Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av andlin76:

Fanns det inte nått årtal då alla läsare ska vara ”blibbbara”?

Har för mig att jag läst att alla betalterminaler (i hela Europa ?) ska acceptera kontaktlös betalning via NFC innan 2019-12-31 (?)

Ursprungligen av andlin76:

Angående vilka läsare som är uppkopplade så tycker jag det är svårt att se på läsaren om den är ”blippbar”
Verkar som samma läsare kan ha funktionen på eller av beroende på var man handlar.

Fanns det inte nått årtal då alla läsare ska vara ”blibbbara”?

Snart har ApplePay funnits här i ett år, kanske kommer fler kort efter det??

Är så sjukt trött på att vänta och allt hemlighetsmakeri...

Jag minns aldrig om det var 2020 alla skulle kunna hantera kontaktlösa betalaningar? Eller redan 2019?

Ja, det krävs mjukvarustöd i butikens kassasystem för att de ska kunna köra kontaktlöst även om hårdvaran stödjer det. Jag håller definitivt med om din första iakttagelse. Den stör mig också

Nu har jag ’äntligen’ Apple Pay. Öppnade ett konto hos Nordea

Handlat hos H&M och ICA Malmborgs i Malmö. Det är lite joxit tycker jag. Först blippar jag - sen måste jag föra upp telefonen för FaceID och sedan blippa igen och dubbelklicka på sidoknappen. Gör jag fel?

Ursprungligen av el gringo:

Nu har jag ’äntligen’ Apple Pay. Öppnade ett konto hos Nordea

Handlat hos H&M och ICA Malmborgs i Malmö. Det är lite joxit tycker jag. Först blippar jag - sen måste jag föra upp telefonen för FaceID och sedan blippa igen och dubbelklicka på sidoknappen. Gör jag fel?

Jag begriper inte rikigt varför du blippar två gånger? Är det första ICA-kortet?

Själva betalingen skulle jag beskriva som: dubbelklick på sidoknappen, titta på telefonen, blippa.

Tack för tips!

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag begriper inte rikigt varför du blippar två gånger? Är det första ICA-kortet?

Själva betalingen skulle jag beskriva som: dubbelklick på sidoknappen, titta på telefonen, blippa.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-09-12 08:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Dubbel? Möjligen en extra avgift men inte dubbel

Medlemskort etc med qr kod förs över till wallet så de ligger på såväl klocka som mobil

Medlemskort i Wallet -det har jag missat. Har du något exempel där det fungerar?

Choke

Ursprungligen av Choke55:

Medlemskort i Wallet -det har jag missat. Har du något exempel där det fungerar?

Choke

Jag har medlemskortet Rewards från BestWestern i Wallet.
Skulle vara kul om IKEA kunde lägga sitt medlemskort där också, som komplement till medlemskortet som finns i deras iOS app!

Ursprungligen av Choke55:

Medlemskort i Wallet -det har jag missat. Har du något exempel där det fungerar?

Choke

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag har medlemskortet Rewards från BestWestern i Wallet.
Skulle vara kul om IKEA kunde lägga sitt medlemskort där också, som komplement till medlemskortet som finns i deras iOS app!

Om det finns en QR-kod eller liknande kan du skapa dem själv via lämplig app. Jag använder Pass2U Wallet

Och har exvis skapat kort för QR-koden från körkortet (personnummer) och IKEAs kort i min Wallet

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-09-12 09:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Om det finns en QR-kod eller liknande kan du skapa dem själv via lämplig app. Jag använder Pass2U Wallet

Och har exvis skapat kort för QR-koden från körkortet (personnummer) och IKEAs kort i min Wallet

Tack för tipset - dock gick det inte att använda den nya koden som finns på mitt körkort.

Ursprungligen av Choke55:

Tack för tipset - dock gick det inte att använda den nya koden som finns på mitt körkort.

Körkortet kan vara lite lurigt. Det tog några gånger innan jag fick det rätt men det fungerar nu. Och om körkortet fungerar i kassorna när de scannar det så borde det också fungera i Wallet

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-09-19 21:33

Jag har använt Apple Pay med min AW sedan det kom till Sverige - idag upptäckte jag att det inte syns några transaktioner sedan november 2017 i Wallet. Dessvärre så dras det pengar från kortet:-) Mejlade till Nordea och frågade - fick luddigt svar att kanske har Apple gjort någon ändring.
Hur är det mer er andra som använder Apple Pay med AW - ser ni transaktionerna?

Ursprungligen av Choke55:

Hur är det mer er andra som använder Apple Pay med AW - ser ni transaktionerna?

