Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-02-10 15:22
Ursprungligen av Måns97:

Jag brukar vara bland de första som använder nya prylar / tjänster, men det är inte lätt att vara early adoptera när det kräver ett byte av bank, vilket inte är aktuellt

Varför måste du byta bank om du nu har någon annan bank än Nordea?

Ursprungligen av Måns97:

Jag brukar vara bland de första som använder nya prylar / tjänster, men det är inte lätt att vara early adoptera när det kräver ett byte av bank, vilket inte är aktuellt

Som redan nämnt så kan man skaffa en till bank. Inget konstigt med det.

Ursprungligen av Måns97:

Jag brukar vara bland de första som använder nya prylar / tjänster, men det är inte lätt att vara early adopter när det kräver ett byte av bank, vilket inte är aktuellt

Att komma in med inlägg #628 känns inte heller direkt som en early adopter...

Att sedan missuppfatta vad som krävs förbättrar inte läget

Ursprungligen av BlackSmp:

Att komma in med inlägg #628 känns inte heller direkt som en early adopter...

Att sedan missuppfatta vad som krävs förbättrar inte läget

Bara för att det är då man skriver sitt första inlägg i en tråd betyder det inte att man inte följt den och varit med sedan början.

Ursprungligen av Måns97:

Jag brukar vara bland de första som använder nya prylar / tjänster, men det är inte lätt att vara early adopter när det kräver ett byte av bank, vilket inte är aktuellt

Håller helt med, smidigheten med Apple Pay försvinner ju helt om man måste hålla på och föra över pengar hela tiden.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Som redan nämnt så kan man skaffa en till bank. Inget konstigt med det.

Grejen är att det blir ganska krångligt att skaffa en bank till bara för att få betala med ApplePay, och svårt att inte åka på avgifter från Nordea för man är en otrogen kund.

Jag blev själv ny Nordea kund när ApplePay släpptes, tar några minuter på nätet. Kom hem ett kort i brevlådan strax efter, sen måste jag föra över pengar till mitt nya Nordea konto. Där är första problemet, svårt att veta hur mycket man ska föra över. Och vill jag sen skicka tillbaka pengar till min ordinarie bank tar Nordea betalt för det.

För att slippa föra över pengar skaffade jag ett Nordea kreditkort, kostade drygt 300kr. Det gick inte att göra på nätet utan fick ringa till en osäker dam på Nordea. Utan att överdriva något tog samtalet över en halvtimma varav den mesta tiden gick åt att lyssna och svara på endlösa frågor om pengatvätt. Helst sjuk långsam process.

Nu har även Nordea kommit på att jag är en otrogen kund och börjat debitera mig 24kr/månaden. Oklart för vad, ”Vardagspaket” kallar dom det.

Så man får verkligen brinna för ApplePay om man ska orka stå ut hur Nordea behandlar än.

Själv hoppas jag på Amex, eller American Express som de igentliggen heter. Nackdelen med dom är att de inte fungerar på lika många ställen som Visa/Mastercard.

Undra hur det blir med ApplePay, kommer en affär som inte tar Amex fast ApplePay acceptera Amex genom ApplePay??

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-02-11 11:39
Ursprungligen av amandareventlid:

Bara för att det är då man skriver sitt första inlägg i en tråd betyder det inte att man inte följt den och varit med sedan början.

Och jag uttryckte min spontana glädje över att det äntligen började hända något för oss här i Sverige redan i #4.

Ursprungligen av jimel:

Håller helt med, smidigheten med Apple Pay försvinner ju helt om man måste hålla på och föra över pengar hela tiden.

Jo, det är så jag känner. Det är såklart genomförbart att skaffa Nordea också, men lite för omständigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-11 17:28

Ett kort hos St1 tycker jag är en bra lösning....

Ursprungligen av andlin76:

Grejen är att det blir ganska krångligt att skaffa en bank till bara för att få betala med ApplePay, och svårt att inte åka på avgifter från Nordea för man är en otrogen kund.

Jag blev själv ny Nordea kund när ApplePay släpptes, tar några minuter på nätet. Kom hem ett kort i brevlådan strax efter, sen måste jag föra över pengar till mitt nya Nordea konto. Där är första problemet, svårt att veta hur mycket man ska föra över. Och vill jag sen skicka tillbaka pengar till min ordinarie bank tar Nordea betalt för det.

