Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-08 13:49
Ursprungligen av oldpeer:

Återigen problemet att du inte kan ladda din telefon samtidigt som du lyssnar på musik, och där ligger min kritik. För "kontorsråttor" som jag som lyssnar på mycket podcast, radio och musik på arbetstid (ibland upp till 12 timmar arbetsdagar) så behövs den möjligheten. Det gör den inte nu. Alternativet är trådlösa hörlurar som tidigare påpekats, men då ska jag ha med mig både telefonen, trådlösa hörlurarna, laddboxen och en strömsladd till min iPhone. Hör ni inte hur sjukt det låter? Du får en mobiltelefon som är beroende av en helskottas massa tillbehör för att den ska fungera optimalt i din vardag.

Det är också därför jag säger att om Apple hade erbjudit trådlös laddning och lightning-hörlurar så skulle det vara en annan sak. Då hade jag kunnat lyssna på allt samtidigt som telefonen laddar. Nu går inte det med den nya telefonen.

Synd att man ska behöva förlita sig på en tredjepartstillverkare när det är något som Apple själva borde fatta att de ska skicka med.

Men trådlös laddning kräver också extraprylar, laddstation och sladd. Och så snart man ska röra sig två meter från skrivbordet måste man stoppa telefonen i fickan och avbryta laddning. Att sitta fjättrad vid skrivbordet gör kontorsråttor sjuka. Tänk vad mycket lättare att göra den där minimala rörelsen som befrämjar hälsa om man istället har ett par Airpods på sig med lilla laddosan i fickan. Nackdelen är att man måste avstå från att lyssna under 15 minuter när de snabbladdas, men kollegorna kanske uppskattar att du är med och deltar i kontorsskvallret en liten stund under fikat istället för att lyssna på dina podcasts?

Ursprungligen av oldpeer:

Återigen problemet att du inte kan ladda din telefon samtidigt som du lyssnar på musik, och där ligger min kritik. För "kontorsråttor" som jag som lyssnar på mycket podcast, radio och musik på arbetstid (ibland upp till 12 timmar arbetsdagar) så behövs den möjligheten. Det gör den inte nu. Alternativet är trådlösa hörlurar som tidigare påpekats, men då ska jag ha med mig både telefonen, trådlösa hörlurarna, laddboxen och en strömsladd till min iPhone. Hör ni inte hur sjukt det låter? Du får en mobiltelefon som är beroende av en helskottas massa tillbehör för att den ska fungera optimalt i din vardag.

Det är också därför jag säger att om Apple hade erbjudit trådlös laddning och lightning-hörlurar så skulle det vara en annan sak. Då hade jag kunnat lyssna på allt samtidigt som telefonen laddar. Nu går inte det med den nya telefonen.

Synd att man ska behöva förlita sig på en tredjepartstillverkare när det är något som Apple själva borde fatta att de ska skicka med.

Ett problem för några, andra inte, men ändock ett problem för dessa såklart, som dig.
Det går fint att ladda telefonen samtidigt när du sitter där i 12 timmar, Lightning Dock.

Ursprungligen av Hffre:

Apple har redan löst det åt dig.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.665085/sa-lad...
i min vardag så är detta inget problem så dra alla inte över en kam när du skriver "din"

Ursprungligen av keptang:

Ett problem för några, andra inte, men ändock ett problem för dessa såklart, som dig.
Det går fint att ladda telefonen samtidigt när du sitter där i 12 timmar, Lightning Dock.

Lightning Dock innebär ju å andra sidan att du inte kan använda dina lightning-hörlurar eftersom porten blir upptagen av strömsladden. Då blir du alltså istället hänvisad till 3.5mm-ingång. Så det löser nog inga problem.

Ursprungligen av IngoX:

Nackdelen är att man måste avstå från att lyssna under 15 minuter när de snabbladdas, men kollegorna kanske uppskattar att du är med och deltar i kontorsskvallret en liten stund under fikat istället för att lyssna på dina podcasts?

