Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-10-18 17:47
Ursprungligen av EnDumEn:

Det där konceptet verkar Remember ha slutat med, nu får man "bara" rabatt på en massa webbutiker. (dock hög rabatt) Men ingen årsavgift längre.
Själv har jag kommit fram till att Coop Mer mastercard är förmånligast för min familj. Får dock vänta förgäves på att Coop ska införa Apple Pay. Det är riktigt sega på bollen.
Men med Coop får jag 1% cashback i Coops butiker och samarbetspartners och 0,5% cashback överallt annars. Inga valutapåslag eller avgifter vid kontantuttag heller vilket de verkar ganska ensamma om.

Men någon "hetsjakt" är det ju knappast en fråga om. Ska jag betala något så väljer jag ju mitt kort helt enkelt framför kontanter. Det är ju alltid en icke-fråga då jag aldrig har kontanter på mig. Men ser jag NFC-loggan så lägger jag ju klockan emot istället och betalar med ST1, även om jag "förlorar" cashbacken.

Där ser man, tack för att du uppmärksammade mig på det. Får man börja sondera marknaden igen då så smått tills de drar in vi som har kortet redan

  • Medlem
  • 2018-10-18 17:56
Ursprungligen av Mackan1984:

du får det att låta som en hetsjakt att jaga så mycket återbäring som möjligt för den där 1% cashback på dina egna spenderade pengar.
Har sett så många människor misslyckas med kreditkort där det helt plötsligt inte gick ena månaden och det betalas in en mindre summa än vad som spenderats och voilà kreditkortet vann.

Fast samtidigt gör ju jag nåt liknande med att dra mer på skatten varje månad för att det är magiskt att se dom dyka upp i midsommar gånger 12 ?

Ingen hetsjakt bara att säkra sig genom att inte använda bankkort och få något extra när man ändå handlar.

Själv har jag alltid restskatt ?

Ursprungligen av Ida Blix:

Det där har jag också funderat på, men inte orkat få till. Smart sätt att "spara".

Vänta lite nu... att låna ut pengar till staten i upp till tolv månader helt gratis kan väl knappast vara ett smart sätt att spara på? Till och med ett “sparkonto” med typ 0,1% ränta hos valfri bank är ju bättre? Att medvetet betala in för mkt skatt varje månad för att bli ”överraskad” vid skatteåterbäringen låter som självbedrägeri och på gränsen till rent ointelligent.

Ursprungligen av Sperious:

Vänta lite nu... att låna ut pengar till staten i upp till tolv månader helt gratis kan väl knappast vara ett smart sätt att spara på? Till och med ett “sparkonto” med typ 0,1% ränta hos valfri bank är ju bättre? Att medvetet betala in för mkt skatt varje månad för att bli ”överraskad” vid skatteåterbäringen låter som självbedrägeri och på gränsen till rent ointelligent.

Ingen som påstår att det är smart.
Bara pengar som aldrig syns på mina konton i 12 månader.
Tror du staten vågar lura mig?
Som när jag inte riktigt har koll på hur många resor till och från jobb det blir varje år? ?
Jag kallar det ”sommarkonto” och det har fungerat för mig i 10 år ?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-10-18 19:07
Ursprungligen av Sperious:

Vänta lite nu... att låna ut pengar till staten i upp till tolv månader helt gratis kan väl knappast vara ett smart sätt att spara på? Till och med ett “sparkonto” med typ 0,1% ränta hos valfri bank är ju bättre? Att medvetet betala in för mkt skatt varje månad för att bli ”överraskad” vid skatteåterbäringen låter som självbedrägeri och på gränsen till rent ointelligent.

Fram till 1/1 2017 var det faktiskt en inte alls dum grej att spara på faktiskt då räntan var 1,25%! Nu är dock räntan 0%, så nu finns det ju faktiskt ingen anledning. Målet är väl att hamna så nära noll som möjligt.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/be...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-18 19:10
Ursprungligen av Sest1000:

Har haft apple pay nu via ST1 i en månad. Tycker det fungerar sådär faktiskt på min iphone x.

Vissa terminaler som på typ McDonalds t ex där funkar det alltid och snabbt.

Men hemköp i min ort där känner terminalen inte av mobilen. Detsamma gäller en liten butik med izettle läsare.

Fler som har liknade problem? Kan det vara min mobil som är kass?

Tror jag har en defekt IPhone X. Nu funkar inga terminaler med mitt Apple Pay. Har nollställt mobil och ställt in som ny.

Har bokat tid imorgon på Apple Store. Får se vad de har att säga.

Ursprungligen av PaO:

Där ser man, tack för att du uppmärksammade mig på det. Får man börja sondera marknaden igen då så smått tills de drar in vi som har kortet redan

Testade att googla kort med cashback och det är ett utdöende sätt för de gamla kreditkorten.
Något enstaka har 0,5% och tror norwegian erbjöd 1%.

