Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-19 09:03
Ursprungligen av keptang:

Använda det på Shell/St1 en gång per månad. Man kan köpa en Snickers eller ett äpple/månad alltså.
Om man inte använder det alls en månad (långsemester kanske) så är det fortfarande gratis.

Nu har jag använt Apple Pay via ST1 sedan November. Fick just den senaste räkningen och har fortfarande inte sett till någon avgift. Har någon annan behövt betala än?

Det var superenkelt att skaffa kortet. Bara att ladda hem deras app och sedan ansökte man och kortet kom in i Apple Pay, innan de hade hunnit skicka ut ett plastkort (som jag aldrig använt). Betalar rätt mycket via Apple Pay, 5-6000 per månad. Väldigt bekvämt att ha pengarna i klockan. ICA, Claes Olsson, Webhallen, Pressbyrån, lunchrestaurangen, etc. Har Handelsbanken annars men med ST1 så spelar det ju ingen roll att gammelbanken är segpropp.

Ursprungligen av pesc:

Nu har jag använt Apple Pay via ST1 sedan November. Fick just den senaste räkningen och har fortfarande inte sett till någon avgift. Har någon annan behövt betala än?

Nej, fortfarande ingen avgift, som förväntat.

Vad sitter det i Sverige? Hallå?

https://appleinsider.com/articles/18/06/19/ap...

Tips: Det går att använda St1 appen för att tanka på automatstationer

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-19 15:06
Ursprungligen av andlin76:

En hyfsad bra gissning att det blir Amex som blir nästa att hoppa på ApplePay, våren har de sagt.

Vilket nu har passerat....

Ursprungligen av kenjon:

Vilket nu har passerat....

Precis, vilket jag har skrivit längre fram i tråden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-20 08:25

Jag brukar skicka till SEBs kundservice 2 gånger i månaden och önska Apple Pay.
Kanske hjälper lite iaf
Fler med SEB får gärna göra detsamma.

Har ett Nordea-kort som jag hade kvar efter att ha varit kund där förr. Sätter över ganska stor del av lönen som ska gå iväg från kortet som det ser ut nu. Meckigt!

Ursprungligen av pesc:

Nu har jag använt Apple Pay via ST1 sedan November. Fick just den senaste räkningen och har fortfarande inte sett till någon avgift. Har någon annan behövt betala än?

Det var superenkelt att skaffa kortet. Bara att ladda hem deras app och sedan ansökte man och kortet kom in i Apple Pay, innan de hade hunnit skicka ut ett plastkort (som jag aldrig använt). Betalar rätt mycket via Apple Pay, 5-6000 per månad. Väldigt bekvämt att ha pengarna i klockan. ICA, Claes Olsson, Webhallen, Pressbyrån, lunchrestaurangen, etc. Har Handelsbanken annars men med ST1 så spelar det ju ingen roll att gammelbanken är segpropp.

Har mer eller mindre gett upp att andra banker snart hoppar på ApplePay.

Tog ner ST1 appen, tog några minuter och sen ansökan klar och ApplePay igång. Håller med om att det var superenkelt.
Har det som extra pengar i klockan om vanliga bankkortet inte är med.

Märkigt, nu har Apple Pay kommit till flera banker i Polen och även till två banker i Norge, men här i svedala lyser storbankerna med sin frånvaro... hur j...a svårt ska det vara?
Skärpning!

Ursprungligen av CekariYH:

Märkigt, nu har Apple Pay kommit till flera banker i Polen och även till två banker i Norge, men här i svedala lyser storbankerna med sin frånvaro... hur j...a svårt ska det vara?
Skärpning!

Det är inte svårt, bankerna vill inte betala för Apple Pay.

Ursprungligen av keptang:

Det är inte svårt, bankerna vill inte betala för Apple Pay.

Mera "snål-svårt" då

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-06-20 16:09

Sådär. Nu funkar First Card också.

  • Medlem
  • 2018-06-20 16:29
Ursprungligen av theN:

Sådär. Nu funkar First Card också.

Yes!

Ursprungligen av keptang:

Det är inte svårt, bankerna vill inte betala för Apple Pay.

Nej såklart inte, men iom att det är oundvikligt så känns strategin att dra ut på det hela nått år bara korkat.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nej såklart inte, men iom att det är oundvikligt så känns strategin att dra ut på det hela nått år bara korkat.

Njae, hur skulle Apple Pay kunna vara oundvikligt?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-06-20 17:14
Ursprungligen av theN:

Sådär. Nu funkar First Card också.

Gick bra att lägga till. Jag ringde och verifierade men installerade sen Nordea Wallet och då blev det mycket lättare att verifiera med den (när jag la till det i klockan).

Ursprungligen av keptang:

Njae, hur skulle Apple Pay kunna vara oundvikligt?

