Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur går det till? Berätta gärna mer.

Det står iofs i tråden men den var ju lite lång. Det var i alla fall därför som jag var så ironisk kortfattad

Skaffa ett St1 Mastercard kort som inte är kopplat till ditt bankkonto. Går snabbt, ladda ner St1 Way och ansök via appen, du är igång på 10 minuter.

Känns något absurd att man ska skaffa sig bensinkort för en sådan tjänst som Apple Pay. ? Här hittade jag listan över alla banker i Europa/Mellanöstern som deltar i Apple Pay. https://support.apple.com/sv-se/HT206637

Ursprungligen av calinou:

Känns något absurd att man ska skaffa sig bensinkort för en sådan tjänst som Apple Pay. ? Här hittade jag listan över alla banker i Europa/Mellanöstern som deltar i Apple Pay. https://support.apple.com/sv-se/HT206637

Jag tänker att när Apple Pay kommer till norge nästa år så kommer förmodligen mer banker att ansluta sig då endel svenska banker finns i Norge också! Bara min tanke!

Ursprungligen av calinou:

Känns något absurd att man ska skaffa sig bensinkort för en sådan tjänst som Apple Pay. ? Här hittade jag listan över alla banker i Europa/Mellanöstern som deltar i Apple Pay. https://support.apple.com/sv-se/HT206637

Det måste man inte, går bra med Nordea också. St1 är ett vanligt kreditkort.

Ursprungligen av calinou:

Känns något absurd att man ska skaffa sig bensinkort för en sådan tjänst som Apple Pay. ? Här hittade jag listan över alla banker i Europa/Mellanöstern som deltar i Apple Pay. https://support.apple.com/sv-se/HT206637

Det är inte ett bensinkort. Det är ett Mastercardkort som går att använda överallt där du kan använda dina vanliga bankkort

Ursprungligen av iztein:

Jag tänker att när Apple Pay kommer till norge nästa år så kommer förmodligen mer banker att ansluta sig då endel svenska banker finns i Norge också! Bara min tanke!

De bankerna finns i Finland också som redan har Apple Pay. Hur mycket hjälpte det?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte ett bensinkort. Det är ett Mastercardkort som går att använda överallt där du kan använda dina vanliga bankkort

Verkligen?! Det måste gå strålande bra för dom just nu. ?

Ursprungligen av calinou:

Verkligen?! Det måste gå strålande bra för dom just nu. ?

Que?

Detta är inget ovanligt. Norwegian, OKQ8 med fler har liknande kort.

Som jag skrev i ett annat forum...

Jag har svårt att inte bli irriterad på alla som tror att de måste byta bank för att få ApplePay.

Har folk så dåligt koll att man kan vara kund hos flera banker? Själv använder jag tre olika banker till min ekonomin då de är bra på olika saker.

Så vill nånn testa ApplePay är det bara att bli kund hos Nordea, kostar inget och gör det via mobilen, tar 10 minuter. Två dagar senare har man sitt Nordea Debit kort som fungerar med ApplePay.

En varning bara, väljer man sen att använda Nordea till mer traditionella bank tjänster som att överföra pengar eller betala räkningar tar de bra betalt för det. Jag valde även att skaffa ett Nordea kredit kort så jag slipper sätta in pengar i förskott, kostade drygt 300kr/år.

Även om jag inte gillar Nordea känns de mer stabila än St1 som har lite konstiga villkor bl.a. måste vara trogen kund och handla hos St1 en gång/månad för att slippa avgifter.

Har shoppat runt med min AppleWatch, fungerar bra och grymt smidigt. Vissa butiker tror att de är en spärr på 200kr som blipp korten fast det finns inte.

  • Medlem
  • 2017-11-10 05:44
Ursprungligen av andlin76:

Som jag skrev i ett annat forum...

Jag har svårt att inte bli irriterad på alla som tror att de måste byta bank för att få ApplePay.

Har folk så dåligt koll att man kan vara kund hos flera banker? Själv använder jag tre olika banker till min ekonomin då de är bra på olika saker.

Så vill nånn testa ApplePay är det bara att bli kund hos Nordea, kostar inget och gör det via mobilen, tar 10 minuter. Två dagar senare har man sitt Nordea Debit kort som fungerar med ApplePay.

En varning bara, väljer man sen att använda Nordea till mer traditionella bank tjänster som att överföra pengar eller betala räkningar tar de bra betalt för det. Jag valde även att skaffa ett Nordea kredit kort så jag slipper sätta in pengar i förskott, kostade drygt 300kr/år.

Även om jag inte gillar Nordea känns de mer stabila än St1 som har lite konstiga villkor bl.a. måste vara trogen kund och handla hos St1 en gång/månad för att slippa avgifter.

Har shoppat runt med min AppleWatch, fungerar bra och grymt smidigt. Vissa butiker tror att de är en spärr på 200kr som blipp korten fast det finns inte.

