Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av andlin76:

Fast det gör jag, Amex hade tidigt en text att de skulle stödja ApplePay våren 2018, som sen ändrades till evt 2018. Det skulle kunna tyda på att de ville hoppa på tidigt fast fick inte då Apple hade exklusivitet med Nordea och St1.

Vi får se vad som händer efter den 24 oktober, då har ApplePay funnits i ett år.

Det skulle också kunna betyda något helt annat - som att Amex ändrade prioritering i Sverige. Det är en ganska svag bevisföring för att hävda att det finns ett exklusivitetsavtal med Nordea och St1

Men det är ganska meningslöst att spekulera kring varför det dröjer. VI lär oss ingenting eftersom ingen har hårda fakta.

Länsförsäkringar ansluter till Samsung Pay från idag iaf.

Länsförsäkringar

Ursprungligen av andlin76:

Fast det gör jag, Amex hade tidigt en text att de skulle stödja ApplePay våren 2018, som sen ändrades till evt 2018. Det skulle kunna tyda på att de ville hoppa på tidigt fast fick inte då Apple hade exklusivitet med Nordea och St1.

Vi får se vad som händer efter den 24 oktober, då har ApplePay funnits i ett år.

Vart får du att Nordea och ST1 har exklusivitet ifrån?
Apple vill att så många som möjligt ansluter sig.

Vi borde alla gå in på Swedbanks sociala medier och via andra kontaktformer skriva att vi verkligen vill ha Apple Pay till Swedbank.
Regelbundet fram tills det sker.

Ursprungligen av Christian_W:

Länsförsäkringar ansluter till Samsung Pay från idag iaf.

Länsförsäkringar

Och i ett inlägg på facebook där någon frågat när Apple pay kommer så svarar dom att dom inte bestämt sig för om dom ska implementera det ännu... ridå!!

Ursprungligen av breather:

Vi borde alla gå in på Swedbanks sociala medier och via andra kontaktformer skriva att vi verkligen vill ha Apple Pay till Swedbank.
Regelbundet fram tills det sker.

Jag har chattat med Swedbank säkert 5-10 ggr, händer ingenting. Samma gamla trötta svar.
Vi vet ingenting, vi följer utvecklingen bla,bla, bla..

Ursprungligen av westerlu77:

Jag har chattat med Swedbank säkert 5-10 ggr, händer ingenting. Samma gamla trötta svar.
Vi vet ingenting, vi följer utvecklingen bla,bla, bla..

Jo, dom gillar Ctrl C Ctrl V sina standard svar. Väldigt frustrerande. Tror dock att det kan va bra att hålla pressen uppe så dom inte slingrar sig ur att skaffa stöd för Apple Pay.
Kan dom vara rädd för att ”vi” ska sluta med Swish och köra Apple Pay istället? Tror nog att det bägge systemen kan existera samtidigt.

  • Medlem
  • 2018-10-02 19:14
Ursprungligen av breather:

Kan dom vara rädd för att ”vi” ska sluta med Swish och köra Apple Pay istället? Tror nog att det bägge systemen kan existera samtidigt.

Det är ju två system med (för de flesta) helt olika användningsområden. Inte Swishar jag när jag köper en torr baguette på 7-Eleven. Möjligen skulle de kanske känna sig lite hotade om Apple Pay Cash kommer hit. Men även om så skulle ske så är Swish överlägset och väldigt inarbetat.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2018-10-03 00:17

Tittar man på de övriga nordiska länderna så är det bara Nordea som erbjuder ApplePay förutom några andra kredit-bolag. Inga stor- banker. Inte för att jag gillar höst-mörker, men jag längtar till efter 24 oktober för att se OM Nordea har haft exkluvisitet i ett år.

Jag ser nu att de övriga skandinaviska länderna har banker med ApplePay. Men de är inte många!

Senast redigerat 2018-10-03 01:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-03 08:39
Ursprungligen av pesc:

...Nej, jag tror att gammelbankerna helt enkelt är segproppar...

Jag tror att även bankkunderna är segproppar. Varför ska t.ex. Swedbank erbjuda Apple Pay när deras kunder ändå verkar stanna kvar hos dem och använda deras plastkort istället för att offra 3 minuter på att skaffa sig ett St1-kort och börja köra betalningarna där?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-03 10:32
Ursprungligen av Outoman:

Tittar man på de övriga nordiska länderna så är det bara Nordea som erbjuder ApplePay förutom några andra kredit-bolag. Inga stor- banker. Inte för att jag gillar höst-mörker, men jag längtar till efter 24 oktober för att se OM Nordea har haft exkluvisitet i ett år.

