Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av adress@mac:

Kolla så det inte är ngt falskt!

Hur kollar man det??
Det gick ändå inte att slutföra processen med id ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-10 14:18
Ursprungligen av westerlu77:

Nu kom det helt plötsligt upp att jag skulle godkänna också och verifiera min identitet. Verkar inte som jag borde ha det här..

Att behöva verifiera sin identitet då och då är helt normalt beteende för Apple Pay Cash. Men det kan ju bli svårt om det är ett amerikanskt körkort eller social securitynummer som efterfrågas:
Identity verification for Apple Pay Cash

Förresten, den intressanta frågan är ju vilket språk du får informationen på. Svenska eller engelska?

Om det är på svenska är det ju ett tydligt tecken på att det är på G här. Om det inte är på svenska, vilket kort/bank har du anslutet till vanliga Apple Pay? Några andra inställningar som gör att du kan tolkas som kund och boende i USA? (hittils bara släppts där)

Ursprungligen av IngoX:

Att behövs verifiera sin identitet då och då är normalt beteende för Apple Pay Cash. Men det kan ju bli svårt om det är ett amerikanskt körkort eller social securitynummer som efterfrågas:
Identity verification for Apple Pay Cash

Förresten, den intressanta frågan är ju vilket språk du får informationen på. Svenska eller engelska?

Om det är på svenska är det ju ett tydligt tecken på att det är på G här. Om det inte är på svenska, vilket kort/bank har du anslutet till vanliga Apple Pay? Några andra inställningar som gör att du tolkas som kund och boende i ett land där Apple Pay Cash släppts?

Det var just det den frågade efter, security number.
Men allt stod på svenska i texten. Nordea har jag inlagt under Apple pay. Det lär väl visas sej snart.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-11 10:57

Jag hittar inte ens appen Wallet i min iPad. Trots att jag har lagt in och verifierat två kort under Inställningar - ApplePay och Wallet...

Ursprungligen av kenjon:

Jag hittar inte ens appen Wallet i min iPad. Trots att jag har lagt in och verifierat två kort under Inställningar - ApplePay och Wallet...

Appen Wallet finns inte i iPad men under inställningar så har du Wallet, typ under itunes store tror jag.

@westerlu77 har du kunnat använda tjänsten?

Ursprungligen av amandareventlid:

@westerlu77 har du kunnat använda tjänsten?

Jag vet inte, jag har ingen att testa det på;)

Ursprungligen av westerlu77:

Jag vet inte, jag har ingen att testa det på;)

Hehe, ja attans! Men det har inte försvunnit i alla fall?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-12 07:50
Ursprungligen av westerlu77:

Appen Wallet finns inte i iPad men under inställningar så har du Wallet, typ under itunes store tror jag.

Precis, det är det jag tycker är konstigt. Inställningarna finns och jag kan lägga in kort. Men inte använda dem....

Ursprungligen av westerlu77:

Appen Wallet finns inte i iPad men under inställningar så har du Wallet, typ under itunes store tror jag.

Appen Wallet finns inte i iPad men under inställningar så har du Wallet, typ under itunes store tror jag.
Va?

Ursprungligen av iztein:

Appen Wallet finns inte i iPad men under inställningar så har du Wallet, typ under itunes store tror jag.
Va?

Öppna inställningar, scrolla ner en bit, strax under itunes, app store hittar du Wallet.

Citat:

Swish och appar nu vanligare än kontanter
För första gången använder svenskarna nu betalappar som Swish oftare än kontanter. Svenskar gillar kort bäst, medan förtroendet för kryptovalutor som bitcoin är nästan noll. Det visar rapporten Sverige Betalar.

Artikeln ligger troligen bakom en paywall men ni får länk samt en liten bild

SvD Ekonomi (troligen bakom paywall)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-15 18:22

Att dra en slutsats av 1000 frågade utav 10 miljoner låter lite förhastat. Särskilt om de 1000 personerna bor i en storstad (Stockholm).
Jag skulle tro att kontanter är betydligt vanligare på landet än i städerna.

