Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar högtalaren Homepod

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2017-06-06 18:46
Ursprungligen av panther:

Jag tror tom. att stereo upplevelsen kan bli mer markant än vad vanlig stereo har i de flesta hem pga. svårigheten att alltid befinna sig i perfekt läge mellan högtalare.
HomePod sägs ju kunna läsa av var jag befinner mig i rummet.

Det också

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-06 18:47
Ursprungligen av panther:

Precis, i evigheter. Det har inte kommit så mycket nytt

Därför att det kan vara svårt att placera högtalare i hemmet för ultimat lyssning bla.
Tror starkt på HomePod dess intelligenta avläsning och utvecklingen av detta.

HomePod är ju framtidens iPod för hemmen!

Ursprungligen av Rlafh:

Precis..enkelheten. Ställ den var man vill och det ska låta bra oberoende på rummets form och möblering.

Poängen är att de flesta svenssons kommer inte betala en sådan summa för en enhet som denna, dessutom har de redan utrustning i någon form för musikuppspelning. Om det sedan är en surround-anläggning som de flesta någon gång har skaffat eller en vanlig uppsättning med starkare och högtalare kvittar. Ser man då till de som skulle ha pengarna till en enhet som denna, de har redan annan utrustning som är mycket bättre.

Vad kvarstår för målgrupp då? Jag kan inte se någon.

Ursprungligen av zinned:

Vad kvarstår för målgrupp då? Jag kan inte se någon.

Tror många Apple och Musik entusiaster ser framtiden i det här och kommer lockas av det.
Musik Pro exkluderande då som jag sa tidigare, för de lägger betydligt mer pengar på sina anläggningar är Musik entusiaster.

  • Avstängd
  • 2017-06-06 19:07
Ursprungligen av zinned:

Poängen är att de flesta svenssons kommer inte betala en sådan summa för en enhet som denna, dessutom har de redan utrustning i någon form för musikuppspelning. Om det sedan är en surround-anläggning som de flesta någon gång har skaffat eller en vanlig uppsättning med starkare och högtalare kvittar. Ser man då till de som skulle ha pengarna till en enhet som denna, de har redan annan utrustning som är mycket bättre.

Vad kvarstår för målgrupp då? Jag kan inte se någon.

Bara för att du inte kan se målgruppen så betyder det inte att den inte finns

Jag är medlem i den målgruppen,en person som hade en bombastisk hembioanläggning.
Men som nu är trött på att placera ut högtalarna på rätt ställe för att få optimalt ljud.
En person som inte längre har behov av 5:1 ljud som får fönsterrutorna att skallra.
Eller har ett behov av kraftfulla stereohögtalare som 5.1 anläggningen konverterats till.
Jag vill få bort dom stora skrymmande högtalarna som jag aldrig utnyttjar potentialen på utan dom står bara där.

Jag vill ha enkelheten och har länge sneglat på Sonos och andra tillverkare men inget har direkt lockat.
HomePod kan kanske vara det som gör att jag byter ut det gamla omoderna.

Dom flesta svensson har fan mer pengar än man kan tro när man går omkring i elektronikaffärer och ser vad dom handlar.
Så nog har många råd med denna och med tanke på att Sonos ens finns som tar lika högt pris för sina högtalare.

  • Medlem
  • 2017-06-06 19:23
Ursprungligen av Rlafh:

Varför skulle det inte bli stereo? Innan du dömmer ut den läs dom första artiklarna/intrycken.
Tydligen så presterar den ett överraskande bra ljud.

Saxat om Sonos

2 stycken PLAY:3 kan konfigureras för en stereouppsättning

https://www.hifiklubben.se/streaming/sonos/so...

