Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket nytt i höstens Windows 10-uppdatering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter vårens Creator's Update följer Microsoft upp med en stor höstuppdatering som bland annat tillför Onedrive-synkronisering.

Läs hela artikeln här

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-12 12:33
Ursprungligen av Segas:

Jag tycker det är bättre att Microsoft ser till att användaren själv kan välja vilka uppgifter som ska skickas till Microsoft, eller är det så viktigt för dem att sniffa allt vi gör?

Och för helvete, låt oss stänga av funktioner som Onedrive om vi vill. ?

Det enda Windows har är DirectX, i övrigt är i princip ALLA andra operativsystem MYCKET bättre.

Vissa får lov att driva monopol, andra inte.

I rättvisans tecken driver ju Apple också i allra högsta grad monopol när det gäller att bygga in användaren i det egna ekosystemet, det är inte på något sätt unikt för Microsoft

Det går ju att stänga av Onedrive-synkroniseringen och dölja Onedrive i systemet. Det blir inte avinstallerat eftersom det är integrerat i systemet, men det går att få det ur vägen om man stör sig på det.
https://support.office.com/en-US/article/Turn...

Ursprungligen av Segas:

Jag tycker det är bättre att Microsoft ser till att användaren själv kan välja vilka uppgifter som ska skickas till Microsoft, eller är det så viktigt för dem att sniffa allt vi gör?
Det enda Windows har är DirectX, i övrigt är i princip ALLA andra operativsystem MYCKET bättre.

Microsoft är mån om att använda den marknad som Google och Facebook inte kommer åt - det vill säga operativsystemet. Det finns information att samla från användarna som är värd många miljarder i modern teknisk utveckling. Där sitter Microsoft helt enkelt på en unik position som de försöker utnyttja, men har svårt att hitta en balans mellan ekonomiskt intresse och användarnas integritet.

Om Microsoft lyckas hitta en rimlig balans mellan ekonomiskt intresse och användarnas rätt till en begränsad integritet så tror jag att även Apple förr eller senare kommer att göra detsamma. Det ligger för mycket pengar i det för att avstå.

Gällande att DX skulle vara det enda som Microsoft har så tycker jag att det är lite väl snålt erkännande. Det som jag verkligen saknar i macOS än idag är en mer funktionell filhanterare. Finder är helt enkelt värdelös i jämförelse. Sedan att du kan gå in i något så grundläggande som gpedit (som används i länken som ekloev hänvisar till) för att förändra en hel del inställningar. I macOS är du fortfarande år 2017 hänvisad till terminalen för att förändra det som Apple inte tycker att du ska ändra (det är mycket!) - om du ens kan ändra det på grund av System Integrity Protection. Tycker för övrigt också att Windows 10-gränssnittet känns rappare.

Man kan egentligen fråga sig varför jag använder macOS. Orsaken är i huvudsak deras touchpad nu mer. Det är totalt överlägset alla alternativ där ute, och så länge det är så då stannar jag kvar. Jag vet att touchpad++ finns för Windows 10 så att jag kan köra annat på min Mac, men det ger ändå inte riktigt samma funktionalitet.

Ursprungligen av Segas:

Det finns för övrigt massor av verktyg för MacOS att kontrollera allt som skickas och tas emot (Little Snitch, tex), men vad man ska kringgå SIP för, låter bara korkat. Ungefär som att lufta ett bankvalv för att förhindra mögel.

I grunden är det en principsak att kritisera System integrity protection (SIP). Varför ska Apple tala om för mig som användare vad jag har rätt att göra i min egen maskin, med de filer som finns i den? Vill jag installera ett program som modifierar vissa systemfiler eller programfiler för att ge exempelvis utökad funktionalitet eller ny funktionalitet till systemet så ska jag kunna göra det. Jag ska inte behöva gå via om omstart och starta en separat uppstartsprocess för att möjliggöra att få använda macOS som jag vill.

Jag förstår syftet med "SIP"; att ge ökad säkerhet och skydda mot skadliga program och filer. Normalanvändaren har sällan förståndet att inte öppna främmande filer eller installera främmande program. Men jag tycker att då borde det rimliga resonemanget vara att låta användaren lära av sina misstag, även om det riskerar att bli en fruktansvärt besvärlig och dyr historia.

Ursprungligen av Segas:

Skillnaden mellan MacOS och Windows idag, är väl egentligen att Apple HAR ett ekosystem - som fungerar perfekt.

Det fungerar inte perfekt. Ingenstans. För att få upp mina bilder från iOS till iCloud och macOS behöver min iPhone vara ansluten till WiFi-nätverk. Om man av någon anledning återställer antingen sin Mac eller sin iPhone så kan Messages och Facetime-samarbetet mellan din Mac och din iPhone fullständigt haverera och den normala (okunniga) användaren lyckas inte riktigt få det att fungera igen. När det gäller iCloud så har det ett otroligt tungrott gränssnitt via webben om man önskar att gå den vägen.

