Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vattentät är iPhone 7?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den där licensen/standarden som angavs, vad säger den egentligen?
Kan man duscha med den liksom? Bada?
Eller är det just stänkskydd?

Ursprungligen av theplague:

Den där licensen/standarden som angavs, vad säger den egentligen?
Kan man duscha med den liksom? Bada?
Eller är det just stänkskydd?

Det borde ju följa standarden för kapslingsklasser.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklas...

  • Medlem
  • 2016-09-09 22:28

Ja, den borde klara en dusch och ett bad. Men tänk på att den bara kan sänkas till en meters djup, och i max 30 minuter. Om du sänker den ännu längre så kan den bli skadad, telefonen är skapad så den klarar trycket på en meters djup, men inte djupare. Läs den här artikeln.

http://www.99mac.se/artikel/9270-apples-garan...

Citat:

Splash, water, and dust resistance are not permanent conditions and resistance might decrease as a result of normal wear. Do not attempt to charge a wet iPhone; refer to the user guide for cleaning and drying instructions. Liquid damage not covered under warranty.

Citat:

Denna tålighet följer standarden IP67 vilket bland annat innebär att telefonerna kan sänkas till en meters djup och befinna sig där i en halvtimme utan att ta skada. Apple marknadsför också Iphone 7-modellerna som "stänk-, vatten, och dammtåliga". Trots detta täcker inte produkternas garanti vattenskador som kan uppstå.

Ursprungligen av AgentDiNozzo:

Det borde ju följa standarden för kapslingsklasser.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklas...

Ursprungligen av WiFi:

Ja, den borde klara en dusch och ett bad. Men tänk på att den bara kan sänkas till en meters djup, och i max 30 minuter. Om du sänker den ännu längre så kan den bli skadad, telefonen är skapad så den klarar trycket på en meters djup, men inte djupare. Läs den här artikeln.

http://www.99mac.se/artikel/9270-apples-garan...

Ok tack!

Skulle inte blöta ner den mer än någon annan iPhone med flit. Finns inga garantier.

  • Medlem
  • 2016-09-09 22:51
Ursprungligen av keptang:

Skulle inte blöta ner den mer än någon annan iPhone med flit. Finns inga garantier.

Håller med, skyddet är där ifall det skulle hända något. Ingen borde ta risker.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-10 10:53

Det lilla skydd som finns förutsätter att mobilen i övrigt är helt som ny, dvs inga tappskador, inte utsatt för extrem värme/fukt osv osv.

Jag väntar bara på första dagens youtubevideos där folk kommer att hoppa in med mobilen i bassänger för att filma under vatten etc...

Duscha kan vara en större påfrestning än 1 m djupt vatten, skulle inte rekommendera bad av något slag med telefonen.

Lite synd, skulle gärna sätta telefonen under kran och tvåla in den efter träningen.
Men får glatt fortsätta att INTE göra det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-10 19:42
Ursprungligen av Wille_3:

Lite synd, skulle gärna sätta telefonen under kran och tvåla in den efter träningen.
Men får glatt fortsätta att INTE göra det.

Tvål är en form av lösningsmedel, men i små doser, under rinnande vatten är inget problem med 7/7+.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-10 20:02
Ursprungligen av reboot81:

Tvål är en form av lösningsmedel, men i små doser, under rinnande vatten är inget problem med 7/7+.

Dummaste jag hört skojar du eller ? Det där med vattentät är snarare stänkskyddad. Tappar du den i badet är den garanterat körd. IP67.
Finns ingen anledning att utsätta iphonen för dusch eller bad om man inte har tråkigt på fyllan

Man kan prata i sin iPhone 7 när det stört regnar i lugn och ro utan att bry sig om att fuktspärren ska träda in, förhoppningsvis

  • Medlem
  • 2016-09-10 20:39
Ursprungligen av cubeis:

Dummaste jag hört skojar du eller ? Det där med vattentät är snarare stänkskyddad. Tappar du den i badet är den garanterat körd. IP67.
Finns ingen anledning att utsätta iphonen för dusch eller bad om man inte har tråkigt på fyllan

Man kan prata i sin iPhone 7 när det stört regnar i lugn och ro utan att bry sig om att fuktspärren ska träda in, förhoppningsvis

Men lugna dig, det är inte kört så länge det inte är djupare än en meter i max 30 minuter. Den är vattentålig, och delvis vattentät.

