Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MP3-formatet dödförklaras

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MP3-formatet revolutionerade musikbranschen, men nu har licensägarna dödförklarat formatet och upphört med stöd för det.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-05-15 15:02

Vad är det för ”stöd” som upphör? Mp3 är väl mp3? Enda praktiska skillnaden som jag har sett är att Linuxdistributioner som Fedora nu inkorporerar stöd för mp3 direkt i OS. Så det är knappast dödförklarat heller. Bara fritt fram att använda (patenten gick ut i april).

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-15 15:30
Ursprungligen av Alix:

Vad är det för ”stöd” som upphör? Mp3 är väl mp3? Enda praktiska skillnaden som jag har sett är att Linuxdistributioner som Fedora nu inkorporerar stöd för mp3 direkt i OS. Så det är knappast dödförklarat heller. Bara fritt fram att använda (patenten gick ut i april).

Det betyder förmodligen att industrin slutar så småning om stöda mp3. Precis som man inte heller ser så många MPEG(1) video mera.
https://www.iis.fraunhofer.de/en/ff/amm/prod/...

Du vet väl att mp3 står för MPEG Part 3, alltså en del av ISO/IEC 11172 standarden.

Senast redigerat 2017-05-15 16:30

Det som har hänt är väl att patenten för mp3 har gått ut och att du inte längre behöver betala licenspengar för att använda det?

Självklart försöker Fraunhofer få folk att använda andra teknologier som fortfarande är patenterade, men att det är en dödförklaring av mp3 har jag svårt att förstå.

Ursprungligen av morberg:

Det som har hänt är väl att patenten för mp3 har gått ut och att du inte längre behöver betala licenspengar för att använda det?

Självklart försöker Fraunhofer få folk att använda andra teknologier som fortfarande är patenterade, men att det är en dödförklaring av mp3 har jag svårt att förstå.

Exakt så.

mp3 är som jpeg (bild) och H.264 (video): bättre format/codecs kommer hela tiden, men vill man vara SÄKER på att mottagaren ska kunna lyssna/se det man skickar till dom...så kör man med mp3/H.264/jpeg.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-15 18:07
Ursprungligen av Demiurgen:

mp3 är som jpeg (bild) och H.264 (video): bättre format/codecs kommer hela tiden, men vill man vara SÄKER på att mottagaren ska kunna lyssna/se det man skickar till dom...så kör man med mp3/H.264/jpeg.

Nja jag håller mig innom MPEG-4. Men då kan ju iofs öppen såsarna få problem.

H.264 är en del av MPEG-4-standarden - de mp4 du håller dig till ÄR H.264-codec. :-D. Mp4 är också filformatet, men H.264 kan också läggas i t.ex. väskan (filformatet) .mov (QuickTime).
Skickar du en MPEG-4 (.mp4) med nya codecen H.265 så kan det bli problem då många ännu inte har spelare/appar som kan lira det....ÄVEN om den är en MPEG-4.
Det är codec som är avgörande, inte filformat. Idag kan alla system lira t.ex. QuickTime - filformatet - men ihhehåller .mov-filen något annat än H.264 så kan det bli problem (.mov kan innehålla nästan vad som helst och inte bara video-codecs).

Ursprungligen av juanito:

Nja jag håller mig innom MPEG-4. Men då kan ju iofs öppen såsarna få problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-16 10:08
Ursprungligen av Demiurgen:

H.264 är en del av MPEG-4-standarden - de mp4 du håller dig till ÄR H.264-codec. :-D. Mp4 är också filformatet, men H.264 kan också läggas i t.ex. väskan (filformatet) .mov (QuickTime).
Skickar du en MPEG-4 (.mp4) med nya codecen H.265 så kan det bli problem då många ännu inte har spelare/appar som kan lira det....ÄVEN om den är en MPEG-4.
Det är codec som är avgörande, inte filformat. Idag kan alla system lira t.ex. QuickTime - filformatet - men ihhehåller .mov-filen något annat än H.264 så kan det bli problem (.mov kan innehålla nästan vad som helst och inte bara video-codecs).

Ja, jag vet, det du rablar upp är ju självklarheter.

Vad jag syftade på är att jag skippar mp3 som inte är del av MPEG-4.

Aha...fattar...nå, aac har ju äntligen blivit spritt (första 10 åren var det i princip bara Mac som hajade formatet ). Idag kan man nog skicka en aaa till nästan vemsomhelst och dom kan lira det. Bara dom inte kör gammalt Widows. Jag tror alla mobila OS också lirar aac nuförtiden. Har en känsla av att resten av världen hunnit upp Apple vad gäller aaa...kan ha fel dock. Hur det är på open-source-sidan har jag ingen aning om...kommer aldrig i kontakt med den då det gäller ljud/bild/video.

Ursprungligen av juanito:

Ja, jag vet, det du rablar upp är ju självklarheter.

Vad jag syftade på är att jag skippar mp3 som inte är del av MPEG-4.

Roligt uttalande Det låter mer som en gravskrift för dem själva. Med facit i hand kommer musikspelare fortsätta stödja alla ljudformat i årtionden, och videoformat har redan dödförklarat er. Men tack för öh framtidsvisionen! När ni lägger av dör MP3. Okej, fast... snarare, när ni lägger av blir det ingen skillnad från innan.

I vilket fall så finns det ingen som helst anledning för någon prytteltillverkare eller programmakare att ta bort mp3-stödet då det utan licens är helt gratis.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-17 22:28
Ursprungligen av johan_tanying:

I vilket fall så finns det ingen som helst anledning för någon prytteltillverkare eller programmakare att ta bort mp3-stödet då det utan licens är helt gratis.

Nej inte nu, men det kommer dagen då ingen ser behovet att lägga till det heller till produkter som framöver lär köra nya bättre standarder. Om 10 år har väl alla utrymme/bandbredd att lagra/streama all musik i världen som lossless på sin favorit arbands ur.
Eller ni fattar vart jag vill komma.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-18 00:31

Nja, det finns en hel del fattiga länder, de vill nog lyssna på någon gammal iPod

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-18 08:22
Ursprungligen av kenjon:

Nja, det finns en hel del fattiga länder, de vill nog lyssna på någon gammal iPod

Jag undrar det, i tredjevärlden växer mobil användandet kraftigare än här. De skippar PC användandet helt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-18 08:48

Absolut! Men de köper ofta billiga varianter, de köper inte en ny musikspelare bara för att det kommer ett nytt format.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-18 09:02
Ursprungligen av kenjon:

Absolut! Men de köper ofta billiga varianter, de köper inte en ny musikspelare bara för att det kommer ett nytt format.

Jo men inte stannar de kvar där förevigt heller. Och även de billiga varianterna utvecklas.

Tror det kommer ta många år innan mp3 dör. På gott och ont. Själv har jag börjat gå över på flac för länge sedan. Har dock väldigt mycket musik, +100k låtar. Nästan 2TB. Så är inget man gör på en kväll! Innan någon säger musiktjänster! Har redan det också. Inte samma sak som egen musik.

Ser ju så fint ut när man spelar musik via VLC:

1
Bevaka tråden