Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple utlovar ny Mac Pro

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple överraskar med att utlova en helt ny version av Mac Pro för kunder med ordentliga behov av att uppgradera och bygga ut sin stationära dator. Men den kommer inte i år.

Läs hela artikeln här

Citat:

"Apple is currently hard at work on a “completely rethought” Mac Pro, with a modular design that can accommodate high-end CPUs and big honking hot-running GPUs, and which should make it easier for Apple to update with new components on a regular basis."

Låter lite som... gamla Mac pro..?

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-04-04 17:14

We have developed an ultra-fantastic modular concept where you take individual computer components that best fit your needs and place them all inside a rectangular chassi that the user can access for future upgrades. It's an absolutely incredible industry-first and we are proud to present it to you today. The iCase will feature panels with amazing rotational devices we call iHinges that allow you to open and close the iCase without tools. Also we have added connectivity to the front of the iCase instead of having all the ports face away from the user which is another super-practical industry first that we think is going to revolutionise personal computing. And of course it comes pre-loaded with MacOS 13.0 Hyperbole with over one thousand gender-neutral emoticons.

Skönt att höra...jag har dock aldrig trott en sekund på att Apple skulle slakta Mac Pro (det har svallat sådana rykten var tredje år i 15 år nu). Min sent 2013 - fullsmäckad värsting - är den grymmaste och bästa maskin jag någonsin jobbat med. 2018 blir lagom att köpa nytt - 4-6 år mellan inköp av dessa professionella arbetsstationer är helt normalt.
Uppgraderingen av nuvarande modell är ju toppen...men har den inte USB-C så är det nog ingen som köper den - då väntar alla på 2018-modellen. Att dom inte - utan stor kostnad och teknisk insats av mantimmar - lyckas ens klämma in USB-C men Thunderbolt3 säger en hel del om hur låst denna underbart vackra och tysta maskin är. Det var en återvädsgräns.

Det ska bli oerhört kul att se vad dom släpper...modultänket...jag tror att det blir fenomenalt (och dyrt så klart...men det är en pro-maskin). Att nuvarande kör yvå grafikkort - något som industrin inte hoppade på - har inte varit några problem för mig då jag kör Apples egna applikationer som är skrivna för att lira två grafikkort (och det funkar verkligen finemang). Men t.ex. spelindustrin har skitit fullständigt i detta och en Mac Pro som renderar video i FCP så det ryker lirar ett tungt dataspel högst mediokert...så det är ingen spelmaskin direkt. Detta tror jag kommer att ändras i framtiden; som jag skrivit tidigare så växer mängden titlar som släpps för macOS en hel del (tänk hur det var för 10+ år sedan!). Om Apple släpper en modul-MacPro där man kan slänga i (nästan) valfri monsterGPU så förändras scenen. Jag tror att man spelar dataspel på Mac om 5-7 år i en utsträckning som idag verkar otrolig för många. Då kanske Apple säljer så många MacPro's att det t.o.m. går runt (hittils har det varit en politisk (made in USA) maskin och en varmärkesplacering inom media/underhållnings-industrin).

Senast redigerat 2017-04-04 17:40
Ursprungligen av gabriela:

Låter lite som... gamla Mac pro..?

Minus modulär design som nuvarande modellen är allt annat än. Och istället för ett kraftigt GPU har dagens två mindre kraftiga.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Minus modulär design som nuvarande modellen är allt annat än. Och istället för ett kraftigt GPU har dagens två mindre kraftiga.

jag menade alltså gamla rivjärnsmacarna.

edit: men "gammal" när man pratar mac pro blir ju i högsta grad allmängiltigt!

Ursprungligen av gabriela:

jag menade alltså gamla rivjärnsmacarna.

edit: men "gammal" när man pratar mac pro blir ju i högsta grad allmängiltigt!

Haha ja precis! Tillbaka till ruta ett ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-04-04 19:24

Kostar inget att lova något idag som kommer i framtiden.. :/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-04 19:34

En modulär MP kan få mig att välja bort iMac nästa gång det blir köp.

Idag startar den nationella insamlingen för Bo's MP mid 18. 2000/mån ger 30000 till nästnästa midsommar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-04-04 19:45
Ursprungligen av reboot81:

En modulär MP kan få mig att välja bort iMac nästa gång det blir köp.

Idag startar den nationella insamlingen för Bo's MP mid 18. 2000/mån ger 30000 till nästnästa midsommar.

Ja det borde väl räcka till kontantinsatsen..

Mac Pro och en återupplivad Apple-skärm. *börjar spara*

Rejält prisras på toppmodellen, fullutrustad. Nästan 27000:-

Ursprungligen av KillwithSkill:

Rejält prisras på toppmodellen, fullutrustad. Nästan 27000:-

Vad låg den på innan? 109 995?