Du tror det? Mentaliteten hos oss är att man helst får vara så tyst som möjligt så länge det inte är lunch eller raster. Det är i principen ingen som vill prata däremellan eftersom det innebär minskad produktion.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-08 14:21
Ursprungligen av oldpeer:

så länge det inte är lunch eller raster.

Ladda dem då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-08 14:22
Ursprungligen av oldpeer:

Lightning Dock innebär ju å andra sidan att du inte kan använda dina lightning-hörlurar eftersom porten blir upptagen av strömsladden. Då blir du alltså istället hänvisad till 3.5mm-ingång. Så det löser nog inga problem.

Du tror det? Mentaliteten hos oss är att man helst får vara så tyst som möjligt så länge det inte är lunch eller raster. Det är i principen ingen som vill prata däremellan eftersom det innebär minskad produktion.

Jo, det löser ditt problem. Du kan använda de lurarna du har idag.
Givetvis har vi olika preferenser på jobb/fritid, och Apple (eller någon annan) kan inte tillgodose allas behov.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-08 15:01

Enkelt sätt att uppgradera en iPhone 6 till iPhone 7-standard!
http://appleplugs.com

Ursprungligen av keptang:

Ett problem för några, andra inte, men ändock ett problem för dessa såklart, som dig.
Det går fint att ladda telefonen samtidigt när du sitter där i 12 timmar, Lightning Dock.

..."lägg i kassen"

Läser och skrattar åt miffona som gråter över att hörlursuttaget är borta.
http://www.svd.se/sa-hanas-apple-gandhi-med-t...
Tycker att den nya lösningen för kommande trådlösa lurar med W1 chippet är ett fall framåt och vill man använda gamla lurar så finns adaptern. Kan gissa att alla tillverkare kommer med "äppellurar" redan nu i höst

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-08 15:34
Ursprungligen av oldpeer:

Man ska alltså komma ihåg att ha med båda telefon, hörlurar, en liten laddningsask och en laddare till telefonen? Fyra delar för att klara sig igenom dagen? Smidigt! Nej, här får nog faktiskt Apple en rejäl uppförsbacke hos vissa konsumenter.

Upp tills nu har du i så fall fått ha med dig:

  1. Telefon

  2. Telefonladdare

  3. Trådat headset

I mitt exempel har du då med dig:

  1. Telefon

  2. Telefonladdare

  3. Trådlöst headset förvarat i sin lilla ask

Inte så mycket att gnälla över, eller hur?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-09-08 16:06
Ursprungligen av calinou:

På franska "noir de jais"

Flygelsvart innefattar, i mina ögon, spegelblankt som f-n...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-08 16:37
Ursprungligen av MalcomX:

Läser och skrattar åt miffona som gråter över att hörlursuttaget är borta.
http://www.svd.se/sa-hanas-apple-gandhi-med-t...
Tycker att den nya lösningen för kommande trådlösa lurar med W1 chippet är ett fall framåt och vill man använda gamla lurar så finns adaptern. Kan gissa att alla tillverkare kommer med "äppellurar" redan nu i höst

Det är ju inte bara lurar som använder 3,5mm-jacket. Jag har t ex en alkomätare, och det finns vindmätare, ljudmätare etc som ansluts där, dessa blir nu "värdelösa".
Bra för världsekonomin kanske, men inte för min ekonomi
Ska bli intressant och se om dessa funkar med adaptern....

Ursprungligen av kenjon:

Det är ju inte bara lurar som använder 3,5mm-jacket. Jag har t ex en alkomätare, och det finns vindmätare, ljudmätare etc som ansluts där, dessa blir nu "värdelösa".
Bra för världsekonomin kanske, men inte för min ekonomi
Ska bli intressant och se om dessa funkar med adaptern....

Använder dessa tillbehör mikrofon-pinnen för signalering?
Vet inte om Apples adapter stödjer audio input. Vore onekligen praktiskt i fall som dessa.

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-09-08 17:32
Ursprungligen av gabriela:

Använder dessa tillbehör mikrofon-pinnen för signalering?
Vet inte om Apples adapter stödjer audio input. Vore onekligen praktiskt i fall som dessa.