Har svårt att se att en HomePod kan ge full stereo upplevelse. Den kan fylla ett rum ja och den verkar piska Sonos Play 3. Men man får nog ha två parkopplade för stereo upplevelse

Ursprungligen av Rlafh:

Bara för att du inte kan se målgruppen så betyder det inte att den inte finns

Jag är medlem i den målgruppen,en person som hade en bombastisk hembioanläggning.
Men som nu är trött på att placera ut högtalarna på rätt ställe för att få optimalt ljud.
En person som inte längre har behov av 5:1 ljud som får fönsterrutorna att skallra.
Eller har ett behov av kraftfulla stereohögtalare som 5.1 anläggningen konverterats till.
Jag vill få bort dom stora skrymmande högtalarna som jag aldrig utnyttjar potentialen på utan dom står bara där.

Jag vill ha enkelheten och har länge sneglat på Sonos och andra tillverkare men inget har direkt lockat.
HomePod kan kanske vara det som gör att jag byter ut det gamla omoderna.

Dom flesta svensson har fan mer pengar än man kan tro när man går omkring i elektronikaffärer och ser vad dom handlar.
Så nog har många råd med denna och med tanke på att Sonos ens finns som tar lika högt pris för sina högtalare.

Har själv ett 5:1 hemmabio system kopplat till en Onkyo 818 förstärkare. Kommer bli svårt att köra ljudet från tv högtalarna istället, både för film och tv-spel. Går väl inte att få tvljudet till en homepod..

  • Avstängd
  • 2017-06-06 19:35
Ursprungligen av PaO:

Saxat om Sonos

2 stycken PLAY:3 kan konfigureras för en stereouppsättning

https://www.hifiklubben.se/streaming/sonos/so...

Har svårt att se att en HomePod kan ge full stereo upplevelse. Den kan fylla ett rum ja och den verkar piska Sonos Play 3. Men man får nog ha två parkopplade för stereo upplevelse

Ingen här vet hur HomePod kommer låta,ingen här vet om hur stereobilden kommer låta utan vi kan bara gå efter vad andra hittills skrivit. Det vi vet är att man kan visst få ut ljudbild i stereo av en mindre högtalares se bara på en soundbar och lite trixande av en receiver.
Personer som köper Sonos eller andra små portabla högtalare är inte primärt ute efter stereoljud.
Speciellt inte när man bara köper en.

  • Avstängd
  • 2017-06-06 19:40
Ursprungligen av Cappachino:

Har själv ett 5:1 hemmabio system kopplat till en Onkyo 818 förstärkare. Kommer bli svårt att köra ljudet från tv högtalarna istället, både för film och tv-spel. Går väl inte att få tvljudet till en homepod..

Jag har också ett 5:1 system kopplat till en Pioneer VSX 2021.
Som jag tidigare skrev är det ett system som bara står och samlar damm.
Just nu så kör jag ljudet till tv´n men skulle behovet förändras köper jag en soundbar.

Ingen som vet ifall det går.

  • Medlem
  • 2017-06-06 19:53
Ursprungligen av Rlafh:

Ingen här vet hur HomePod kommer låta,ingen här vet om hur stereobilden kommer låta utan vi kan bara gå efter vad andra hittills skrivit. Det vi vet är att man kan visst få ut ljudbild i stereo av en mindre högtalares se bara på en soundbar och lite trixande av en receiver.
Personer som köper Sonos eller andra små portabla högtalare är inte primärt ute efter stereoljud.
Speciellt inte när man bara köper en.

Apple demar 2 st HomePod i en stereo setup just nu på WWDC

https://www.google.se/amp/s/www.theverge.com/...

Så man kan nog utgå ifrån att Homepod funkar som Sonos Play gällande detta. Dock har Apple gjort något mycket intressant med de 7 högtalare istället för att studsa ljudet som andra liknande produkter gör så separerar den ljuden vilket gör att man hör högre upplösning i rummet

  • Avstängd
  • 2017-06-06 19:57
Ursprungligen av PaO:

Apple demar 2 st HomePod i en stereo setup just nu på WWDC

https://www.google.se/amp/s/www.theverge.com/...

Så man kan nog utgå ifrån att Homepod funkar som Sonos Play gällande detta. Dock har Apple gjort något mycket intressant med de 7 högtalare istället för att studsa ljudet som andra liknande produkter gör så separerar den ljuden vilket gör att man hör högre upplösning i rummet

Utgår inte efter något eftersom Sonos inte har samma processorkraft.
Sonos är bara en högtalare och HomePod ser ut att kunna göra mycket mer.
https://www.macrumors.com/2017/06/06/homepod-...