Eller missade du en siffra? Instegsmodellen springer ju loss på 32 995.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-04-04 20:20
Ursprungligen av KillwithSkill:

Rejält prisras på toppmodellen, fullutrustad. Nästan 27000:-

Mac Pro?? Tokrea isf.

Ursprungligen av mattiL:

Mac Pro?? Tokrea isf.

Fattade nu att han menade att sänkningen/raset är 27 000.

Att Apple ska satsa på skärm igen är en stor överskning för mig. Det trodde jag inte. Verkligen helskumt...och underbart så klart (bara Apple kan göra snygga skärmar). Än så länge lever mina Apple-skärmar, men jag hade mentalt förberett mig på en framtid med fula skärmar.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Fattade nu att han menade att sänkningen/raset är 27 000.

Ja, förlåt om otydlighet. det stämmer. Alltså från 103 500:- till 77000:- (ish)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-04-04 20:46
Ursprungligen av KillwithSkill:

Ja, förlåt om otydlighet. det stämmer. Alltså från 103 500:- till 77000:- (ish)

Not so 'tokrea' då..

Mycket trevlig nyhet.

Och det är faktiskt inte alls så dumt med ett års framförhållning, nu när vi ändå befinner oss i den här situationen: det känns tryggt att veta att den moddade 5.1:an kommer att hålla hela vägen in i mål, samtidigt som man kan se till att vara likvid när det smäller till—MacPro och dubbla skärmar får det bli!

Ursprungligen av mattiL:

Not so 'tokrea' då..

Hehehe, nej, kanske inte det. Det är bara den största iMac i mellanskillnaden. Men jag förstår vad du menar.
Den här prissänkningen är vad som borde ha kommit för ett och ett halvt år sen.

Ursprungligen av Demiurgen:

Skönt att höra...jag har dock aldrig trott en sekund på att Apple skulle slakta Mac Pro (det har svallat sådana rykten var tredje år i 15 år nu). Min sent 2013 - fullsmäckad värsting - är den grymmaste och bästa maskin jag någonsin jobbat med. 2018 blir lagom att köpa nytt - 4-6 år mellan inköp av dessa professionella arbetsstationer är helt normalt.
Uppgraderingen av nuvarande modell är ju toppen...men har den inte USB-C så är det nog ingen som köper den - då väntar alla på 2018-modellen. Att dom inte - utan stor kostnad och teknisk insats av mantimmar - lyckas ens klämma in USB-C men Thunderbolt3 säger en hel del om hur låst denna underbart vackra och tysta maskin är. Det var en återvädsgräns.

Det ska bli oerhört kul att se vad dom släpper...modultänket...jag tror att det blir fenomenalt (och dyrt så klart...men det är en pro-maskin). Att nuvarande kör yvå grafikkort - något som industrin inte hoppade på - har inte varit några problem för mig då jag kör Apples egna applikationer som är skrivna för att lira två grafikkort (och det funkar verkligen finemang). Men t.ex. spelindustrin har skitit fullständigt i detta och en Mac Pro som renderar video i FCP så det ryker lirar ett tungt dataspel högst mediokert...så det är ingen spelmaskin direkt. Detta tror jag kommer att ändras i framtiden; som jag skrivit tidigare så växer mängden titlar som släpps för macOS en hel del (tänk hur det var för 10+ år sedan!). Om Apple släpper en modul-MacPro där man kan slänga i (nästan) valfri monsterGPU så förändras scenen. Jag tror att man spelar dataspel på Mac om 5-7 år i en utsträckning som idag verkar otrolig för många. Då kanske Apple säljer så många MacPro's att det t.o.m. går runt (hittils har det varit en politisk (made in USA) maskin och en varmärkesplacering inom media/underhållnings-industrin).

Fast man behöver ingen pro maskin för det. Min maxade iMac köpt 2014 kör allt jag matar den med i spelväg ännu.
Utvecklingen är så långsam mot förr.. en riktig fröjd att mina 25.000 investerade kronor fortfarande håller måttet och kommer göra det i flera år till. Enda sura just nu är att Blizzard inte släppt Overwatch till MacOS.
Annars tror jag som du att Mac kommer öka rätt bra i spelvärlden.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Fattade nu att han menade att sänkningen/raset är 27 000.

Instegsmodellen kostade dock 27 995 när den kom och inte 32 995 som idag, det var ju en prishöjning på alla modeller av macar 2015(?) i Sverige men inte USA... Så sett är det väl egentligen bara en prisjustering där man nu t ex betalar 5000 mer för den 6-kärniga istället för den 4-kärniga modellen, vilket kanske motsvarar dagens prisskillnad på processorerna för Apple att köpa in.

Ursprungligen av riiiiiiina:

...det var ju en prishöjning på alla modeller av macar 2015(?) i Sverige men inte USA...

Valutajustering. Priserna ändrades utanför USA pga att dollarn hade gått upp så mycket sedan priserna sattes. Inte första gången man gör en sådan justering. Det har även förekommit justering åt andra hållet.

1
Bevaka tråden