Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

För en iWatch? Tveksamt

Man hittar mycket gammalt roligt när man söker på "iWatch" mobil.se 2014
Bilden liknar Huawei's klassiker (snyggaste smartklockan )

Ursprungligen av suddgummi:

Jag förstår inte varför alla är så hypade över det här.

Jag har använt Apple Pay (eller i vart fall haft det aktiverat) i ett och ett halvt år ungefär. Ja, visst är det smidigt de få gånger man glömt kortet hemma, men med tanke på att de flesta bankkort vi har här går att få kontaktlösa så går det otroligt mycket långsammare med Apple Pay (eller egentligen alla tjänster kopplade till telefonen) än det gör att betala med det kontaktlösa i normala fall. Om man hamnar bakom någon som ska betala med telefonen för en kaffe kan man se att den bakom kassan får hålla sig för att himla med ögonen.

Visst, på större inköp (över £30 här) får man använda sig av chip/remsa och pinkod så då går det på ett ut.

Jag ser fördelar dock, sällan använda kort, typ kreditkort, kan vara smidigt att ha i telefonen för att enkelt kunna skiftas, likaså om man har ett företagskort som bara används ibland. Men de få gånger man behöver använda kreditkort är det inte helt säkert att de accepterar Apple Pay/kontaktlösa kort i alla fall!

Annars ser jag detta som en backuplösning. Jag har oftast med mig körkort och debitkort i alla fall (sitter i ett skäl tillsammans med mobilen) så jag är kanske inte målgruppen för denna lösning. Min jobbsamsung har en smidig lösning via NFC som inte kräver en speciell terminal, vilket också gör att man slipper undra om de tar Apple Pay (vilket väldigt många, men inte alla), så länge som det är en "contact less" terminal.

Nä, om man hade haft infört NFC terminaler för flera år sen i Sverige skulle detta bara mottas med en axelryckning, det är jag ganska övertygad om. Nu blir det väl så att alla Apple Pay-terminaler kommer att få NFC också (nåt annat vore tråkigt) så det blir intressant att se hur det kommer mottas i Sverige.

Läste någonstans att det är stöd på 58% av terminalerna nu för Apple pay, men visst, håller med om att Samsungs teknik verkar bättre.

Ursprungligen av xms67:

Men det kan du ju inte använda som underlag för ett påstående om Swedbank(eller något lite större företag). Vi gnäller ju en hel del på bankerna här i Sverige, men de ligger lång fram vad gäller digitalisering. Att sedan de vanliga medarbetarna inte är uppdaterade inom 24 timmar på vad Apple sagt om Sverige får nog anses som helt normalt.

Jag ville bara ringa och kolla läget. Jag förväntade mej inget direkt svar.

Of course
Att plocka upp iPhone och betala är för mig i princip detsamma som att plocka upp bankkortet och betala- kanske slipper man knappa in PIN med ApplePay och nearfrequence...vet ej, men just att plocka upp en manick/hårdvara (telefon, plastkort, etc) för betalning är likvärdigt i min värld. Har man en iWatch är det en anna femma för mig - DÅ blir ApplePay intressant för mig...DÅ finns en markant skillnad i "arbetsflödet" vid betalning. Utan iWatch sä är ApplePay inget för mig - då är bankkort/kreditkort lika "bra".

Ursprungligen av Alix:

Jag tror du måste ha en Iphone också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-03 19:20
Ursprungligen av WiFi:

Precis, Apple Pay som överföringstjänst kommer bli suverän! Ett bra komplement till Swish, där man inte kan be och kräva om pengar.

Jodå. På https://www.getswish.se/qr/
Kan du skapa koder, som du kan skicka. Koden scannar du med swishappen, eller sparar och öppnar med appen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-03 19:28
Ursprungligen av Paulista:

Läste någonstans att det är stöd på 58% av terminalerna nu för Apple pay, men visst, håller med om att Samsungs teknik verkar bättre.

