Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-30 09:03
Ursprungligen av jimel:

Konstigt att dom inte är mer öppna med det då det skulle öka förståelsen som kund.

Njae... I affärsuppgörelser mellan seriösa bolag är det ytterst sällan man går ut och pratar om en pågående affär. Detta för att minska ryktesspridning och/eller följdfrågor. Får man till ett avtal kommunicerar man ut det, annars låter man det vara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-30 09:14
Ursprungligen av jimel:

Konstigt att dom inte är mer öppna med det då det skulle öka förståelsen som kund.

Ursprungligen av bjorsi:

Njae... I affärsuppgörelser mellan seriösa bolag är det ytterst sällan man går ut och pratar om en pågående affär. Detta för att minska ryktesspridning och/eller följdfrågor. Får man till ett avtal kommunicerar man ut det, annars låter man det vara.

Inte konstigt alls. Det finns få institut som är så giriga och sviniga som banker. De gör ofattbara vinster men gnäller ändå på sådant här. Att de inte går ut med mer detaljer är väl dels kotym men de vill ju garanterat inte skylta med hur giriga de är, vilket hade synt när de bölar över Apple Pay-avtal.

Ursprungligen av zinned:

Inte konstigt alls. Det finns få institut som är så giriga och sviniga som banker. De gör ofattbara vinster men gnäller ändå på sådant här. Att de inte går ut med mer detaljer är väl dels kotym men de vill ju garanterat inte skylta med hur giriga de är, vilket hade synt när de bölar över Apple Pay-avtal.

Ja, det är ytterst märkligt att flertalet storbanker i andra länder tycks acceptera Apples villkor, men i Sverige är det tvärstopp. Har svårt att se att Apple erbjuder svenska banker sämre villkor än utländska. Står alltså fast vid min tidigare åsikt om att jag tror att det är svenska bankers vana att operera under ett oligopol där man kunnat styra villkoren till 100% som leder till en ren kulturkrock i detta fall. Svenska banker är inte beredda att offra ett öre utav sina absurt höga vinster för att anpassa sig till nuvarande krav ifrån sina kunder gällande betallösningar. Varför skulle BANKEN bidra med vinst till en annan aktör? Det är väl den aktören som ensidigt ska bidra till bankens vinst, resoneras det sannolikt.

Står även fast vid det jag skrev om att det vore högst osannolikt att Apple skulle gett Nordea och ST1 (!?) ett års exklusivitet på marknaden. Vad skulle Apple vunnit på det? Ett år har nu gått och inget har hänt, förutom någon halvhjärtad lansering hos Amex.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-30 10:11
Ursprungligen av Sperious:

Ja, det är ytterst märkligt att flertalet storbanker i andra länder tycks acceptera Apples villkor, men i Sverige är det tvärstopp. Har svårt att se att Apple erbjuder svenska banker sämre villkor än utländska. Står alltså fast vid min tidigare åsikt om att jag tror att det är svenska bankers vana att operera under ett oligopol där man kunnat styra villkoren till 100% som leder till en ren kulturkrock i detta fall. Svenska banker är inte beredda att offra ett öre utav sina absurt höga vinster för att anpassa sig till nuvarande krav ifrån sina kunder gällande betallösningar. Varför skulle BANKEN bidra med vinst till en annan aktör? Det är väl den aktören som ensidigt ska bidra till bankens vinst, resoneras det sannolikt.

Står även fast vid det jag skrev om att det vore högst osannolikt att Apple skulle gett Nordea och ST1 (!?) ett års exklusivitet på marknaden. Vad skulle Apple vunnit på det? Ett år har nu gått och inget har hänt, förutom någon halvhjärtad lansering hos Amex.

Det är EXAKT detta det handlar om. Bankernas ständiga arrogans gentemot sina kunder trots deras äckligt höga vinstnetton.

Å andra sidan tjänar Apple hyfsat med pengar också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-30 11:53
Ursprungligen av westerlu77:

Å andra sidan tjänar Apple hyfsat med pengar också.

Apples intäkter är inte en fråga i detta sammanhanget.

Jo, fast om dom vill få ut sitt Apple Pay så kan man tycka att dom kan kompromissa. Man har ingen aning hur dealen är. Är den olika mellan länder o.s.v?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-10-30 12:06

Det jag tycker är lite intressant är att Nordea ju uppenbarligen inte tycker att villkoren är "helt orimliga".

Har dom ett annat synsätt/strategi för den här delen av verksamheten?
Har dom fått ett bättre avtal (dom är visserligen representerade i många länder, men det är ju flera av dom andra bankerna också).

Eller är beskrivningen av villkoren som "helt orimliga" en hyfsad överdrift...

