Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac har kraschat, få tillbaka filer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min macbook pro från 2011 har fungerat lite sisådär under de senaste månaderna och idag fick den en hel colaflaska över sig och kraschade totalt. försökte starta om den men det gick såklart inte, så jag gissar på att den inte går att rädda. Jag bryr mig inte om datorn, ska ändå köpa en ny men jag har så många fina bilder och viktiga dokument på den som jag vill ha tillbaka. Finns det något sätt att få fram alla filer som fanns på min mac eller är det också kört? Kan man gå till något reparationsställe för att få det fixat eller kan man göra det själv ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-07-11 22:28

Berätta lite mer om datorn, är det en retinamodell eller vad?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-07-11 22:30

Du har såklart backup av dina VIKTIGA dokument. Annars kan de inte varit viktiga.

Det sagt.

Plocka ut hårddisken och anslut den till en annan dator.

Jag kan inte mycket om mac datorer men vet att min var en modell från tidigt 2011, vet inte om det är retina eller ej. Tänkte inte på att göra backup på dokumenten, hade inte förväntat mig att den skulle krascha helt.
Hur tar man ut hårddisken och kopplar den till en annan dator? Är inte teknisk för fem öre, är nog på samma nivå som en tant på 65 år.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-07-11 22:42

Här är exempel på en tidig 2011 13" där hårddisken byts.
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

Kör så långt du önskar, du behöver ju inte bygga ihop den igen då du ändå avser att kassera maskinen.

Därefter skaffar du ett hårddiskkabinett (eller enklare anslutningskablar) som du nu använder till din urplockade disk. Anslut till valfri dator.

Ursprungligen av filuren:

Här är exempel på en tidig 2011 13" där hårddisken byts.
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

Kör så långt du önskar, du behöver ju inte bygga ihop den igen då du ändå avser att kassera maskinen.

Därefter skaffar du ett hårddiskkabinett (eller enklare anslutningskablar) som du nu använder till din urplockade disk. Anslut till valfri dator.

Tack så mycket för hjälpen!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-07-11 22:55

Varsågod. Jag hoppas att det hjälper, vilket det bör göra.

Se nu till att säkerhetskopiera dina filer i fortsättningen.

1
Bevaka tråden