Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oklarheter kring Iphone 7-priser hos Telia

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det möjligt att förboka Iphone 7-produkter, och många har reagerat över de låga priserna hos operatören Telia. Svaret är att priserna anges exklusive moms.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-09-09 15:57

Utan information måste det ju ändå vara de priserna som gäller...

Lycka till, alla ni som satsar på 7:an! Kommer ihåg själv när jag hängde på det virtuella låset en gång och väntade i flera sekunder på att deras webbserver skulle svara mellan varje sida i flerstegsproceduren för att till sist få iväg ordern...

Själv köpte jag en oplanerad 6s då min iPhone 5 gick sönder i hörlursuttaget. Är fortfarande jättenöjd med allting med den. En fördel med 7:an är ju i och för sig att man slipper sådana bekymmer!

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu är det möjligt att förboka Iphone 7-produkter, och många har reagerat över de låga priserna hos operatören Telia. Svaret är att priserna anges exklusive moms.

Läs hela artikeln här

Undrar när det börjar trilla in mail hos alla då ang de felaktiga priserna
När priser presenteras för oss konsumenter så skall det ju visas inkl moms

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-09 16:45
Ursprungligen av gneken:

Undrar när det börjar trilla in mail hos alla då ang de felaktiga priserna
När priser presenteras för oss konsumenter så skall det ju visas inkl moms

Jag har svårt att se Telia kunna smita från detta.

Jag har förbeställt en telefon, ingått ett avtal som är giltigt från idag till och med den 17/9. I detta avtal är ett pris stipulerat till 6872 kr. Detta pris är också bekräftat i ett mail efter bokningen. Ingenstans specificeras det att det är ett pris ex moms, vilket måste göras om det ska gälla. Dessutom är det ett avtal med en privatkomsument och inte ett företag.

  • Avstängd
  • 2016-09-09 16:49

Om det är uppenbart för köparen att något inte stämmer så kommer ni aldrig att få den till det lägre priset.
Något som bevisligen ni gjort eftersom det påpekats i forumet på flera ställen.

Japp. Som Hffre säger – ni kommer inte att få igenom köpet till det priset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-09 16:55
Ursprungligen av Hffre:

Om det är uppenbart för köparen att något inte stämmer så kommer ni aldrig att få den till det lägre priset.
Något som bevisligen ni gjort eftersom det påpekats i forumet på flera ställen.

BS. Det spelar noll roll om vi uppmärksammar detta på ett forum. Det som är viktigt är om det i generella, publika sammanhang kan uppfattas som ett uppenbart felaktigt pris och det gör det inte. Ett exempel på sådant hade varit 100 kr eller t o m 1000 kr.

  • Avstängd
  • 2016-09-09 16:56
Ursprungligen av zinned:

BS. Det spelar noll roll om vi uppmärksammar detta på ett forum. Det som är viktigt är om det i generella, publika sammanhang kan uppfattas som ett uppenbart felaktigt pris och det gör det inte. Ett exempel på sådant hade varit 100 kr eller t o m 1000 kr.

Vi får väl se vad som BS eller inte. Men jag satsar mina pengar på att Telia inte kommer sälja dom till det lägre priset.

  • Avstängd
  • 2016-09-09 17:00

En sak är säker för att det möjligtvis ska går är att ni vänder er till ARN och väntar på deras utlåtelse.
Med andra ord kommer ni få vänta länge på telefonen

Ursprungligen av Hffre:

Dubbelpost

Man kan radera.

Ursprungligen av zinned:

Jag har svårt att se Telia kunna smita från detta.

Jag har förbeställt en telefon, ingått ett avtal som är giltigt från idag till och med den 17/9. I detta avtal är ett pris stipulerat till 6872 kr. Detta pris är också bekräftat i ett mail efter bokningen. Ingenstans specificeras det att det är ett pris ex moms, vilket måste göras om det ska gälla. Dessutom är det ett avtal med en privatkomsument och inte ett företag.

Ursprungligen av zinned:

BS. Det spelar noll roll om vi uppmärksammar detta på ett forum. Det som är viktigt är om det i generella, publika sammanhang kan uppfattas som ett uppenbart felaktigt pris och det gör det inte. Ett exempel på sådant hade varit 100 kr eller t o m 1000 kr.

Kan vi se fram emot att ni driver detta civilrättsligt mot Telia när de ändrar priset på er order?

Ursprungligen av zinned:

...kan uppfattas som ett uppenbart felaktigt pris och det gör det inte...

20% lägre pris än alla andra – utan att Telia slår på stora trumman och skyltar med "Superpris! Billigare än alla andra!" – då måste det uppfattas som uppenbart felaktigt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-09 17:11
Ursprungligen av zinned:

BS. Det spelar noll roll om vi uppmärksammar detta på ett forum. Det som är viktigt är om det i generella, publika sammanhang kan uppfattas som ett uppenbart felaktigt pris och det gör det inte. Ett exempel på sådant hade varit 100 kr eller t o m 1000 kr.

