Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Med tanke på hur du uttrycker dig så blir jag nyfiken...vad gör att du anser Nordea vara en "skitbank"? I mina ögon är alla banker mer eller mindre as men jag är seriöst nyfiken då jag ska försöka utvärdera dem så gott det går.

Det har varit massa småstrul, hade en personlig bankman, när hon slutade så fick vi inte veta det och vi fick ingen ny utan blev placerade till något annat skräp. Märkte vi när vi skulle skaffa kort till dottern vilket också strulade. Sen tjänar dom miljarder varje år och har mage att flytta till Finland, inte klart ännu iof men styrelsen beter sig som tonåringar och hotar mm.
Allmänt osmidiga, ville ha hem en blankett men det gick inte, den fanns bara på kontoren, kontoret har öppet 10-13. Javisst kan man boka tid senare om du vill vänta flera dagar för din tid att hämta en j*vla papperslapp, så ska du boka ny tid för att lämna in den.

Nä skräp.

  • Medlem
  • 2017-10-26 19:26
Ursprungligen av Demiurgen:

Banker är som bekant mera eller mindre kriminella utsugarstrukturer, det har man vetat i hundratals år. Bland banker i Sverige så är Nordea bevisligen den vidrigaste banken av alla, ett riktig skumraksföretag, slödder som kammar sig med fläskkotletter och lämnar Sverige - ett land vars folk byggde upp denna bank via Staten - för att dom inte vill vara med och betala försäkring som ska skydda folket när dom fuckar upp och förstör ekonomin. Jag skulle inte gå till Nordea om jag hade en pistol mot tinningen. Går man till Nordea så har man förverkat sin rätt att klaga på "bankerna"...på "bankväsendet".

Håller med dig om att alla banker är usla
Men Nordea har varit Finsk Svenskt sedan 1998 och sedan 2000 Norsk /Svensk / Finsk och Dansk. Så du skall nog lugna ned dig med att det är en Svensk bank
HK har råkat ligga i Sverige. Men som sagt alla banker är kålsupare hela högen ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-10-26 20:05
Ursprungligen av Tjosansa:

Nordeas huvudkontor har lämnat Sverige tror jag det var.. Stod om det i tidningarna för ett tag sedan.
Håller med dig om banker överlag. Så den som erbjuder bäst tjänster vinner. simple as that.

Precis så är det, man får stå sig själv närmast och kan inte rata någon som ger en bra fördelar.

Ursprungligen av jimel:

Det har varit massa småstrul, hade en personlig bankman, när hon slutade så fick vi inte veta det och vi fick ingen ny utan blev placerade till något annat skräp. Märkte vi när vi skulle skaffa kort till dottern vilket också strulade. Sen tjänar dom miljarder varje år och har mage att flytta till Finland, inte klart ännu iof men styrelsen beter sig som tonåringar och hotar mm.
Allmänt osmidiga, ville ha hem en blankett men det gick inte, den fanns bara på kontoren, kontoret har öppet 10-13. Javisst kan man boka tid senare om du vill vänta flera dagar för din tid att hämta en j*vla papperslapp, så ska du boka ny tid för att lämna in den.

Nä skräp.

Håller med om att det är skit men sådana är dem, bankerna. Hade kunnat ske med vilken av bankerna som helst, tyvärr.

”Vad är det för ränta på St1 Mastercard?
Räntan är tre månader Euribor + 12% marginal. Den effektiva årsräntan på kontokrediten samt det totala belopp som ska betalas beräknas utifrån ett antagande om ett kreditbelopp på 15 000 kr, ett års kredittid samt att hela krediten lyfts vid samma tillfälle. Ränta och avgifter fastställs för hela kreditperioden och krediten återbetalas i 12 lika stora månatliga delbetalningar. Vid nyttjande av krediten på ditt St1 Mastercard är räntan 3 månader Euribor + 12% marginal, till det tillkommer kontots förvaltningsavgift om 30 kr. Med ovan nämnda antaganden är den effektiva årsräntan 17,14% och det totala beloppet som ska betalas 16 325,09 kr varav räntor och avgifter uppgår till 1325,09 kr (Euribor 09/2017).”

Kan någon förklara detta stycket från St1?
Om man betalar i tid varje månad som man får fakturan så slipper man räntan?

