Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPods är underbara - Jag hade fel...

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-15 13:56
Ursprungligen av pjnorman:

Hur kan man säkerställa laddning på höger lur?
Vad gör jag för fel i användandet?
Andra tips, rengöring?

Kolla om det ligger ludd eller något i botten på högersidan.
Jag har tänkt att de laddar "trådlöst" i asken, men såg häromdan att det ser ut som kontaktyta i botten så de laddar nog via de silvriga ytorna längst ut på pinnen.

Ursprungligen av Json_81:

Kolla om det ligger ludd eller något i botten på högersidan.
Jag har tänkt att de laddar "trådlöst" i asken, men såg häromdan att det ser ut som kontaktyta i botten så de laddar nog via de silvriga ytorna längst ut på pinnen.

Jag har blåst (klassiskt) ner i hålen, nästan varje gång jag stoppar tillbaka lurarna, men det kanske inte räcker. Får torka, kanske med en tops eller liknande? Ja, det är en kontaktyta där nere, som säkert måste hållas ren.

Men skumt att jag läst om andra som har problem med just höger lur och att det alltid verkar vara bara den högra?

Ursprungligen av pjnorman:

Jag har blåst (klassiskt) ner i hålen, nästan varje gång jag stoppar tillbaka lurarna, men det kanske inte räcker. Får torka, kanske med en tops eller liknande? Ja, det är en kontaktyta där nere, som säkert måste hållas ren.

Men skumt att jag läst om andra som har problem med just höger lur och att det alltid verkar vara bara den högra?

I sådana fall så kan jag lägga till att mina laddningsproblem varierar mellan höger och vänster Dvs: när de uppstår - det fungerar som det ska i de flesta fall.

Men inser nu att jag nog aldrig råkat ut för att bägge två var urladdade - det är alltid bara en... (så vitt som jag kan komma ihåg)

Ursprungligen av BlackSmp:

I sådana fall så kan jag lägga till att mina laddningsproblem varierar mellan höger och vänster Dvs: när de uppstår - det fungerar som det ska i de flesta fall.

Men inser nu att jag nog aldrig råkat ut för att bägge två var urladdade - det är alltid bara en... (så vitt som jag kan komma ihåg)

Det känns ju bra

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-18 13:42
Ursprungligen av pjnorman:

Jag har blåst (klassiskt) ner i hålen, nästan varje gång jag stoppar tillbaka lurarna, men det kanske inte räcker. Får torka, kanske med en tops eller liknande? Ja, det är en kontaktyta där nere, som säkert måste hållas ren.

Men skumt att jag läst om andra som har problem med just höger lur och att det alltid verkar vara bara den högra?

Hur gick det för dig?
Min högerlur var urladdad idag, torkade lite på laddytan och den verkar ladda igen.

Ursprungligen av Json_81:

Hur gick det för dig?
Min högerlur var urladdad idag, torkade lite på laddytan och den verkar ladda igen.

Ja, alltså jag kan ju ladda upp min urladdade lur. Men det är alltid så retsamt, när det händer. Ofta står du ombytt, skall ut och springa eller nått, stoppar in lurarna och den ena är urladdad. Om jag då lägger tillbaka dem i fodralet och sedan laddar, så blir det ju bra.

Det händer dock väldigt ofta, att höger är urladdad, vänster är fulladdad. Och alltid vid fel tillfälle.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-18 18:14
Ursprungligen av pjnorman:

Ja, alltså jag kan ju ladda upp min urladdade lur. Men det är alltid så retsamt, när det händer. Ofta står du ombytt, skall ut och springa eller nått, stoppar in lurarna och den ena är urladdad. Om jag då lägger tillbaka dem i fodralet och sedan laddar, så blir det ju bra.

Det händer dock väldigt ofta, att höger är urladdad, vänster är fulladdad. Och alltid vid fel tillfälle.

Händer det ofta kanske du ska reklamera?
Det kommer jag försöka göra om det fortsätter hända.

Får tänka på det. Inte omöjligt att man får dra i dom trådarna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-18 21:40
Ursprungligen av pjnorman:

Det händer dock väldigt ofta, att höger är urladdad, vänster är fulladdad. Och alltid vid fel tillfälle.