Håller med dig men om man samlar sina bankaffärer hos Nordea så tror jag att de är bland de billigare idag men som sagt med bara ett konto dyrt att använda deras tjänster

BTW: St1 kanske låter obskyrt men var 2012 den fjärde största stationskedjan i Sverige och hade den tredje största marknadsandelen av försålt fordonsbränsle (enligt Wikipedia).

De köpte Shell (stationsnätet) i Sverige 2010 men använder Shells varumärke fram till 2020. Så de är större än vad många inser.

Sedan så får var och en bedöma om de tycker att kontovillkoren är rimliga eller inte.

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig men om man samlar sina bankaffärer hos Nordea så tror jag att de är bland de billigare idag men som sagt med bara ett konto dyrt att använda deras tjänster

Var guldkund hos Nordea fram till några veckor sedan, de är inte billiga.

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig men om man samlar sina bankaffärer hos Nordea så tror jag att de är bland de billigare idag men som sagt med bara ett konto dyrt att använda deras tjänster

Handelsbanken kostar 0 kr för alla de vanliga tjänsterna. Det enda jag betalar för är en årsavgift för mitt MasterCard-kort.

Är det inte väldigt konstigt att det är knäpptyst från de andra bankerna om ApplePay. Känns som det är yppande förbud från Apple.
Apple kanske testar först i mindre skala??

Ursprungligen av andlin76:

Är det inte väldigt konstigt att det är knäpptyst från de andra bankerna om ApplePay. Känns som det är yppande förbud från Apple.
Apple kanske testar först i mindre skala??

Det är inte Apple som testar, det är de andra bankerna som förbreder sig, dett finns t.ex att läsa på Swedbanks hemsida:

”Avseende företag som har en e-handelsplats på internet (Kortinlösen via internet) så är inte den tekniska infrastrukturen mellan Swedbank och betalväxlar (PSP:s) anpassad för att kunna hantera Apple Pay. Analys pågår kring vilka anpassningar som behöver utföras av betalväxeln. Tidplan för när Apple Pay fungerar vid försäljning på internet saknas för närvarande och är beroende av respektive betalväxels tekniska anpassningar.”

https://www.swedbank.se/foretag/betala-och-ta...

Frustrerande, de har ju haft några år på sig. När kom ApplePay, 2014?

Ska bli gott när bank monopolet försvinner våren 2018, behövs nya flexiblare fintech företag än de gamla dinosaurie till storbanker. Känns som de är lika smidiga som en elefant i en porslinsaffär

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-10 10:21
Ursprungligen av andlin76:

Så vill nånn testa ApplePay är det bara att bli kund hos Nordea, kostar inget och gör det via mobilen, tar 10 minuter. Två dagar senare har man sitt Nordea Debit kort som fungerar med ApplePay.

Ja, superlätt att kicka igång. Jag gjorde precis så och fick mitt kort efter två dagar, är för övrigt (än så länge) fortsatt kund hos SEB.

Vad det gäller kostnaden, det är inte de uppgifter jag har fått efter att tidigare ha talat med Nordea per telefon. Enligt dem så kostar det 36 kr i månaden att ha "baspaketet", vilket är ett konto med tillhörande access till internetbank samt ett betalkort.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2017-11-10 10:51
Ursprungligen av zinned:

Ja, superlätt att kicka igång. Jag gjorde precis så och fick mitt kort efter två dagar, är för övrigt (än så länge) fortsatt kund hos SEB.

Vad det gäller kostnaden, det är inte de uppgifter jag har fått efter att tidigare ha talat med Nordea per telefon. Enligt dem så kostar det 36 kr i månaden att ha "baspaketet", vilket är ett konto med tillhörande access till internetbank samt ett betalkort.

Finns det någon anledning att du inte använder ST1? Jag kör det och det funkar ypperligt. Gratis är det med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-10 11:11
Ursprungligen av The Cat:

Finns det någon anledning att du inte använder ST1? Jag kör det och det funkar ypperligt. Gratis är det med.

Främst att jag inte vill ha ett kreditkort. Sedan godtar jag inte alla de användarkraven som ställs på mig som användare av ST1-lösningen. Ett Nordea-konto är inga problem att skaffa och inte heller aktiveringen av Apple Pay hos dem.

Skulle aldrig falla mig in att bli kund i en skitbank som Nordea bara för att få tillgång till Apple Pay på stört, har jag väntat (utan att saknat) sedan 2014 så kan jag vänta i 3 år till, mitt Mastercard fungerar ändå och kan blippa det.

Ursprungligen av zinned:

Främst att jag inte vill ha ett kreditkort. Sedan godtar jag inte alla de användarkraven som ställs på mig som användare av ST1-lösningen. Ett Nordea-konto är inga problem att skaffa och inte heller aktiveringen av Apple Pay hos dem.

Vilka är alla dessa krav som ställs på dig som användare?
Ett känner jag till som är att man faktiskt behöver använda kortet en gång per månad på St1/Shell, annars blir det en kostnad på 30kr/mån.

