Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trump är USAs nya president

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-11-09 09:41

Trump har hållit sitt segertal och Hillary har erkänt sig besegrad. Världen blev tagen på sängen och börserna dyker.
Vad tror och tycker ni?

Jag är orolig för framtiden. Det här är inte vad världen behöver. Men Ryssland, Kina, Syrien och Nordkorea jublar säkert.
Frågan är ju bara hur Trump nu ska agera när han nu själv tillhör detta etablissemang som han har sågat vid fotknölarna.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-11-09 10:01

Skrämmande, amerikanarna verkar tydligen vara så dumma som det ryktas om när dom väljer en sån nöt :-/

Ingenting är mer underhållande än när svenskar - representanter för ett folk vars enda claim to fame är att ha tagit ett av världens bästa länder och kört det rakt ner i avgrunden på bara en generation utan så mycket som ett krig att skylla på - tar sig friheten att anmärka på andra såsom mindre vetande eller korkade. Bristen på självinsikt är verkligen skriande.

  • Medlem
  • 2016-11-09 10:20

Det blir som med Brexit. Gråt och tandagnisslan ett tag, sedan är det business as usual. Hoppas jag.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-11-09 10:25

Hillary är ju ingrodd del av det politiska system som alla är trötta på så jag vet inte om man kan säga att Trump vann. Han hade kunnat tävla mot en hink kall spya lika gärna. Om han däremot kommer göra det han påstått i valet så, nej... I USA premieras de rika, vackra och högljudda "vinnarna" och så kommer det vara om så Elmo sitter i vita huset. Det är deras värdegrund. Det kan man ju tycka som man vill om men så är det. Vinnarna dyrkas, tvåorna kunde lika gärna inte finnas till och så vill de ha det också.

  • Medlem
  • 2016-11-09 10:52

Som de sade i morse så hade nog Bernie Sanders haft en större chans att slå Trump. Han hade avskytts ännu mer i de "röda" delstaterna men haft en större chans i de arbetarklasstater (The Rust Belt & Firewall) som Trump nu vann av Clinton.

Ursprungligen av GustafMA:

Ingenting är mer underhållande än när svenskar - representanter för ett folk vars enda claim to fame är att ha tagit ett av världens bästa länder och kört det rakt ner i avgrunden på bara en generation utan så mycket som ett krig att skylla på - tar sig friheten att anmärka på andra såsom mindre vetande eller korkade. Bristen på självinsikt är verkligen skriande.

Ja..

Fri sjukvård, Gratis utbildning, Föräldraledighet, Arbetslöshetsersättning och socialbidrag för de som ej kan få detta...

Mer botten än så kan det ju inte bli. Om en 100-300år när USA nått dit så kanske jag köper din nedlåtande ton.

Sverige är unikt när det gäller välfärd trots senaste årens motgångar

Så, USA - den globala supermakten - har valt en klinisk psykopat till president. Om detta blir bra eller dåligt för resten av världen - och Sverige - vet jag inte så klart, jag känner en viss oro...men George W. Bush och hans galna evangelister var nog farligare för världen...om vi globalt räknar antalet döda barn i alla fall (och vilken annan måttstock är väsentligare?).
Trump har dock - till skillnad från någon annan president eller presidentkandidat i USA's historia - uttalat förakt mot Konstitutionen...eller snarare kan han troligtvis inte Konstitutionen...så för amerikaner hemma i USA - domestic policy - kan det bli rörigt närmaste åren, men å andra sidan så förutsåg USA's grundare att sådana här saker kommer att hända och byggde in "check and balances", man ska inte överskatta hur mycket en president egentligen KAN göra...börjar psykopaten försöka stänga ner tidningar och ge sig på free speech så blir det riksrätt.

Och kom ihåg - kanske viktigare än psykopatin/narcissismen (eller så hänger det ihop med det): Trump är en "overcomber" - en överkammare! Man bör ALDRIG ge makt till en overcomber! Det ÄR något fel med en vuxen man som desperat försöker dölja flinten genom att smaklöst pinsamt löjligt försöka dölja det genom att kamma över sidohår som sparats långt..en "egen-tupé". Visst: man gör som man vill och kan fullständigt skita i vad andra tycker, men om man gör det utan att förstå/känna/inse signalerna det ger (osäkerhet/missnöjd med sig själv/nervös/omanlig/korskalle som inte fattar att det t.o.m. FÖRSTÄRKER närvaron av flint/fåfänga/fattar inte att alla bara väntar på vindpusten/etc/etc) - en man som inte är i kontakt med verkligheten/omgivningen m.a.o. - det är ju OK som vanlig medborgare...men som president/ledare/premärminister/stadsminister? Vare sig man skiter i signalerna - eller är omedveten om dessa - så är det olämpligt om man söker MAKT över andra.

Troligtvis kommer egentligen inte så mycket att hända alls; dom som EGENTLIGEN har makten i USA - Corporate America - kommer att sluka denna lilla neurotiska gris också. Snart är det bizniz as usual.