Den måste väl stödja input, hur skulle micken fungera annars?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-09-08 17:33
Ursprungligen av gabriela:

Använder dessa tillbehör mikrofon-pinnen för signalering?
Vet inte om Apples adapter stödjer audio input. Vore onekligen praktiskt i fall som dessa.

Skulle bli väldigt förvånad om den inte gjorde det.
Såg att någon sån där kort-läsare ska funka med adaptern så det är väl ett gott tecken.

snart kommer dock marknaden vara full med lightning-termometrar etc.

Ursprungligen av kenjon:

Det är ju inte bara lurar som använder 3,5mm-jacket. Jag har t ex en alkomätare, och det finns vindmätare, ljudmätare etc som ansluts där, dessa blir nu "värdelösa".
Bra för världsekonomin kanske, men inte för min ekonomi
Ska bli intressant och se om dessa funkar med adaptern....

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-09-08 18:44
Ursprungligen av oldpeer:

Jag lyssnar på otroligt musik musik, podcast och radio när jag sitter på jobbet. Det innebär att jag har ett relativt stort behov av ström. Därför också lite besviken om hörlurskontakten. Hur ska jag kunna ladda och lyssna på musik samtidigt? Och kom igen, fem timmar ström när man sitter med AirPods? Ja, ja.

15 min laddning ger 3h. Med tanke på att du bör röra dig 5min varje timme så är det väl inga problem att få batteritiden att räcka?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-09-08 18:54
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Vad motiverar ett kök om man redan äger en 6s? Inte mycket tycker jag...

Jag har följt iPhones utveckling sen den första kom och jag har aldrig tyckt att det har funnits motiv att byta till den senaste om man har föregående års modell. 2-3 år väntar jag mellan bytena.

Ursprungligen av EnDumEn:

Jag har följt iPhones utveckling sen den första kom och jag har aldrig tyckt att det har funnits motiv att byta till den senaste om man har föregående års modell. 2-3 år väntar jag mellan bytena.

Jag har ägt iPhone 3G, 3GS, 4, 4S, 5, 5S, 6 Plus och 6S Plus. Funktionsmässigt finns det sällan ngt rimligt skäl att uppgradera om man har den senaste, jag håller med. Ändå står man där med en ny telefon varje gång. Så även denna.

Jag ska nog försöka mig på en Iphone 7 plus. Min 4S är bra trött i batteriet och jag är lockad av de dubbla kamerorna.
Eftersom jag är i UK funderar jag på om det inte hade varit smart att försöka sig på ett upgrade programme. För £44.45/mån får man en 128GB 7 plus. Fördelen är ju då att man får en ny vart år till det facila priset av £488.95 per år. Kanske kan vara värt det. Det är ju med Applecare+ också. Får se om man kan leva med ett dasslock i fickan bara.

Ursprungligen av Ola:

Den måste väl stödja input, hur skulle micken fungera annars?

Vilken mikrofon menar du och hur vet du att den fungerar?

Det är fullt möjligt att 3,5mm-adaptern både har A/D och D/A inbyggt i kontrollern, men såvitt jag har sett är det inte uppgivet någonstans.

Ursprungligen av Json_81:

Såg att någon sån där kort-läsare ska funka med adaptern så det är väl ett gott tecken.

Om det stämmer så är det klartlagt!

Om det skulle bli en 7:a så funtar jag på om Tele2 lr annan svensk operatör har sådan tjänst att du betalar varje månad och får sedan em ny iPhone varje år?

  • Medlem
  • 2016-09-08 20:56
Ursprungligen av D_Odell:

Om det skulle bli en 7:a så funtar jag på om Tele2 lr annan svensk operatör har sådan tjänst att du betalar varje månad och får sedan em ny iPhone varje år?

Har kollat på det också, och tittar just nu på Telenor Change och Tele2 Byt. Verkar vara riktigt bra. Någon som har Telenor Change/Tele2 Byt eller något liknande?

Tillägg: Hittade en 99mac-tråd om Telenor Change. Kolla in den!
http://www.99mac.se/forum/t/308887-telenor-ch...