Men med tanke på att telekombranschens aggressiva marknadsföring mobil för 1krona!, betala noll för mobilen - få pryl X på köpet så är det inte orimligt för konsumenten att anta att det lägre priset beror på denne tecknar ett abonnemang.

Jag tycker Felia skall kompensera kunderna, men inte att det felaktiga priset ska gälla.

Helt klart är att någon stackare inte vågar visa sig på afterworken ikväll.

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu är det möjligt att förboka Iphone 7-produkter, och många har reagerat över de låga priserna hos operatören Telia. Svaret är att priserna anges exklusive moms.

Läs hela artikeln här

Fick mail av telia om att de står för misstaget.

Ursprungligen av gneken:

Fick mail av telia om att de står för misstaget.

Jag också... Det trodde jag inte...

Då blir det nog en svart 128 istället för en gagatsvart... Prisskillnaden är för stor för att ignoreras

Ursprungligen av reboot81:

Men med tanke på att telekombranschens aggressiva marknadsföring mobil för 1krona!, betala noll för mobilen - få pryl X på köpet så är det inte orimligt för konsumenten att anta att det lägre priset beror på denne tecknar ett abonnemang....

Vill bara påpeka att vi fick låga priser även utan att teckna abbonemang...

  • Avstängd
  • 2016-09-09 17:49

Jag förlorade mina pengar men det gör ingenting utan kul att ni får en superbra telefon till ett nästan superbra pris

Slipper jag vänta tills att köpa i HK i november då (: samma pris där som här när man räknar bort momsen

Vågar vi lita på att datumet (16 september) i bekräftelsemailet från Telia stämmer såhär tidigt? Vågar jag avboka min Apple-order redan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-09 17:53

Jag ska inte fullfölja meningen "I told......."

Trevlig helg

Grattis till er som köpte via Telia då!

Fasen vad smutt, då kan man gå ner till Telia den 16e och plocka ut en Gagatsvart iPhone 7 256Gb för 7752kr! Tack Telia! ??

Ursprungligen av gneken:

Fick mail av telia om att de står för misstaget.

Samma här. Dock bara en 7 128GB svart ?

  • Medlem
  • Skåne
  • 2016-09-10 06:06

Äntligen något bra ur att Telia i över 20 år kallats för felia. Någon lär ha fått det hett om öronen hos dem igår. Hann bara med att få hem en 7 128gb silver. Skulle ha en svart plus också men ni andra var snabbare ? aja man får va glad för rabatten på den ena.

Haha det roliga blir nu när de måste få in alla pengar igen på ngt sätt. Inte bara genom att ha branschens dyraste Abb.. nu kommer de bli ännu dyrare

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-10 20:16
Ursprungligen av @ndreas:

Haha det roliga blir nu när de måste få in alla pengar igen på ngt sätt. Inte bara genom att ha branschens dyraste Abb.. nu kommer de bli ännu dyrare

Generellt håller jag med dig men nu gäller det denna situationen, som handlar om struntpengar, och dessutom handlar det om Telia som har mycket av den varan.

Denna missen kostar långt mycket mer i prestige än vad den gör i rena pengar. I rena pengar är det fickpengar för Telia.

Ursprungligen av zinned:

Generellt håller jag med dig men nu gäller det denna situationen, som handlar om struntpengar, och dessutom handlar det om Telia som har mycket av den varan.

Denna missen kostar långt mycket mer i prestige än vad den gör i rena pengar. I rena pengar är det fickpengar för Telia.

Undrar dock om det inte upprör mer bland de som betalar fullpris mot att justerat priset i efterhand. Det roliga är att jag själv gjorde en beställning på Telia och upphämtning i Butik. Såg också att priset var utan moms nu Men jag tänker ändå inte hämta den då min redan är betald på Apple Store.

Eller så är det här en iskall beräknad PR-kupp. Jag menar, vad är inte värdet i att Aftonbladet pushar ut en notis om det på en fredagskväll?

Ursprungligen av @ndreas:

Undrar dock om det inte upprör mer bland de som betalar fullpris mot att justerat priset i efterhand. Det roliga är att jag själv gjorde en beställning på Telia och upphämtning i Butik. Såg också att priset var utan moms nu Men jag tänker ändå inte hämta den då min redan är betald på Apple Store.

Jag är i samma situation som dig. Jag kommer dock skicka tillbaka Apples och använda mellanskillnaden till att inhandla airpods nästa månad. Som om dom liksom ingick i lådan ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-10 21:22
Ursprungligen av @ndreas:

Men jag tänker ändå inte hämta den då min redan är betald på Apple Store.

Vaddå, du väljer hellre att betala 1700 kr mer? Min på Apple Store är också betald men det är inte svårare än att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.

Bevaka tråden