Terminalerna som funkar mot telefoner/klockor kör via NFC. så kan den ta Samsung Pay så kan den ta Apple Paj givet att mjukvaran är på plats.

Info: https://support.apple.com/en-us/HT204274

Apple Pay skickar/använder aldrig kortnumret vilket gör det hela riktigt säkert. Nån som vet hur Samsungs teknik funkar?

  • Medlem
  • 2017-08-03 19:39
Ursprungligen av reboot81:

Terminalerna som funkar mot telefoner/klockor kör via NFC. så kan den ta Samsung Pay så kan den ta Apple Paj givet att mjukvaran är på plats.

Info: https://support.apple.com/en-us/HT204274

Apple Pay skickar/använder aldrig kortnumret vilket gör det hela riktigt säkert. Nån som vet hur Samsungs teknik funkar?

Samsung Pay fungerar lika med token precis som Apple Pay förutom att Samsung har MST för magnet

  • Medlem
  • International user
  • 2017-08-03 19:51
Ursprungligen av PaO:

Det har jag med läst och Samsung Pay skrotade sin avgift. Så när Apple Pay kommer till Sverige så kommer alla priser att öka generellt ☺️

Varför det?
Det är bankerna som betalar avgifterna.

Visst är det bra. Men nu börjar de flesta plastkort få NFC funktionen (med en symbol som ser ut som en högtalare) inbyggd. Man betalar med ett "blipp" på terminalen utan att slå in en pin kod. Så därför tror jag inte Apple eller Samsung Pay kommer få så stort genomslag i Sverige initialt.
Sen är Swish så etablerat också och får mer funktioner över tid.

I och för sig slipper man kanske ta med ett plastkort helt, men de flesta som har en iPhone eller en Samsung brukat ändå ha ett mobilt plånboksfodral med nåt kort i oavsett. Nog tror jag vi "tekniknördar" kommer använda detta. Men jag tror det dröjer länge innan det slår igenom i nån större skala. Storbankerna har nog intresse i att ha sina egna lösningar med full kontroll.

  • Medlem
  • 2017-08-03 21:44
Ursprungligen av zappee:

Varför det?
Det är bankerna som betalar avgifterna.

Ja och vem tror du de lägger ut avgiften på?
Banker gör ju allt för att vi kunder skall betala så litet som möjligt ☺️
Apple lägger ut en avgift utöver kreditkortföretagens avgift och denna betalar i slutändan vi privatpersoner. Eller tror du att banker skulle ta av sin marginal för att hjälpa konsumenter?

Ursprungligen av zappee:

Varför det?
Det är bankerna som betalar avgifterna.

Sedan när betalar banker avgifter? Bankerna lägger på avgifter. Avgifterna tas ut av handlarna och i förlängningen av kunderna — dvs oss.

  • Medlem
  • 2017-08-04 00:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Sedan när betalar banker avgifter? Bankerna lägger på avgifter. Avgifterna tas ut av handlarna och i förlängningen av kunderna — dvs oss.

Kanske banken måste betala Apple en avgift för att någon använder Apple Pay? Hur är det tänkt att Apple ska tjäna pengar på sin betallösning?

Ursprungligen av Alix:

Hur är det tänkt att Apple ska tjäna pengar på sin betallösning?

Banken får betala en transaktionsavgift. Utanför USA blir det dock inte mycket alls, här finns regler på hur mycket som får läggas på i typ av transaktionskostnader, en stor del till varför Apple Pay dröjer.

99mac skrev en artikel om hur det fungerar i USA det för snart tre år sen.

Skulle gissa att det numera handlar om att få fler kunder till Apple som köper iOS-enheter än att tjäna direkta pengar på Apple Pay utanför USA. Transaktionsavgifterna kanske till och med är noll på den här sidan av vattnet, det kanske vi får reda på så småningom eller så får vi inte det.