För att slippa föra över pengar skaffade jag ett Nordea kreditkort, kostade drygt 300kr. Det gick inte att göra på nätet utan fick ringa till en osäker dam på Nordea. Utan att överdriva något tog samtalet över en halvtimma varav den mesta tiden gick åt att lyssna och svara på endlösa frågor om pengatvätt. Helst sjuk långsam process.

Nu har även Nordea kommit på att jag är en otrogen kund och börjat debitera mig 24kr/månaden. Oklart för vad, ”Vardagspaket” kallar dom det.

Så man får verkligen brinna för ApplePay om man ska orka stå ut hur Nordea behandlar än.

Själv hoppas jag på Amex, eller American Express som de igentliggen heter. Nackdelen med dom är att de inte fungerar på lika många ställen som Visa/Mastercard.

Undra hur det blir med ApplePay, kommer en affär som inte tar Amex fast ApplePay acceptera Amex genom ApplePay??

Okej. Se inlägg #636.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-02-11 20:08
Ursprungligen av kenjon:

Ett kort hos St1 tycker jag är en bra lösning....

Men där var också någon hake. Man skulle tanka hos ST1 en gång i månaden (för ett visst belopp) eller nåt för att få det kostnadsfritt?

Ursprungligen av Mija:

Men där var också någon hake. Man skulle tanka hos ST1 en gång i månaden (för ett visst belopp) eller nåt för att få det kostnadsfritt?

Använda det på Shell/St1 en gång per månad. Man kan köpa en Snickers eller ett äpple/månad alltså.
Om man inte använder det alls en månad (långsemester kanske) så är det fortfarande gratis.

Citat:

Kortet har ingen (kontoavgift) månadsavgift ifall kunden använder kortet minst en gång i månaden på St1- och/eller Shellstationer, i annat fall 30 kr/mån.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-02-13 10:26
Ursprungligen av andlin76:

Grejen är att det blir ganska krångligt att skaffa en bank till bara för att få betala med ApplePay

Man kan tycka mycket på detta temat men det du påstår här är bara rakt av felaktigt. Det är lätt att skaffa ett konto hos en bank.

Någon som använder Masterpass från Swedbank och sparbankerna?

Ursprungligen av CekariYH:

Någon som använder Masterpass från Swedbank och sparbankerna?

Funkar bara om du handlar på nätet, inte med mobilen.

Ursprungligen av Mija:

Men där var också någon hake. Man skulle tanka hos ST1 en gång i månaden (för ett visst belopp) eller nåt för att få det kostnadsfritt?

Största haken är mest att de skickar e-faktura via mejl. Den fastnade i spamfiltret för mig - det var inte helt lyckat;)

Ursprungligen av Hank Solo:

...inte med mobilen.

Du menar fysisk butik? för på nätet funkar det med webbläsare, mobil eller dator.

Ursprungligen av CekariYH:

Du menar fysisk butik? för på nätet funkar det med webbläsare, mobil eller dator.

Är väl ändå betalning i fysisk butik det handlar om, eller hur?!
Har ju aldrig varit ett problem att betala när man handlar i webshoppar.
Nordea är de enda som har en app för Masterpass.

Ni som har lagt in St1-kort i Wallet, har ni lyckats registrera kortet även på Apple Watch och iPad innan ni fått det fysiska kortet i handen? CVC-koden efterfrågas ju och eftersom jag inte har fått det fysiska kortet än så kan jag inte hitta den koden någonstans.

Ursprungligen av pmarriott:

Ni som har lagt in St1-kort i Wallet, har ni lyckats registrera kortet även på Apple Watch och iPad innan ni fått det fysiska kortet i handen? CVC-koden efterfrågas ju och eftersom jag inte har fått det fysiska kortet än så kan jag inte hitta den koden någonstans.

Liten fråga...varför ska du registrera det på iPad?! Känns ju sjukt osmidigare än att ta med och använda ett plastkort. ?

Ursprungligen av Hank Solo:

Liten fråga...varför ska du registrera det på iPad?! Känns ju sjukt osmidigare än att ta med och använda ett plastkort. ?

Om man betalar något på nätet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-18 20:54
Ursprungligen av pmarriott:

Ni som har lagt in St1-kort i Wallet, har ni lyckats registrera kortet även på Apple Watch och iPad innan ni fått det fysiska kortet i handen? CVC-koden efterfrågas ju och eftersom jag inte har fått det fysiska kortet än så kan jag inte hitta den koden någonstans.

Jag fick in det på Apple Watch innan jag fick kortet.
Om jag minns rätt kunde man välja att lägga till det från ST1-appen.

