Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man med Appleprylarna när man snart ställer skorna

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malung
  • 2017-06-15 19:30

Hej

Det är många år sedan som jag skrev något här senast och även då mycket sparsamt, men jag läser dagligen 99mac för att följa utvecklingen.
Nu skulle jag dock gärna ta del av expertisen här för att lösa ett problem. Det är nämligen så att jag har cancer och kommer förmodligen att trilla av pinn inom en inte allt för avlägsen framtid.
Fyller 76 i oktober så det är inte så värst mycket att gräma sig över.

Jag och min hustru har tillsammans ett antal Appleprylar som samtliga är anslutna till mitt
Apple-ID och jag skulle gärna se att allt, inklusive iCloud och program, skulle kvarstå, men på
ett nytt Apple- ID i hennes namn för att underlätta för henne när jag inte längre finns.
De produkter det gäller är: iMac sent 2012, MacBook Pro (Retina, 13 tum, mitten 2014),
iPhone 5, iPhone 5SE, iPad (som jag inte vet specen på) samt en TV 3:e generation och en
TV 4.
Har för övrigt redan fört över alla mina tillgångar, såsom del i hus, bil och övriga prylar till hustrun.

Det skulle ju vara bra om det bara gick att byta Apple ID på hela rasket, men efter som vi har ID’n
som slutar på me, mac och iCloud, så låter det sig tydligen inte att göra.

Finns det något smart sätt att lösa det här problemet? Tacksam för alla förslag.

Hälsningar
Kjell

Senast redigerat 2017-06-16 22:12

Det var ju tråkigt att höra att resan här snart är över här för din del.
Du får ta kontakt ned Steve på andra sidan

Kontakta Apple supporten och be dem hjälpa er med detta innan. Mycket medvetet av dig. https://getsupport.apple.com

Googlar man så hittar man många träffar där människor fått problem efter nära och kära gått bort.
Det måste ju finnas någon lösning. Kan inte tänka mig att Steve inte kunde överföra sina Apple saker till Laurene.

Jag får beklaga att livet är på väg att rinna ut och samtidigt beundra att du försöker styra upp dessa praktiska detaljer för dina efterlevande.

Jag har själv inte genomfört ett sådant byte, men försökte hjälpa en vän för ett per år sedan. Kontentan var att man, då i alla fall, inte kunde flytta sådant från ett ID till ett annat, men att man kunde byta den mailadress som är kopplad till ID:t så att effekten ändå blev densamma.

Han använde nedanstående guide:

"Du kan inte överföra dina inköp till ett annat id. Om du ska få med allt måste du istället byta inloggningsmailadressen till ditt nuvarande id och om du vill byta betalmedel.

Gör så här:

1. Ta en färsk backup på allt. Iphone, och eventuell iPad och Mac anslutna till samma Apple id.

2. Stäng av hitta min iphone på alla enheter.

3. Logga ut från iCloud på alla enheter. Lugn. Du har backup på allt och iCloud bevarar all kontakter.

4. Gå till appleid.apple.com och logga in med ditt id. Klicka Ändra vid din primära mailadress och ändra till vad du vill använda istället. Se till att det är en äkta mailadress du kommer åt. Bekräfta din mailadress.

5. Nu är ditt id ändrat till din nya mailadress och du kan logga in med den och ditt gamla lösenord på alla enheter.

6. Alla inköp är kvar. För att även fortsättningsvis kunna köpa appar etc. i appstore, byt kreditkort i iTunes kontoinställningar."

Vad jag förstår fungerade det så som han tänkt, men jag har alltså inte själv provat. Förhoppningsvis kan någon annan användare fylla på med mer information innan du testar.

  • Medlem
  • Malung
  • 2017-06-16 22:46

Tack Panther och Mattias B för era svar. Får det ändå inte att funka, gör förmodligen något fel. Försöker igen i morgon
Kjell

Det var tråkigt att höra Kjell... ?
Tyvärr sträcker sig inte min Appelkunskap så långt att jag kan ge några tips, jag får helt enkelt önska dig lycka till.
Hoppas din sista tid i jordelivet blir så bra och fantastisk den bara kan och som panther skrev, hälsa Steve.

Mvh, Ola

1
Bevaka tråden