Nu när bankerna har hoppat på Samsung pay så kan jag inte tänka mig att dom skiter i Apple på tanke på hur många iphones det finns runt i landet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-20 21:03
Ursprungligen av westerlu77:

Nu när bankerna har hoppat på Samsung pay så kan jag inte tänka mig att dom skiter i Apple på tanke på hur många iphones det finns runt i landet.

Klart dom kan. Apple Pay kostar säkerligen mer än Samsung Pay. Då är det lätt för bankerna att välja väg.

Ursprungligen av kladda:

Klart dom kan. Apple Pay kostar säkerligen mer än Samsung Pay. Då är det lätt för bankerna att välja väg.

Klart dom kan men jag ser det högst osannolikt att dom vägrar i långa loppet. Alla har inte Samsung som du vet. Alla nya Mastercard skickas ut med blippfunktion typ nu. Tror nog att bankerna vet att det finns en visst tryck ifrån kunderna att mer och mer betala med ett betydligt smidigare sätt än att behöva slå pinkod hela tiden. Framförallt när det kommer till dom här småköpen man gör dagligen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-06-28 08:01
Ursprungligen av HenryNillssen90:

Värst kommer ju vara de butiker som inte har så extrem hög belastning kommer ju inte behöva byta sina terminaler av slitage innan ens 2020 slut[…]

Både VISA och Mastercard har som krav att senast utgången 2019 ska alla kortterminaler (och deras anslutna handlare) hantera kontaktlösa betalningar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-29 23:26
Ursprungligen av andlin76:

Grejen är att det blir ganska krångligt att skaffa en bank till bara för att få betala med ApplePay, och svårt att inte åka på avgifter från Nordea för man är en otrogen kund.

Jag blev själv ny Nordea kund när ApplePay släpptes, tar några minuter på nätet. Kom hem ett kort i brevlådan strax efter, sen måste jag föra över pengar till mitt nya Nordea konto. Där är första problemet, svårt att veta hur mycket man ska föra över. Och vill jag sen skicka tillbaka pengar till min ordinarie bank tar Nordea betalt för det.

För att slippa föra över pengar skaffade jag ett Nordea kreditkort, kostade drygt 300kr. Det gick inte att göra på nätet utan fick ringa till en osäker dam på Nordea. Utan att överdriva något tog samtalet över en halvtimma varav den mesta tiden gick åt att lyssna och svara på endlösa frågor om pengatvätt. Helst sjuk långsam process.

Nu har även Nordea kommit på att jag är en otrogen kund och börjat debitera mig 24kr/månaden. Oklart för vad, ”Vardagspaket” kallar dom det.

Så man får verkligen brinna för ApplePay om man ska orka stå ut hur Nordea behandlar än.

Själv hoppas jag på Amex, eller American Express som de igentliggen heter. Nackdelen med dom är att de inte fungerar på lika många ställen som Visa/Mastercard.

Undra hur det blir med ApplePay, kommer en affär som inte tar Amex fast ApplePay acceptera Amex genom ApplePay??

Vardagspaket får även jag som trogen Nordea kund betala...
Har haft Nordea i 25år..

Senast redigerat 2018-06-30 10:31
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-29 23:32

Nu har jag även rest rund i Danmark hela veckan.
I samtliga butiker och små strandkiosker har jag enbart använt Apple Watch för att betala.
Sån frihet att inte behöva ha plånboken med sig.
Bada lite i havet å sen gå direkt till kiosken å köpa lite gött.
Danskarna har tydligen också kommit längre vad gällande terminalerna och kontaktlösa betalningar.
Smidigt!

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-06-30 06:46

Men jag tycker faktiskt det fungerar alldeles förträffligt med AP i Sverige med. Fler och fler kortläsare får NFC. Skulle vilja påstå att det är mer regel än undantag att jag använder AP numera.

Exempel är att jordgubbsförsäljaren utanför Ica Maxi klarar AP. Kiosken vid stranden tog AP. Den lokala tobaksbutiken tar AP.

Det är bara ett generalknas på SAMTLIGA betalterminaler. Varför visas NFC-symbolen först när beloppet är inslaget och terminalen är klar för betalning? Varför inte hela tiden??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-06-30 08:50
Ursprungligen av wemme:

Men jag tycker faktiskt det fungerar alldeles förträffligt med AP i Sverige med. Fler och fler kortläsare får NFC. Skulle vilja påstå att det är mer regel än undantag att jag använder AP numera.

Exempel är att jordgubbsförsäljaren utanför Ica Maxi klarar AP. Kiosken vid stranden tog AP. Den lokala tobaksbutiken tar AP.

Det är bara ett generalknas på SAMTLIGA betalterminaler. Varför visas NFC-symbolen först när beloppet är inslaget och terminalen är klar för betalning? Varför inte hela tiden??