Ursprungligen av Sperious:

Vänta lite nu... att låna ut pengar till staten i upp till tolv månader helt gratis kan väl knappast vara ett smart sätt att spara på? Till och med ett “sparkonto” med typ 0,1% ränta hos valfri bank är ju bättre? Att medvetet betala in för mkt skatt varje månad för att bli ”överraskad” vid skatteåterbäringen låter som självbedrägeri och på gränsen till rent ointelligent.

Det är ”smart” eftersom du aldrig ser pengarna och inte aktivt själv behöver plocka bort dem från lönen. Klart man kan spara mer/bättre, men att göra så här passar nog en del.

Ursprungligen av Mackan1984:

Testade att googla kort med cashback och det är ett utdöende sätt för de gamla kreditkorten.
Något enstaka har 0,5% och tror norwegian erbjöd 1%.

Jo det slutar de med en efter en verkar det som. Vi hade OKQ8 medan de hade bra cashback. När det ändrades bestämde vi oss för att prova Amex å samla Eurobonus ett tag.

  • Medlem
  • 2018-10-18 20:39
Ursprungligen av Mackan1984:

Testade att googla kort med cashback och det är ett utdöende sätt för de gamla kreditkorten.
Något enstaka har 0,5% och tror norwegian erbjöd 1%.

Får hålla hårt i mitt då ?

  • Medlem
  • 2018-10-18 20:43
Ursprungligen av Ida Blix:

Det är ”smart” eftersom du aldrig ser pengarna och inte aktivt själv behöver plocka bort dem från lönen. Klart man kan spara mer/bättre, men att göra så här passar nog en del.

Passar säkert vissa men att dra samma summa varje månad automatiskt till ett bankkonto eller till och med räntefond som man tömmer varje år är ju samma sak fast bättre i mina ögon. Eller är det överraskande att man får tillbaka pengar man lånat ut till staten som "glömde" bort man hade från början?

  • Medlem
  • 2018-10-18 20:44
Ursprungligen av EnDumEn:

Fram till 1/1 2017 var det faktiskt en inte alls dum grej att spara på faktiskt då räntan var 1,25%! Nu är dock räntan 0%, så nu finns det ju faktiskt ingen anledning. Målet är väl att hamna så nära noll som möjligt.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/be...

Kommer ihåg att privatpersoner och företag satte det i system tills Maggan satte stopp för det roliga ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-18 22:59

Utan att gå mer OT än de senaste ~10 inläggen så vill jag pitcha SSRS MC. Snyggt kort som drar blickar till sig. 0,5% av spenderat belopp går till att hålla sjöfarare över vattenytan.

Obs, torkade tranbär är tillval och kostar extra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-18 22:59
Ursprungligen av Sest1000:

Har haft apple pay nu via ST1 i en månad. Tycker det fungerar sådär faktiskt på min iphone x.

Vissa terminaler som på typ McDonalds t ex där funkar det alltid och snabbt.

Men hemköp i min ort där känner terminalen inte av mobilen. Detsamma gäller en liten butik med izettle läsare.

Fler som har liknade problem? Kan det vara min mobil som är kass?

Ursprungligen av Sest1000:

Tror jag har en defekt IPhone X. Nu funkar inga terminaler med mitt Apple Pay. Har nollställt mobil och ställt in som ny.

Har bokat tid imorgon på Apple Store. Får se vad de har att säga.

Jag anmäler mig till denna grupp med minn XS. Fått stora problem med kontakt mellan telefon och terminal.

Ursprungligen av PaO:

Passar säkert vissa men att dra samma summa varje månad automatiskt till ett bankkonto eller till och med räntefond som man tömmer varje år är ju samma sak fast bättre i mina ögon. Eller är det överraskande att man får tillbaka pengar man lånat ut till staten som "glömde" bort man hade från början?

Har man varierande lön så blir det ju överraskande ?
Sparar gör jag ju ändå men räknar det som staten lånar i 12 månader som en extra peng till sommaren.
Då slipper jag ha ett konto som jag måste hantera för det ändamålet.

Nu känns det som vi dalar längre och längre ifrån Apple Pay som är topic men kul att diskutera lite.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-19 07:17
Ursprungligen av xms67:

Jag anmäler mig till denna grupp med minn XS. Fått stora problem med kontakt mellan telefon och terminal.

Jag återkommer efter jag varit hos Apple idag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-19 09:51
Ursprungligen av PaO:

Så du menar att jag inte tjänar ju mer jag handlar ?
Naturligtvis tack för tillrätta visningen

Fast nu var det inte det du skrev. Du skrev att du tjänar på att välja bort "mobilbetalning", vilket inte är sant. Du sparar pengar, inget annat. Däremot tjänar du pengar på att använda ett kort med cashback kontra ett utan men det var inte det vi talade om.

För övrigt är jag hyfsat säker på att du inte har valt ditt kort enkom för att det inte har bra stöd för contactless utan du har valt det pga att du får cashback. Skulle stödet för contactless bli identiskt med Nordeas kort och du fortfarande får cashback så skulle du inte välja bort ditt kort.