Ursprungligen av Hank Solo:

Skulle aldrig falla mig in att bli kund i en skitbank som Nordea bara för att få tillgång till Apple Pay på stört, har jag väntat (utan att saknat) sedan 2014 så kan jag vänta i 3 år till, mitt Mastercard fungerar ändå och kan blippa det.

Jag är själv inte förtjust i Nordea fast jag gillar Apples prylar så fick ta det onda med det goda för att få ApplePay.

Kan nu blippa högre belopp än 200kr med min AppleWatch, kan du?

Iallefall föredrar jag ett kreditkort mot vanligt kort, om nått skiter sig är det inte mina pengar för försvinner. Jag betalar in löpande till min skuld hos Nordea, på så sätt har jag mer koll än att vänta på en faktura om en månad.

Ursprungligen av Anderlind:

Vilka är alla dessa krav som ställs på dig som användare?
Ett känner jag till som är att man faktiskt behöver använda kortet en gång per månad på St1/Shell, annars blir det en kostnad på 30kr/mån.

Behövde man använda det på deras bensinmackar? Det missade jag, jag trodde bara att jag behövde använda kortet överhuvudtaget. Annars så var väl alla kraven de normala kraven som ställs via alla kort såsom faktureringsavgift om du tar fakturan via post, e-faktura avgiftsfri.

PS: Dessutom så är kortet avgiftfritt fram till mars eller april 2018.

BTW: De slår i alla fall på stora trumman...

Ursprungligen av andlin76:

Jag är själv inte förtjust i Nordea fast jag gillar Apples prylar så fick ta det onda med det goda för att få ApplePay.

Kan nu blippa högre belopp än 200kr med min AppleWatch, kan du?

Iallefall föredrar jag ett kreditkort mot vanligt kort, om nått skiter sig är det inte mina pengar för försvinner. Jag betalar in löpande till min skuld hos Nordea, på så sätt har jag mer koll än att vänta på en faktura om en månad.

Jag kan min kod på 4 siffror ifall jag handlar för högre belopp, var inte ens jobbigt att komma ihåg den, kortet tar även mindre plats i fickan än telefonen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Behövde man använda det på deras bensinmackar? Det missade jag, jag trodde bara att jag behövde använda kortet överhuvudtaget. Annars så var väl alla kraven de normala kraven som ställs via alla kort såsom faktureringsavgift om du tar fakturan via post, e-faktura avgiftsfri.

PS: Dessutom så är kortet avgiftfritt fram till mars eller april 2018.

BTW: De slår i alla fall på stora trumman...

https://st1finance.se/prislista

Citat:

* Kortet har ingen (kontoavgift) månadsavgift ifall kunden använder kortet minst en gång i månaden på St1- och/eller Shellstationer, i annat fall 30 kr/mån.

Fine för mig, tankar alltid på St1 ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-10 13:59
Ursprungligen av Anderlind:

Vilka är alla dessa krav som ställs på dig som användare?
Ett känner jag till som är att man faktiskt behöver använda kortet en gång per månad på St1/Shell, annars blir det en kostnad på 30kr/mån.

Bara just den punkten du själv tar upp är en direkt dealbreaker. Det, utöver att det är ett kreditkort och inte ett debitkort.

Ursprungligen av Hank Solo:

har jag väntat (utan att saknat) sedan 2014 så kan jag vänta i 3 år till

Det var många som när mobiltelefonerna slog igenom på bred front (kring mitten av 90-talet?) som sa samma sak, "har jag klarat mig utan så här länge så behöver jag ingen".

Det är massor av saker man egentligen inte har behov av utan att tillverkarna/tjänsteleverantörerna skapar behovet.

Ursprungligen av Hank Solo:

Jag kan min kod på 4 siffror ifall jag handlar för högre belopp, var inte ens jobbigt att komma ihåg den, kortet tar även mindre plats i fickan än telefonen.

Ja, för telefonen lämnar du ju hemma ändå...

Ursprungligen av Anderlind:

https://st1finance.se/prislista
Fine för mig, tankar alltid på St1 ändå.

Tack, jag letade men hittade inte den prislistan. Går att hantera för mig också

Ursprungligen av Hank Solo:

Jag kan min kod på 4 siffror ifall jag handlar för högre belopp, var inte ens jobbigt att komma ihåg den, kortet tar även mindre plats i fickan än telefonen.

Jag går mer efter St1s rekommendation

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag går mer efter St1s rekommendation

Vill inte ha ett kreditkort, speciellt inte ett med tvång att användas minst 1 gång/mån och jag har tålamod att vänta. Står inte direkt handfallen i butik och inte kan betala idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-11-10 16:41

Handlade på ICA idag och betalade med Apple Pay. Det blev konstigt. Det var som att betalningen godkändes. Det vibrerade till i telefonen och något hände på kortläsaren. Men det var ändå inte som vanligt. Inget kvitto kom och kassörskan satt och väntade. Jag försökte igen. Samma visa. Då ser jag att det står att jag ska trycka på ok på terminalen. Jag gjorde det och då gick betalningen igenom.

Bevaka tråden