Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Chaosstar:

Många länder har redan digitala körkort, så jag hoppas att Sverige får fingrarna ur också.

Att många länder har det redan är väl ändå en överdrift, Iowa startade en provperiod 2015, i Storbritannien tog de fram en prototyp förra året, men det finns ingen tidsplan på när det ska träda i kraft.

”Den brittiska körkortsmyndigheten Driver Vehicle Licensing Agency (DVLA) har tagit fram en prototyp av ett digitalt körkort som finns tillgängligt i Apple Wallet. Någon konkret tidplan för när tekniken kan erbjudas till vanliga medborgare finns emellertid inte i skrivande stund.

Även i USA pågår experiment med körkort via mobilen. Där handlar det inte om Apple Wallet utan om en speciell app som kan komma att tillåtas i 20 olika delstater.”

https://macworld.idg.se/2.1038/1.658375/i-fra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-19 13:32
Ursprungligen av EnDumEn:

Ja, det funkar ju men man kan inte få ut en scanner med bara den infon. Där måste man dra sitt fysiska Ica-kort. Urbota dumt! ?

Jag kan missa något tillvägagångssätt men även om man hade en scanner så hade man fått scanna ett fysiskt eller elektroniskt kort. Om man tänker sig det senare så är det ju enkelt att skapa ett kort som man har i Wallet men vad hjälper det? Det blir inte direkt smidigare för det, man måste då växla app och in i Wallet, leda reda på det faktiska elektroniska kortet och sedan scanna detta. Ingen vinning, rent smidighetsmässigt.

För min del får de gärna göra både körkort och pass digitala. Helt sjukt att det ska ta sån tid.

  • Medlem
  • 2017-11-19 14:38
Ursprungligen av Chaosstar:

För min del får de gärna göra både körkort och pass digitala. Helt sjukt att det ska ta sån tid.

Jag köpte ett fodral med en ficka för körkortet när jag är ute snabba ärende mm
Men skall jag åka på shopping runda eller resa är det plånboken som gäller tyvärr

Ursprungligen av Chaosstar:

För min del får de gärna göra både körkort och pass digitala. Helt sjukt att det ska ta sån tid.

Det är enkelt, det handlar om säkerhet, ID-kapningar (som redan idag är lätt) kommer bli ännu lättare när det blir digitalt, så jag tycker inte om det.
Fickor är till för att användas och ett körkort väger bara ett par gram.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-11-19 21:00
Ursprungligen av zinned:

Jag kan missa något tillvägagångssätt men även om man hade en scanner så hade man fått scanna ett fysiskt eller elektroniskt kort. Om man tänker sig det senare så är det ju enkelt att skapa ett kort som man har i Wallet men vad hjälper det? Det blir inte direkt smidigare för det, man måste då växla app och in i Wallet, leda reda på det faktiska elektroniska kortet och sedan scanna detta. Ingen vinning, rent smidighetsmässigt.

Willys självscanning godtar streckkoden på körkortet för att få ut en scanner. Ett Ica-kort med streckkod skulle inte vara några problem att lägga in i wallet. Du tar ju fram det på samma sätt som när du betalar, genom ett dubbelklick. Mycket smidigare än så blir det inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-19 21:30
Ursprungligen av EnDumEn:

Willys självscanning godtar streckkoden på körkortet för att få ut en scanner. Ett Ica-kort med streckkod skulle inte vara några problem att lägga in i wallet. Du tar ju fram det på samma sätt som när du betalar, genom ett dubbelklick. Mycket smidigare än så blir det inte.

Det är inte så smidigt med klockarn, knappt med telefonen heller. Jag tänker mig att de på något sätt skulle kunna lösa det så att det dras per automatik när man betalar. Fråga mig inte hur men att så o bläddra bland digitala kort på telefonen/klockan med en kö bakom sig förtar lite av syftet med att skippa de fysiska korten.

  • Medlem
  • 2017-11-19 22:01
Ursprungligen av zinned:

Det är inte så smidigt med klockarn, knappt med telefonen heller. Jag tänker mig att de på något sätt skulle kunna lösa det så att det dras per automatik när man betalar. Fråga mig inte hur men att så o bläddra bland digitala kort på telefonen/klockan med en kö bakom sig förtar lite av syftet med att skippa de fysiska korten.

Håller med dig om det
Just nu så skippar jag plånboken och har körkortet i mobilfodralet endast när jag inte skall handla något men vet att jag kan betala med Pay eller Swisch om det skulle behövas. Annars är det Wallet Case eller min Secrid plånbok som gäller. Har inte testat men på tex Ica där stoppar jag i kortet och slår koden medan varorna registreras. Funkar sanna med Pay tro?

