Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur formaterar jag en usb-sticka så att den funkar på både Win och Mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-02-01 21:49

Hej!

Jag har fått en San Disk usb-sticka skickad till mig på 64 GB för att föra över en filmfil till som är på nästan 29 GB.

Jag hade någonstans i bakhuvudet att det var max 4 GB som går att föra över, så jag blev inte förvånad när det inte fungerar.

Jag sökte lite och hittade någonstans från 2011 att jag kan formatera om den till exFAT så kommer jag förbi den gränsen och får den att funka på både PC och Win och att jag gör det i skivverktyg.

Gäller det än och är det i så fall bara att klicka "Radera" i Skivverktyg och sen får man välja vilket format man ska ha det i? Frågar helst först innan jag gör något eftersom det inte är min usb-sticka...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-01 21:54

ExFAT stöder väldigt stora filer, det är dessutom ett filsystem från Microsoft, så det borde väl fungera där också.
Formatering av ett USB-minne rensar det totalt, allt försvinner, så se till att kopiera ut det du vill spara först, sedan är det bara att köra på.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-02-01 21:59

Tack för snabbt svar! Stickan var helt ny och oöppnad så det finns inget där som är värt att spara.

Men är det bara att välja radera och någonstans får jag sen frågan till vad jag vill omformatera den?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-02-01 22:06

I Disk Utility kan du välja det filsystem du vill ha.

Ursprungligen av iggy:

Men är det bara att välja radera och någonstans får jag sen frågan till vad jag vill omformatera den?

Ja. Markera den i Disk Utility och tryck Erase så får du upp en ny ruta där du kan välja filsystem.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-02-02 08:36

TAck!

1
Bevaka tråden