Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddar Apple Music ner alla köp till mobilen?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har precis börjat köra Apple Music och blir inte klok på deras offlineparadigm.

Jag har fattat det som att om jag trycker + på en låt/album så hamnar dessa i offline, d.v.s. laddas ner till telefonen. Men för att detta skulle funka var jag tvungen att aktiver iCloud Musikbibliotek vilket också gör att ALLA inköp jag gjort tidigare laddas ner till telefonen. Detta ville jag naturligtvis, av utrymmesskäl, inte göra och enda lösningen verkar vara att radera varje sådant album/låt manuellt från mobilen.

Är det något jag missar här eller är det såhär man måste göra?

Inte heller framgår det när nedladdningen är klar vilket kan vara viktigt om man gör detta strax innan man skall iväg någonstans med dålig täckning.

Jag tycker det känns som att Apple har blandad ihop Äpplen (offline mode) med Päron (tidigare inköp) med Bananer (andra ljud och musikfiler i biblioteket som är personliga).

  • Avstängd
  • 2016-10-13 09:14
Ursprungligen av torsig1967:

Jag har fattat det som att om jag trycker + på en låt/album så hamnar dessa i offline, d.v.s. laddas ner till telefonen.

Ja men detta går att stänga av i Inställningar - Musik - Automatiska hämtningar.

Stänger du av det så kommer bara musiken att läggas till bibliotek utan att laddas ner.
Och detta har inget med iCloud Musikbibliotek att göra.
Utan den funktionen är till för att du ska kunna se samma bibliotek på alla enheter.

Ursprungligen av Hffre:

Ja men detta går att stänga av i Inställningar - Musik - Automatiska hämtningar.

Stänger du av det så kommer bara musiken att läggas till bibliotek utan att laddas ner.
Och detta har inget med iCloud Musikbibliotek att göra.
Utan den funktionen är till för att du ska kunna se samma bibliotek på alla enheter.

OK, inget bra för mig. Jag har inget "bibliotek" på det sättet och filerna som dök upp är inget jag vill se alls f.n.

Jag inser efter lite vändor med detta att Apple Music nog inte passar mig alls. Det är såpass inriktat på det här med moln och bibliotek och allt på ett ställe att det bara blir rörigt för mig. Speciellt som integrationen med Sonos inte var något bra heller.

Men tack i alla fall.
Jag sade upp prenumerationen med en gång.

  • Avstängd
  • 2016-10-13 12:30

Om du inte har något eget fysiskt bibliotek måste AM vara det perfekta valet.
Att bara ge upp sådär innan du satt dig in hur det verkligen fungerar lär du göra det med fler tjänster i framtiden.
Detta är den bästa guide när det gäller AM så läs den och sen bilda dig en uppfattning.
http://www.imore.com/apple-music-faq

Ursprungligen av Hffre:

Om du inte har något eget fysiskt bibliotek måste AM vara det perfekta valet.
Att bara ge upp sådär innan du satt dig in hur det verkligen fungerar lär du göra det med fler tjänster i framtiden.
Detta är den bästa guide när det gäller AM så läs den och sen bilda dig en uppfattning.
http://www.imore.com/apple-music-faq

Hmm... nej jag har ett stort bibliotek men inte i iTunes utan med Sonos som bas.

Det blir för snärjigt att beskriva problemen, men jag skyfflar rätt mycket "privata" och dåligt taggade filer tillfälligt till iPhonen eftersom jag arbetar med ljud och musik och Apples försök att "integrera" detta blir bara en enda soppa. Egentligen har jag samma problem med iTunes som efter ett tag blir helt nergeggat med tillfälliga filer som heter xyz som jag laddat upp till iPhonen men eftersom jag enbart använt iTunes för att skyffla har jag struntat i det.

Därför har det varit en fördel för mig att särskilja streamingtjänsternas offlineinnehåll från mina egna filer. Att få allt betraktat som "Min musik" fungerar inte alls något bra helt enkelt.

  • Avstängd
  • 2016-10-13 12:47

Ok då förstår jag.

Nåt som kanske löser din situation är att du håller dina "privata" och dåligt taggade tillfälliga filer utanför iTunes och laddar över via WiFi till VLC på din telefon.