  • Avstängd
  • 2016-09-10 21:04
Ursprungligen av cubeis:

Dummaste jag hört skojar du eller ? Det där med vattentät är snarare stänkskyddad. Tappar du den i badet är den garanterat körd. IP67.
Finns ingen anledning att utsätta iphonen för dusch eller bad om man inte har tråkigt på fyllan

Man kan prata i sin iPhone 7 när det stört regnar i lugn och ro utan att bry sig om att fuktspärren ska träda in, förhoppningsvis

Tappar man den i badet är det garanterat INTE kört.

Citat:

IP67= Vattentätt (nedsänkt i vatten)Test: 30 minuters nedsänkning i djup av som mest 1 m mätt vid botten av anordningen, och åtminstone 15 cm mätt vid toppen av anordningen

Ursprungligen av Hffre:

Tappar man den i badet är det garanterat INTE kört.

Vi kan väl gå på IPx7 istället eftersom 6 anger tålighet mot damm och liknande.

Garmin ger följande rekommendationer för IPx7. Det låter ganska vettigt. Jag skulle i alla fall inte använda telefonen under vatten. Det finns inget i testinstruktionen som föreskriver att den ska användas (så vitt som jag har kunnat se) och intryckning av knappar kan alltid ställa till saker och ting.

  • Avstängd
  • 2016-09-10 21:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Vi kan väl gå på IPx7 istället eftersom 6 anger tålighet mot damm och liknande.

Garmin ger följande rekommendationer för IPx7. Det låter ganska vettigt. Jag skulle i alla fall inte använda telefonen under vatten. Det finns inget i testinstruktionen som föreskriver att den ska användas (så vitt som jag har kunnat se) och intryckning av knappar kan alltid ställa till saker och ting.

Apple uppgav att den är tålig mot damm också.
Vad jag vet så har ingen här eller Apple sagt att man ska använda den under vatten.

Ursprungligen av Hffre:

Apple uppgav att den är tålig mot damm också.
Vad jag vet så har ingen här eller Apple sagt att man ska använda den under vatten.

Det var ditt citat om IP67 som enbart refererade till vattenskyddet som jag ville rätta till att vattenskyddet beskrivs av IPx7 och att 6:an omfattar skydd mot inträngning av fasta partiklar.

Nej, ingen har sagt att den ska användas under vatten men jag kan väl påpeka det i alla fall? Speciellt med tanke på vad TS frågar:

Citat:

Den där licensen/standarden som angavs, vad säger den egentligen?
Kan man duscha med den liksom? Bada?
Eller är det just stänkskydd?

Tack för all respons, aningen bättre bild av läget nu!

Senast redigerat 2016-09-11 08:11
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-11 20:10
Ursprungligen av WiFi:

Men lugna dig, det är inte kört så länge det inte är djupare än en meter i max 30 minuter. Den är vattentålig, och delvis vattentät.

Perfekt då kan du ju testa med din iPhone 7 om du nu har beställt någon i 30 minuter i 1 meter vatten och höra av dig med resultatet

  • Medlem
  • 2016-09-11 20:17
Ursprungligen av cubeis:

Perfekt då kan du ju testa med din iPhone 7 om du nu har beställt någon i 30 minuter i 1 meter vatten och höra av dig med resultatet

Och varför ska jag göra det? Den har en IP67-standard som kan slitas ut med tiden. Så om jag skulle råka exponera den för vatten så borde det vara lugnt, så länge det inte är djupare än en meter i max 30 minuter. Vad vill du ha ut av ditt inlägg? Ditt inlägg #12 stämmer inte, det är absolut inte kört och om du inte håller med mig så är det bara att läsa om IP67-standard.

Det där måste nog ställa till det för alla tredjepartsföretag som reparerar iPhones. Undrar hur skyddet blir efter "jaglagaraallatelefonerpåentimme" varit inne och bytt batteri/skärm på en iPhone7? Fast känner man Apple rätt så har de väl limmat ihop telefonen den här gången.

Ursprungligen av primu[s]®:

Det där måste nog ställa till det för alla tredjepartsföretag som reparerar iPhones. Undrar hur skyddet blir efter "jaglagaraallatelefonerpåentimme" varit inne och bytt batteri/skärm på en iPhone7? Fast känner man Apple rätt så har de väl limmat ihop telefonen den här gången.