Är något orimligt så är det ofta dubbelt mot vad man är van vid. Så om det tidigare handlade om 3% så är det nu 6% och bankerna vill inte inse att finansmarknaden förändras snabbare än vad de mäktar med. Med tiden kommer de att få acceptera detta då många lär dra sig till nischbanker som redan är vana att betala mycket för lägre vinst, ofta utan bolånekudden. Varför läcker ingen från bankerna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-30 21:29

Klarna tar 2,75kr, Swish 1,50-2kr och kort kostar ännu mer.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/11/vad-tar...
För mig är dessa kostander förvånantsvärt höga. Speciellt när det gäller låga transaktionsbelopp.
Det är ju inte transaktionen i sig som kostar utan hela systemet.

Tycker allt att Apple är giriga. Hade gärna sett en uppstickare på kortfronten, idag finns väl bara 5 aktörer som i princip har monopol.

Höga avgifter behövs kanske när bankerna blir lurade på pengar - men med Apple Pay borde det bli betydligt billigare utan skymning etc.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-10-31 09:33
Ursprungligen av biffenrydberg:

Är något orimligt så är det ofta dubbelt mot vad man är van vid. Så om det tidigare handlade om 3% så är det nu 6% och bankerna vill inte inse att finansmarknaden förändras snabbare än vad de mäktar med. Med tiden kommer de att få acceptera detta då många lär dra sig till nischbanker som redan är vana att betala mycket för lägre vinst, ofta utan bolånekudden. Varför läcker ingen från bankerna?

Här är lite info om Apples avgifter, nu är det ju spekulationer eftersom ingen säger vad dom betalar och artikeln är från 2015, men det kanske ger lite indikation på ungefär storleksordningen.

Enligt artikeln får Apple 0.15% i USA (och då tydligen mindre i UK), dvs motsvarande 15 öre på 100 kronor.

Om det är detta som hindrar bankerna att acceptera avtalet så känns det ju lite ... småaktigt ... för att inte tala om att kalla det "totalt orimligt".

https://www.ft.com/content/02287f44-2a3d-11e5...

Ursprungligen av reboot81:

Klarna tar 2,75kr, Swish 1,50-2kr och kort kostar ännu mer.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/11/vad-tar...
För mig är dessa kostander förvånantsvärt höga. Speciellt när det gäller låga transaktionsbelopp.
Det är ju inte transaktionen i sig som kostar utan hela systemet.

Tycker allt att Apple är giriga. Hade gärna sett en uppstickare på kortfronten, idag finns väl bara 5 aktörer som i princip har monopol.

Höga avgifter behövs kanske när bankerna blir lurade på pengar - men med Apple Pay borde det bli betydligt billigare utan skymning etc.

Länken du hänvisar till är 2014..... Känner inte igen avgifterna för Klarna resp Swish. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Länken du hänvisar till är 2014..... Känner inte igen avgifterna för Klarna resp Swish. ?

Hur ser avgifterna ut för dem då?

Tänk på att det är handlarnas avgifter som avses - inte våra som konsumenter

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur ser avgifterna ut för dem då?

Tänk på att det är handlarnas avgifter som avses - inte våra som konsumenter

Skall kolla med några bekanta om det är samma som för fyra år sedan. Kan ju också vara olika beroende på omsättning och avtal.

Apples svenska sida för Pay har uppdaterats.
American Express har lagts till på länken "Se vilka kort som stödjer Apple Pay".
Pay

Nu kan vi väl avfärda ryktet om att Nordea typ skulle ha 1-års ensamrätt på Apple pay?

Ursprungligen av westerlu77:

Nu kan vi väl avfärda ryktet om att Nordea typ skulle ha 1-års ensamrätt på Apple pay?

Det har alltid varit ett konstigt rykte eftersom St1 var först...

Men varför kan vi avfärda det? Även om det var ett konstigt rykte.

Någon som använt Edenred för rikskuponger me Apple Pay?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-14 16:05
Ursprungligen av CekariYH:

Någon som använt Edenred för rikskuponger me Apple Pay?

@Ida Blix har gjort det, se inlägg #682!

Ursprungligen av IngoX:

@Ida Blix har gjort det, se inlägg #682!

Tackar, missade det
Fast Rikskuponger kan man väl inte skaffa som privatperson eller har jag fattat fel? Jag menar alltså då man inte har en arbetsgivare och inte jobbar.

Ursprungligen av pjnorman:

Men varför kan vi avfärda det?...

Därför att det nu har gått mer än ett år. Om det hade varit en 1-årig exklusivitet som hindrade de andra bankerna, så hade de förmodligen hängt på låset, och kört igång så fort det året hade passerat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Därför att det nu har gått mer än ett år. Om det hade varit en 1-årig exklusivitet som hindrade de andra bankerna, så hade de förmodligen hängt på låset, och kört igång så fort det året hade passerat.

