Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En titt på Ubuntu Linux i telefonformat

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under MWC 2017 lyckades Andreas snubbla på något så oväntat som telefoner som kör Ubuntus telefonanpassade Linux-system.

Läs hela artikeln här

Jag ser fram emot att Linux för telefoner utvecklas och börjar användas som alternativ till Android. Det börjar bli lite tjatigt med Android/iOS. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-02 09:41
Ursprungligen av Segas:

Jag ser fram emot att Linux för telefoner utvecklas och börjar användas som alternativ till Android. Det börjar bli lite tjatigt med Android/iOS. ?

Android är ju linux.

Och med tanke på hur linux i allmänhet funkar på desktop är jag skeptisk. Dependency problem och terminal-knackande i telefonen är inget som lockar.

Ursprungligen av Json_81:

Android är ju linux.

Och med tanke på hur linux i allmänhet funkar på desktop är jag skeptisk. Dependency problem och terminal-knackande i telefonen är inget som lockar.

Jag tänkte mest på Android till namnet och den tråkiga utformningen som iOS/Android har. Jag tvivlar på att dependency är ett problem längre fram, då bundlas väl Linux för mobiler med vad som behövs för de telefoner som är anpassade för det.

Ungefär som SteamOS för spelande. Rätt dependency för rätt ändamål.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-02 11:57
Ursprungligen av Segas:

Jag tänkte mest på Android till namnet och den tråkiga utformningen som iOS/Android har. Jag tvivlar på att dependency är ett problem längre fram, då bundlas väl Linux för mobiler med vad som behövs för de telefoner som är anpassade för det.

Ungefär som SteamOS för spelande. Rätt dependency för rätt ändamål.

Ja, får väl hoppas det blir så.

Är SteamOS användbart nu? Inte läst något om det på väldigt länge.

  • Medlem
  • 2017-03-02 12:04
Ursprungligen av Json_81:

Android är ju linux.

Och med tanke på hur linux i allmänhet funkar på desktop är jag skeptisk. Dependency problem och terminal-knackande i telefonen är inget som lockar.

Njä, Android är i vart fall inte som Linux. Skillnaderna är större än likheterna. Android är baserat på Linuxkärnan men är i övrigt avvikande. Mest av godo, i praktiken, och jag delar därför helt din skepticism.

Ursprungligen av Json_81:

Ja, får väl hoppas det blir så.

Är SteamOS användbart nu? Inte läst något om det på väldigt länge.

Jag har faktiskt ingen aning, det lockade aldrig att köra ett dedikerat OS för spel, dessutom spelar jag inte mycket. Fast när du nämner det...nej, jag har inte hört mycket om det heller.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-02 14:56
Ursprungligen av Segas:

Jag tänkte mest på Android till namnet och den tråkiga utformningen som iOS/Android har. Jag tvivlar på att dependency är ett problem längre fram, då bundlas väl Linux för mobiler med vad som behövs för de telefoner som är anpassade för det.

Ungefär som SteamOS för spelande. Rätt dependency för rätt ändamål.

@Json_81 Visst är det så, Ubuntu för mobiler paketeras med alla paket och konfigurationer som behövs för att köra de appar som skapats för plattformen. Om man ska koppla in telefonen till en skärm och köra det som ett skrivbordssystem får man så klart samma problematik som kan existera på skrivbordet med kompilering av paket, beroenden som måste lösas, mm, men appar för mobila plattformen paketeras så klart med det som behövs för att köra dem. Utbudet av mobilanpassade eller appar skapade för mobilt användande är dock begränsat, men där ska Ubuntus koncept med Scopes erbjuda en smidig övergång. Scopes är i princip ett ramverk som låter utvecklare samla en mängd olika typer av information i ett gränssnitt som påminner om en app. Problemet är att Ubuntu är på tok för litet på mobilerna för att det ska skapas många Scopes, än mindre plattformsäkta appar. Jag hade gärna sett att rena Linux-distributioner etablerar sig som ett alternativ till Android och IOS, men om Microsoft inte kan göra det med Windows Phone är sannolikheten för att Canonical ska lyckas tyvärr minimal.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-02 15:02
Ursprungligen av Segas:

Jag har faktiskt ingen aning, det lockade aldrig att köra ett dedikerat OS för spel, dessutom spelar jag inte mycket. Fast när du nämner det...nej, jag har inte hört mycket om det heller.

@Json_81 SteamOS uppdateras fortfarande, och det dyker upp nya spel titt som tätt, men systemet har inte fått något genomslag på marknaden och Valve verkar inte själva lägga så mycket krut på det numera. Det är ju en lite annorlunda situation nu än när det lanserades. Valve var rädda att Microsoft skulle förstöra Steam-plattformen med Windows 8 och de skröt om hur mycket bättre prestanda de kunde nå med Linux-plattformen. Nu är Windows 10 här med DirectX 12 och Vulkan som skjuter ner prestandaargumenten, och Steam har visat sig kunna samexistera med Windows Store. Jag tror också att det bristfälliga stödet med grafikdrivrutiner för Nvidias och AMD:s grafikkort har gjort att vare sig gamers eller Valve har haft någon anledning att välja Linux över Windows, snarare tvärtom.

Senast redigerat 2017-03-02 19:22
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-03-02 19:09
Ursprungligen av ekloev:

@Json_81 SteamOS uppdateras fortfarande, och det dyker upp nya spel titt som tätt, men systemet har inte fått något genomslag på marknaden och Valve verkar inte själva lägga så mycket krut på det numera. Det är ju en lite annorlunda situation nu än när det lanserades. Valve var rädda att Microsoft skulle förstöra Steam-plattformen med Windows 8 och de skröt om hur mycket bättre prestanda de kunde nå med Linux-plattformen. Nu är Windows 10 här med DirectX 10 och Vulkan som skjuter ner prestandaargumenten, och Steam har visat sig kunna samexistera med Windows Store. Jag tror också att det bristfälliga stödet med grafikdrivrutiner för Nvidias och AMD:s grafikkort har gjort att vare sig gamers eller Valve har haft någon anledning att välja Linux över Windows, snarare tvärtom.

Du menar DirectX 12

Men just win10 och vulkan är ju saker som borde få dem att hårdsatsa nu.
Många är missnöjda med win10 och "spionerande" mm och vulkan borde minska svårigheter med att porta spel rejält.
Att få AMD och Nvidia att jobba på sina drivrutiner är väl svårare dock.

1
Bevaka tråden