Jag ser nu att de övriga skandinaviska länderna har banker med ApplePay. Men de är inte många!

Ehm...bara det att Nordea är den överlägset största banken i norra Europa

Ursprungligen av Outoman:

Tittar man på de övriga nordiska länderna så är det bara Nordea som erbjuder ApplePay förutom några andra kredit-bolag. Inga stor- banker. Inte för att jag gillar höst-mörker, men jag längtar till efter 24 oktober för att se OM Nordea har haft exkluvisitet i ett år.

Jag ser nu att de övriga skandinaviska länderna har banker med ApplePay. Men de är inte många!

Får nog hålla med @zinned, Nordea är en storbank.

https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rappo...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-03 10:46
Ursprungligen av Ida Blix:

Får nog hålla med @zinned, Nordea är en storbank.

https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rappo...

Hyfsat så, ja Större än SEB och Swedbank tillsammans. Från Wikipedia:

Nordea

  • Ca 30 000 anställda

  • 11 miljoner bankkunder

  • 700 000 företagskunder

  • Över 1 400 kontor

SEB

  • Cirka 15 500 anställda

  • 400 000 små och medelstora företag

  • 4 000 000 privatpersoner

Kuriosa, Nordeas internetbank är en av världens största med 6,2 miljoner användare och 260 miljoner transaktioner per år.

Ursprungligen av zinned:

Hyfsat så, ja Större än SEB och Swedbank tillsammans. Från Wikipedia:

Nordea

  • Ca 30 000 anställda

  • 11 miljoner bankkunder

  • 700 000 företagskunder

  • Över 1 400 kontor

SEB

  • Cirka 15 500 anställda

  • 400 000 små och medelstora företag

  • 4 000 000 privatpersoner

Kuriosa, Nordeas internetbank är en av världens största med 6,2 miljoner användare och 260 miljoner transaktioner per år.

Låter som en väldigt personlig bank som privatkund......?

Ursprungligen av adress@mac:

Låter som en väldigt personlig bank som privatkund......?

Allt är upp till preferenser så klart. Tar hellre en bank som är tekniskt framåt, än en med massa kontor jag typ aldrig haft anledning att besöka. Har idag Handelsbanken och är mycket intresserad av att byta till Nordea.

Ursprungligen av Ida Blix:

Allt är upp till preferenser så klart. Tar hellre en bank som är tekniskt framåt, än en med massa kontor jag typ aldrig haft anledning att besöka. Har idag Handelsbanken och är mycket intresserad av att byta till Nordea.

Gör det inte, hade de fram till förra året och är så skönt att slippa dom nu även om jag skulle vilja ha apple pay.

Ursprungligen av Ida Blix:

Allt är upp till preferenser så klart. Tar hellre en bank som är tekniskt framåt, än en med massa kontor jag typ aldrig haft anledning att besöka. Har idag Handelsbanken och är mycket intresserad av att byta till Nordea.

Har tidigare haft PK Banken - Nordbanken och senast för flera år sedan Nordea. Räddad av oss skattebetalare under finanskrisen. Hoppas dom betalat tillbaka allt. Same...same
Har idag SEB med ett ”litet” kontor hyfsat nära. Har fungerat mycket bra med pensionsförsäkringar (TryggHansa) och bra betalningsrutiner. Byter inte tillbaka till Nordea. Apple Pay kommer när det kommer.?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-03 12:17
Ursprungligen av adress@mac:

Låter som en väldigt personlig bank som privatkund......?

Är någon bank det? Vad anser du vara kravet för att kunna anses som "personlig"?

Ursprungligen av jimel:

Gör det inte, hade de fram till förra året och är så skönt att slippa dom nu även om jag skulle vilja ha apple pay.

Jag tror nog att @Ida Blix skulle behöva en närmare beskrivning av varför man inte ska göra det om i så fall

Ursprungligen av adress@mac:

Har tidigare haft PK Banken - Nordbanken och senast för flera år sedan Nordea. Räddad av oss skattebetalare under finanskrisen. Hoppas dom betalat tillbaka allt. Same...same
Har idag SEB med ett ”litet” kontor hyfsat nära. Har fungerat mycket bra med pensionsförsäkringar (TryggHansa) och bra betalningsrutiner. Byter inte tillbaka till Nordea. Apple Pay kommer när det kommer.?

