Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire Drobo 2nd gen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade en begagnad 2nd Gen 4bay Drobo på blocket som jag vill använda som DAS. Problemet är dock att jag inte får firewire 800 att funka som koppling mellan Drobon och mina macar (cMBP 2011 och Mac Mini 2012). Så i nuläget får jag köra på USB 2 vilket ju är rätt segt. Hittar flera trådar om att firewire är svårt att få att funka på Drobon i Windows miljöer men inget om några drive issues till OSX.

Edit: Kör El Capitan på båda macarna.

  • Medlem
  • 2016-12-26 08:21

Drobo 2gen funkar på El Capitan (och Sierra) via FireWire men tar lång tid att montera på skrivbordet i många fall.
- Kolla att firmware är av senaste version.
- Kolla att Drobo Dashboard är av senaste version.
Även om Dashboard egentligen inte behövs för att montera så kan det snabba upp processen om man har programmet igång.
- Ibland är Drobo känsliga för vilken kabel man använder, det funkar bäst med hög-kvalitets FW800-kablar som har metallskärm och metall kontakter.

Tyvärr är både Drobo som företag och som produkter på väg ut, mycket strul generellt som de struntar i att fixa, framförallt på äldre burkar...

Ursprungligen av wolf:

Tyvärr är både Drobo som företag och som produkter på väg ut, mycket strul generellt som de struntar i att fixa, framförallt på äldre burkar...

Eh va? Källa på att de är på väg ut?

Har 3 Drobos bla en 2nd gen, en NAS och en DAS och har ännu inte haft några problem med någon av dem (förutom att 2nd gen är lite högljudd).

  • Medlem
  • 2016-12-26 17:30
Ursprungligen av CekariYH:

Eh va? Källa på att de är på väg ut?

Har 3 Drobos bla en 2nd gen, en NAS och en DAS och har ännu inte haft några problem med någon av dem (förutom att 2nd gen är lite högljudd).

Ingen officiell källa, bara min egen (kvalificerade) bedömning. Jag var med och startade svenska försäljningen av Drobo samt att jag använt nästan alla modeller under lång tid. Så sent som i somras hade jag 6 st i drift, inkl gen 2, Pro, FS, 5N, B800 etc.

Jag kan bara konstatera att företaget gått och går dåligt ekonomiskt och att mjukvarustöd och support är under all kritik. Värsta exemplet är att de bara struntade i alla Drobo Pro-kunder och plockade bort iSCSI-stödet för denna modell, trots att hårdvaran i sig fortfarande var helt kurant. Det jag gillade med Drobo tidigare var framförallt enkelhet och möjlighet till att uppgradera diskarna enkelt i efterhand. Idag är denna fördel borta och jag anser Synology och Qnap vara betydligt bättre och trovärdigare DAS/NAS-alternativ. Båda dessa tillverkare har också bra Mac-stöd. Själv byter jag helt och hållet till Synology (även om processen tar onödigt lång tid beroende på de gamla Drobo-burkarnas dåliga funktion på senare tid).

(Bra att du är nöjd med dina, gällande ljudet i gen 2 så är det relativt enkelt att byta till tystare fläkt, finns instruktioner på nätet...)

Ursprungligen av wolf:

Ingen officiell källa, bara min egen (kvalificerade) bedömning. Jag var med och startade svenska försäljningen av Drobo samt att jag använt nästan alla modeller under lång tid. Så sent som i somras hade jag 6 st i drift, inkl gen 2, Pro, FS, 5N, B800 etc.

Jag kan bara konstatera att företaget gått och går dåligt ekonomiskt och att mjukvarustöd och support är under all kritik. Värsta exemplet är att de bara struntade i alla Drobo Pro-kunder och plockade bort iSCSI-stödet för denna modell, trots att hårdvaran i sig fortfarande var helt kurant. Det jag gillade med Drobo tidigare var framförallt enkelhet och möjlighet till att uppgradera diskarna enkelt i efterhand. Idag är denna fördel borta och jag anser Synology och Qnap vara betydligt bättre och trovärdigare DAS/NAS-alternativ. Båda dessa tillverkare har också bra Mac-stöd. Själv byter jag helt och hållet till Synology (även om processen tar onödigt lång tid beroende på de gamla Drobo-burkarnas dåliga funktion på senare tid).

(Bra att du är nöjd med dina, gällande ljudet i gen 2 så är det relativt enkelt att byta till tystare fläkt, finns instruktioner på nätet...)

Håller med om att deras kommunikation mot kunderna är väldigt dålig men annars tycker jag dom gör bra ifrån sig med uppdaterade firmware och appar samt att det kommer nya modeller i jämn ström, tex den nya Drobo 5C med USB-C (men tyvärr inte med TB 3).

1
Bevaka tråden