Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-10-18 21:12
Ursprungligen av PaO:

Kul helt rätt ?
Ja de kanske hade en bra produkt på pappret men i verkligheten var där knappt någon som använde den. Och nu NE på 100 miljoner för att hålla igång B2B delen. En i styrelsen sålde sitt innehav en vecka innan NE var på tapeten och aktien föll som en sten
Fint bolag ungefär som Oniva Online

Det retar mig att jag nästan varje dag ser Seqrs (dammiga) NFC-terminal i affären medan jag står där och pillar med kortterminalen... Snart är den borta. Kanske står där en Apple Pay i stället! Då ska jag byta upp mig vad gäller Iphone. Fast jag tycker att man borde ha en terminal som passar alla NFC-lösningar. Det har blivit poppis nuförtiden med onödig konkurrens. I grannskapet har två företag grävt ned fiber. Först kommer ett företag, gräver ned, fyller igen. Sedan kommer nästa, gräver ned, på samma plats, eller på motsatt sida vägen, fyller igen. Sedan kommer ett asfaltföretag. Givetvis i två omgångar. Jippi. Heja konkurrens.

  • Medlem
  • 2017-10-18 21:13
Ursprungligen av Alix:

Det retar mig att jag nästan varje dag ser Seqrs (dammiga) NFC-terminal i affären medan jag står där och pillar med kortterminalen... Snart är den borta. Kanske står där en Apple Pay i stället! Då ska jag byta upp mig vad gäller Iphone. Fast jag tycker att man borde ha en terminal som passar alla NFC-lösningar. Det har blivit poppis nuförtiden med onödig konkurrens. I grannskapet har två företag grävt ned fiber. Först kommer ett företag, gräver ned, fyller igen. Sedan kommer nästa, gräver ned, på samma plats, eller på motsatt sida vägen, fyller igen. Sedan kommer ett asfaltföretag. Givetvis i två omgångar. Jippi. Heja konkurrens.

Ja ibland kan man undra

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2017-10-18 21:17

Bra, då kommer android pay snart också

  • Medlem
  • 2017-10-18 22:31
Ursprungligen av Ideaman02:

Bra, då kommer android pay snart också

Tror jag tyvärr inte i det närmaste

Ursprungligen av iztein:

och vad är det för sida?

Vad du får tips om många bra sajter att läsa här Daringfireball drivs av John Gruber – en Apple-kännare med kontakter inom bla Cupertino-Apple. En av de viktigaste sajterna vi håller koll på här på redaktionen.

Ursprungligen av Alix:

Det retar mig att jag nästan varje dag ser Seqrs (dammiga) NFC-terminal i affären medan jag står där och pillar med kortterminalen... Snart är den borta. Kanske står där en Apple Pay i stället! Då ska jag byta upp mig vad gäller Iphone. Fast jag tycker att man borde ha en terminal som passar alla NFC-lösningar. Det har blivit poppis nuförtiden med onödig konkurrens. I grannskapet har två företag grävt ned fiber. Först kommer ett företag, gräver ned, fyller igen. Sedan kommer nästa, gräver ned, på samma plats, eller på motsatt sida vägen, fyller igen. Sedan kommer ett asfaltföretag. Givetvis i två omgångar. Jippi. Heja konkurrens.

Det behövs ingen specifik terminal för Apple Pay. Den ska bara klara kontaktlösa betalningar men kräver ingenting som är unikt för Apple/Samsung Pay. Problemet är väl mest att seqr krävde en speciallösning (misstänker jag, jag har aldrig använt seqr så jag har inte koll på den lösningen

  • Medlem
  • 2017-10-19 05:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Det behövs ingen specifik terminal för Apple Pay. Den ska bara klara kontaktlösa betalningar men kräver ingenting som är unikt för Apple/Samsung Pay. Problemet är väl mest att seqr krävde en speciallösning (misstänker jag, jag har aldrig använt seqr så jag har inte koll på den lösningen

Se var en App där man skannade QR kod och kopplade till sitt bankkonto gick med faktura på slutet med. Bökigt system och många handlare hoppade av tex Webhallen. På papper kanske en bra lösning men med Apple / Samsung Pay där du kommer igång right out of the box om ditt kort stöds dvs krossar Seqr. Intressant är att Apple tar ingen avgift längre för butiker de fick nog krypa till korset för att få fart på utrullningen. Skall bli intressant att se nästa vecka när Apple/ Nordea släpper det men otroligt många som inte har NFC terminaler ännu eller aktiverade sådana

Jag försökte att ansluta mig till SEQR men de klarade inte av att skicka bekräftelse-SMS till mig. Konstigt fel som jag aldrig lyckades förstå. De hävdade att de hade skickat SMS men det kom aldrig fram.

