Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie import-fråga

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är egentligen en fråga som gäller för flera enheter dvs både Mac OS och iOS.
Tänkte förhandsredigera ett antal filmer i ett projekt på min Ipad/iMovie för att sen slutföra redigeringen på min Mac-dator. Vill importera filerna i iMovie från min Dropbox-moln (finns på alla enheter) men det verkar inte fungera just på iPad att importera från dropbox? Däremot fungerar det på datorn fast vill inte börja med förhandsjobbet på datorn.

Hur ska jag göra på bästa sätt? Använder inte iCloud alls. Vill helst inte använda iCloud pga är orolig att det ska bli rörigt samt dubbletter med mov-filer och kanske tom hela bildbiblioteket kommer att hamna på parallella moln.

Gammal video, men det borde vara ungefär samma: https://m.youtube.com/watch?v=uxLQfHq55Uc

Kolla om du kan spara direkt till dropbox istället för att spara till enheten. Kan hända att du behöver lägga till Dropbox i dela menyn om det går att lösa den vägen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Gammal video, men det borde vara ungefär samma: https://m.youtube.com/watch?v=uxLQfHq55Uc

Kolla om du kan spara direkt till dropbox istället för att spara till enheten. Kan hända att du behöver lägga till Dropbox i dela menyn om det går att lösa den vägen.

Tack för länken men det är nog inte att spara som är problem utan när jag startar ett nytt projekt/film på min iPad och väljer därefter att hämta filmerna via Medier/video/alla så är det bara "lokala" filmer (dom som är tagna via iPaden) som finns att välja där. Det syns alltså inte hela min Dropbox/innehåll som finns på min iPad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-16 17:29

Du kan skicka en filmfil från Dropbox till iMovie (iaf kunde jag det på min iPhone).
Gå till filmen, klicka på de tre prickarna, Exportera, Öppna i… (i nedre raden), därefter "Importera med iMovie" (i den övre raden).

  • Avstängd
  • 2017-06-16 18:33
Ursprungligen av calinou:

Det är egentligen en fråga som gäller för flera enheter dvs både Mac OS och iOS.
Tänkte förhandsredigera ett antal filmer i ett projekt på min Ipad/iMovie för att sen slutföra redigeringen på min Mac-dator. Vill importera filerna i iMovie från min Dropbox-moln (finns på alla enheter) men det verkar inte fungera just på iPad att importera från dropbox? Däremot fungerar det på datorn fast vill inte börja med förhandsjobbet på datorn.

Hur ska jag göra på bästa sätt? Använder inte iCloud alls. Vill helst inte använda iCloud pga är orolig att det ska bli rörigt samt dubbletter med mov-filer och kanske tom hela bildbiblioteket kommer att hamna på parallella moln.

Hur skulle det gå till praktiskt har du tänkt. Har du flera olika Apple-ID inloggat på dina enheter?

Ursprungligen av reboot81:

Du kan skicka en filmfil från Dropbox till iMovie (iaf kunde jag det på min iPhone).
Gå till filmen, klicka på de tre prickarna, Exportera, Öppna i… (i nedre raden), därefter "Importera med iMovie" (i den övre raden).

Tack för tipset! jag letade faktiskt och provade överallt och inte hittade som du beskriver! Men det var ganska komplicerat. Det gick att importera en film som du beskriver men det tog evighetstid och eftersom jag har många filmer att importera så är det ingen bra lösning ...:-(

Ursprungligen av Rlafh:

Hur skulle det gå till praktiskt har du tänkt. Har du flera olika Apple-ID inloggat på dina enheter?

Praktiskt vet jag inte. Målet är väl att kunna arbeta med samma projektfilm oavsett enhet och att det uppdateras. automatiskt. Har bara en Apple-ID. Jag ska få hjälp via fjärrsupport så att jag inte klantar mig med iCloud på alla enheter. Har väl inget val. Med LR kan jag använda dropbox även om Adobe har eget moln men på Apple är man bunden till deras moln för vissa appar.

