Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olivolja, vilken sort?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-28 02:08

I Michael Mosley's TV-program "Trust me, I'm a Doctor" visade de att en matsked olivolja om dagen hade en stor positiv effekt på hjärt/kärl-systemet. Jag tänkte försöka mej på det. Men det smakar inte gott
Testade Zeta Extra Virgin, var jolmig i smaken, men kunde sväljas (fick ta något annat i munnen efteråt för att få bort oljesmaken).
Testade idag ICAs eget märke, den var rent äcklig! Åker i soptunnan.
Någon som har en favorit?

Hade olivolja mycket mer tidigare. Använder väl det fortfarande men kanske hälften så mycket som tidigare.
Smakar la inte så gott och dricka/äta så där kanske.
Jag har snöat in på Kokosolja nu, Googla så får du kolla.
Det är ju dessutom hur smaskigt gott som helst.
Mer användnings områden än olivolja tycker jag.

Alla märken kanske inte har lika god smak, men många.
Äter mängder av både kokosoljan (fantastiskt att ha en tesked i morgon espresson) och hemmagjort kokossmör.

Det är ju bara att smaka sig fram oavsett…
Brukar köpa 5 liters dunkar med olivolja på en delikatess. Det är inte i Karlskoga i alla fall
Utländskt något, han är bra på oljor den killen. Den är god. Har inte kvar senaste dunken, brukar hälla över till en mindre dunk.
Och nu är det snart dags att köpa ny dunk.
Vanliga livsmedelsbutiker hittar man sällan något utöver det vanliga.

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2016-09-28 06:22

Gör sallad!

Hacka sallad, salladslök, tomat, gurka, rädisa eller liknande. Vitpeppear, herbamare salt. Ringla på olivolja, vinäger, limejouce.

Mums tycker jag!

Lycka till!

Kört Zetas, skall kolla etiketten när jag kommer hem. Smakar bra, två små matskedar varje morgon.
Faktiskt gjort en uppföljning. "Fortsätt på inlsagen bana" sa min läkare.
Hon kanske är ngt partisk - hon är en smart kvinna från Grekland...

  • Medlem
  • 2016-09-28 09:45
Ursprungligen av kenjon:

I Michael Mosley's TV-program "Trust me, I'm a Doctor" visade de att en matsked olivolja om dagen hade en stor positiv effekt på hjärt/kärl-systemet. Jag tänkte försöka mej på det. Men det smakar inte gott
Testade Zeta Extra Virgin, var jolmig i smaken, men kunde sväljas (fick ta något annat i munnen efteråt för att få bort oljesmaken).
Testade idag ICAs eget märke, den var rent äcklig! Åker i soptunnan.
Någon som har en favorit?

Har du ätit olivolja förut? Det kan ju vara så att du helt enkelt inte gillar smaken. Annars tycker jag Garants ekologiska kallpressade är helt okej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-28 11:35

Nej, det har jag inte, men det var stor skillnad på smaken mellan Zeta och ICA, så det kanske finns något som smakar bättre än Zeta
De har ju tom provsmakarträffar för olivoljor....

Jag brukar inte äta direkt. Du kan ev. hälla lite av oljan över en brödskiva i stället för smör. En del olivoljor smakar inte mycket. Jag gillar dom beska som är kallpressad.
Du kan t ex använda -Extra Virgin, krav, ekologisk, kallpressad olivolja - som passar till matlagning; stekning (blanda ev med lite smör), vinägrett (till sallad) eller en skvätt i pastavatten, risvatten eller över pastan när den är kokt. Du kan göra en egen vinägrett som du använder 1 gång eller gör i ordning i en större flaska. Det finns många receptvarianter. Här är ett recept: http://www.zeta.nu/recept/vinagrett-och-marin....

Ursprungligen av kenjon:

Nej, det har jag inte, men det var stor skillnad på smaken mellan Zeta och ICA, så det kanske finns något som smakar bättre än Zeta
De har ju tom provsmakarträffar för olivoljor....