Men vill du använda iTunes för allt så kör det ihop sig som du märkt.

  • Avstängd
  • 2016-10-13 13:31

Eller Vox som är riktigt snygg.

http://coppertino.com/

Ja, det hade ju varit en variant också såklart. Kanske skaffar någon av de apparna i vilket fall. Ogillar den väg som "Musik" har utvecklats på senare år.

Varför måste man ladda via WiFi. Funkar det inte med USB?
Jag har en app för annan filhantering (pdf, text med mera) och det funkar via USB.

Du kan ladda via kabel och iTunes om du vill. Men det är ju betydligt smidigare via WiFi. Gör vad som passar dig bäst.

  • Avstängd
  • 2016-10-14 14:13
Ursprungligen av torsig1967:

Ja, det hade ju varit en variant också såklart. Kanske skaffar någon av de apparna i vilket fall. Ogillar den väg som "Musik" har utvecklats på senare år.

Varför måste man ladda via WiFi. Funkar det inte med USB?
Jag har en app för annan filhantering (pdf, text med mera) och det funkar via USB.

Inte som ett USB-minne nej att den dyker upp i Finder (Utforskaren för Windows)

Är det möjligt att dölja det som inte finns lokalt på telefonen? Det är lite jobbigt att se hela biblioteket på telefonen då jag enbart synkar över album som jag för stunden vill lyssna på.

  • Avstängd
  • 2016-10-14 21:28
Ursprungligen av eXrun:

Är det möjligt att dölja det som inte finns lokalt på telefonen? Det är lite jobbigt att se hela biblioteket på telefonen då jag enbart synkar över album som jag för stunden vill lyssna på.

Väldigt svårt att ge något svar med så knapphändig information.
Använder du Apple Music?
Använder du iTunes Match?
Hur gör du när du synkar musik till din telefon?

Jag använder varken Apple Music eller iTunes Match. Och jag synkar med iTunes via USB-kabel.

Detta bekymmer uppstod då jag uppdaterade från 9.3.5 till 10.0.2.

  • Avstängd
  • 2016-10-14 21:42
Ursprungligen av eXrun:

Jag använder varken Apple Music eller iTunes Match. Och jag synkar med iTunes via USB-kabel.

Detta bekymmer uppstod då jag uppdaterade från 9.3.5 till 10.0.2.

Då förstår jag inte hur du kan se hela ditt bibliotek på telefonen när du bara synkar över utvalda album.
För hanteringen av musiken manuellt har inte förändrats bara för att du uppdaterat.

Det gäller album som är köpta via iTunes, men som inte finns lokalt på telefonen. Hjälper det? Det vore skönt om det fanns en funktion som gör att enbart lokalt innehåll visas. Jag ber om ursäkt om jag är snurrig.

  • Avstängd
  • 2016-10-15 15:40
Ursprungligen av eXrun:

Det gäller album som är köpta via iTunes, men som inte finns lokalt på telefonen. Hjälper det? Det vore skönt om det fanns en funktion som gör att enbart lokalt innehåll visas. Jag ber om ursäkt om jag är snurrig.

Citat:

When you hide an item on your computer, the item also hides from all of your other devices.

https://support.apple.com/en-us/HT201322

Stäng av iCloud musik bibliotek i inställningar --> musik

Ursprungligen av Borttaget:

Stäng av iCloud musik bibliotek i inställningar --> musik

Nu kommer jag förvisso inte att köra Apple Music men det här är ändå lite intressant för här blir det väl precis den typ av problem jag är inne på? Apple Music blandar ju ihop inköp och offline om jag fattat rätt.

eXrun vill inte se gamla inköp som inte finns på iPhonen. Stänger eXrun av iCloud musik bibliotek försvinner väl alla offlinefiler, även de man klickat "+" på i AM utan att köpa?

När jag körde Tidal gjorde jag ofta så att jag hade några offlinealbum i telefonen för ställen med dålig mottagning och även som ett sätt att spara batterier. Inköpta album kan man ju haft länge och de kan vara många, rätt liten anledning till att vilja se dem i samma sammanhang, men så blir det ju i AM.

Finns det någon poäng här som jag missar för jag förstår verkligen inte varför dessa två orelaterade saker blandats ihop på det här sättet?