Nej. Har säkerligen gjort minst hundra köp med klockan och inga har synts i Wallet. Bara köp med telefonen syns i Wallet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-09-20 06:24
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Nej. Har säkerligen gjort minst hundra köp med klockan och inga har synts i Wallet. Bara köp med telefonen syns i Wallet.

Nånstans läste jag att anledningen är att det är olika "kort" i telefon och klocka, även om det är samma riktiga kort som lagts in i båda.
Däremot borde alltså klockan kunna visa kvitton från det man köpt med den, men de verkar inte ha implementerat detta i wallet-appen på klockan (än?).

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-09-20 07:19
Ursprungligen av json:

Nånstans läste jag att anledningen är att det är olika "kort" i telefon och klocka, även om det är samma riktiga kort som lagts in i båda.
Däremot borde alltså klockan kunna visa kvitton från det man köpt med den, men de verkar inte ha implementerat detta i wallet-appen på klockan (än?).

Tack för informationen - låter logiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-20 08:54
Ursprungligen av Choke55:

Medlemskort i Wallet -det har jag missat. Har du något exempel där det fungerar?

Choke

Ikea-kortet har jag kört i Wallet i flera år, fungerar kanon. I början fungerade det endast i restaurangkassorna och inte i butikskassorna av någon anledning men numera går det utmärkt i butikskassorna också.

Nä, nu är jag så less på ApplePay så jag lägger ner tills de lanseras på riktigt.
Kom igen Apple, ett okänt bensin bolag och en drygt bank är bara fånigt. Jag vill ha ApplePay på Swedbank och Amex, tror ni har hört talas om dessa...

Ursprungligen av andlin76:

Nä, nu är jag så less på ApplePay så jag lägger ner tills de lanseras på riktigt.
Kom igen Apple, ett okänt bensin bolag och en drygt bank är bara fånigt. Jag vill ha ApplePay på Swedbank och Amex, tror ni har hört talas om dessa...

Det är banken du ska på och tjata om du vill ha det, inte Apple.
Det är banken som beslutar om de vill ansluta sig eller inte.

Ursprungligen av andlin76:

Nä, nu är jag så less på ApplePay så jag lägger ner tills de lanseras på riktigt.
Kom igen Apple, ett okänt bensin bolag och en drygt bank är bara fånigt. Jag vill ha ApplePay på Swedbank och Amex, tror ni har hört talas om dessa...

Du vet väl att det ”okända” St1 äger alla Shell mackar?

Och eftersom det okända bensinbolaget har Mastercardkort så tas det emot på fler ställen än Amex

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-09-29 11:56
Ursprungligen av Hank Solo:

Det är banken du ska på och tjata om du vill ha det, inte Apple.
Det är banken som beslutar om de vill ansluta sig eller inte.

Håller med. Jag har meddelat Eurocard att jag slutat använda deras kort eftersom de inte kopplar på Apple Pay.
Förstår inte varför banker och kreditkortsföretag inte vill använda en säkrare betalning. Vill inte vara konspiratorisk men jag undrar.....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2018-10-01 15:10

Jag tror att det handlar om vilken bank/kortutfärdare som betalat Apple mest för att få vara exklusiva att erbjuda Apple Pay i typ ett år eller så. Under den perioden får inga andra företag säga något om det, annars får de inte signa kontrakt med Apple senare.

Kan det inte vara så att bankerna inte vill ta risker att implantera andra appar än egna? med tanke på att dom själva har problem med ID kapning....

Senast redigerat 2018-10-01 15:44
  • Medlem
  • Gävle
  • 2018-10-01 15:43
Ursprungligen av calinou:

Kan det inte vara så att bankerna vill inte ta risker att implantera andra appar än egna? med tanke på att dom själva har problem med ID kapning....

Det tror jag inte, de flesta bankerna har ju hoppat på Samsung Pay sedan länge.

Ursprungligen av ooskar:

Jag tror att det handlar om vilken bank/kortutfärdare som betalat Apple mest för att få vara exklusiva att erbjuda Apple Pay i typ ett år eller så. Under den perioden får inga andra företag säga något om det, annars får de inte signa kontrakt med Apple senare.

Detta är konkurrenshämmande, vilket EU starkt ogillar… så jag undrar om det är lagligt att göra så i EU. Om så riskerar Apple dryga böter… (undrar om övriga banker som känner till detta kan dömas för medhjälp för att hemlighålla "brottet"…)

Därför är jag lite osäker på om det verkligen är Apple som ligger bakom fördröjningen (genom exklusiva avtal) av Apple Pay i övriga svenska banker. Sanningen kommer säkert fram förr eller senare…

  • Medlem
  • Gävle
  • 2018-10-01 16:15
Ursprungligen av The Real Viking:

Detta är konkurrenshämmande, vilket EU starkt ogillar… så jag undrar om det är lagligt att göra så i EU. Om så riskerar Apple dryga böter… (undrar om övriga banker som känner till detta kan dömas för medhjälp för att hemlighålla "brottet"…)

Därför är jag lite osäker på om det verkligen är Apple som ligger bakom fördröjningen (genom exklusiva avtal) av Apple Pay i övriga svenska banker.