Och eftersom mitt intresse ändå bara var av det akademiska slaget så gav jag upp direkt:)

  • Medlem
  • 2017-10-19 08:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Det behövs ingen specifik terminal för Apple Pay. Den ska bara klara kontaktlösa betalningar men kräver ingenting som är unikt för Apple/Samsung Pay. Problemet är väl mest att seqr krävde en speciallösning (misstänker jag, jag har aldrig använt seqr så jag har inte koll på den lösningen

Jag kom ju aldrig så långt att få testa Seqr, men i affären finns en liten svart platta med en NFC-dekal på. Om den kan fungera med annan NFC vet jag ej. Jag utgick från att varje betallösning kräver sin egen hårdvara, men det är väl fel då.

Nordea

Provade på skoj att lägga till två olika kort jag har, med Amex kortet står det att utgivaren inte stöds men med Nordea kortet står det att detta *kort* inte stöds ännu. Låter som om länken mellan Apple Pay och Nordea är uppe men dom tillåter inte aktivering än.

Mattias

Ursprungligen av robpow:

Provade på skoj att lägga till två olika kort jag har, med Amex kortet står det att utgivaren inte stöds men med Nordea kortet står det att detta *kort* inte stöds ännu. Låter som om länken mellan Apple Pay och Nordea är uppe men dom tillåter inte aktivering än.

Mattias

Jag testade med Skandiabanken och Ica banken och får med resultatet att kortet inte stöds ännu på båda!

Även Omni använder macpro som källa.

Ni som säger att ni testat lägga till ett kort, hur gör ni det? jag hittar ingen möjlighet, varken i Wallet appen Eller i inställningar ?

Ursprungligen av joje20:

Ni som säger att ni testat lägga till ett kort, hur gör ni det? jag hittar ingen möjlighet, varken i Wallet appen Eller i inställningar ?

Du får ändra region i telefonen till något av länderna som har Apple Pay som tillexempel Spanien!

Ursprungligen av wallbeeek:

Du får ändra region i telefonen till något av länderna som har Apple Pay som tillexempel Spanien!

Aha, då dyker det upp. Testade att lägga till ett kort från SEB, får också svaret att kortet inte stöds ännu..

/Jocke

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-10-19 14:13

Jag provade mitt British Airways VISA Credit och Apple Pay säger också att detta kort stöds inte ännu. Jag bytte region till Spanien för at testa. Vi får väl se på tisdag vad som händer.

Är det idag som vi håller tummarna då?

https://www.apple.com/se/ios/feature-availability/#apple-pay

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det idag som vi håller tummarna då?

https://www.apple.com/se/ios/feature-availability/#apple-pay

Det är väl imorgon vi borde hålla tummarna?

Ursprungligen av amandareventlid:

Det är väl imorgon vi borde hålla tummarna?

Aha, var det tisdag...

Jag hade bara koll på att det var under den här veckan och positivt inställd som jag så hoppades jag på idag

Ursprungligen av BlackSmp:

Aha, var det tisdag...

Jag hade bara koll på att det var under den här veckan och positivt inställd som jag så hoppades jag på idag

Haha! Ja okej då förstår jag. Jag tänkte bara "vad har jag missat?! Aah är det idag? Hurra!"

Sådär ja. Konto öppnat på Nordea och kortet på väg. Bring it on!

Får jag hålla tummarna idag då?

Apple Pay är igång på Nordea och ST1. Gå in i wallet och lägg till era kort

Gjort, känns onödigt med en extra app bara...

Det gick inge bra. Uppdaterade Nordea appen och fick upp meddelandet att verifiera kortet för Apple Pay men kortet ligger kvar i Wallet som inte auktoriserat.

Senast redigerat 2017-10-24 07:25
Ursprungligen av robpow:

Det fick inge bra. Uppdaterade Nordea appen och fick upp meddelandet att verifiera kortet för Apple Pay men kortet ligger kvar i Wallet som inte auktoriserat.

Det verkar som att det går utmärkt att lägga till den i klockan. Än så länge är det bara Nordea och ST1 som stöds.
https://www.99.se/artikel/10922-apple-pay-fin...

Ursprungligen av amandareventlid:

Det verkar som att det går utmärkt att lägga till den i klockan. Än så länge är det bara Nordea och ST1 som stöds.
https://www.99.se/artikel/10922-apple-pay-fin...

Får samma fel i klockan som i telefonen, den vill auktorisera kortet i Nordea appen. Andra alternativet är över telefon men växeln verkar brakat, får bara fel på numret.

Ursprungligen av jimel:

Gjort, känns onödigt med en extra app bara...

Extra app? Wallet har funnits länge även här i Sverige. Exempelvis så använder jag den för mina SAS biljetter.

Edit: Ok, menar du att Nordea har en egen app utöver sin vanliga bankapp?

Funkade inte att aktivera genom Wallet för mig. Kunde inte bekräfta i Nordeas Mobilbanken app eller genom telefonnumret (ingen svarar).

Tog bort kortet i Wallet. Aktiverade det sedan i Nordeas egna app Nordea Wallet.

Ska fira med att köpa en kaffe!

Jo, vi är nördiga här. Vi vet det - så alla troll behöver inte påpeka det...

Beställde nyss ett ST1 kort. Nordea vägrar jag totalt att beblanda mig med så det finns gränser för min nördighet

Bevaka tråden