Provsmaka ska du självklart få göra innan du köper olivoljan. Annars är det inget bra ställe som vet något.
Ta en tur runt och till delikatess/saluhall runt i staden.
Det är ju liksom vin, på sydligare breddgrader olivoljan är kultur.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-28 18:16

Provsmaka? Delikatessbutiker?
Inget som gäller andra är storstadsbor, antar jag

Olivolja använder jag huvudsakligen som matlagningsingrediens. Mitt favoritsätt att direkt inmundiga olivolja (eller i alla fall de aktiva ämnena däri) är istället att slänga på lite urkärnade oliver i sallader - gott och nyttigt.

Ursprungligen av kenjon:

Provsmaka? Delikatessbutiker?
Inget som gäller andra är storstadsbor, antar jag

Då får du surfa och läsa lite….testa.
Funkar det inte att äta med sked, så kan du ju säkert oftast använda den till mat
Det är ju heller inte säkert att de dyraste och snyggaste förpackningarna är bäst heller.
Jag har för mig att Fontana var bra.

http://www.grekisklivs.se/olja/
http://www.delitea.se/olivolja
https://www.mathem.se/varor/olivolja

Ta en tripp till Toscana och snöa in dig i olivoljans fantastiska värld. Se bara till att varva med ett bra rödvin då och då.
Annars kan jag varmt rekommendera balkan-metoden. Ta en sallad före maten, bestående av gurka, tomat, paprika, lök och lite grönsallad. Smula över vitost. Häll på salt, vinäger och olivolja. Drick iskall vodka till, eller helst rakia - brännvin gjort på druvor. I nödfall kan det bytas ut mot slivovitza (sliva = plommon).
Nazdrave!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-09-28 20:35

Finns många fina olivoljor, jag är väldigt förtjust i oljor från Sicilien, flera av dem har en tydlig smak och doft av tomat.
Favoriten är en som heter Stupor Mundi, men vet inte hur lätt den är att få tag i.

  • Medlem
  • 2016-09-28 21:49
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det har jag inte, men det var stor skillnad på smaken mellan Zeta och ICA, så det kanske finns något som smakar bättre än Zeta
De har ju tom provsmakarträffar för olivoljor....

Kör med fin och ful olja
Fin olja på pasta och sallad
Grappolini Florens
Ful olja i mat och annat där det kvittar
Garant Eko

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-09-29 11:23

Ett fantastiskt gott sätt att få i sig olivolja, förutom det pmarriot beskrev, är att hälla upp lite i en skål. Tillsätt flingsalt och doppa ett vitt gott bröd i det. Oljan ska i dessa fall vara av det finare slaget. Ofta tycker jag att det bra oljorna har en tydlig doft av hö.

Ifall du inte kan äta direkt....... Recept med olivolja, vitlök och tomat. Vitlök är också bra för hjärtat (sägs det....)
http://www.zeta.nu/recept/mackor/bruschetta_m...

Senast redigerat 2016-09-29 18:19

Kan du vidimera det på ngt sätt, att "vitlök är bra för hjärtat" - annars är det ju bara skitsnack.
20ml olivolja, kan bekräftas att det sänker risken för hjärtinfarkt.

  • Medlem
  • 2016-09-29 16:30
Ursprungligen av Sixten:

Kan du vidimera det på ngt sätt, att "vitlök är bra för hjärtat" - annars är det ju bara skitsnack.
20ml olivolja, kan bekräftas att det sänker risken för hjärtinfarkt.

Finns en metaanalys här som visar att vitlök sänker halten av kolesterol. Det är dock omtvistat exakt hur eller om kolesterolhalten faktiskt påverkar hjärthälsan.

Ursprungligen av Alix:

Finns en metaanalys här som visar att vitlök sänker halten av kolesterol. Det är dock omtvistat exakt hur eller om kolesterolhalten faktiskt påverkar hjärthälsan.

En analys av analyser. Nja, jag vill nog ha mer kött på benen, eller skall vi säga vitlök i korven än så.

  • Medlem
  • 2016-09-29 18:35
Ursprungligen av Sixten:

En analys av analyser. Nja, jag vill nog ha mer kött på benen, eller skall vi säga vitlök i korven än så.

En metaanalys är bättre än enskilda studier. Läs mer här.

1
Bevaka tråden