Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-04 10:10
Ursprungligen av jimel:

Fler än en.

Alltså helt pointless information. Ett antal som beskrivs som "fler än en" i ett hav av användare med egna och för oss okända erfarenheter av den aktuella banken.

Ursprungligen av zinned:

Alltså helt pointless information. Ett antal som beskrivs som "fler än en" i ett hav av användare med egna och för oss okända erfarenheter av den aktuella banken.

Som sagt man får ta det som man vill, har du något problem med det? Gäller ju allt som sägs överallt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-04 10:37
Ursprungligen av jimel:

Som sagt man får ta det som man vill, har du något problem med det? Gäller ju allt som sägs överallt.

Jag har inga problem med att du har dina åsikter och dina erfarenheter av Nordea, inga konstigheter där.

Däremot har jag problem med att du kommer med en rekommendation att man ska hålla sig ifrån dem när du inte sedan kan backa upp det med anledningar till varför. Det fyller ingen som helst funktion att uttrycka detta då och är absolut inte till någon hjälp för de som eventuellt går i tankar kring att byta bank.

Ursprungligen av zinned:

Jag har inga problem med att du har dina åsikter och dina erfarenheter av Nordea, inga konstigheter där.

Däremot har jag problem med att du kommer med en rekommendation att man ska hålla sig ifrån dem när du inte sedan kan backa upp det med anledningar till varför. Det fyller ingen som helst funktion att uttrycka detta då och är absolut inte till någon hjälp för de som eventuellt går i tankar kring att byta bank.

Det är din åsikt och den bryr jag mig inte mycket om, är det någon annan som har klagat på mitt uttalande?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-04 11:38
Ursprungligen av jimel:

Det är din åsikt och den bryr jag mig inte mycket om, är det någon annan som har klagat på mitt uttalande?

Det är väl inte så intressant med mängden som skulle ha haft åsikter om ditt uttalande, poängen var mer att du skulle se det själv och framöver kanske kan låta bli att posta något så onödigt, med enda möjliga effekt att kunna vara negativt för någon annan.

Case closed för min del.

Ursprungligen av zinned:

Det är väl inte så intressant med mängden som skulle ha haft åsikter om ditt uttalande, poängen var mer att du skulle se det själv och framöver kanske kan låta bli att posta något så onödigt, med enda möjliga effekt att kunna vara negativt för någon annan.

Case closed för min del.

Haha ja du är rolig. Hela internet går väl ut på att folk postar sina åsikter. Jobbar du på Nordea eller varför tar du så illa vid dig?

Tillbaka till ämnet, Apple Pay, tack!

Ursprungligen av jimel:

Det kan man tycka men när flera verkar tycka sämre om dom så skulle jag lyssna iaf men alla gör som dom vill.

Jag upplever inte att det finns så mycket att lyssna på i fallet Nordea, ser en del som säger nej byt inte bank. Men argumenten saknas oftast.

Vad du tycker är många små störiga grejer påverkar kanske inte vad jag vill få ut av en bank.

Jag vill ha en bank i teknisk framkant (bra internetbank, och Apple Pay ser jag som ett plus som Apple-användare). Jag vill få bra ränta på mitt bolån och ett bra bemötande de få gånger jag har kontakt med banken.

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag upplever inte att det finns så mycket att lyssna på i fallet Nordea, ser en del som säger nej byt inte bank. Men argumenten saknas oftast.

Vad du tycker är många små störiga grejer påverkar kanske inte vad jag vill få ut av en bank.

Jag vill ha en bank i teknisk framkant (bra internetbank, och Apple Pay ser jag som ett plus som Apple-användare). Jag vill få bra ränta på mitt bolån och ett bra bemötande de få gånger jag har kontakt med banken.

Nej alla gör ju vad dom vill med informationen man får vare sig den är positiv eller negativ, matig eller tunn. Jag orkar som sagt inte riva upp det som hände för länge sedan och där minnet blivit grumlat. Jag går aldrig tillbaka dit. Ville bara slänga in ytterligare ett nej. (Egentligen räcker det väl med att dom flyttat från Sverige? Inte det som fick mig att byta dock)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-04 13:25

Jag hade PKBanken på 80-talet, och skulle skriva om mina lån. Jag besökte ett av deras kontor (Posten) och de lovade återkomma. Det gjorde de aldrig. Bytte då till SEB, har varit mycket nöjd där sedan dess (bästa Internetbanken tycker jag). Men efter att de höjde min boränta från 1,27 till 2,0 med motiveringen "vi vill att våra kunder ska ta kontakt med oss" bytte jag. Den sämsta ursäkt någonsin, de ville bara tjäna mer pengar och hoppades att jag inte skulle kolla vad de hade gjort!
Har nu ICABanken och den är OK. Kontor behöver jag inte. De hade lägre ränta på sin hemsida än vad SEB kunde erbjuda mej trots ringande, mailande och besök på deras lokala kontor.