Ursprungligen av Chaosstar:

Många länder har redan digitala körkort, så jag hoppas att Sverige får fingrarna ur också.

Ursprungligen av Chaosstar:

För min del får de gärna göra både körkort och pass digitala. Helt sjukt att det ska ta sån tid.

Vilka länder har digitalt körkort? Vad jag vet, inget.
Varför det inte finns handlar om säkerhet.

Men skriv gärna vilka som har det eftersom många länder har det enligt dig.

OnT, Apple Pay fungerar bra. Men det är för struligt fortfarande att veta vilka som har stöd för det eller inte. Tror inte detta kommer slå igenom förrän det finns en plattformsoberoende lösning, Swish med NFC i Sverige?

Ni tänker för smalt

NFC är redan plattformsoberoende. problemet är inte Apple Pay eller samsung Pay eller ”Swish pay”. Problemet är att butikerna inte aktiverar kontaktlös betalning (NFC).

Vi behöver inte en stor monolitiskt betallösning. Det behövs att folk börjar fråga om det går att använda de nya alternativen

Och det gör folk. Min fru som jobbar i butik (stor rikstäckande kedja som inte har NFC) säger att många kunder numera frågar om det går...

Ska vi diskutera smidighet så är min personliga uppfattning att det är klockan som lägger till smidighet. När det gäller telefonen så är det lika enkelt och snabbt att ta fram min lilla plånbok och lägga den mot läsaren som att fram telefonen.

Senast redigerat 2017-11-20 05:10
  • Medlem
  • 2017-11-20 05:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Ni tänker för smalt

NFC är redan plattformsoberoende. problemet är inte Apple Pay eller samsung Pay eller ”Swish pay”. Problemet är att butikerna inte aktiverar kontaktlös betalning (NFC).

Vi behöver inte en stor monolitiskt betallösning. Det behövs att folk börjar fråga om det går att använda de nya alternativen

Och det gör folk. Min fru som jobbar i butik (stor rikstäckande kedja som inte har NFC) säger att många kunder numera frågar om det går...

Håller med dig, men det går inte snabbare totalt sätt än att betala med kortet som innan. Jag har använt Samsung Pay nu ett bra tag och det går inte snabbare totalt sett och är till och med långsammare med MST. Sedan är det bra att använda det precis som du skriver för då ökar medvetenheten och fler aktiverar NFC. Men vid något tillfälle har det trots MST stått på terminalen sätt i kortet. Det är kul att se reaktion på de runtomkring när man betalar med NFC / MST för många säger det fungerar nog inte. Men att lämna plånboken hemma för gott dröjer nog tyvärr ett tag till.

Edit tar med en bild på mitt Samsung Pay fodral ?när jag trots allt lämnar plånboken hemma

Senast redigerat 2017-11-20 05:25

Nej, någon speciell tidvinst är i högsta grad tveksam. Det är möjligen en liten vinst i smidighet när vi använder klockan men inte heller där är det frågan om en tidsvinst totalt sett.

I dagsläget så är det mest "coolhetsegot" som får en vinst med Apple/Samsung Pay Men det ska börja någonstans och detta är en fortsättning av de rationaliseringssteg som jag tog när jag skaffade min Secridplånbok (som skapade en större smidghetsvinst än Apple Pay...) - dvs rensa bort onödiga fysiska kort från mitt dagliga liv.

Sedan när det gäller diskussionen om digialt körkort (dvs digialt ID-kort som fungerar som identifering av ditt fysiska jag - det behöver inte vara körkortet) så tror jag vi har långt kvar. Om vi diskuterar körkort, nationellt ID-kort och pass så måste vi ha en lösning som fungerar internationellt. Att ha ett digialt körkort som bara fungerar i Sverige är inte en hållbar lösning. Det kommer säkert att komma en lösning framöver men det kommer att dröja och jag är inte ens säker på att jag vill ha det samhället.

BTW @PaO: Fungerar MST med klockan också eller bara med telefonen? Jag diskuterade detta med en kompis och vi är nyfikna:)

Ursprungligen av Hank Solo:

Att många länder har det redan är väl ändå en överdrift, Iowa startade en provperiod 2015, i Storbritannien tog de fram en prototyp förra året, men det finns ingen tidsplan på när det ska träda i kraft.