Vad typiskt att det aldrig händer vid rätt tillfälle.

Har själv Jaybird X2 sedan några år tillbaka och de fungerar så bra.

Igår fick jag prova en kompis Airpods och jag kan säga att habegäret ökade enormt!

De sitter bra, kunde inte skaka bort dem. Ljudet var bättre än förväntat!
Sen att allt bara funkade!
När mina Jaybirds lägger av blir det ett köp om inga andra bättre har läppts. Hoppas på en uppdatering av Airpods så de blir ännu bättre, helst även svarta.

  • Medlem
  • 2018-01-27 23:35

Har länge hatt ett par Shure SE535 in-ear som är det bästa jag hört alla kategorier men de är lite osmidigt att använda dom i dagligt bruk när man snabbt/ofta behöver ta in och ur dom ut öronen. Har sneglat på AirPods sedan de släpptes men har hållit mig från att köpa dom för att jag tycker de ser så fantastiskt märkliga ut i folks öron. Men nu tog jag steget ändå...

Å jäklar vad nöjd jag är med dom! Visst, ljudmässigt har de inte en chans mot mina Shure men å så smidiga de är tillsammans med en iPhone och fullt tillräckligt ljudmässigt för att jag i de flesta fall skall välja dom över mina Shure. Hade man bara kunnat fått dom i lite mer diskret svart färg hade jag inte haft något att klaga på

Senast redigerat 2018-01-27 23:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-28 07:33

Jag köpte ett par AirPods i förra veckan. Har varit tveksam rätt länge, men det var ett så bra köp!
Är grymt nöjd över komfort, smidighet och blotta nöjet över att använda ett par truly wireless!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-28 10:14

Tvingades för andra gången sedan jag köpte mina AirPods köra trådat en halv dag då jag glömt mina AirPods på jobbet. När man vant sig vid AirPods går det ju knappt använda trådade lurar. Sladden trasslar, är i vägen, fastnar överallt och skrapar mot kläderna. Kunde man höja betyget från max till supermax skulle jag göra det. Använde då originallurarna.

Har också gjort en längre flygresa nyligen och tog då med ett par dyrare lurar som jag tänkte använda för det bättre ljudet. Och då man sitter relativt stilla på en flygning trodde jag det skulle gå bra. Det har ju dessutom gått bra de senaste 20 åren. Men bytte snabbt till mina AirPods trots sämre ljud. Sladden var för mycket i vägen och AirPods är bekvämare i mina öron.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-28 12:33
Ursprungligen av xms67:

Tvingades för andra gången sedan jag köpte mina AirPods köra trådat en halv dag då jag glömt mina AirPods på jobbet. När man vant sig vid AirPods går det ju knappt använda trådade lurar. Sladden trasslar, är i vägen, fastnar överallt och skrapar mot kläderna. Kunde man höja betyget från max till supermax skulle jag göra det. Använde då originallurarna.

Har också gjort en längre flygresa nyligen och tog då med ett par dyrare lurar som jag tänkte använda för det bättre ljudet. Och då man sitter relativt stilla på en flygning trodde jag det skulle gå bra. Det har ju dessutom gått bra de senaste 20 åren. Men bytte snabbt till mina AirPods trots sämre ljud. Sladden var för mycket i vägen och AirPods är bekvämare i mina öron.

Jag förstår dig. Nu känns det inte längre rimligt att behöva tampas med sladdarna hit och dit. Bara det att slippa reda ut härvan efter att ha försvarat dem i en ficka är underbart.

Det har satt igång en hel del tankar om vilka fler sladdar jag vill kapa! Jag är inte invigd i communityt trådlösa laddare än, men ska börja fundera ordentligt på att ta det steget nu.

Jag har länge varit tveksamt till AirPods. Jag äger inga nu, men funderar på det.
Byta låt framåt/bakåt? Ändra volym? Starta Siri? Hörs jag bra i telefon? Lätta att tappa? Batteritid? Kommer det inte en ny model snart?Hur ska allt det funka på ett bra sätt?
Det är frågor jag haft/har.

Största orsaken för mig att gå till trådlöst är att slippa kabeln (såklart), det är kabeln för mig som gör att jag ofta måste "trycka fast" snäckorna i örat. Det är kabeln som drar lite i snäckorna och skapar detta irritationsmoment. Snäckorna sitter bra fram tills kabeln drar i dom.

