Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med begagnad skärm

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en tidig MacPro från 2008, som jag köpte begagnad för en del år sedan. Efter att min skärm dog har jag provat en begagnad skärm som jag får låna ett tag. Den heter Hanns.G HG 281 och bråkar en hel del. Min gamla dator har ju bara DVI-utgångar. Skärmen har VGA och HDMI-ingångar. Om jag kopplar den (med adapter förstås) till VGA-porten får jag en bild som "bubblar" när jag surfar. Det liksom skakar och är grynig. Ibland blir det värre, ibland bättre. Om jag ansluter (med adapter) till HDMI-ingången är det mycket svårt att alls få någon bild. Om jag väl lyckas blir det så att skärmen slocknar lite då och då.

Denna skärm är ju begagnad, upplösningen går inte högre än 1920X1200 och uppdateringsfrekvensen är 60 hz. Jag kanske blir tvungen att bita i det sura äpplet och köpa en ny skärm. Det kan jag leva med. Men det vore illa om jag kom hem med en ny skärm och det fungerar lika illa med den digitala anslutningen.
Hur vet jag om det är skärmen eller datorn som strular?
Om det inte går att få ordning på herr Hanns.g, hur bär jag mig åt för att få tag i en vettig skärm som funkar med min gamla mac?

Alla tips är välkomna!
Tack!/Fredrik

Du kanske inte har möjlighet att testa allt, men generellt gäller det att testa tre olika grejer; en annan skärm till datorn, en annan dator till skärmen och olika kablar och adaptrar. Då kan du (förhoppningsvis) isolera vad som inte funkar.

Det verkar ju som att du har testat alla möjligheter med den hårdvaran du har. Både DVI-till-VGA och DVI-till-HDMI, och upplösningen på 1920x1200 borde inte vara nåt problem för vare sig datorn eller kablarna. Dubbelkolla i inställningarna på datorn att du verkligen skickar ut rätt upplösning, och kolla på skärmen om det finns några spännande inställningar.

I slutändan kan det ju ändå vara så att skärmen är trasig. Nya skärmar finns det lyckligtvis gott om. Vissa har DVI/VGA kvar (speciellt bugetskärmar) medan dyrare skärmar ofta bara har Displayport och HDMI (och eventuellt USB-C). Fast HDMI funkar ju bra i ditt fall. Har dock för mig att macOS var begränsat till 1080p och 4K över HDMI, och alltså inte fixade upplösningen 2560x1440 (QHD) som vissa större skärmar har. Jag hade själv det problemet med HDMI på min Macbook pro. Men nu funkade det faktiskt häromdagen, så det kanske är fixat i Sierra (som dock inte funkar på din dator).

Enligt den här recensionen från 2008 så ska skärmen ha både DVI-, HDMI- och VGA-ingång.

http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/monit...

1
Bevaka tråden