”Den brittiska körkortsmyndigheten Driver Vehicle Licensing Agency (DVLA) har tagit fram en prototyp av ett digitalt körkort som finns tillgängligt i Apple Wallet. Någon konkret tidplan för när tekniken kan erbjudas till vanliga medborgare finns emellertid inte i skrivande stund.

Även i USA pågår experiment med körkort via mobilen. Där handlar det inte om Apple Wallet utan om en speciell app som kan komma att tillåtas i 20 olika delstater.”

https://macworld.idg.se/2.1038/1.658375/i-fra...

För att följa upp med vad SvD skrev om Storbrittannien:

Citat:

Det finns ingen tidplan för projektet och det digitala körkortet kommer inte att ersätta det gamle hederliga körkortet, säger den brittiska myndigheten. Det ska snarare ses som ett komplement.

  • Medlem
  • 2017-11-20 17:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, någon speciell tidvinst är i högsta grad tveksam. Det är möjligen en liten vinst i smidighet när vi använder klockan men inte heller där är det frågan om en tidsvinst totalt sett.

I dagsläget så är det mest "coolhetsegot" som får en vinst med Apple/Samsung Pay Men det ska börja någonstans och detta är en fortsättning av de rationaliseringssteg som jag tog när jag skaffade min Secridplånbok (som skapade en större smidghetsvinst än Apple Pay...) - dvs rensa bort onödiga fysiska kort från mitt dagliga liv.

Sedan när det gäller diskussionen om digialt körkort (dvs digialt ID-kort som fungerar som identifering av ditt fysiska jag - det behöver inte vara körkortet) så tror jag vi har långt kvar. Om vi diskuterar körkort, nationellt ID-kort och pass så måste vi ha en lösning som fungerar internationellt. Att ha ett digialt körkort som bara fungerar i Sverige är inte en hållbar lösning. Det kommer säkert att komma en lösning framöver men det kommer att dröja och jag är inte ens säker på att jag vill ha det samhället.

BTW @PaO: Fungerar MST med klockan också eller bara med telefonen? Jag diskuterade detta med en kompis och vi är nyfikna:)

Håller med dig om detta ?

Tror att S3 classic och frontier har MST men inte S2 och inte nya Gear S2 sport

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-11-21 08:53
Ursprungligen av andlin76:

Tänker som dig, poängen med ApplePay är att jag ska slippa släpa med mig plånboken fast nu går inte det på Ica, iallefall inte om jag ska självscanna eller använda mina medlemsförmåner.

Jag skrev till Ica och påpekade detta, att det var kul att de stöder ApplePay fast synd att jag ändå måste släpa med mig mitt medlemskort.
Fick svar att de är tacksam att jag hör av mig fast kan inte göra eller lova nått.

Ica med flera använder fortfarande ett uråldrigt system med plastkort med magnetremsa till sina medlemskort, en teknik som kom på 70 talet.

En nördig cool detalj med att betala med ApplePay på Ica är att 4 blåa dioder tänds efter varann och det piper till i läsaren strax efter. Tycker jag e häftigt!

Jag undrar om de skulle kunna få till en riktigt fungerande lösning. Tex kan man ju i vissa fall koppla sin bonus direkt till ett redan existerande kreditkort. I det här fallet skulle man ju bara behöva ersätta plastkortet med sitt ApplePay-kort. Då skulle bonus registreras direkt när man betalade. Ett alternativ är att ha skanning terminaler (som vi har i Norge) då öppnar man Coop-appen (om man inte har med sitt plastkort) och skannar streckkoden för att få en självskanner, och sedan öppnar man appen igen när man ska betala. Men smidigheten försvinner när det blir så många steg. Att kunna ta ut en skälvskanner med ApplePay hade varit optimalt. Jag har ingen tro på att det kommer bli smidigare här dock. Först måste vi få ApplePay, och sedan måste tex Coop inse att man inte måste betala ut bonusen kontant, utan det går att lägga bonusen på kortet och att jag som kund kan välja att använda den nästa gång jag handlar ?

Ursprungligen av andas:

Jag undrar om de skulle kunna få till en riktigt fungerande lösning. Tex kan man ju i vissa fall koppla sin bonus direkt till ett redan existerande kreditkort. I det här fallet skulle man ju bara behöva ersätta plastkortet med sitt ApplePay-kort. Då skulle bonus registreras direkt när man betalade. Ett alternativ är att ha skanning terminaler (som vi har i Norge) då öppnar man Coop-appen (om man inte har med sitt plastkort) och skannar streckkoden för att få en självskanner, och sedan öppnar man appen igen när man ska betala. Men smidigheten försvinner när det blir så många steg. Att kunna ta ut en skälvskanner med ApplePay hade varit optimalt. Jag har ingen tro på att det kommer bli smidigare här dock. Först måste vi få ApplePay, och sedan måste tex Coop inse att man inte måste betala ut bonusen kontant, utan det går att lägga bonusen på kortet och att jag som kund kan välja att använda den nästa gång jag handlar ?