Senast redigerat 2018-07-23 15:18
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-17 00:48

Allt är Musik, och hamnar i samma musikbibliotek, det tycker jag är bra. Vill man inte köra AppleMusic slår man av det. Den musik man har synkat över från iTunes finns kvar i iPhonen.

Ursprungligen av kenjon:

Allt är Musik, och hamnar i samma musikbibliotek, det tycker jag är bra. Vill man inte köra AppleMusic slår man av det. Den musik man har synkat över från iTunes finns kvar i iPhonen.

OK, jag fattar upplägget. Det var uppenbarligen inget för mig men jag förstår att det kan passa många. Lite som huruvida man föredrar att ha kontorssaker i olika lådor eller samma låda. Båda varianterna har för och nackdelar.

Ursprungligen av Borttaget:

Stäng av iCloud musik bibliotek i inställningar --> musik

Den funktionen saknar jag på min 5s med 10.0.2. Jag har stängt av mobildata och dolt Apple Musik, men detta till trots så spelar den upp låtar som finns i molnet. Och då även när wifi anslutning saknas.

Senast redigerat 2018-07-23 15:18
  • Avstängd
  • 2016-10-17 23:36
Ursprungligen av eXrun:

Den funktionen saknar jag på min 5s med 10.0.2. Jag har stängt av mobildata och dolt Apple Musik, men detta till trots så spelar den upp låtar som finns i molnet. Och då även när wifi anslutning saknas.

Du letar på fel ställe tror jag.
Du kan spela musik eftersom den ligger lokalt på telefonen.

Ursprungligen av Hffre:

Du letar på fel ställe tror jag.
Du kan spela musik eftersom den ligger lokalt på telefonen.

Jag tittade under inställningar --> Musik; iTunes Store och App Store samt iCloud. När det gäller låtarna så är det faktiskt en molnikon med pil neråt vilket får mig att uppfatta det som molnet. Det står även att hämtad musik är 0 K. Det kanske är läge att nollställa telefonen?

  • Avstängd
  • 2016-10-18 22:41
Ursprungligen av eXrun:

Jag tittade under inställningar --> Musik; iTunes Store och App Store samt iCloud. När det gäller låtarna så är det faktiskt en molnikon med pil neråt vilket får mig att uppfatta det som molnet. Det står även att hämtad musik är 0 K. Det kanske är läge att nollställa telefonen?

Så du har inte iCloud musik bibliotek inställningen? Skärmdump på det tack.

Om du har köpt musik som inte ligger lokalt så naturligtvis så syns dom alla fall i din enhet men med en moln symbol.
Att du nollställer telefonen kommer inte göra någon skillnad när det är du som inte förstår funktionen

Ursprungligen av Hffre:

Så du har inte iCloud musik bibliotek inställningen? Skärmdump på det tack.
https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/applemusic/ios10-iphone6-settings-music.png

Om du har köpt musik som inte ligger lokalt så naturligtvis så syns dom alla fall i din enhet men med en moln symbol.
Att du nollställer telefonen kommer inte göra någon skillnad när det är du som inte förstår funktionen

Jag bifogar en skärmdump och hoppas det bistår. Det märkliga är ändå att låtar, som indikeras att finnas i molnet, ändå verkar finnas lokalt då de spelas utan wifi.

  • Avstängd
  • 2016-10-19 00:14

Vad har du för version av iOS?
Ser symboler som inte finns i iOS 10

Ursprungligen av Hffre:

Vad har du för version av iOS?
Ser symboler som inte finns i iOS 10

Det är en 5s med 10.0.2. :/

  • Avstängd
  • 2016-10-19 00:22
Ursprungligen av eXrun:

Det är en 5s med 10.0.2. :/

Hittade alla fall lösningen på varför du inte ser iCloud Musik bibliotek inställningen

Citat:

NOTE: you can only see and turn off the iCloud Music Library option if you already joined Apple Music.

http://www.copytrans.net/support/how-to-disab...

Ursprungligen av Hffre:

Hittade alla fall lösningen på varför du inte ser iCloud Musik bibliotek inställningen

http://www.copytrans.net/support/how-to-disab...

Tack! Då förstår jag varför jag saknar inställningsmöjligheter.

Bevaka tråden