Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chip under huden - SJ

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska man tro om detta? Är det bara början?

Senast redigerat 2017-05-21 20:49
  • Medlem
  • 2017-05-21 20:11

Ja. Men detta är knappast något nytt. NFC-tekniken har funnits länge nu.
Någon som vet om man kan ha sitt SL-kort inopererat? Självklart finns tekniken. Men har SL implementerat den? (Låt mig gissa; Nej! Men kanske redan om 30-40 år)

@calinou Det är SJ och inte SL som har börjat med denna teknik.

Ursprungligen av Dalle:

Ja. Men detta är knappast något nytt. NFC-tekniken har funnits länge nu.
Någon som vet om man kan ha sitt SL-kort inopererat? Självklart finns tekniken. Men har SL implementerat den? (Låt mig gissa; Nej! Men kanske redan om 30-40 år)

@calinou Det är SJ och inte SL som har börjat med denna teknik.

Jag ändrade till SJ. SL kommer väl snart hänga med på tåget
Dom visade på tv hur man tar in det under huden. Ser väldigt läskigt ut. Hur blir det när det blir fler som vill införa en sådan chip under huden? Är det i så fall menat att varje företag ska ha en egen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-21 21:26
Ursprungligen av calinou:

Jag ändrade till SJ. SL kommer väl snart hänga med på tåget
Dom visade på tv hur man tar in det under huden. Ser väldigt läskigt ut. Hur blir det när det blir fler som vill införa en sådan chip under huden? Är det i så fall menat att varje företag ska ha en egen?

Artikel om chipimplantatet.

Rent medicinskt är det inget konstigt – nästan alla hundar får idag ett chipimplantat istället för att tatueras i öronen.
Däremot är det, enligt mig, en stor filosofisk och etisk fråga. -Ska jag stoppa in maskiner i min kropp? Vad är jag? Osv.

Ursprungligen av reboot81:

Artikel om chipimplantatet.

Rent medicinskt är det inget konstigt – nästan alla hundar får idag ett chipimplantat istället för att tatueras i öronen.
Däremot är det, enligt mig, en stor filosofisk och etisk fråga. -Ska jag stoppa in maskiner i min kropp? Vad är jag? Osv.

Kanske också lika värre som en fotboj, att man ska ev. kunna spåras.

  • Medlem
  • 2017-05-21 22:35
Ursprungligen av calinou:

Kanske också lika värre som en fotboj, att man ska ev. kunna spåras.

Man kan inte spåras med NFC-tekniken eftersom räckvidden endast är ett par centimeter. Däremot är det fullt möjligt redan idag att spåra personer med hög precision mha personens mobiltelefon.

  • Medlem
  • 2017-05-21 23:11

Bara det inte ingreppet sker subventionerat inom sjukvården, den är belastad nog som det är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-22 00:03
Ursprungligen av Alix:

Bara det inte ingreppet sker subventionerat inom sjukvården, den är belastad nog som det är.

Nä, det får vana piercare sköta. Finns några piercingstudios som erbjuder tjänsten om man googlar. Från 1500 kr för en frekvens.

http://biohacking.se/allt-om-rfid-implantat/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-05-22 11:35

(satir) Så i framtiden kommer inte tjuvarna att ta din plånbok/korthållare utan använder machete för att ta din arm (/satir)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-22 13:26

I vissa länder har det blivit klart vanligare att operera in chips med gps för att kunna spåra vid kidnappningar. Vet att det var en diskussion i flera länder om det fungerar eller inte. Kritikerna menade att de som fungerar än så länge är för stora och kräver för mycket batteri för att fungera bra som inopererade. Nu var detta för ett par år sedan och snart eller redan nu är det kanske möjligt.

Personligen ser jag flera utmaningar i denna utveckling. Inte minst finns risk att det blir påtvingade operationer. Arbetsgivare, myndigheter etc. kan komma att kräva saker som vi egentligen inte vill. Å andra sidan skapar det fantastiska möjligheter.

1
Bevaka tråden