Ursprungligen av Texmex:

Om man betalar i tid varje månad som man får fakturan så slipper man räntan?

Ja, så lär det vara.

Ursprungligen av Texmex:

”Vad är det för ränta på St1 Mastercard?
Räntan är tre månader Euribor + 12% marginal. Den effektiva årsräntan på kontokrediten samt det totala belopp som ska betalas beräknas utifrån ett antagande om ett kreditbelopp på 15 000 kr, ett års kredittid samt att hela krediten lyfts vid samma tillfälle. Ränta och avgifter fastställs för hela kreditperioden och krediten återbetalas i 12 lika stora månatliga delbetalningar. Vid nyttjande av krediten på ditt St1 Mastercard är räntan 3 månader Euribor + 12% marginal, till det tillkommer kontots förvaltningsavgift om 30 kr. Med ovan nämnda antaganden är den effektiva årsräntan 17,14% och det totala beloppet som ska betalas 16 325,09 kr varav räntor och avgifter uppgår till 1325,09 kr (Euribor 09/2017).”

Kan någon förklara detta stycket från St1?
Om man betalar i tid varje månad som man får fakturan så slipper man räntan?

Dina beräkningar är ju på att du utnyttjar krediten på 15000kr fullt ut vid ett och samma tillfälle. Utnyttjar du inte krediten utgår ingen ränta - endast avgift om 30kr.

Tack för svar. Tog ett kort med 5000kr i kredit. Ska bli kul att testa idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-27 08:33
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om att alla banker är usla
Men Nordea har varit Finsk Svenskt sedan 1998 och sedan 2000 Norsk /Svensk / Finsk och Dansk. Så du skall nog lugna ned dig med att det är en Svensk bank
HK har råkat ligga i Sverige. Men som sagt alla banker är kålsupare hela högen ?

Inte bara det... utan 75% av Nordeas verksamhet ligger utanför Sverige.
Vi skall nog snarare vara glada för de skattepengar vi fått in i Sverige tack vare att HK legat här så länge det gjort.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-27 09:47
Ursprungligen av Texmex:


Kan någon förklara detta stycket från St1?
Om man betalar i tid varje månad som man får fakturan så slipper man räntan?

Så brukar det vara med kreditkort. Månadens köp faktureras månaden efter så kan de stoltsera med räntefritt upp till 60 dagar.

Tips/varning, jag upptäckte att om man väljer att nyttja krediten (hade ett stort köp jag valde att dela på två månader, SAS mastercard men tror detta gäller alla) så beräknas full ränta på hela beloppet från dag 1 istället för som jag naivt antog att det räknas på beloppet och den månaden man skjuter upp betalningen.
Nu var det inte så mycket pengar men blev lite förvånad när räntan var ca 500 istället för knappt 200 som jag hade räknat ut.

Ursprungligen av Json_81:

Så brukar det vara med kreditkort. Månadens köp faktureras månaden efter så kan de stoltsera med räntefritt upp till 60 dagar.

Tips/varning, jag upptäckte att om man väljer att nyttja krediten (hade ett stort köp jag valde att dela på två månader, SAS mastercard men tror detta gäller alla) så beräknas full ränta på hela beloppet från dag 1 istället för som jag naivt antog att det räknas på beloppet och den månaden man skjuter upp betalningen.
Nu var det inte så mycket pengar men blev lite förvånad när räntan var ca 500 istället för knappt 200 som jag hade räknat ut.

Ett bra exempel på hur de tjänar pengar. Bra att du upplyser om det. Korten blir snabbt dyra om man utnyttjar krediten

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-27 10:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Ett bra exempel på hur de tjänar pengar. Bra att du upplyser om det. Korten blir snabbt dyra om man utnyttjar krediten

Ja verkligen, inget man ska nyttja konstant.
I mitt fall kändes det ändå värt istället för att böka med överföringar av sparpengar eller delbetalningar men man ska ju vara medveten om att den smidigheten kostar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-05 19:50

Ni som tar emot Apple Pay – beställ era dekaler här.

Nåväl, gjort mitt första inköp med apple pay och X nu
Face ID all the way...

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåväl, gjort mitt första inköp med apple pay och X nu
Face ID all the way...

Du behöver väl BankID för att betala med Apple Pay, eller är jag helt ute och cyklar?!
Tänkte bara på att BankID inte har stöd för Face ID.