Eller så har man flera banker...

  • Medlem
  • 2018-10-03 12:33
Ursprungligen av pesc:

Jag tror att även bankkunderna är segproppar. Varför ska t.ex. Swedbank erbjuda Apple Pay när deras kunder ändå verkar stanna kvar hos dem och använda deras plastkort istället för att offra 3 minuter på att skaffa sig ett St1-kort och börja köra betalningarna där?

Jag får 1% cashback på mitt Kreditkort där vi i familjen (2 vuxna och 2 mindre barn) trycker så mycket vi kan
Cashback per år täcker med råge kortavgifter, bankavgifter och valutaavgifter mm
Detta vill inte jag vara utan bara för att betala med mobilen eller klockan

Ursprungligen av PaO:

Jag får 1% cashback på mitt Kreditkort där vi i familjen (2 vuxna och 2 mindre barn) trycker så mycket vi kan
Cashback per år täcker med råge kortavgifter, bankavgifter och valutaavgifter mm
Detta vill inte jag vara utan bara för att betala med mobilen eller klockan

Jag skaffade St1-kort iallafall

Har SEB enbart pga att jag känner de som jobbar på kontoret i på Ideon i Lund. Tappar jag den personliga kopplingen byter jag bank omedelbart. Då skulle Nordea bli intressant pga Apple Pay.

Ursprungligen av pmarriott:

Har SEB enbart pga att jag känner de som jobbar på kontoret i på Ideon i Lund. Tappar jag den personliga kopplingen byter jag bank omedelbart. Då skulle Nordea bli intressant pga Apple Pay.

Har haft SEB i 20 år. Aldrig att jag byter till Nordea. ApplePay kommer till SEB också - så småningom.

  • Medlem
  • 2018-10-03 22:40
Ursprungligen av adress@mac:

Har haft SEB i 20 år. Aldrig att jag byter till Nordea. ApplePay kommer till SEB också - så småningom.

Det har väl sagts ett antal gånger här, men man behöver inte byta bank. Själv har jag affärer ihop med fyra banker. Fungerar alldeles utmärkt.

Ursprungligen av Ljung:

Det har väl sagts ett antal gånger här, men man behöver inte byta bank. Själv har jag affärer ihop med fyra banker. Fungerar alldeles utmärkt.

Har läst det lika många gånger som du har banker. Svaret/ kommentaren var till inlägget innan mig - som just handlade om min bank SEB. Lycka till med dina 4 banker - för mig räcker en ?

  • Medlem
  • 2018-10-03 23:18
Ursprungligen av adress@mac:

Har läst det lika många gånger som du har banker. Svaret/ kommentaren var till inlägget innan mig - som just handlade om min bank SEB. Lycka till med dina 4 banker - för mig räcker en ?

Ja, och mitt svar/kommentar var till ditt inlägg. Vad är problemet? Får man bara kommentera inlägg som är direkt riktade till en själv?

Vi är alla olika. Vill man vara fånge hos en bank så får man vara det. Vill man optimera så plockar man godsaker från många banker

Ursprungligen av zinned:

Jag tror nog att @Ida Blix skulle behöva en närmare beskrivning av varför man inte ska göra det om i så fall

Jo jag vet men det är så mycket små saker och det var ett tag sedan så orkar inte gå in på hur dåliga dom är, bara informera om vad jag tycker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-04 08:49
Ursprungligen av jimel:

Jo jag vet men det är så mycket små saker och det var ett tag sedan så orkar inte gå in på hur dåliga dom är, bara informera om vad jag tycker.

Ok, det får du göra så klart men då till ingen nytta för @Ida Blix eller någon annan här

Ursprungligen av zinned:

Ok, det får du göra så klart men då till ingen nytta för @Ida Blix eller någon annan här

Det kan man tycka men när flera verkar tycka sämre om dom så skulle jag lyssna iaf men alla gör som dom vill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-04 09:24
Ursprungligen av jimel:

Det kan man tycka men när flera verkar tycka sämre om dom så skulle jag lyssna iaf men alla gör som dom vill.

Flera? Hur många och av hur många? Vilket urval?

Ursprungligen av zinned:

Flera? Hur många och av hur många? Vilket urval?

Fler än en.

Bevaka tråden