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/83/Universal_Contactless_Card_Symbol.svg/314px-Universal_Contactless_Card_Symbol.svg.png

Jag har tänkt på exakt samma vad gäller symbolen. Det är ju helknas som det är nu. Tycker också att fler och fler kortläsare får denna funktion.

  • Medlem
  • 2018-06-30 09:39

[quote name="Talla" postid="2343177"]

Ursprungligen av andlin76:

Grejen är att det blir ganska krångligt att skaffa en bank till bara för att få betala med ApplePay, och svårt att inte åka på avgifter från Nordea för man är en otrogen kund.

Jag blev själv ny Nordea kund när ApplePay släpptes, tar några minuter på nätet. Kom hem ett kort i brevlådan strax efter, sen måste jag föra över pengar till mitt nya Nordea konto. Där är första problemet, svårt att veta hur mycket man ska föra över. Och vill jag sen skicka tillbaka pengar till min ordinarie bank tar Nordea betalt för det.

För att slippa föra över pengar skaffade jag ett Nordea kreditkort, kostade drygt 300kr. Det gick inte att göra på nätet utan fick ringa till en osäker dam på Nordea. Utan att överdriva något tog samtalet över en halvtimma varav den mesta tiden gick åt att lyssna och svara på endlösa frågor om pengatvätt. Helst sjuk långsam process.

Nu har även Nordea kommit på att jag är en otrogen kund och börjat debitera mig 24kr/månaden. Oklart för vad, ”Vardagspaket” kallar dom det.

Så man får verkligen brinna för ApplePay om man ska orka stå ut hur Nordea behandlar än.

Själv hoppas jag på Amex, eller American Express som de igentliggen heter. Nackdelen med dom är att de inte fungerar på lika många ställen som Visa/Mastercard.

Undra hur det blir med ApplePay, kommer en affär som inte tar Amex fast ApplePay acceptera Amex genom ApplePay??[/

Vardagspaket får även jag som trogen Nordea kund betala...
Har haft Nordea i 25år..

Problemet är att man skall helst inte använda bankkort och definitivt inte utomlands IMO

[quote name="PaO" postid="2343185"]

Ursprungligen av Talla:

Problemet är att man skall helst inte använda bankkort och definitivt inte utomlands IMO

Precis, därför är det smartare att använda ApplePay utomlands. Säkrare än traditionella bankkort och svårare att bli rånad på.

Läste nått här om att Polen ligger i framkant med kontaktlösa betalningar, kan bli nästa badsemester.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-30 10:34
Ursprungligen av xms67:

Jag har tänkt på exakt samma vad gäller symbolen. Det är ju helknas som det är nu. Tycker också att fler och fler kortläsare får denna funktion.

Håller med dig om det, det hade vart praktiskt.
Terminalerna här i Danmark har den symbolen innan man ska betala.

En annan grej, är det någon som lyckats betala med AP när ni handlat med självscanner på Ica?
I Karlskogas Maxi butik får jag det ej att fungera.

Ursprungligen av Talla:

Håller med dig om det, det hade vart praktiskt.
Terminalerna här i Danmark har den symbolen innan man ska betala.

En annan grej, är det någon som lyckats betala med AP när ni handlat med självscanner på Ica?
I Karlskogas Maxi butik får jag det ej att fungera.

Inga problem med AP på Ica Maxi där jag bor, får trycka Byt Kort både på skärmen och kortläsaren, pinkod på större belopp.

Coola var det var tjejen i förbutiken som visade mig hur jag skulle göra med AP, tummen upp för påläst personal.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-30 11:06
Ursprungligen av andlin76:

Inga problem med AP på Ica Maxi där jag bor, får trycka Byt Kort både på skärmen och kortläsaren, pinkod på större belopp.

Coola var det var tjejen i förbutiken som visade mig hur jag skulle göra med AP, tummen upp för påläst personal.

Ok, det ska jag prova
Ja det hör ju sällan till det vanliga, de flesta i kassorna höjer på ögonbrynen när man blippar med klockan och ser lite förvånade ut. ?

  • Medlem
  • 2018-06-30 12:55

[quote name="andlin76" postid="2343187"]

Ursprungligen av PaO:

Precis, därför är det smartare att använda ApplePay utomlands. Säkrare än traditionella bankkort och svårare att bli rånad på.

Läste nått här om att Polen ligger i framkant med kontaktlösa betalningar, kan bli nästa badsemester.

Ja säkrare men du har ändå en kanal till ditt bankkonto
Bättre med kreditkort och de stöds ännu inte i stor omfattning

Har väntat och väntat på att mitt huvud kreditkort skall komma till Samsung Pay. Jag har 1% cash back på allt jag handlar worlwide. Vill jag inte vara utan ?

Bevaka tråden