroligt slöa på att hänga med i teknikutvecklingen. Linux/Chromebook eller iPad med tangentbord är inte några alternativ för mig.

  • Medlem
  • 2016-08-21 14:49

Windows 10 är skit. Ethernet lade plötsligt av på en dator jag har. Den har (hade) dock dualboot med Ubuntu 16.04 LTS och Ethernet funkade där. Efter närmare undersökning visade sig drivrutinen för Ethernet i Windows 10 vara gjord för det Windows 7 som låg där innan. Ingen möjlighet till uppdatering eller utbyte! Total ominstallation hjälpte inte! (Är bara det till namnet). Jag lackade ur och slängde ut skiten! Nu har den bara Ubuntu. (Okej, lite lögn för i datorn sitter en hårddisk med Windows 7 som dock bara kan bootas via UEFI Shell, inte Grub2). Nej, som Macare blir det Linux i någon form som alternativ. Ubuntu är pålitligast om än knappast bäst. Kanske Chromebit (Chrome OS på HDMI-sticka) i framtiden...

Ursprungligen av alix:

Windows 10 är skit. Ethernet lade plötsligt av på en dator jag har. Den har (hade) dock dualboot med Ubuntu 16.04 LTS och Ethernet funkade där. Efter närmare undersökning visade sig drivrutinen för Ethernet i Windows 10 vara gjord för det Windows 7 som låg där innan. Ingen möjlighet till uppdatering eller utbyte! Total ominstallation hjälpte inte! (Är bara det till namnet). Jag lackade ur och slängde ut skiten! Nu har den bara Ubuntu. (Okej, lite lögn för i datorn sitter en hårddisk med Windows 7 som dock bara kan bootas via UEFI Shell, inte Grub2). Nej, som Macare blir det Linux i någon form som alternativ. Ubuntu är pålitligast om än knappast bäst. Kanske Chromebit (Chrome OS på HDMI-sticka) i framtiden...

Okej, så du blir grinig på Windows 10 för att tillverkaren av ditt nätverkskort inte har en uppdatering tillgänglig? Makes sense..

  • Medlem
  • 2016-08-21 15:22
Ursprungligen av oldpeer:

Okej, så du blir grinig på Windows 10 för att tillverkaren av ditt nätverkskort inte har en uppdatering tillgänglig? Makes sense..

Som jag skrev, Ubuntu fungerar utmärkt, och där står tillverkaren av nätverkskortet inte för någon drivrutin överhuvudtaget. That doesn't make sense, does it?

Ursprungligen av alix:

Som jag skrev, Ubuntu fungerar utmärkt, och där står tillverkaren av nätverkskortet inte för någon drivrutin överhuvudtaget. That doesn't make sense, does it?

Det gör det absolut. Ubuntu har en allmän drivrutin som lyckligtvis verkar fungera bra med ditt nätverkskort. Windows 10 verkar inte ha det. Inte något konstigt med det alls.

  • Medlem
  • 2016-08-21 16:02
Ursprungligen av oldpeer:

Det gör det absolut. Ubuntu har en allmän drivrutin som lyckligtvis verkar fungera bra med ditt nätverkskort. Windows 10 verkar inte ha det. Inte något konstigt med det alls.

Nej, jag håller med, inget konstigt alls. Som förväntat. Och därför tycker jag att Windows är skit.

Ursprungligen av alix:

Nej, jag håller med, inget konstigt alls. Som förväntat. Och därför tycker jag att Windows är skit.

Okej, så du menar att Microsoft borde se till att ha generic drivers för varenda liten hårdvara som finns där ute, för att systemet ska uppfattas som bra att använda? Det blir antagligen ett enormt arbete.

  • Medlem
  • 2016-08-21 17:11
Ursprungligen av oldpeer:

Okej, så du menar att Microsoft borde se till att ha generic drivers för varenda liten hårdvara som finns där ute, för att systemet ska uppfattas som bra att använda? Det blir antagligen ett enormt arbete.

Ja, det tycker jag är ett minimum, särskilt om man tar rejält betalt. De flesta större Linuxdistributionerna klarar av det, och de är vanligtvis gratis.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-08-21 17:46

Vad kör man för applikationer om man jagar de absolut senaste processorsgenerationerna?

Jag kör för vardagsbehov glatt 4-6 år gamla Mac-datorer. Med SSD flyger det fram ändå, finish och känslan i tangenter o chassi ligger ljusår före vilken PC som helst, men visst, jag spelar inte, redigerar inte 4K video, etc.

  • Medlem
  • 2016-08-21 20:01
Ursprungligen av pick-me-up:

Jag tycker att det stinker att Apple har den policyn att de vill bara tjäna pengar och inte det minsta tänka på kunderna. Till exempel ser det ut så just nu, att de flesta datorerna som går att köpa är kraftigt föråldrade!
Varför gör de på detta viset? Det är nog många som skulle mer än gärna vilja skaffa nya datorer, men vill/vågar inte, när det är så pass gammal teknik på de flesta maskiner.

Det har nog alltid varit deras melodi att ibland gå framåt två steg, för att sen ta tre steg tillbaka. Ibland händer det ingenting med en viss datormodell på flera år! Tänk på t.ex. Power Mac. Vem vill betala så mycket för gammal teknik?
Hoppas att det finns någon annan som har också lite åsikter om äpplet och deras urusla policy!

Hittar inte alla länkar just nu, men alla fall den här:
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Håller med dig

Vissa saker är så utstuderat för att enbart tjäna extra pengar
Ipad Pro utan att pennan ingår
16GB insteg för att sälja 64GB och icloud storage

Men nu när Android tar andelar från IOS och iPhone säljer sämre så tror jag att Apple behöver tänka om och uppdatera och komma med nya saker

Bevaka tråden