För oss som köper Apples grejer (=dollar) så kan det bli goda tider; i början av nästa år - efter en tid av fluktuation - kommer en ny stabil dollar-nivå (Trump-dollar) gentemot kronan att vara verklighet. Trögheten finns ju, men Apple kommer tillslut att "tvingas" sänka svenska priserna på nya MBP t.ex. Många tusen.

Senast redigerat 2016-11-09 12:14
  • Medlem
  • 2016-11-09 11:30

Positivt: Inget mer tjat om att vi ska gå med i Nato...

Ursprungligen av Alix:

Positivt: Inget mer tjat om att vi ska gå med i Nato...

Natos chef heter Stoltenberg...

  • Medlem
  • 2016-11-09 12:21
Ursprungligen av johan_tanying:

Natos chef heter Stoltenberg...

Ja, hur så? Han tjatar väl inte på att vi ska gå med? Det är det mest Liberalerna som gör. Alan Widman främst men också majoren Björklund. För övrigt är det USA som bestämmer i Nato. Oavsett struktur och befälsordning. SACEUR och EUCOM är en fyrstjärnig, amerikansk general. Han tar order från Pentagon/Vita huset... Primes inter pares.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-09 13:14

USA – möjligheternas land! Här kan en tom en skitstövel bli vald till president!
Clinton fick flest röster, men vad jag inte kan begripa är det låga valdeltagandet: <60%. DET är skrämmande. Röstar man inte på Clinton så betyder det att man vill se en tafsande lögnare som sin högsta ledare.

Ni kvinnor i USA som struntade i att rösta på Clinton, hur tänkte ni?

Ursprungligen av reboot81:

USA – möjligheternas land! Här kan en tom en skitstövel bli vald till president!
Clinton fick flest röster, men vad jag inte kan begripa är det låga valdeltagandet: <60%. DET är skrämmande. Röstar man inte på Clinton så betyder det att man vill se en tafsande lögnare som sin högsta ledare.

Ni kvinnor i USA som struntade i att rösta på Clinton, hur tänkte ni?

Vann Clinton "popular vote"? Jag har hållit mig undan från alla nyheter under dagen för att behålla humöret...

Ursprungligen av reboot81:

USA – möjligheternas land! Här kan en tom en skitstövel bli vald till president!
Clinton fick flest röster, men vad jag inte kan begripa är det låga valdeltagandet: <60%. DET är skrämmande. Röstar man inte på Clinton så betyder det att man vill se en tafsande lögnare som sin högsta ledare.

Ni kvinnor i USA som struntade i att rösta på Clinton, hur tänkte ni?

Båda är hatade, så jag tror valresultatet mest handlar om att rösta MOT det politiska establishemanget och pompösa sk. 'välgörenhets' foundations. Särskilt för de yngre röstarna.

Ursprungligen av reboot81:

USA – möjligheternas land! Här kan en tom en skitstövel bli vald till president!
Clinton fick flest röster, men vad jag inte kan begripa är det låga valdeltagandet: <60%. DET är skrämmande. Röstar man inte på Clinton så betyder det att man vill se en tafsande lögnare som sin högsta ledare.

Ni kvinnor i USA som struntade i att rösta på Clinton, hur tänkte ni?

Tror misstron mot politiker är enorm i US, även resultatet visar det. Ännu mer visar US och det alltid låga deltagande det. I år var väl det ännu mer som att välja mellan pest och kolera för många.
Det är egentligen inte ett val som Trump egentligen vann. När till och med arbetarklassen valde honom framför Clinton, då är det ett val där den etablerade politiken förlorade.

Samma vindar blåser ju i EU...Brexit...jag kan förstå det, men vad är alternativet. Trump ??

  • Medlem
  • 2016-11-09 14:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Vann Clinton "popular vote"? Jag har hållit mig undan från alla nyheter under dagen för att behålla humöret...

Hon leder i alla fall här.

  • Medlem
  • 2016-11-09 14:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Vann Clinton "popular vote"? Jag har hållit mig undan från alla nyheter under dagen för att behålla humöret...

Japp. Hon fick flest röster men förlorade.

En tråkig dag det här. Vaknade klockan 05 och väckte iMacen och insåg att jag nog fortfarande sov och var mitt i en mardröm så jag gick tillbaka till sängen.

Men så var det tyvärr inte.

Craig Federighi, SVP of Software Engineering hos Apple, är ju känd som HairForce One. Nu är det väl läge att döpa om presidentens flygplan till samma namn

Senast redigerat 2016-11-09 15:04

Nåja, det är enligt spelets regler men det är "typiskt" att Trump som klagar över att systemet är riggat är den som tjänar på det...