Ursprungligen av Hank Solo:

Du behöver väl BankID för att betala med Apple Pay, eller är jag helt ute och cyklar?!
Tänkte bara på att BankID inte har stöd för Face ID.

Du cyklar.

Ursprungligen av Sir N.:

Du cyklar.

Ok, har inte haft chans att använda det än då Swedbank är slöa.

Handlade precis på Lidl och där tog dom Apple pay. Smidigt! Vx820. Dom betalautomaterna ser man rätt ofta tycker jag. Är det affärerna själva som måste aktivera?

Ursprungligen av westerlu77:

Handlade precis på Lidl och där tog dom Apple pay. Smidigt! Vx820. Dom betalautomaterna ser man rätt ofta tycker jag. Är det affärerna själva som måste aktivera?

Jag tror att de måste uppdateras med senaste(?) mjukvaran så att de klarar NFC men det är bara något jag hört via lokala Applebutiken i stan

Hittade denna beskrivning som pekar ut NFC läsaren i skärmen (vilket är ett bra ställe

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-06 20:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att de måste uppdateras med senaste(?) mjukvaran så att de klarar NFC men det är bara något jag hört via lokala Applebutiken i stan

Hittade denna beskrivning som pekar ut NFC läsaren i skärmen (vilket är ett bra ställe

Inför den svenska lanseringen av Apple Pay ringde jag upp vår leverantör Verifone och för oss var det bara att tuta och köra, det var aktiverat per default, Apple Pay, Samsung Pay och kontaktlösa betalningar med betalkort. Vår VX680 har läsaren mitt under skärmen. Yomani(!) har läsaren på vänster sida, går inte att missa. Enligt den jag pratade med satt läsaren i närheten av de fyra lysdioderna.

Ursprungligen av reboot81:

Inför den svenska lanseringen av Apple Pay ringde jag upp vår leverantör Verifone och för oss var det bara att tuta och köra, det var aktiverat per default, Apple Pay, Samsung Pay och kontaktlösa betalningar med betalkort. Vår VX680 har läsaren mitt under skärmen. Yomani(!) har läsaren på vänster sida, går inte att missa. Enligt den jag pratade med satt läsaren i närheten av de fyra lysdioderna.

Det ser ut som samma terminal som dom har på Espresso House men där var kontaktlöst avaktiverat när jag provade... förmodligen för att dom vill pusha sin egen betala-app.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-06 21:02

Ni som tar emot Apple Pay – se till att uppdatera er information om detta på https://mapsconnect.apple.com/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-06 21:02
Ursprungligen av robpow:

Det ser ut som samma terminal som dom har på Espresso House men där var kontaktlöst avaktiverat när jag provade... förmodligen för att dom vill pusha sin egen betala-app.

Det fallet kan man ju leva med, det blir ju 10% billigare för mig!

Ursprungligen av reboot81:

Det fallet kan man ju leva med, det blir ju 10% billigare för mig!

Visst är det najs att få en kaffe 3kr billigare men dom var ju inte tvungna att stänga av NFC för alla... )

Någon som hört något matnyttigt från dom andra bankerna och kreditkortsutgivarna om eller när dom tänker lansera Pay.

Ursprungligen av Christian_W:

Någon som hört något matnyttigt från dom andra bankerna och kreditkortsutgivarna om eller när dom tänker lansera Pay.

Står det inget på berörd banks hemsida så finns ingen mer info.

Lagerhaus ska köra Apple Pay

Ursprungligen av jimel:

Lagerhaus ska köra Apple Pay

Inte förvånad, alla butiker går det att betala i via Apple Pay bara man kan betala med blippkort, men det är ingen bank och spelar således ingen roll om man inte har konto på Nordea i dagsläget.

Ursprungligen av Hank Solo:

Inte förvånad, alla butiker går det att betala i via Apple Pay bara man kan betala med blippkort, men det är ingen bank och spelar således ingen roll om man inte har konto på Nordea i dagsläget.

Jag kör Apple Pay utan konto på Nordea...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kör Apple Pay utan konto på Nordea...

Hur går det till? Berätta gärna mer.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur går det till? Berätta gärna mer.

ST1 om man inte har Nordea.

Bevaka tråden