  • Medlem
  • 2017-08-04 06:43
Ursprungligen av keptang:

Banken får betala en transaktionsavgift. Utanför USA blir det dock inte mycket alls, här finns regler på hur mycket som får läggas på i typ av transaktionskostnader, en stor del till varför Apple Pay dröjer.

99mac skrev en artikel om hur det fungerar i USA det för snart tre år sen.

Skulle gissa att det numera handlar om att få fler kunder till Apple som köper iOS-enheter än att tjäna direkta pengar på Apple Pay utanför USA. Transaktionsavgifterna kanske till och med är noll på den här sidan av vattnet, det kanske vi får reda på så småningom eller så får vi inte det.

Det lät ju bra hoppas att våra banker förhandlar ned avgiften till minimum
Men detta lät ju inte bra
Måste man slå pinkod över typ 20 - 30 EUR

https://support.apple.com/sv-se/HT207435

  • Medlem
  • 2017-08-04 06:52
Ursprungligen av suddgummi:

Jag förstår inte varför alla är så hypade över det här.

Jag har använt Apple Pay (eller i vart fall haft det aktiverat) i ett och ett halvt år ungefär. Ja, visst är det smidigt de få gånger man glömt kortet hemma, men med tanke på att de flesta bankkort vi har här går att få kontaktlösa så går det otroligt mycket långsammare med Apple Pay (eller egentligen alla tjänster kopplade till telefonen) än det gör att betala med det kontaktlösa i normala fall. Om man hamnar bakom någon som ska betala med telefonen för en kaffe kan man se att den bakom kassan får hålla sig för att himla med ögonen.

Visst, på större inköp (över £30 här) får man använda sig av chip/remsa och pinkod så då går det på ett ut.

Jag ser fördelar dock, sällan använda kort, typ kreditkort, kan vara smidigt att ha i telefonen för att enkelt kunna skiftas, likaså om man har ett företagskort som bara används ibland. Men de få gånger man behöver använda kreditkort är det inte helt säkert att de accepterar Apple Pay/kontaktlösa kort i alla fall!

Annars ser jag detta som en backuplösning. Jag har oftast med mig körkort och debitkort i alla fall (sitter i ett skäl tillsammans med mobilen) så jag är kanske inte målgruppen för denna lösning. Min jobbsamsung har en smidig lösning via NFC som inte kräver en speciell terminal, vilket också gör att man slipper undra om de tar Apple Pay (vilket väldigt många, men inte alla), så länge som det är en "contact less" terminal.

Nä, om man hade haft infört NFC terminaler för flera år sen i Sverige skulle detta bara mottas med en axelryckning, det är jag ganska övertygad om. Nu blir det väl så att alla Apple Pay-terminaler kommer att få NFC också (nåt annat vore tråkigt) så det blir intressant att se hur det kommer mottas i Sverige.

Du som använder dig av Apple Pay i UK
Stämmer det att det inte går för köp över 30 pund?

https://support.apple.com/sv-se/HT207435

  • Medlem
  • 2017-08-04 06:59
Ursprungligen av westerlu77:

En stor fördel med Apple Pay gentemot Samsung Pay är väl att Apple stödjer bra många fler enheter. T.o.m iPhone 5 med en Apple watch.

Kollade lite och Samsung Pay stöds även av Samsung budgetmobiler typ A5 från 2016 och framåt. Dock funkar inte Samsung Pay på webben men där ligger ju redan mitt kort registrerad via Google. Dock har Samsung Pay MST

Ursprungligen av PaO:

Du som använder dig av Apple Pay i UK
Stämmer det att det inte går för köp över 30 pund?

https://support.apple.com/sv-se/HT207435

Inget jag har märkt av. Det är kanske nåt som banken eller handlaren styr?

Ursprungligen av Alix:

Kanske banken måste betala Apple en avgift för att någon använder Apple Pay? Hur är det tänkt att Apple ska tjäna pengar på sin betallösning?