Senast redigerat 2018-10-05 11:41
Ursprungligen av jimel:

Nej alla gör ju vad dom vill med informationen man får vare sig den är positiv eller negativ, matig eller tunn. Jag orkar som sagt inte riva upp det som hände för länge sedan och där minnet blivit grumlat. Jag går aldrig tillbaka dit. Ville bara slänga in ytterligare ett nej. (Egentligen räcker det väl med att dom flyttat från Sverige? Inte det som fick mig att byta dock)

Helt rimligt att du inte vill det.

  • Medlem
  • 2018-10-04 19:32
Ursprungligen av kenjon:

Jag hade PKBanken på 80-talet, och skulle skriva om mina lån. Jag besökte ett av deras kontor (Posten) och de lovade återkomma. Det gjorde de aldrig. Bytte då till SEB, har varit mycket nöjd där sedan dess (bästa Internetbanken tycker jag). Men efter att de höjde min boränta från 1,27 till 2,0 med motiveringen "vi vill att våra kunder ska ta kontakt med oss" bytte jag. Den sämsta ursäkt någonsin, de ville bara tjäna mer pengar och hoppades att jag inte skulle kolla vad de hade gjort.
Har nu ICABanken och den är OK. Kontor behöver jag inte. De hade lägre ränta på sin hemsida än vad SEB kunde erbjuda mej trots ringande, mailande och besök på deras lokala kontor.

Du funderade aldrig på Danske Bank ?

Ursprungligen av andlin76:

Fast det gör jag, Amex hade tidigt en text att de skulle stödja ApplePay våren 2018, som sen ändrades till evt 2018. Det skulle kunna tyda på att de ville hoppa på tidigt fast fick inte då Apple hade exklusivitet med Nordea och St1.

Vi får se vad som händer efter den 24 oktober, då har ApplePay funnits i ett år.

I de flesta andra länder har Apple Pay lanserats på ett flertal banker från början och nya har löpande lagts till, långt tidigare än efter ett år. Jag har svårt att se varför Apple skulle jobba med exklusivitetsavtal på en sådan mikroskopisk marknad som Sverige om det inte sker i andra länder? Och att välja ST1 som en av två exklusiva ”banker” om dom andra står i farstun och vill vara med..? Nej, jag får inte ihop vad Apple skulle vinna på det. Snarare ger man ju bara konkurrenter som Samsung Pay ett sjujäkla försprång. Men vem vet...

Själv tror jag mer på att det svenska, mossiga bank-oligopolet inte är vana vid att behöva ge efter minsta lilla i en förhandling. Dom är vana vid att styra och ställa. Dom kan inte acceptera att inte Apple ger efter kring sina villkor. Och Apple kommer naturligvis inte ändra i sina villkor för att några, med deras mått små, stenåldersmässiga svenska banker vill det.

  • Medlem
  • 2018-10-04 22:30
Ursprungligen av Sperious:

I de flesta andra länder har Apple Pay lanserats på ett flertal banker från början och nya har löpande lagts till, långt tidigare än efter ett år. Jag har svårt att se varför Apple skulle jobba med exklusivitetsavtal på en sådan mikroskopisk marknad som Sverige om det inte sker i andra länder? Och att välja ST1 som en av två exklusiva ”banker” om dom andra står i farstun och vill vara med..? Nej, jag får inte ihop vad Apple skulle vinna på det. Snarare ger man ju bara konkurrenter som Samsung Pay ett sjujäkla försprång. Men vem vet...

Själv tror jag mer på att det svenska, mossiga bank-oligopolet inte är vana vid att behöva ge efter minsta lilla i en förhandling. Dom är vana vid att styra och ställa. Dom kan inte acceptera att inte Apple ger efter kring sina villkor. Och Apple kommer naturligvis inte ändra i sina villkor för att några, med deras mått små, stenåldersmässiga svenska banker vill det.

Gäller ju hela norden, våra grannländer har samma skrala utbud men sämst verkar det tyvärr vara i Sverige

Ursprungligen av PaO:

Gäller ju hela norden, våra grannländer har samma skrala utbud men sämst verkar det tyvärr vara i Sverige

Är så man blir sugen på Nordea när man ser att dom fungerar i varje nordiskt land.

Det är precis som sagts här att Swedbank vägrar förlora ett öre på någons tjänst, sen ser de andra bankerna det och avvaktar.
Trodde Swedbank låg tekniskt i framkant innan när de hade bättre lösningar med internetbank osv, men så fort det kommer till mobila betal-lösningar gör de inte ett jota extra.

Ursprungligen av Mackan1984:

Är så man blir sugen på Nordea när man ser att dom fungerar i varje nordiskt land.

Det är precis som sagts här att Swedbank vägrar förlora ett öre på någons tjänst, sen ser de andra bankerna det och avvaktar.
Trodde Swedbank låg tekniskt i framkant innan när de hade bättre lösningar med internetbank osv, men så fort det kommer till mobila betal-lösningar gör de inte ett jota extra.