Ursprungligen av panther:

Tror misstron mot politiker är enorm i US, även resultatet visar det. Ännu mer visar US och det alltid låga deltagande det. I år var väl det ännu mer som att välja mellan pest och kolera för många.
Det är egentligen inte ett val som Trump egentligen vann. När till och med arbetarklassen valde honom framför Clinton, då är det ett val där den etablerade politiken förlorade.

Samma vindar blåser ju i EU...Brexit...jag kan förstå det, men vad är alternativet. Trump ??

Det verkar som om Michael Moore var ganska rätt ute redan i somras (han skrev alltså detta redan i juli): http://michaelmoore.com/trumpwillwin/

Tydligen var det en massa folk som var ute och protesterade; stoppade bilar på motorvägen och krossade skyltfönster et cetera.

Sen hörde de att Trump hade vunnit valet.

*badam tisch*

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-11-11 08:01

Apropå valet.

  • Medlem
  • 2016-11-11 21:54

Jag står ändå fast vid min uppfattning att USA har Trumpat i klaveret.

Ursprungligen av reboot81:

USA – möjligheternas land! Här kan en tom en skitstövel bli vald till president!
Clinton fick flest röster, men vad jag inte kan begripa är det låga valdeltagandet: <60%. DET är skrämmande. Röstar man inte på Clinton så betyder det att man vill se en tafsande lögnare som sin högsta ledare.

Ni kvinnor i USA som struntade i att rösta på Clinton, hur tänkte ni?

Valdeltagandet har länge varit lågt i USA. Framför allt pågrund av att man måste registrera sig i förväg för att få rösta. Men även fattigdom och segration ställer väl till det. Men det är en skrämmande låg siffra med ca 55%.

Riktigt så enkelt är det inte. Clinton är dels djävulen personifierad för många amerikaner, och även hon är opålitlig enligt Amerikanerna. Vilket så klart är sant. Sen så står hon ju även det underliga Obamacare.

Att ha en tafsande lögnare som ledare skulle jag kunna leva med, Trumps miljöpolitik är svårare att svälja...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-12 00:10
Ursprungligen av skrotnisse92:

Valdeltagandet har länge varit lågt i USA. Framför allt pågrund av att man måste registrera sig i förväg för att få rösta. Men även fattigdom och segration ställer väl till det. Men det är en skrämmande låg siffra med ca 55%.

Riktigt så enkelt är det inte. Clinton är dels djävulen personifierad för många amerikaner, och även hon är opålitlig enligt Amerikanerna. Vilket så klart är sant. Sen så står hon ju även det underliga Obamacare.

Att ha en tafsande lögnare som ledare skulle jag kunna leva med, Trumps miljöpolitik är svårare att svälja...

Hillary har varit politiskt aktiv i ~30år. Hennes akilleshäl är att hon använt en privat, osäker mailserver för sitt arbete. Hade hon velat dölja något så hade hon inte haft mailen i sin egen källare. har är det okunskap och dåliga IT-konsulter hon haft i göra med.

Trump då, hur ser hans (politiska) CV ut? Har han visat sig värdig att leda en belånad stormakt?

Ursprungligen av reboot81:

Hillary har varit politiskt aktiv i ~30år. Hennes akilleshäl är att hon använt en privat, osäker mailserver för sitt arbete. Hade hon velat dölja något så hade hon inte haft mailen i sin egen källare. har är det okunskap och dåliga IT-konsulter hon haft i göra med.

Trump då, hur ser hans (politiska) CV ut? Har han visat sig värdig att leda en belånad stormakt?

Hon är inte direkt ensam om sin hantering av mail...https://www.aftonbladet.se/nyheter/article15828251.ab

Ursprungligen av reboot81:

Hillary har varit politiskt aktiv i ~30år. Hennes akilleshäl är att hon använt en privat, osäker mailserver för sitt arbete. Hade hon velat dölja något så hade hon inte haft mailen i sin egen källare. har är det okunskap och dåliga IT-konsulter hon haft i göra med.

Trump då, hur ser hans (politiska) CV ut? Har han visat sig värdig att leda en belånad stormakt?

Mailservern var väl snarare dödsstötten för clinton. Tydligt tecken på dåligt omdöme. Sen får man inte glömma att Clinton stödjer krigen i Irak och Afghanistan.

Trump har inte visat sig värdig som ledare, men han har inte heller visat sig ovärdig som Clinton. Trumps största fördel var trots allt att han stod för folkets åsikter, medans Clinton stod för etablissemangets åsikter.

  • Medlem
  • 2016-11-12 10:11

Att Trump bluffade, att han erbjöd den politik som efterfrågades, det blir tydligt när man läser intervjun från förra gången han försökte bli president. Här.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-12 11:52
Ursprungligen av Alix:

Att Trump bluffade, att han erbjöd den politik som efterfrågades, det blir tydligt när man läser intervjun från förra gången han försökte bli president. Här.

Jag hoppas innerligt att Trump är smartare och tolerantare än vad han gett sken av.

Bevaka tråden