Att slippa kabelns dragande i snäckorna skulle vara överjävligt skönt och mina andra frågor runt AirPods är inte lika viktiga längre.

ang Batteritid...
Visst är det 4 tim i snäckorna och om man laddar dom igen från asken så får man 4 tim till? Hur länge tar det att ladda fullt ifrån asken?

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-28 16:56
Ursprungligen av breather:

Jag har länge varit tveksamt till AirPods. Jag äger inga nu, men funderar på det.
Byta låt framåt/bakåt? Ändra volym? Starta Siri? Hörs jag bra i telefon? Lätta att tappa? Batteritid? Kommer det inte en ny model snart?Hur ska allt det funka på ett bra sätt?
Det är frågor jag haft/har.

Största orsaken för mig att gå till trådlöst är att slippa kabeln (såklart), det är kabeln för mig som gör att jag ofta måste "trycka fast" snäckorna i örat. Det är kabeln som drar lite i snäckorna och skapar detta irritationsmoment. Snäckorna sitter bra fram tills kabeln drar i dom.

Att slippa kabelns dragande i snäckorna skulle vara överjävligt skönt och mina andra frågor runt AirPods är inte lika viktiga längre.

ang Batteritid...
Visst är det 4 tim i snäckorna och om man laddar dom igen från asken så får man 4 tim till? Hur länge tar det att ladda fullt ifrån asken?

Tack

Jag skulle säga att batteriet räcker 3-3,5 timmar. Sedan går det mycket snabbt att ladda upp dem igen. Det är mycket bra mikrofoner i dem så det hörs minst lika bra som att tala direkt i telefonen. Ljudet i hörlurarna är bra. Självklart inte lika bra som i lurar för 2-3000 som är fokuserade på ljud.

Ursprungligen av xms67:

Jag skulle säga att batteriet räcker 3-3,5 timmar. Sedan går det mycket snabbt att ladda upp dem igen. Det är mycket bra mikrofoner i dem så det hörs minst lika bra som att tala direkt i telefonen. Ljudet i hörlurarna är bra. Självklart inte lika bra som i lurar för 2-3000 som är fokuserade på ljud.

Hur snabbt är "mycket snabbt"? 10 min? 30 min?
Antar att ljudet är som de trådade lurarna som följer med?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-01-28 21:25
Ursprungligen av breather:

Hur snabbt är "mycket snabbt"? 10 min? 30 min?
Antar att ljudet är som de trådade lurarna som följer med?

Massa info från hästens mun här: https://support.apple.com/sv-se/HT207012

Ursprungligen av mattiL:

Massa info från hästens mun här: https://support.apple.com/sv-se/HT207012

Visst. Ville bara höra från nån som faktiskt testat.
Tack

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-01-28 21:39

Jag har aldrig kört batterierna tomma, detta på drygt ett års innehav av lurarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-28 22:44
Ursprungligen av breather:

Visst. Ville bara höra från nån som faktiskt testat.
Tack

Mycket snabbt som jag skrev ovan är som det står i artikeln, på 15 minuters laddning/lurarna i boxen får man i väldigt mycket "ny" tid. Saken är att det även ger väldigt mycket på 7-8 minuter. Vill inte verka som värsta fanboy, men det är faktiskt galet bra.

Ursprungligen av xms67:

Mycket snabbt som jag skrev ovan är som det står i artikeln, på 15 minuters laddning/lurarna i boxen får man i väldigt mycket "ny" tid. Saken är att det även ger väldigt mycket på 7-8 minuter. Vill inte verka som värsta fanboy, men det är faktiskt galet bra.

Ålrajt. Tack för infot.
Blir nog ett köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-29 17:07

Jag vill lägga till en sak om rangen också. Jag bor i en trea på 73 kvadrat. Det spelar ingen roll vart i lägenheten jag har telefonen (Iphone 7) liggandes, jag knatar runt var som i hemmet utan att de tappar kontakten över huvud taget. Och då har jag ändå testat att lägga telefonen i ena ändan av hemmet och själv gå till andra. Fantastisk bra och stabil connection!