  • Avstängd
  • 2017-06-16 19:02
Ursprungligen av calinou:

Praktiskt vet jag inte. Målet är väl att kunna arbeta med samma projektfilm oavsett enhet och att det uppdateras. automatiskt. Har bara en Apple-ID. Jag ska få hjälp via fjärrsupport så att jag inte klantar mig med iCloud på alla enheter. Har väl inget val. Med LR kan jag använda dropbox även om Adobe har eget moln men på Apple är man bunden till deras moln för vissa appar.

iCloud är bundet till ett Apple-ID så för att blanda ihop flera moln måste flera Apple-ID vara inblandade.
Så dina farhågor är en omöjlighet om du bara använder ett Apple-ID

Ursprungligen av Rlafh:

iCloud är bundet till ett Apple-ID så för att blanda ihop flera moln måste flera Apple-ID vara inblandade.
Så dina farhågor är en omöjlighet om du bara använder ett Apple-ID

Varför flera Apple ID på samma iCloud moln? Dropbox kommer jag att ha kvar separat för bildhantering. iCloud för filmfiler för att kunna jobba med olika iMovie-film-projekt. Visserligen kommer bilderna med automatisk.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-16 19:39

Det enda vettiga jag kan tänka mig (bortse från mitt tidigare inlägg) är att påbörja ett projekt på mobilen, med filmer från lämpligt ställe (Dropbox är som du såg inte ett lämpligt ställe) för att sedan importera dessa i iMovie på datorn.
Enligt den här guiden har du tre sätt att göra det på, via:

  • iCloud drive

  • iTunes med USB-sladd

  • AirDrop, om du har en nyare dator som stödjer detta

Sladd är såklart det snabbaste.

Värt att notera är att när man väl har sitt projekt i iMovie kan skicka vidare det till FCPX.

  • Avstängd
  • 2017-06-16 20:24
Ursprungligen av calinou:

Varför flera Apple ID på samma iCloud moln? Dropbox kommer jag att ha kvar separat för bildhantering. iCloud för filmfiler för att kunna jobba med olika iMovie-film-projekt. Visserligen kommer bilderna med automatisk.

Kan du vara så snäll och citera mig där jag skrev eller påstod detta?

Jag försökte förklara att för att ha flera iCloud moln MÅSTE man ha flera Apple-ID.
Så det du är rädd för ska hända är en omöjlighet om du bara har ett Apple-ID.
Fortfarande oklart? ?

Ursprungligen av reboot81:

Det enda vettiga jag kan tänka mig (bortse från mitt tidigare inlägg) är att påbörja ett projekt på mobilen, med filmer från lämpligt ställe (Dropbox är som du såg inte ett lämpligt ställe) för att sedan importera dessa i iMovie på datorn.
Enligt den här guiden har du tre sätt att göra det på, via:

  • iCloud drive

  • iTunes med USB-sladd

  • AirDrop, om du har en nyare dator som stödjer detta

Sladd är såklart det snabbaste.

Värt att notera är att när man väl har sitt projekt i iMovie kan skicka vidare det till FCPX.

Tack för din förklaring och länken! det kanske hade varit ett bra alternativ med AirDrop men hann tyvärr inte prova pga nu är allting på iCloud. Ska försöka prova mig fram att starta ett projekt från Imovie på iPad och fortsätta på datorn. Kan inte verktygen så bra och hittar ingen bra manual på nätet som tar upp just detta med att växla från olika enheter på samma filmprojekt.

Ursprungligen av Rlafh:

Kan du vara så snäll och citera mig där jag skrev eller påstod detta?

Jag försökte förklara att för att ha flera iCloud moln MÅSTE man ha flera Apple-ID.
Så det du är rädd för ska hända är en omöjlighet om du bara har ett Apple-ID.
Fortfarande oklart? ?

Jag förstod inte vad du menade så har jag nog tolkat fel. Är faktiskt inte så insatt i detta med iCloud od eftersom inte använt det. När jag menade att köra med parallella moln så syftade jag på dropbox samtidigt som iCloud.

  • Avstängd
  • 2017-06-16 22:10
Ursprungligen av calinou:

Jag förstod inte vad du menade så har jag nog tolkat fel. Är faktiskt inte så insatt i detta med iCloud od eftersom inte använt det. När jag menade att köra med parallella moln så syftade jag på dropbox samtidigt som iCloud.

Ok ?

1
Bevaka tråden