Alla garanterier slutar ändå gälla vid reparationer utanför Apple. Oavsett hur duktiga de än må vara. Skyddet beror på hur duktiga de är.

  • Medlem
  • 2016-09-13 04:53

Det intressanta är om skärmen funkar när den är blöt eller med blöta fingrar. Alla telefoner även de som är IP68 klarar inte av saltvatten och klor i badhus speciellt bra
Där måste man spola av omgående
De telefoner jag har och haft som är IP klassade spolar jag av under kranen om det behövs men framförallt behöver man inte tänka på att skydda när det regnar eller att ta foto på stranden eller snön.

Däremot är det ju intressant hur Apple tätat Apple Watch series 2 då man kan simma med den utan restriktioner eller misstar jag mig

  • Medlem
  • 2016-09-13 04:55
Ursprungligen av WiFi:

Och varför ska jag göra det? Den har en IP67-standard som kan slitas ut med tiden. Så om jag skulle råka exponera den för vatten så borde det vara lugnt, så länge det inte är djupare än en meter i max 30 minuter. Vad vill du ha ut av ditt inlägg? Ditt inlägg #12 stämmer inte, det är absolut inte kört och om du inte håller med mig så är det bara att läsa om IP67-standard.

Om en vecka har du tusen Youtube klipp där vloggare testar just detta

  • Medlem
  • 2016-09-17 23:19

EverythingApplePro har gjort ett mycket snyggt vattentest. iPhone 7 klarar sig mycket bra.

https://www.youtube.com/watch?v=K05cTPeFfyM&i...

Men jag hade ändå inte sänkt ner den i vätska medvetet, men om det sker en olyckshändelse så borde det inte vara något problem.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-09-18 12:21
Ursprungligen av WiFi:

EverythingApplePro har gjort ett mycket snyggt vattentest. iPhone 7 klarar sig mycket bra.

https://www.youtube.com/watch?v=K05cTPeFfyM&i...

Men jag hade ändå inte sänkt ner den i vätska medvetet, men om det sker en olyckshändelse så borde det inte vara något problem.

Satt precis och tittade på lite tester där vatten är inblandat, såg det testet som du länkar till, har sett ett par andra där iPhone klarar sig bättre än Galaxy S7, hur kommer detta sig? S7an är väl IP68 klassad medans iPhone 7 har IP67 klassning?!

  • Medlem
  • 2016-09-18 12:31
Ursprungligen av Hoya:

Satt precis och tittade på lite tester där vatten är inblandat, såg det testet som du länkar till, har sett ett par andra där iPhone klarar sig bättre än Galaxy S7, hur kommer detta sig? S7an är väl IP68 klassad medans iPhone 7 har IP67 klassning?!

Exakt, det är det som är så märkligt. Jag gissar bara vilt just nu men jag tror att iPhone 7 klarar mer än vad de egentligen marknadsför den som, man vill kanske inte bli stämd av någon stackars liten medborgare som behandlar den våldsamt i vatten. Men ingen aning faktiskt.

Ursprungligen av WiFi:

Exakt, det är det som är så märkligt. Jag gissar bara vilt just nu men jag tror att iPhone 7 klarar mer än vad de egentligen marknadsför den som, man vill kanske inte bli stämd av någon stackars liten medborgare som behandlar den våldsamt i vatten. Men ingen aning faktiskt.

Garantin täcker inte vattenskador så det är ingen risk att bli stämd tror jag.

  • Medlem
  • 2016-09-18 14:18
Ursprungligen av Hoya:

Satt precis och tittade på lite tester där vatten är inblandat, såg det testet som du länkar till, har sett ett par andra där iPhone klarar sig bättre än Galaxy S7, hur kommer detta sig? S7an är väl IP68 klassad medans iPhone 7 har IP67 klassning?!

Även 6S klarade sig hyfsat i vatten
Skillnaden mellan IP67 och IP68 är 50 cm vattentryck. Vilket jag är övertygad att senaste iPhone klarar galant. Men som alla IP klassade mobiler så klarar de ju saltvatten och kloratvatten dåligt och är till och med skadligt

  • Medlem
  • 2016-09-19 07:13
Ursprungligen av keptang:

Garantin täcker inte vattenskador så det är ingen risk att bli stämd tror jag.

Sant, tänkte inte alls på det. Men jag tror att Apple bara vill vara försiktiga, men det är ju en gissning. Tror den är byggd för att klara lite mer än 1 meters djup.

Bevaka tråden