CircleK (fd Statoil) har så att man själv kan ange ett existerande kreditkort som bonus kort och slipper då släpa runt ett extra kort, så tekniken finns. Frågan är bara hur man ser sitt ApplePay nummer?
När jag registrerade tjänsten för några veckor sedan såg kan hela numret i telefonen fast nu bara de fyra sista.

Iallefall så är det upp till handlarna, verkar gå lite trögt för vissa som BurgerKing och Kjell att få igång sina betalterminaler. Igår var jag nere på ett lokalt litet konditori i stan som legat där i nästan en evighet, där funkade ApplePay. Coolt, var inte allt för länge sedan de bara tog kontanter.

Någon som vet om Apple Pay kommer till danskebank?

Ursprungligen av Med känsla:

Någon som vet om Apple Pay kommer till danskebank?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det blev det väl använda Fitbit Pay istället.
https://m3.idg.se/2.1022/1.692931/fitbit-pay

Ursprungligen av Anderlind:

Det blev det väl använda Fitbit Pay istället.
https://m3.idg.se/2.1022/1.692931/fitbit-pay

Positivt för ApplePay med fler aktörer på marknaden, sätter press på butikerna att uppdatera sina terminaler.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Dom måste varit på samma kurs - bankerna. Fick nästan ordagrant svar från SEB?

Handlade på Pressbyrån i Jönköping med min klocka, hon i kassan hade lite svårt att förstå hur jag betalde. Hon granskade kvittot noga så jag inte gjort nått fuffels, lite kul.

Senast redigerat 2017-11-28 22:46
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2017-11-29 10:35

Har gett mig på att försöka "googla" lite, men hittar inget, är väl "locket på" för alla inblandade. Men är det så att Apple (som knappast kan sägas vara mindre giriga än de stora bankerna...) håller högre avgifter mot bank än andra (typ Samsung Pay) eftersom det verkar gå lite småtrögt och vara hysch-hysch från bankerna?? Någon som "vet"?

Har för mig att dom inte tog ut någon avgift? kanske fattat fel dock. har nog hänt förut...

Det kommer ta tid innan Swedbank kommer igång med Apple Pay

Ursprungligen av andlin76:

Handlade på Pressbyrån i Jönköping med min klocka, hon i kassan hade lite svårt att förstå hur jag betalde. Hon granskade kvittot noga så jag inte gjort nått fuffels, lite kul.

Haha hon trodde väl att du försökte blåsa henne

Snabbt och kul

Jag har någon vecka nu använt Apple Pay med Rikskupongskortet. När jag kliver in på restaurangen halar jag fram mobilen, 10 meter från kassan är Wallet igång och jag autentiserar mig med fingret. Framme vid kassan tar det sedan 1/10 sekund så är betalningen klar. Jag är helt såld. Har till och med funderat på att byta bank till Nordea för att kunna använda fler kort, men det kanske att överdriva. Kom igen nu alla andra banker! Vad väntar ni på?

Jag är också helt såld. Var in på Lidl idag och man hinner knappt med så är det betalt. Har man klockan så är det extra smutt.
På Lidl har dom en terminal som heter VX 820.
Det känns som att dom är rätt vanliga, det störiga är att många inte är aktiverad bara med nfc.

Ursprungligen av Powerhawk:

Jag har någon vecka nu använt Apple Pay med Rikskupongskortet. När jag kliver in på restaurangen halar jag fram mobilen, 10 meter från kassan är Wallet igång och jag autentiserar mig med fingret. Framme vid kassan tar det sedan 1/10 sekund så är betalningen klar. Jag är helt såld. Har till och med funderat på att byta bank till Nordea för att kunna använda fler kort, men det kanske att överdriva. Kom igen nu alla andra banker! Vad väntar ni på?

Som skrivet tidigare, man kan ha hur många banker som helst. Behöver inte byta bank.

Överdrivet, inte alls. Jag gjorde precis det.

Ursprungligen av andlin76:

Som skrivet tidigare, man kan ha hur många banker som helst. Behöver inte byta bank.

Överdrivet, inte alls. Jag gjorde precis det.

Så du har ändrat så att din lön nu kommer in på Nordea istället för din ursprungliga bank?

Bevaka tråden