Ursprungligen av the_karate_kid:

Jag har ägt iPhone 3G, 3GS, 4, 4S, 5, 5S, 6 Plus och 6S Plus. Funktionsmässigt finns det sällan ngt rimligt skäl att uppgradera om man har den senaste, jag håller med. Ändå står man där med en ny telefon varje gång. Så även denna.

Exakt, vi avgör själva vad som räknas som rimliga motiv och vad vi har råd med. Jag har samma historia som dig utom att jag har kört 6 och 6S istället för Plus:)

Jag dömer ingen utifrån hur de prioriterar, ser gärna att de ger mig samma "frihet".

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-09-08 21:10
Ursprungligen av gabriela:

Vilken mikrofon menar du och hur vet du att den fungerar?

Det är fullt möjligt att 3,5mm-adaptern både har A/D och D/A inbyggt i kontrollern, men såvitt jag har sett är det inte uppgivet någonstans.

Jag menar micken i externa lurar. Apple skriver själva såhär: "This adapter lets you connect devices that use a 3.5 mm audio plug to your Lightning devices." Jag uppfattar det som att även micken kommer att fungera men det är en tolkningsfråga, helt klart. Om man tittar på själva konstruktionen ser man att den ansluter mot alla fyra ledare i kontakten och då gissar jag att de även är kopplade någonstans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-08 21:29
Ursprungligen av Ola:

Jag menar micken i externa lurar. Apple skriver själva såhär: "This adapter lets you connect devices that use a 3.5 mm audio plug to your Lightning devices." Jag uppfattar det som att även micken kommer att fungera men det är en tolkningsfråga, helt klart. Om man tittar på själva konstruktionen ser man att den ansluter mot alla fyra ledare i kontakten och då gissar jag att de även är kopplade någonstans.

Svårt att tolka Apples text om adaptern stödjer mic-input. Vi får nog vänta tills någon testat irl.
http://www.apple.com/se/shop/product/MMX62ZM/...

Även svårt att tolka produktbilden. Tre kontaktbleck är synliga på bilden. Ordningen på ringarna på en Apple-headsetsplugg är från toppen till basen vänster/höger/jord/mik. Om inte telefonen känner en spänningsskillnad mellan jord och mik (om man stoppat i en vanlig hörlurssladd med tre ledare) så stänger den av mik-funktionen.

http://www.macrumors.com/2016/09/08/belkin-li...

Så, kan ni som saknar 3.5an överleva.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-08 21:42

Ja, det är väl bra att se skriver ut detta så idioter inte tror att man kan bo under vatten med den.

Ursprungligen av oldpeer:

Lightning Dock innebär ju å andra sidan att du inte kan använda dina lightning-hörlurar eftersom porten blir upptagen av strömsladden. Då blir du alltså istället hänvisad till 3.5mm-ingång. Så det löser nog inga problem.

Du tror det? Mentaliteten hos oss är att man helst får vara så tyst som möjligt så länge det inte är lunch eller raster. Det är i principen ingen som vill prata däremellan eftersom det innebär minskad produktion.

Du borde rymma från arbetslägret.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-08 21:50
Ursprungligen av _empty:

http://www.macrumors.com/2016/09/08/belkin-li...

Så, kan ni som saknar 3.5an överleva.

Snyggt med adapter i adapter...
Vore bättre med en Lightning hane - > Lightning hona + 3,5mm hona.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-08 22:03
Ursprungligen av reboot81:

Snyggt med adapter i adapter...
Vore bättre med en Lightning hane - > Lightning hona + 3,5mm hona.

Det kommer säkert sådana också, kanske med säljargument bättre inbyggd DAC än medföljande 3,5mm adaptern.

Men jag skulle önskat att medföljande laddsladden var en enkel Lightning Y-kabel, alltså Lightning hane -> Lihgtning hona + lång sladd med USB A hane. Så man även kan använda andra lightningtillbehör och ladda samtidigt. Alternativt att iPhone gick över till USB C, men det kommer nog inte hända...

Bevaka tråden