Apples ekosystem fungerar hyfsat bra, men det är alltså långt ifrån perfekt. Att påstå att det fungerar perfekt gör bara att man hamnar väldigt nära att vara en del av det gamla "mac-taliban-gänget" som fortfarande smyger runt på 99mac.

Ursprungligen av Segas:

Att Microsoft sen sitter i en "unik situation" som du påpekade, är bara så jävla fel. Det är designat på det sättet. Det är designat så för att hämta information om användaren och som du själv beskriver, sitter med information om användare för miljardbelopp.
Någonstans gick det jävligt fel. Apple släpper åtminstone sina OS gratis. Microsoft säljer sina och säljer samtidigt användarna.
Men glad att du är nöjd med deras verksamhet. Själv skyr jag Microsoft som pesten.

Sjävklart är det från och med i synnerhet Windows 10 designat för att hämta informationen om användarna. Microsoft tar som sagt tillvara på den unika situationen man har. De har tillgång till information och kan skapa en marknad som varken Google eller Facebook ens har teoretiska möjligheter att komma i närheten av. Det är som jag säger - nu söker man en balans här. Men det hade varit otroligt naivt att ens tro att Microsoft inte skulle ha intresse av att använda de möjligheter som finns.

Ja, Apple släpper sina system kostnadsfritt. De tar istället ut priset genom sina Mac-datorer, iPhones, Watch och annat. Microsoft säljer ingen nämnvärd andel hårdvara som gör att de kan agera på samma sätt. De måste ta betalt på ett eller annat sätt. Skulle Apple börja släppa en version av macOS till valfri hårdvaruuppsättning så skulle de också börja ta betald av användarna.

Jag är inte nöjd med Microsofts verksamhet. Tvärtom. Jag tycker att deras informationsverktyg om användarna i Windows 10 är fruktansvärda och att lagstiftarna i EU borde börja agera. Men jag förstår också att Microsoft har ett ekonomiskt intresse i att samla informationen och använda den för att skapa en marknad som de kommer vara relativt ensamma på. Och som jag sa; Microsoft kommer inte vara ensamma om detta i framtiden. Även Apple kommer börja fundera på hur de ska använda all information som går att hämta genom att deras användare kör macOS med allt vad det innebär.

Ursprungligen av sextontio:

Microsoft är mån om att använda den marknad som Google och Facebook inte kommer åt - det vill säga operativsystemet. Det finns information att samla från användarna som är värd många miljarder i modern teknisk utveckling. Där sitter Microsoft helt enkelt på en unik position som de försöker utnyttja, men har svårt att hitta en balans mellan ekonomiskt intresse och användarnas integritet.

Om Microsoft lyckas hitta en rimlig balans mellan ekonomiskt intresse och användarnas rätt till en begränsad integritet så tror jag att även Apple förr eller senare kommer att göra detsamma. Det ligger för mycket pengar i det för att avstå.

Gällande att DX skulle vara det enda som Microsoft har så tycker jag att det är lite väl snålt erkännande. Det som jag verkligen saknar i macOS än idag är en mer funktionell filhanterare. Finder är helt enkelt värdelös i jämförelse. Sedan att du kan gå in i något så grundläggande som gpedit (som används i länken som ekloev hänvisar till) för att förändra en hel del inställningar. I macOS är du fortfarande år 2017 hänvisad till terminalen för att förändra det som Apple inte tycker att du ska ändra (det är mycket!) - om du ens kan ändra det på grund av System Integrity Protection. Tycker för övrigt också att Windows 10-gränssnittet känns rappare.

Man kan egentligen fråga sig varför jag använder macOS. Orsaken är i huvudsak deras touchpad nu mer. Det är totalt överlägset alla alternativ där ute, och så länge det är så då stannar jag kvar. Jag vet att touchpad++ finns för Windows 10 så att jag kan köra annat på min Mac, men det ger ändå inte riktigt samma funktionalitet.

SIP går ju att stänga av (än så länge...).

Inte för att jag tycker Finder är särskilt fantastiskt, men vad är det som är så mycket bättre i filhanteraren i Windows?

Tycker nog MacOS är rappt det med. Men vissa saker kanske är snabbare i Windows (har du exempel?). Men det kompenseras av att jag har bra mycket lättare att navigera runt i MacOS, exempelvis programväxlaren som bara vissar öppna program och inte vartenda fönster – mer överskådligt bär man har mycket igång.

Finns ju en del mickelverktyg för MacOS också, exempelvis: https://www.bresink.com/osx/0TinkerTool/downl...

Men visst, ska man använda de verktyg som ingår är man hänvisad till Terminalen.

1
Bevaka tråden