Ursprungligen av Json_81:

Jag fick in det på Apple Watch innan jag fick kortet.
Om jag minns rätt kunde man välja att lägga till det från ST1-appen.

Man fick välja att lägga in det på Watch eller iPhone. Jag valde telefonen och om man försöker lägga in det det på klockan så efterfrågas cvc-koden. Men då måste man med andra ord vänta tills kortet kommer.

Ursprungligen av pmarriott:

Om man betalar något på nätet.

Äh, på nätet tar man 14 dagars faktura så man har chans att bedöma varan innan man betalar, kostar ju inget extra. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-18 22:33
Ursprungligen av pmarriott:

Man fick välja att lägga in det på Watch eller iPhone. Jag valde telefonen och om man försöker lägga in det det på klockan så efterfrågas cvc-koden. Men då måste man med andra ord vänta tills kortet kommer.

Ok, de kanske ändrat något då.

Ursprungligen av Hank Solo:

Äh, på nätet tar man 14 dagars faktura så man har chans att bedöma varan innan man betalar, kostar ju inget extra. ?

Äh, du skriver som du har förstånd.

Först, returrätten har ingenting med betalningssättet att göra. Det är samma process att returnera en vara.

Fakturalösningarna brukar inte heller fungera så bra vid utlandsköp för nätet slutar inte vid svenska gränsen.

Dessutom, eftersom St1 skickar ut en faktura i månaden så har jag mellan 15-45 dagar på mig att bedöma varan innan jag behöver betala. Kostar inte heller något extra.

Men fakta betyder så lite i vissa diskussioner...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-02-19 13:12
Ursprungligen av pmarriott:

Man fick välja att lägga in det på Watch eller iPhone. Jag valde telefonen och om man försöker lägga in det det på klockan så efterfrågas cvc-koden. Men då måste man med andra ord vänta tills kortet kommer.

St1-kortet fick jag lägga in via appen. Det gick att få in både på klocka och telefon, men jag var tvungen att lägga in det på klockorna först och telefonen sist. Så fort jag lagt in det i telefonen försvann knappen "lägg till i wallet" från appen, men så länge jag bara la till det i klockorna så var knappen kvar och det gick att lägga in i fler enheter.

För mig har det aldrig gått att lägga in i själva wallet-appen, inte heller med CVC-kod från kortet, har alltid varit tvungen att göra det via St1s egen app. Kanske har detta ändrats nu... (har inte försökt på senaste tiden).

När jag bytte min sekundär-telefon till en ny, misslyckades det att lägga in kortet där (via St1-app), och det funkar fortfarande inte (PkPasskitErrorDomain fel 1) trots att det gick att få in i den gamla sekundären, och att jag tog bort det ur den innan jag försökte lägga till det i den nya.

När jag pratade med St1s support före jul sa dom att dom hade problem med iPhone X och jobbade med det, men det går som sagt fortfarande inte, måste nog kontakta dom igen. (har installerat om appen och till och med raderat telefonen och satt upp som ny, men ingen skillnad, har nu 10.3 beta i den och det gjorde heller ingen skillnad)

När jag pratade med dom så bekräftade dom också att det går att ha kortet i upp till 9 enheter, att man måste lägga till det via St1s app (på enheten) och att om man vill lägga till det i klocka och telefon så måste man börja med klockan för knappen försvinner när kortet är tillagt i telefonens wallet-app.

Jag fösökte lägga in det i min iPad, men då måste jag ha bank-id-appen på iPaden också eftersom St1-appen försöker starta bankid på samma enhet och finns appen inte där så avbryts försöket.

Någon som har fått rikskuponger kortet att fungera i Apple watch? Funkar i mobilen men inte till klockan, står att jag måste verifiera det.

Doh... skulle lägga till några kreditkort i Wallet appen, men när jag kommit en bit in till det första meddelas det att jag måste ha iOS 11.xxx så nu kommer en del appar som jag använder ofta och verkligen gillar inte fungera längre... attans också.

Ursprungligen av CekariYH:

Doh... skulle lägga till några kreditkort i Wallet appen, men när jag kommit en bit in till det första meddelas det att jag måste ha iOS 11.xxx så nu kommer en del appar som jag använder ofta och verkligen gillar inte fungera längre... attans också.

Pest eller kolera. Vilket är viktigast - kort eller appar. Är dom viktiga skulle jag välja appar.......

Ursprungligen av adress@mac:

Pest eller kolera. Vilket är viktigast - kort eller appar. Är dom viktiga skulle jag välja appar.......

Mera som pest OCH kolera...

Bevaka tråden