Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undvika bli lurad på blocket

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
funderar på att köpa på blocket dels en Apple Watch (för att kolla om det är nå´t för mig) och dels iPhone plus, då jag börjar bli gammal, och ser sämre.
Min fråga är: hur kan jag vara säker på att produkten verkligen kommer från apple och inte en kopia? Kan jag kolla serienummer eller liknande på nätet?

Tack på förhand
Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-25 07:07
Ursprungligen av peterlelkes:

Min fråga är: hur kan jag vara säker på att produkten verkligen kommer från apple och inte en kopia? Kan jag kolla serienummer eller liknande på nätet?

Här kan du kolla ett serienummer och du får veta vilken modell det är och om det finns någon kvarvarande garanti eller Apple Care knuten till produkten.

https://checkcoverage.apple.com/se/sv/

Ännu viktigare är att kolla om en iOS-enhet eller Apple Watch är aktiveringslåst. Det gör du här:

https://www.icloud.com/activationlock/

Om den är stulen och aktiveringslåst kommer du aldrig att kunna använda den. Om den är ärlig och aktiveringslåst behöver tidigare ägaren stänga av Hitta min iPhone.
Aktiveringslåset i Hitta min iPhone

Be säljaren läsa och göra detta:
Gör så här innan du säljer eller ger bort din iPhone

Och om du redan har fått enheten skickad till dig behöver du tidigare ägarens hjälp att låsa upp den på distans via iCloud.com
Stänga av Hitta min iPhone och aktiveringslåset

Ursprungligen av IngoX:

Här kan du kolla ett serienummer och du får veta vilken modell det är och om det finns någon kvarvarande garanti eller Apple Care knuten till produkten.

https://checkcoverage.apple.com/se/sv/

Ännu viktigare är att kolla om en iOS-enhet eller Apple Watch är aktiveringslåst. Det gör du här:

https://www.icloud.com/activationlock/

Om den är stulen och aktiveringslåst kommer du aldrig att kunna använda den. Om den är ärlig och aktiveringslåst behöver tidigare ägaren stänga av Hitta min iPhone.
Aktiveringslåset i Hitta min iPhone

Be säljaren läsa och göra detta:
Gör så här innan du säljer eller ger bort din iPhone

Och om du redan har fått enheten skickad till dig behöver du tidigare ägarens hjälp att låsa upp den på distans via iCloud.com
Stänga av Hitta min iPhone och aktiveringslåset

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-01-25 09:31

Tänk på att få orginalkvittot om du köper något. Speciellt något annan än en iPhone. Det är satt i system att en målvakt hämtar ut en mobil med 24 mån abb för 0 kronor kontant, och sedan säljer telefonen som ny på blocket. Han "vann den på jobbet" eller liknande nonsens. Sedan struntar de i fakturorna och operatören spärrar telefonen. Problemet är att det kan ta ett tag så du tror att telefonen är schysst fram tills det smäller.

  • Medlem
  • 2017-01-25 09:49
Ursprungligen av flygarn:

Tänk på att få orginalkvittot om du köper något. Speciellt något annan än en iPhone. Det är satt i system att en målvakt hämtar ut en mobil med 24 mån abb för 0 kronor kontant, och sedan säljer telefonen som ny på blocket. Han "vann den på jobbet" eller liknande nonsens. Sedan struntar de i fakturorna och operatören spärrar telefonen. Problemet är att det kan ta ett tag så du tror att telefonen är schysst fram tills det smäller.

Felaktigt, en operatör får inte spärra telefonen utan att köparen har begärt det te.x vid stöld.
Om operatören spärrar mobilen så får inte operatören driva in fordran mot kunden, och då går operatören förlust som att då får dom inga pengar och ingen telefon.