Jag förstår egentligen inte varför det skulle vars en fördel att Nordea verkar i alla nordiska länder?

Det räcker med att de erbjuder Apple Pay där jag har ett bankkonto. Sedan så fungerar Apple Pay i alla länder oavsett om Nordea finns där eller inte.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag förstår egentligen inte varför det skulle vars en fördel att Nordea verkar i alla nordiska länder?

Det räcker med att de erbjuder Apple Pay där jag har ett bankkonto. Sedan så fungerar Apple Pay i alla länder oavsett om Nordea finns där eller inte.

Menar mer på att man ser hur snabbt Nordea reagerat med släppet utav Apple Pay.

Eller snarare påvisar hur sega, envisa och bakåtsträvande de andra är.

Har startat ny tråd "Apple Pay varför inte på SWEDBANK?" där alla som som önskar/ förväntar sig att Swedbank erbjuder Apple Pay kan skriva sig /förmedla till Swedbank. Hoppas det uppmärksammas och att vi får en förklaring från Swedbank.

Senast redigerat 2018-10-05 09:40
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-05 10:07
Ursprungligen av calinou:

Har startat ny tråd "Apple Pay varför inte på SWEDBANK?" där alla som som önskar/ förväntar sig att Swedbank erbjuder Apple Pay kan skriva sig /förmedla till Swedbank. Hoppas det uppmärksammas och att vi får en förklaring från Swedbank.

Du är lycklig i din värld, du

Ursprungligen av calinou:

Har startat ny tråd "Apple Pay varför inte på SWEDBANK?" där alla som som önskar/ förväntar sig att Swedbank erbjuder Apple Pay kan skriva sig /förmedla till Swedbank. Hoppas det uppmärksammas och att vi får en förklaring från Swedbank.

Har själv Swedbank fast använder inte deras betalkort. Sätter jag strålkastaren på mig själv vill jag ha ApplePay på Amex och SAS Mastercard.

Dessa har ju inte Swish tjänsten så jag hoppas att de är en morot att hoppa på ApplePay.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-05 11:32
Ursprungligen av PaO:

Du funderade aldrig på Danske Bank ?

Nej som tur är....

Ursprungligen av zinned:

Du är lycklig i din värld, du

Nejdå, jag är inte konservativ av mig.
Trådrubriken är ju över 1 år gammal..........

Ursprungligen av calinou:

Nejdå, jag är inte konservativ av mig.
Trådrubriken är ju över 1 år gammal..........

Nästa år är den kanske över 2 år gammal...... Den som lever får se ?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-10-05 23:21
Ursprungligen av jimel:

Haha ja du är rolig. Hela internet går väl ut på att folk postar sina åsikter. Jobbar du på Nordea eller varför tar du så illa vid dig?

Det var inte en åsikt.
Du fick det att framstå som att många hade problem med Nordea utan att kunna backa upp det.

Men varför inte bara öppna ett konto hos Nordea och föra över lämplig summa pengar dit från "din" bank då och då för köpen med Apple Pay? Möjligtvis är kostnaden på 36 kr i månaden nackdelen. Den blir en extra kostnad i ditt liv uppe på avgiften i din nuvarande bank. Annars, verkställ i dag. Nordeas bankkort är ju bara att ha liggandes i en byrålåda hemma.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-06 12:52

Jag har haft Nordea sen en evighet tillbaka.
Jag undrar vilka problem ni haft som gör Nordea till en dålig bank?
Det jag själv upplevde som kasst var deras forna internetbank och dåligt fungerande teknik bakom betalkorten. Men detta är historia då vad jag har fått för mig var en period när de uppdaterade tekniken.
Vad har ni för negativa erfarenheter av dem?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-07 18:20
Ursprungligen av Giljan:

Men varför inte bara öppna ett konto hos Nordea och föra över lämplig summa pengar dit från "din" bank då och då för köpen med Apple Pay? Möjligtvis är kostnaden på 36 kr i månaden nackdelen. Den blir en extra kostnad i ditt liv uppe på avgiften i din nuvarande bank. Annars, verkställ i dag. Nordeas bankkort är ju bara att ha liggandes i en byrålåda hemma.

Så har jag och flera med mig gjort. Inga problem, bara att föra över några tusen då och då.

  • Medlem
  • 2018-10-07 20:57
Ursprungligen av zinned:

Så har jag och flera med mig gjort. Inga problem, bara att föra över några tusen då och då.

Så du betalar 36 × 12 kr om året för att använda Apple Pay?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-08 09:20
Ursprungligen av PaO:

Så du betalar 36 × 12 kr om året för att använda Apple Pay?

Korrekt.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-10-08 09:36
Ursprungligen av zinned:

Korrekt.

Kan bara säga att det är det värt!

Bevaka tråden