  • Medlem
  • 2017-12-15 19:21
Ursprungligen av kenjon:

Att dra en slutsats av 1000 frågade utav 10 miljoner låter lite förhastat. Särskilt om de 1000 personerna bor i en storstad (Stockholm).
Jag skulle tro att kontanter är betydligt vanligare på landet än i städerna.

Att kontanter är lika stort som betal appar är nog troligt. Bank och kreditkort är ju absolut störst

Ursprungligen av PaO:

Att kontanter är lika stort som betal appar är nog troligt. Bank och kreditkort är ju absolut störst

Jag vet fortfarande inte riktigt vilka valörer vi har idag. Och ännu mindre känner jag igen några sedlar.. Är lite stolt över det faktiskt haha

  • Medlem
  • 2017-12-15 20:34
Ursprungligen av Tjosansa:

Jag vet fortfarande inte riktigt vilka valörer vi har idag. Och ännu mindre känner jag igen några sedlar.. Är lite stolt över det faktiskt haha

Nja själv blev man varse då man bytte in de gamla pengar annars är det mest 10 kronor till grabben som tappar mjölk tänderna ?

Ursprungligen av kenjon:

Att dra en slutsats av 1000 frågade utav 10 miljoner låter lite förhastat. Särskilt om de 1000 personerna bor i en storstad (Stockholm).
Jag skulle tro att kontanter är betydligt vanligare på landet än i städerna.

Iofs men var får du informationen att de tillfrågade personerna skulle bo i Stockholm eller en storstad?

Ursprungligen av PaO:

Nja själv blev man varse då man bytte in de gamla pengar annars är det mest 10 kronor till grabben som tappar mjölk tänderna ?

Du kan väl swisha tian eller Appelepay finns väl nu med imessage ?

  • Medlem
  • 2017-12-15 23:01
Ursprungligen av Tjosansa:

Du kan väl swisha tian eller Appelepay finns väl nu med imessage ?

Vet du i vilken ålder barn börjar tappa mjölk tänder?
Riktiga pengar är det som gäller i sparbössa
Annat funkar inte för tandfen att ge ?

Ursprungligen av PaO:

Vet du i vilken ålder barn börjar tappa mjölk tänder?
Riktiga pengar är det som gäller i sparbössa
Annat funkar inte för tandfen att ge ?

Mina barn är så stora nu så jag är inte säker. 6 år? Minnet sviker. Men då har de väl en egen iPhone redan! Du älskar väl dina barn?

  • Medlem
  • 2017-12-16 01:44
Ursprungligen av Tjosansa:

Mina barn är så stora nu så jag är inte säker. 6 år? Minnet sviker. Men då har de väl en egen iPhone redan! Du älskar väl dina barn?

Rätt och jag skulle aldrig köpa en iPhone till mina barn ?

Använde kontanter igår (kortsystemet var nere i butiken) för första gången deta år. Att IT ibland falerar är enda anledningen att jag fortfarande alltid har typ en tvåhundring i börsen.
Men kontanter kommer alltid att finnas kvar. Även om stater skulle sluta mynta kontanter så skulle medborgarna själva ha kontantsystem (guld, silver, lithium, snäckskal, etc). Varför? Jo, en stor del av ekonomin är - och har alltid varit och kommer alltid att vara - inofficiell ("svart"). Några exempel där man inte vill ha transaktioner i databaser som myndigheter synar: Illegala droger, stöldgods, prostitution, svartjobb...ofta kan det handla om legala transaktioner också, men de inblandade vill inte lämna spår av olika anledningar.
Så, cash kommer alltid att finnas...hur dom kommer att se ut i framtiden är en annan sak.
(nej, blockchain är inget alternativ till kontanter...det är en databas som kan dissekeras av myndighet)

För er med American Express så lyder nu informationen på deras webbplats;

Vi för diskussioner med Apple i denna stund och målsättningen är att under våren 2018 kunna ansluta våra Kort till ApplePay. När planerna är fastlagda återkommer vi med mer information.

Märkligt att det är så många som är tagna på sängen av att Apple Pay kommit. Det är nog alla kortavgifter som skall förhandlas, annars hade väl alla varit igång.