Så klart!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-14 17:35
Ursprungligen av CekariYH:

Tackar, missade det
Fast Rikskuponger kan man väl inte skaffa som privatperson eller har jag fattat fel? Jag menar alltså då man inte har en arbetsgivare och inte jobbar.

Nej. Det är en löneförmån som beskattas.

Ursprungligen av westerlu77:

Nu kan vi väl avfärda ryktet om att Nordea typ skulle ha 1-års ensamrätt på Apple pay?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det har alltid varit ett konstigt rykte eftersom St1 var först...

Nordea och St1 introducerade båda Apple Pay den 24 oktober, 2017.

Ursprungligen av pjnorman:

Men varför kan vi avfärda det? Även om det var ett konstigt rykte.

Tja, för det första så har det som sagt gått ett år nu.

Men det har aldrig funnits något som talat för att det funnits ett exklusivt avtal mellan vissa parter för en viss tid. Det är bara ett rykte som startat i den här tråden! Därför är det i och för sig också svårt att säkert avfärda det. Jag kan starta ett rykte att Tim Cook bestämt att den enda storbank Apple vill ha med att göra i Norden också ska heta ungefär så och måste ha ett namn som börjar på N. Det verkar ju stämma. Så hur kan vi avfärda det ryktet?

Apple har inget att vInna på att sluta exklusiva avtal med vissa banker. De vill att så många som möjligt ska ansluta sig, det ökar nyttan med att äga en iPhone. Samsung och Google gör likadant. En skillnad är att Apple vill ta ut en liten transaktionsavgift, okänt hur stor. Det gör inte Samsung och Google, vad vi vet. Samtidigt tror jag inte Apple från sin sida har någon stress i att få till ett avtal med just de övriga svenska bankerna. Enligt senaste kvartalsrapporten tredubblade Apple Pay volymen över året tack fler användare och regioner. De kan låta några förhandlingar med vissa banker ta sin tid medan det globalt rullas ut i lagom takt.

Allt talar för att det är avgiften som är stötestenen för de övriga svenska bankerna. Troligen är det också anledningen att förhandlingarna med bankerna i Tyskland, Europas största ekonomi, tagit så lång tid.
Apple Pay finally 'coming soon' to Germany

Alla storbanker utom Nordea har generellt varit tröga att ta till sig IT-jättarnas betalningslösningar. Nordea är uppenbarligen annorlunda och har anammat alla nya lösningar.
Svalt intresse för it-jättarnas betaltjänster

Vi kan bara spekulera. Jag antar att Nordea tycker det ger pluspoäng i kundrelationer. De har själva uttalat att de ”vill låta kunderna välja betalningsmetod”. Underförstått vill de andra bankerna styra mer över framtidens betalningslösningar.

Jag tror som sagt det är avgiften som är en principfråga. Apple Pay vill ha en procentandel av den transaktionsavgift som tas ut av handlarna vid kortköp. Det vill inte de svenska bankerna släppa till. Apple ser ingen anledning att ge banker i vissa länder rabatt. Och ingen part tycker att frågan är särskilt akut, därför händer inget.

I Australien har det också varit trögt från vissa banker. Där hade de som motkrav att Apple skulle öppna upp NFC-chippet i telefonerna så att de kunde användas till bankernas existerande lösningar. Kanske har det stora genomslaget av bankernas eget Swish varit ett hinder i Sverige. Det är inte en direkt konkurrent till Apple Pays korttransaktioner, men kanske bankerna hoppas på det på sikt eftersom det fått sådant genomslag privat. Avgiften som företag och föreningar får betala för Swish-transaktioner är 2 kr per mottagen betalning. Det blir en hög procentsats vid småköp och många bäckar små till banken.

Senast redigerat 2018-11-14 18:02

Ok, St1 var delad etta. Jag mindes fel men som vi bägge påpekar applepay aldrig varit exklusivt för Nordea i Sverige.

Ursprungligen av CekariYH:

Tackar, missade det
Fast Rikskuponger kan man väl inte skaffa som privatperson eller har jag fattat fel? Jag menar alltså då man inte har en arbetsgivare och inte jobbar.

Nä, det är något som företag kan fixa åt sina anställda.

Ursprungligen av Ida Blix:

Nä, det är något som företag kan fixa åt sina anställda.

Japp, som jag fick fram också...

Apple Pay har nu tillkommit i flera banker i Norden enligt 9to5mac.

https://9to5mac.com/2018/12/04/apple-pay-bank...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-05 00:40
Ursprungligen av Chrisrolex:

Apple Pay har nu tillkommit i flera banker i Norden enligt 9to5mac.

https://9to5mac.com/2018/12/04/apple-pay-bank...

Sverige? Näe... ?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2018-12-11 08:46
Bevaka tråden