Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imponerande batterikapacitet efter 2 år iPhone 6

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2016-10-07 12:53

Efter två år och allt för många fall har min iPhone 6 tillslut gjort sitt för min del och kommer lämnas in till Apple för en refurbished i utbyte. Kostnad blir relativt låg då hemförsäkringen täcker det mesta av kalaset, vilket gör det än mindre attraktivt att köpa nya 7:an och jag fortsätter ett år till på nuvarande modell. Tänkte att det skulle vara intressant att undersöka statusen på batteriet innan den lämnas in för att få en uppfattning om hur bra det har klarat sig under dessa två åren av flitig användning.

Programvaran som användes för undersökningen var CoconutBattery för mac. Resultatet tycker jag är ganska imponerande, efter två år och 545 laddningscykler är kapaciteten på 93%, vilket jag ger fullt godkänt.

Har försökt göra lite efterforskningar angående vad Apple själva utlovar, men hittar inte någon speciellt säker källa. Vissa säger att 80% efter 500 cykler utlovas medan andra påstår att det är 80% efter 1000 cykler som gäller.

Hur som helst är jag väldigt imponerad, vad är era erfarenheter av hållbarheten på era batteri?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-10-07 13:19
Ursprungligen av Heden:

Efter två år och allt för många fall har min iPhone 6 tillslut gjort sitt för min del och kommer lämnas in till Apple för en refurbished i utbyte. Kostnad blir relativt låg då hemförsäkringen täcker det mesta av kalaset, vilket gör det än mindre attraktivt att köpa nya 7:an och jag fortsätter ett år till på nuvarande modell. Tänkte att det skulle vara intressant att undersöka statusen på batteriet innan den lämnas in för att få en uppfattning om hur bra det har klarat sig under dessa två åren av flitig användning.

Programvaran som användes för undersökningen var CoconutBattery för mac. Resultatet tycker jag är ganska imponerande, efter två år och 545 laddningscykler är kapaciteten på 93%, vilket jag ger fullt godkänt.

Har försökt göra lite efterforskningar angående vad Apple själva utlovar, men hittar inte någon speciellt säker källa. Vissa säger att 80% efter 500 cykler utlovas medan andra påstår att det är 80% efter 1000 cykler som gäller.

Hur som helst är jag väldigt imponerad, vad är era erfarenheter av hållbarheten på era batteri?

Är själv också ganska impad över batteriet i min men mina värden ser inte lika bra ut.
411 cykler och 87.1% av kapaciteten kvar, alltså tappat ca 13% på 690 dagar vilket fortfarande jag tycket är väl godkänt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-10-08 09:41

Imponerande det också, min gamla 4s var inte i närheten av denna batterikapaciteten i slutet av sin livstid. Verkar som om det har hänt mycket på batterifronten på relativt få år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-09 20:18

iPhone5 med 83.6% kapacitet kvar då ( ca 1200 av 1430 mAh) efter 848 cykler. I praktiken så klarar den precis en dag, kör man mycket Facebook, Instagram eller "tung" surf så kan man dra ur den på en halvtimma. Nya telefonerna verkar ju ha ca dubbla kapaciteten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-10 12:51

Efter två år, där jag i snitt använt 85% av batteriet dagligen har min 6+ fortfarande möjlighet att ladda 86,5% av designad kapacitet.*

*Designad kapacitet, dvs det som batteriet är typat till är inte samma sak som maximal kapacitet, vilket jag ser på min 7+. Den har 2900mAh på pappret men enligt Coconut så kan den hålla 84mAh mer.

PS. Har två 4S anno jan 2012, 1157/767 cykler och 91/85 % kvar. DS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-10 14:45

Jag plockade fram min iPhone 2007, den hade fortfarande över 90 % laddning (laddade den i våras). Måste skaffa ett SIM till den, det är ju kult!

1
Bevaka tråden