Om någon motsätter sig detta så får dom själv leta upp detta i dom civilrättsliga delarna i lagboken.
Likväl så kan inte operatören spärra mobilen enligt BrB då det inte är stöld utom bedrägeri, och i det fallet det är bedrägeri så kommer operatören få skadestånd för telefonen i Tr.
Vilket innebär att telefonen inte spärras då heller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-31 10:38
Ursprungligen av IngoX:

Ännu viktigare är att kolla om en iOS-enhet eller Apple Watch är aktiveringslåst. Det gör du här:

https://www.icloud.com/activationlock/

Om den är stulen och aktiveringslåst kommer du aldrig att kunna använda den. Om den är ärlig och aktiveringslåst behöver tidigare ägaren stänga av Hitta min iPhone.
Aktiveringslåset i Hitta min iPhone

Apple har nu tyvärr tagit bort möjligheten att via länken https://www.icloud.com/activationlock/ kontrollera om en iphone är aktiveringslåst. Så nu kan man inte utföra denna kontroll på distans utan måste ha telefonen i handen.

Anledningen är troligen att funktionen använts för att leta fram giltiga IMEI- och serienummer för de som sysslar med att via hårdvaruhack sätta aktiveringslåsta enheter i bruk igen.
Removal of Apple's iCloud Activation Lock check page may be linked to hacks relying on stolen serial numbers

  • Medlem
  • göteborg
  • 2017-12-03 19:28

iPhone 8

Ursprungligen av peterlelkes:

Hej!
funderar på att köpa på blocket dels en Apple Watch (för att kolla om det är nå´t för mig) och dels iPhone plus, då jag börjar bli gammal, och ser sämre.
Min fråga är: hur kan jag vara säker på att produkten verkligen kommer från apple och inte en kopia? Kan jag kolla serienummer eller liknande på nätet?

Tack på förhand
Peter

hej skulle se om detta kan vara farligt så inte den blir spärrad tänkte köpa en iPhone 8 på blocket kvitto från telia inköpt 2017-11-25 inplastad i kartong kan även denna spärras då?

I mina öron låter det konstigt att man köper en telefon hos Telia och sedan säljer den några veckor senare utan att ens ha öppnat kartongen.
Gå till en Applebutik istället!

Ursprungligen av swag:

hej skulle se om detta kan vara farligt så inte den blir spärrad tänkte köpa en iPhone 8 på blocket kvitto från telia inköpt 2017-11-25 inplastad i kartong kan även denna spärras då?

Troligen urkundsförfalskning. Kolla vem kvittot står på och vem som säljer. En bra förklaring om varför den säljs kan ju vara vettigt.
Är den tillförskaffad på ohederligt vis så blir den spärrad ja, förr eller senare.

Ursprungligen av hummel:

I mina öron låter det konstigt att man köper en telefon hos Telia och sedan säljer den några veckor senare utan att ens ha öppnat kartongen.
Gå till en Applebutik istället!

Kan man inte med en kopia av kvittot kolla med Telia om allt ar ok, m a o att inget abbonemang är
kopplat till telefon och att den är betald? Givetvis ska ju säljarens anledning till försäljningen vara
trovärdig.

Ursprungligen av RolexJocke:

Kan man inte med en kopia av kvittot kolla med Telia om allt ar ok, m a o att inget abbonemang är
kopplat till telefon och att den är betald? Givetvis ska ju säljarens anledning till försäljningen vara
trovärdig.

För det mesta med dessa så är det "jag fick en gratis telefon när jag förlängde mitt abonnemang". Jovisst, så fungerar det säkert att man får gratis telefoner när man förlänger.

Har sett massor av den förklaringen på iPhone-annonser på Blocket.

Ursprungligen av keptang:

För det mesta med dessa så är det "jag fick en gratis telefon när jag förlängde mitt abonnemang". Jovisst, så fungerar det säkert att man får gratis telefoner när man förlänger.

Har sett massor av den förklaringen på iPhone-annonser på Blocket.

Känns ju lite sådär att förlänga abonnemanget och sälja telefon, man får ju knappast ut det för telefon
som det kostar skulle jag gissa. Normalt så förlänger man ju abonnemanget när man behöver en ny lur.
Så det skulle ju inte jag tolka som en trovärdig förklaring.

Personligen så håller jag mig långt ifrån Blocket, det har blivit rena rama vilda västern.

1
Bevaka tråden