Jag kan inte komma på någon annan anledning till varför det annars ska behöva dröja så lång tid, men det kanske finns någon vettig anledning.

Ursprungligen av ooskar:

Jag kan inte komma på någon annan anledning till varför det annars ska behöva dröja så lång tid, men det kanske finns någon vettig anledning.

Jag är enig med dig. Jag ser inte heller någon anledning till varför det skall dröja så länge. Läste någonstans att Swedbank hade ett uråldrigt system - som är svår att anpassas och kostar miljoner att anpassas.

En av Sveriges rikaste banker har ett uråldrigt system? Det låter löjligt. Ett banksystem skall vara flexibelt för framtida tjänster (vet vet ju inte så mycket om framtida tjänster), t.ex. plug-in modul. Det kommer hela tiden nya kryptoteknik och betalmetoder och det kan lätt uppdateras med plug-in modul. Bankerna med urgamla system måste i såfall vara fruktansvärt naiva om de tror att det inte sker förändringar i framtiden.

Det som förbryllar mig är hur snabbt Nordea och St1 kom in med ApplePay:

1) Nordea har antingen ett modernt banksystem och alla andra har ett omodernt banksystem (låter långsökt)
2) Alla har moderna banksystem, men Nordea och några få till har exklusivitet. (låter logiskt – men är det lagligt enligt EU? Bryter Apple och bankerna mot en sådan eventuell lag?)

Någon som har juridikkunskaper som kan yttra sig?

  • Medlem
  • 2018-10-01 16:35

Exklusivitet tror jag inte ett ögonblick på. Apple vill förstås att så många som möjligt ska kunna använda Apple Pay.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-01 16:38
Ursprungligen av The Real Viking:

Därför är jag lite osäker på om det verkligen är Apple som ligger bakom fördröjningen (genom exklusiva avtal) av Apple Pay i övriga svenska banker. Sanningen kommer säkert fram förr eller senare…

Och vem tjänar hur mycket på denna exklusivitet?
Det är ju inte så att Nordea annonserar detta och drar in tusentals nya kunder på grund av Apple Pay.

Nej, jag tror att gammelbankerna helt enkelt är segproppar. Möjligtvis att Apple Pay inte ger dem lika mycket information om transaktionerna som de får i de andra lösningarna. Möjligtvis att de är tungt investerade i swish och ser Apple Pay som en konkurrent.

Ursprungligen av ooskar:

Jag kan inte komma på någon annan anledning till varför det annars ska behöva dröja så lång tid, men det kanske finns någon vettig anledning.

För att bankerna inte vill, Swedbank har inte visat intresse utav Apple Pay trots att kunderna har efterfrågat det och både VISA och MasterCard har gett grönt ljus.
Den enda info som finns på Swedbanks sida sedan 1 år tillbaka om det är helt informationsfattig.

https://www.swedbank.se/foretag/betala-och-ta...

Ursprungligen av ooskar:

Det tror jag inte, de flesta bankerna har ju hoppat på Samsung Pay sedan länge.

Ursprungligen av ooskar:

Jag kan inte komma på någon annan anledning till varför det annars ska behöva dröja så lång tid, men det kanske finns någon vettig anledning.

Är det inte så att det är ett dödläge ?

Apple kräver en liten betalning från alla banker varje gång ett köp genomförs med Apple Pay och bankerna vägrar gå med på det.

Några sådana avgifter finns inte med Samsung Pay (eller Garmin/Fitbit Pay )

Apple är beroende av bankerna och bankerna är beroende av Apple (pga kundefterfrågan) - men båda sidor vägrar att ge med sig.

Ursprungligen av Ljung:

Exklusivitet tror jag inte ett ögonblick på. Apple vill förstås att så många som möjligt ska kunna använda Apple Pay.

Fast det gör jag, Amex hade tidigt en text att de skulle stödja ApplePay våren 2018, som sen ändrades till evt 2018. Det skulle kunna tyda på att de ville hoppa på tidigt fast fick inte då Apple hade exklusivitet med Nordea och St1.

Vi får se vad som händer efter den 24 oktober, då har ApplePay funnits i ett år.

Bevaka tråden