Ursprungligen av biffenrydberg:

För er med American Express så lyder nu informationen på deras webbplats;

Vi för diskussioner med Apple i denna stund och målsättningen är att under våren 2018 kunna ansluta våra Kort till ApplePay. När planerna är fastlagda återkommer vi med mer information.

Märkligt att det är så många som är tagna på sängen av att Apple Pay kommit. Det är nog alla kortavgifter som skall förhandlas, annars hade väl alla varit igång.

Spännande! Och ja det är verkligen lustigt, en tänker ju att de borde gjort detta i skymundan innan tjänsten kom till Sverige.

Ursprungligen av amandareventlid:

Spännande! Och ja det är verkligen lustigt, en tänker ju att de borde gjort detta i skymundan innan tjänsten kom till Sverige.

Det är säkert lite chicken race mellan banker och betalningssystem och Apple Pay. Dom hoppas nog internt att det ska bli en flopp så dom inte behöver släppa in en till aktör på marknaden. Sen finns det dom som ser PR värdet och är med från dag ett. Dom mitt emellan kommer gå med om och när dom kan.

Apple Pay Cash är ju ett ännu större hot då pengarna hålls utanför bankerna och syns bara när man ”cashar in” till sitt registrerade kort.

Mattias

Nu har Danske Bank berättat att dem ska presentera förmodligen Apple Pay och lite andra tjänster i början av nästa år.. altså tidigt Januari!

Senast redigerat 2017-12-28 20:33

Tråd rensad.

Ursprungligen av Demiurgen:

Använde kontanter igår (kortsystemet var nere i butiken) för första gången deta år. Att IT ibland falerar är enda anledningen att jag fortfarande alltid har typ en tvåhundring i börsen.
Men kontanter kommer alltid att finnas kvar. Även om stater skulle sluta mynta kontanter så skulle medborgarna själva ha kontantsystem (guld, silver, lithium, snäckskal, etc). Varför? Jo, en stor del av ekonomin är - och har alltid varit och kommer alltid att vara - inofficiell ("svart"). Några exempel där man inte vill ha transaktioner i databaser som myndigheter synar: Illegala droger, stöldgods, prostitution, svartjobb...ofta kan det handla om legala transaktioner också, men de inblandade vill inte lämna spår av olika anledningar.
Så, cash kommer alltid att finnas...hur dom kommer att se ut i framtiden är en annan sak.
(nej, blockchain är inget alternativ till kontanter...det är en databas som kan dissekeras av myndighet)

Jag säger som regeringens utredare Björn von Sydow. När främmande makt stänger ner vår internetåtkomst - eller delar av den. Då blir kontanter guld värda. Om inte bara för att handla mat osv. Olika banker har till och från haft problem med tillförlitligheten på sina kort - bara detta år. Vilka rubriker det blir. Tänk alla banker samtidigt...... Behåller nog kontanter ett tag till. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Jag säger som regeringens utredare Björn von Sydow. När främmande makt stänger ner vår internetåtkomst - eller delar av den. Då blir kontanter guld värda. Om inte bara för att handla mat osv. Olika banker har till och från haft problem med tillförlitligheten på sina kort - bara detta år. Vilka rubriker det blir. Tänk alla banker samtidigt...... Behåller nog kontanter ett tag till. ?

Utan att vara sarkastisk. Betyder detta att du tänker dig en stor reserv i kontanter utanför banken?

Ursprungligen av BlackSmp:

Utan att vara sarkastisk. Betyder detta att du tänker dig en stor reserv i kontanter utanför banken?

Stor är ju ett relativt tal i detta sammanhang. Några tusenlappar kan det vara värt i alla fall. Ser alltid till att ha det tillgängligt - sedan flera år tillbaka. Utredningen föreslår att man skall klara sig själv en vecka vad gäller vatten och föda. Det kommer jag kanske inte att ha ändå. Men viftar jag med en 100 lapp i mataffären när alla korttransaktioner ligger nere - tror jag att men chans är större att få handla.......
Kanske är det en utopi. Men med tanke på allt annat som hänt i Sverige och världen så är väl inget ”säkert” nu längre. ?

Bevaka tråden