Ursprungligen av Rlafh:

Jag har också ett 5:1 system kopplat till en Pioneer VSX 2021.
Som jag tidigare skrev är det ett system som bara står och samlar damm..

Har också Pioneer, inget 5:1 system, men deras appar för styrning ifrån iOS uppgraderas inte längre heller till mitt system som inte är så gammalt 4-5 år. Apparna funkar väl någorlunda fortfarande. Men kommer inte funka på iOS11.
Undrade lite vilken vändning det här skulle ta.
Det vet jag nu. Den säljs så fort HomePod kommer

  • Medlem
  • 2017-06-06 20:28
Ursprungligen av Rlafh:

Utgår inte efter något eftersom Sonos inte har samma processorkraft.
Sonos är bara en högtalare och HomePod ser ut att kunna göra mycket mer.
https://www.macrumors.com/2017/06/06/homepod-...

Klart att Homepod kommer att låta bra för sin storlek kanske till och med lysande. Men behövs nog två för en rejäl stereo upplevelse. Varför visar Apple då ett par HomePods i samverkan och spelat Hotel California live för alla journalister på WWDC?

Ursprungligen av PaO:

Klart att Homepod kommer att låta bra för sin storlek kanske till och med lysande. Men behövs nog två för en rejäl stereo upplevelse. Varför visar Apple då ett par HomePods i samverkan och spelat Hotel California live för alla journalister på WWDC?

För att få folk att köpa 2?

  • Avstängd
  • 2017-06-06 20:51
Ursprungligen av Mackan1984:

För att få folk att köpa 2?

??

En halvdan produkt endast för musik, stenhårt låst till Apple, trodde det skulle kunna konkurrera med t.ex. Sonos.

  • Avstängd
  • 2017-06-06 21:30
Ursprungligen av keptang:

En halvdan produkt endast för musik, stenhårt låst till Apple, trodde det skulle kunna konkurrera med t.ex. Sonos.

På vilka grunder drar du den slutsatsen?
Då är Sonos också en urkass produkt då eftersom den också är bara för musik.

Internet är snabba ?

Musik i flera rum kan vara trevligt. Har fungerat sedan tidigare om man spelat via iTunes från datorn, dock inte om man spelat från iOS. Men är det bara nya Homepod och befintliga Apple TVs som kommer stödja denna nya Airplay standard? Jag har ett antal Airport Express spridda i hemmet, vore otroligt trist om inte dessa skulle kunna användas för multi room-uppspelning.

Ursprungligen av Rlafh:

På vilka grunder drar du den slutsatsen?
Då är Sonos också en urkass produkt då eftersom den också är bara för musik.

Möjligen för att Sonos har produkter som sin Playbar och Playbase.

  • Medlem
  • 2017-06-07 19:28
Ursprungligen av Rlafh:

Har inte för vana att döma ut saker innan jag testat eller läst tester.
Alla är vi olika,vissa fördomsfulla andra öppna för innovation ?

Om vi skall hålla oss till det vi vet gällande HomePod så är det följande:
Siri funktioner vet vi nada om - ingen har fått testa

Utvalda har fått lyssna i för HomePod perfekta förhållande med utvalda låtar. Där är alla överrens om att den piskar Echo men spelar lika eller lite bättre än Sonos Play 3. Dock säger alla att den spelar utmärkt för sin storlek dvs 180 mm hög och ca 120 mm i diameter. Exakt vad detta innebär vet ingen förrän blind tester kommer.
Flera sade dock att de tyckte basen var för påträngande

Någon frågar sig om det är början till slutet för traditionella stereo.

Att ersätta ett 5.1 ljud eller TV ljud är ju bara att gömma i nuläget utan det är kategorin multiroom / smarta högtalare för musik som HomePod platsar.

