Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utljud från ATV 4

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blir tokig, det var ett tag sedan jag höll på med ljudinställningar. Men vad ska man välja för output från apple tv´n? Jag kan välja på appletv eller på min onkyo 656. väljer jag det senare blir det hel tokigt då airplay automatiskt går i gång och spelar upp filmen som en ljudfil. testar just nu tittar på pirates of... via canaldigital app. På förstärkare visas PCM"dolby loggan" surround. Men då är det väl analogt?

Ursprungligen av Mac Jonson:

Blir tokig, det var ett tag sedan jag höll på med ljudinställningar. Men vad ska man välja för output från apple tv´n? Jag kan välja på appletv eller på min onkyo 656. väljer jag det senare blir det hel tokigt då airplay automatiskt går i gång och spelar upp filmen som en ljudfil. testar just nu tittar på pirates of... via canaldigital app. På förstärkare visas PCM"dolby loggan" surround. Men då är det väl analogt?

Är det en ATV4? Du vet väl att din Onkyo har stöd för AirPlay? Kan vara värt att testa stänga av det på förstärkaren och endast skicka till din ATV.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-04 14:46

Jag har bara en Hdmi mellan atv3 och htr-4065 och har inte valt något speciellt i inställningar på någon inblandad enhet. Sedan är tv:s Hdmi kopplad till htr-4065.

Så jag ska aktivera airplay på atv4 och stänga av det på onkyn?
fungerar spotify connect då?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det en ATV4? Du vet väl att din Onkyo har stöd för AirPlay? Kan vara värt att testa stänga av det på förstärkaren och endast skicka till din ATV.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Så jag ska aktivera airplay på atv4 och stänga av det på onkyn?
fungerar spotify connect då?

Ja. Testa. Spotify Connect behöver du inte stänga av.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-04 15:19

Om du sätter "rätt" = meningsfulla namn på AirPlay i respektive enhet kommer du inte att riskera att spela upp en film i en receiver. Du behöver alltså inte stänga av AirPlay i någon enhet för att det ska fungera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-04 15:27
Ursprungligen av Mac Jonson:

På förstärkare visas PCM"dolby loggan" surround. Men då är det väl analogt?

Vare sig PCM eller Dolby är analogt. Eller hur menar du egentligen med analogt ljud?

Vet knappt själv vad jag menar he he.. har glömt allt med ljud och sånt då jag inte hållit på på några år
när jag kör från ps4 kör jag bitström direkt och då tänds en röd ikon på förstärkarens display typ ets,atmos,dolby. när jag kör från apple tv´n står det som jag beskrev ovan. och trycker jag på info står det PCM 2.0
jag är osäker på det här och vill bara att ljudet ska funka. Kört ALL CH på min gamla förstärkare då jag inte orkade bry mig. Men nu i och med att jag bytte förstärkare och ungarna blivit lite större finns intresset för ett fungerande hemmabio system igen

Ursprungligen av frazze:

Vare sig PCM eller Dolby är analogt. Eller hur menar du egentligen med analogt ljud?

Och det spelar ju ingen roll om jag kollar på en gammal musik video jag har på datorn som jag kollar på via hemmadelning står det ju att det är 5.1 när jag trycker på info men det är ju 2.0. på min gamla förstärkare fanns det något autoläget som skötte allt automatisk.. fan nu blev det snurrigt får väl ta mig en öl på det här nu he he.....

Ursprungligen av Mac Jonson:

Vet knappt själv vad jag menar he he.. har glömt allt med ljud och sånt då jag inte hållit på på några år
när jag kör från ps4 kör jag bitström direkt och då tänds en röd ikon på förstärkarens display typ ets,atmos,dolby. när jag kör från apple tv´n står det som jag beskrev ovan. och trycker jag på info står det PCM 2.0
jag är osäker på det här och vill bara att ljudet ska funka. Kört ALL CH på min gamla förstärkare då jag inte orkade bry mig. Men nu i och med att jag bytte förstärkare och ungarna blivit lite större finns intresset för ett fungerande hemmabio system igen

  • Medlem
  • 2017-03-04 17:02
Ursprungligen av Mac Jonson:

Blir tokig, det var ett tag sedan jag höll på med ljudinställningar. Men vad ska man välja för output från apple tv´n? Jag kan välja på appletv eller på min onkyo 656. väljer jag det senare blir det hel tokigt då airplay automatiskt går i gång och spelar upp filmen som en ljudfil. testar just nu tittar på pirates of... via canaldigital app. På förstärkare visas PCM"dolby loggan" surround. Men då är det väl analogt?

Nu har jag ingen ATV
Men diverse andra prylar inkopplade i min Denon förstärkare. Om apparaterna inte väljer automatiskt så väljer jag på Denon förstärkaren något som passar. Finns ju lägen som ovandlar 2.0 till fingerad 5.1 läge

Funkar det inte så med ATV

Kör bara HDMI och även ARC

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-04 17:07
Ursprungligen av Mac Jonson:

Och det spelar ju ingen roll om jag kollar på en gammal musik video jag har på datorn som jag kollar på via hemmadelning står det ju att det är 5.1 när jag trycker på info men det är ju 2.0. på min gamla förstärkare fanns det något autoläget som skötte allt automatisk.. fan nu blev det snurrigt får väl ta mig en öl på det här nu he he.....

Lite olika format, PCM och Dolby och annat. Här en komplett översikt och förklaring.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-03-04 21:30

Efter lite mer labbande ser jag att auto-inställning på alla audio- och video.inställningar fungerar bra med en 7 år gammal Samsung av budget-karaktär samt en 5 år gammal Yamaha-receiver. Alla anslutet via HDMI. Så det borde fungera bra för dig också.

Lycka till!

1
Bevaka tråden