Hur lång tid tar det innan St1 skickar det fysiska kortet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-19 12:35

Typ 3 vardagar.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2018-10-19 12:35
Ursprungligen av CekariYH:

Hur lång tid tar det innan St1 skickar det fysiska kortet?

Det tog bara någon dag!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-19 13:30

Skulle handla på den lokala Ica Kvantum i Helsingborg. De tar Amex men när jag skulle betala med Apple Pay så stod det "Kortet stöds inte" ???

Ursprungligen av kenjon:

Typ 3 vardagar.

Ursprungligen av Outoman:

Det tog bara någon dag!

Fem dagar sen :-/

  • Medlem
  • 2018-10-19 15:07
Ursprungligen av CekariYH:

Fem dagar sen :-/

PostNord är väl inblandat i det hela? Det kan vara förklaringen.

Ursprungligen av Ljung:

PostNord är väl inblandat i det hela? Det kan vara förklaringen.

Ringde och frågade, kan ta upp till 14 dagar

Ursprungligen av macki81:

Skulle handla på den lokala Ica Kvantum i Helsingborg. De tar Amex men när jag skulle betala med Apple Pay så stod det "Kortet stöds inte" ???

Samma för mig på min lokala Ica. Det blev till att stoppa i chippet i stället.
Det är nog för att kort terminalen inte är uppdaterad till "blipp" för AMEX kort.

Du kan använda Apple Pay på försäljningsställen som välkomnarAmerican Express kontaktlösa betalningar.
Dessutom kan du handla i alla appar som är anslutna till Apple Pay.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-19 19:21
Ursprungligen av Christian_W:

Samma för mig på min lokala Ica. Det blev till att stoppa i chippet i stället.
Det är nog för att kort terminalen inte är uppdaterad till "blipp" för AMEX kort.

Du kan använda Apple Pay på försäljningsställen som välkomnarAmerican Express kontaktlösa betalningar.
Dessutom kan du handla i alla appar som är anslutna till Apple Pay.

Provade ikväll och då gick det! ? Men med iPhone då. Med Apple Watch så ville terminalen att jag skulle prova med chip ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-19 20:30
Ursprungligen av xms67:

Jag anmäler mig till denna grupp med minn XS. Fått stora problem med kontakt mellan telefon och terminal.

Var hos Apple idag med min Iphone X. De körde diagnostisktest men hittade inget fel på mobilen. Då bad jag dem prova genomföra ett köp med Apple pay i butiken. Det fungerade inte.

Jag fick en ny mobil direkt. Dock trodde teknikern inte att de skulle hjälpa. Han menade det kunde bero på vilken bank man hade.

Jag åtställde till icloudkopia direkt och provade på hemköp och McDonalds direkt. Inga problem alls!

Tur man testade apple pay nu med st1 kort! Min garanti på min x går ut om 1 vecka ?

Så har ni problem med att betalterminalerna inte känner av mobilen så har ni en defekt enhet. Tror det har något med antenn till nfc chippet att göra.

Trevlig helg

Ursprungligen av Sest1000:

Var hos Apple idag med min Iphone X. De körde diagnostisktest men hittade inget fel på mobilen. Då bad jag dem prova genomföra ett köp med Apple pay i butiken. Det fungerade inte.

Jag fick en ny mobil direkt. Dock trodde teknikern inte att de skulle hjälpa. Han menade det kunde bero på vilken bank man hade.

Jag åtställde till icloudkopia direkt och provade på hemköp och McDonalds direkt. Inga problem alls!

Tur man testade apple pay nu med st1 kort! Min garanti på min x går ut om 1 vecka ?

Så har ni problem med att betalterminalerna inte känner av mobilen så har ni en defekt enhet. Tror det har något med antenn till nfc chippet att göra.

Trevlig helg

Vid såna problem skiner verkligen Apple men när det gäller andra Problem med äldre produkter; nej.
Skönt att du gick dit! ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-19 23:19
Ursprungligen av Sest1000:

Var hos Apple idag med min Iphone X. De körde diagnostisktest men hittade inget fel på mobilen. Då bad jag dem prova genomföra ett köp med Apple pay i butiken. Det fungerade inte.

Jag fick en ny mobil direkt. Dock trodde teknikern inte att de skulle hjälpa. Han menade det kunde bero på vilken bank man hade.

Jag åtställde till icloudkopia direkt och provade på hemköp och McDonalds direkt. Inga problem alls!

Tur man testade apple pay nu med st1 kort! Min garanti på min x går ut om 1 vecka ?

Så har ni problem med att betalterminalerna inte känner av mobilen så har ni en defekt enhet. Tror det har något med antenn till nfc chippet att göra.

Trevlig helg

Vilka butiker finns det i City eller söder om Stockholm som kan kolla detta och ta snabba, kloka beslut?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-24 13:14

Försökte köpa med Apple Pay på Pressbyrån idag. Fick rött kryss och ”Gäller ej här”.

Känns som fler haft detta problem. Har ni lyckats lösa problemet?

Bevaka tråden