Angående Sonos så har de ett helt batteri av olika pryttlar att koppla in i hemmet allt från connect till play och playbar med sub mm och allt skapar ett mesh nätverk för stabilitet.

Apple har inte lanserat HomePod ännu och vi vet inget om ingångar / mesh / anslutning mm

Mitt vardagsrum är på 35 kvm och långsmalt så frågan är om 4 st HomePods slår en traditionell stereo för 15000 kr vilket jag har idag. Jag är tveksam men är mycket spänd på kommande tester dock tror jag inte den är en guda gåva ännu ?

Kanske lite offtopic. Sonos släpper jag inte in i mitt hem innan de fixar stöd för 802.11n eller bättre. Enheter med b/g går fett bort.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-07 20:07

Bara 180x120??
Yuck, tur att dottern avstyrde mig... ?

  • Avstängd
  • 2017-06-07 20:17
Ursprungligen av PaO:

Utvalda har fått lyssna i för HomePod perfekta förhållande med utvalda låtar. Där är alla överrens om att den piskar Echo men spelar lika eller lite bättre än Sonos Play 3. Dock säger alla att den spelar utmärkt för sin storlek dvs 180 mm hög och ca 120 mm i diameter. Exakt vad detta innebär vet ingen förrän blind tester kommer.
Flera sade dock att de tyckte basen var för påträngande

Kan inte se i denna artikel bland testlyssnarna att dom nämner nåt om påträngande bas.
https://www.macrumors.com/2017/06/06/homepod-...

Ska man gå efter dimensionerna borde Apple ha jämfört den med en Play1:a för dom är likvärdiga.

  • Medlem
  • 2017-06-07 21:10
Ursprungligen av Rlafh:

Kan inte se i denna artikel bland testlyssnarna att dom nämner nåt om påträngande bas.
https://www.macrumors.com/2017/06/06/homepod-...

Ska man gå efter dimensionerna borde Apple ha jämfört den med en Play1:a för dom är likvärdiga.

Beror ju på kraften och HomePod verkar ju väldigt kraftfull för sin storlek

Techradar skrev om basen
The first song we heard - Sia's The Greatest - featured impressive vocal performance, with a wide and clear sound that flooded the room. However, the bass was far too punchy, almost pulsing, with this song, and while the Sonos was more muted vocally it offered a softer bass and an arguably more pleasant sound with this song.

http://www.techradar.com/reviews/apple-homepo...

  • Avstängd
  • 2017-06-07 21:48
Ursprungligen av PaO:

Beror ju på kraften och HomePod verkar ju väldigt kraftfull för sin storlek

Techradar skrev om basen
The first song we heard - Sia's The Greatest - featured impressive vocal performance, with a wide and clear sound that flooded the room. However, the bass was far too punchy, almost pulsing, with this song, and while the Sonos was more muted vocally it offered a softer bass and an arguably more pleasant sound with this song.

http://www.techradar.com/reviews/apple-homepo...

En skriver så. Inte flera som du först skrev.
Så Googla lite mer du så kanske du hittar fler ?

  • Medlem
  • 2017-06-07 22:21
Ursprungligen av Rlafh:

En skriver så. Inte flera som du först skrev.
Så Googla lite mer du så kanske du hittar fler ?

Den har ju en 4 tums aktiv bas så man kan nog säga att den finns där och what hifi tyckte den var punchy. Men allt det är ju tycke och smak

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-07 22:28

För mig, (klagande pessimist, jag vet) återstår ett stort frågetecken: kommer Siri i närheten av Alexa?

  • Medlem
  • 2017-06-07 23:09
Ursprungligen av reboot81:

För mig, (klagande pessimist, jag vet) återstår ett stort frågetecken: kommer Siri i närheten av Alexa?

Håller med dig
Även om jag tycker att Apple kom med mycket nytt i måndags så nämnde de mycket lite om utvecklingen av Siri. Det har ju ryktats om att Sonos skall bygga in Alexa i sina produkter

Tråd rensad. Skärpning nu, håll er till topic och respektera våra forumregler.

Bevaka tråden