Jag gillar ju verkligen lurarna, men som jag har varit inne på, så är laddningen ett litet (stort) bekymmer. Jag är ordningsam vad det gäller det mesta, inte minst att ha mina "laddprodukter" välfyllda. Så klart inkluderar detta "Airpodsen".

Jag kan veta, när jag tar ut lurar ur öronen, efter att ha lyssnat, att nu har lurarna 60% och fodralet är helt hundra (100%) - sen ligger de och vilar i ett par dagar, ingen promenad, inget jobb och ingen motion. Då tycker jag att lurarna skall vara 100, fodralet något mindre, kanske 80-90%, men det skall bara vara att köra på? ICKE! Då är höger lur död, vänster, har lite mer ström, men fodralet ok. Detta är som sagts tidigare, otroligt störigt. Och hur mycket det än raljeras om det, så kommer det alltid vid fel tillfälle. Står du ombytt för att gå ut och springa, och vill ha musik med dig, då har man inte ens en kvart på sig för att "nödladda" podsen. Irriterande.

I övrigt så tycker jag att detta är något av det bästa, som Apple producerat. I form av smidighet, funktionalitet, synd bara att det glappar lite i laddningen.

Hur lång stand-by tid har dom, alltså när man har dom i öronen men inte lyssnar på musik, tex när man väntar samtal typ eller bara har dom i öronen?

Ursprungligen av pjnorman:

Jag gillar ju verkligen lurarna, men som jag har varit inne på, så är laddningen ett litet (stort) bekymmer. Jag är ordningsam vad det gäller det mesta, inte minst att ha mina "laddprodukter" välfyllda. Så klart inkluderar detta "Airpodsen".

Jag kan veta, när jag tar ut lurar ur öronen, efter att ha lyssnat, att nu har lurarna 60% och fodralet är helt hundra (100%) - sen ligger de och vilar i ett par dagar, ingen promenad, inget jobb och ingen motion. Då tycker jag att lurarna skall vara 100, fodralet något mindre, kanske 80-90%, men det skall bara vara att köra på? ICKE! Då är höger lur död, vänster, har lite mer ström, men fodralet ok. Detta är som sagts tidigare, otroligt störigt. Och hur mycket det än raljeras om det, så kommer det alltid vid fel tillfälle. Står du ombytt för att gå ut och springa, och vill ha musik med dig, då har man inte ens en kvart på sig för att "nödladda" podsen. Irriterande.

I övrigt så tycker jag att detta är något av det bästa, som Apple producerat. I form av smidighet, funktionalitet, synd bara att det glappar lite i laddningen.

Det låter som det är något fel på dina lurar, det är inte normalt. Kolla om du kan få de utbytta eller lagade.

Ursprungligen av andlin76:

Det låter som det är något fel på dina lurar, det är inte normalt. Kolla om du kan få de utbytta eller lagade.

Får kolla med Komplett eller om jag knallar till Macforum och ser om de har några tips

Jag upplever att lurana är lite buggiga när jag använde bara en lur, den högra. Den vänstra är kvar i fodralet.

Med buggig menar jag att de inte alltid kopplar upp mot mobilen, behöver ta ut en luren å sätta i örat. Vänta på ett ”bong” ljud och därefter stänga fodralet. Annars funkar det inte.

Även när batteriet blir lågt i mobilen kopplar den ofta ifrån.

Kanske blir bättre på nästa modell?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-08 17:08
Ursprungligen av andlin76:

Jag upplever att lurana är lite buggiga när jag använde bara en lur, den högra. Den vänstra är kvar i fodralet.

Med buggig menar jag att de inte alltid kopplar upp mot mobilen, behöver ta ut en luren å sätta i örat. Vänta på ett ”bong” ljud och därefter stänga fodralet. Annars funkar det inte.

Även när batteriet blir lågt i mobilen kopplar den ofta ifrån.

Kanske blir bättre på nästa modell?

Jag satt tidigare i tråden och lovordade den stabila connectionen. Men i vecka har jag haft samma problem, men med den andra luren.
Jag skulle köra med bara den vänstra, men den ville inte ansluta eller starta sig.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-02-08 17:15

Connectionen. Stabilt.

Bevaka tråden