Ironi är inte alltid så lätt...

Det jag menar är att avgifterna stannar inte hos banken. De är snabba på att vidarefakturera den till kunderna — handeln och sedan oss kunder.
Hur stor den blir återstår att se, den bygger på många bäckar små med ett stort antal transaktioner.

I den allmänna diskussionen så ska vi inte glömma att det inte är kostnadsfritt att hantera kontanter heller,

Ursprungligen av PaO:

Du som använder dig av Apple Pay i UK
Stämmer det att det inte går för köp över 30 pund?

https://support.apple.com/sv-se/HT207435

Det står ”might not be able”. Det betyder väl ungefär ”det kan hända att du inte kan” — dvs vi kan inte garantera att du kan.

Vilket stämmer ganska bra med suddgummis svar att hen inte märkt av detta.

I Sverige så antar jag att det blir pinkod över ett visst belopp, vilket känns rimligt och bra

Ursprungligen av PaO:

Det är rätt tror att Samsung Pay funkar från S6 telefonerna och framåt

Nej, stödjer S7 och A5, A3 från 2017

Ursprungligen av Ljung:

Nu är jag inte Ida men jag svarar ändå . Hon avser appen "Wallet" som ingår i iOS (på telefonen i alla fall). En sådan där app som man gömmer i en mapp med annat som man inte är intresserad av och inte kan ta bort.

Använder den alltid när jag flyger. Mkt smidigt!

Ursprungligen av BlackSmp:

Det står ”might not be able”. Det betyder väl ungefär ”det kan hända att du inte kan” — dvs vi kan inte garantera att du kan.

Vilket stämmer ganska bra med suddgummis svar att hen inte märkt av detta.

I Sverige så antar jag att det blir pinkod över ett visst belopp, vilket känns rimligt och bra

I UK fungerar det normalt upp till £30 utan pinkod i terminaler som tar kontaktlösa kort.

I terminaler som har aktiverats för virtuella kort med extra säkerhet (läs Touch ID etc) så är det ingen specifik beloppsgräns. Köpte tex min Apple klocka och betalade med Apple Pay i telefonen.

Erfarenheten säger att det kommer bli mycket förvirring kring vilka terminaler som stöder vilken betalningsmetod och butikspersonalen får inte alltid (aldrig?) veta exakt vad som gäller heller. Se fram emot ännu långsammare köer när personalen fipplar med kassan för att få den i rätt läge att ta emot betalningen.

Om sen bara SL kunde fixa till det så dom stöder kontaktlösa bankkort också vore det perfekt!

Mattias

  • Medlem
  • 2017-08-04 20:26
Ursprungligen av Paulista:

Nej, stödjer S7 och A5, A3 från 2017

Rätt S6 telefonerna och Note 5 var enbart i bla USA
Så i Sverige S7 telefonerna / S8 Telefonerna och från i år A5 och A3. Så Samsung Pay kryper ned i budget segmentet

Ja, att SL inte ännu har en lösning att betala enskild resa med kort - bara blippa förbi sig genom spärr/busschaufför med annat än deras egna plastkort är absurt i ett av världens mest datoriserade/IT-moderna och teknikgalna länder - jag misstänker att dom har gjort någon sjuk felsatsning för många år sedan (som är mästare på att bli blåsta på hundratals miljoner varje gång dom upphandlar ny teknik ) som gör det svårt att haka på andra kort/banker till systemet eller att det finns någon form av lobbying som förhidrat ett system som borde ha varit i bruk åtminstone sedan 5 år. (tjafset med "SMS-biljetter är ju pinsamt - en absurt krokig speciallösning som t.ex. turister inte fattar ett smack av...total förvirring som kan få en buss kraftigt försenad VARJE tur.)
Man kan köpa en läsk i en automat på perrongerna med ett bankkort eller smartphone, men inte ta sig genom spärrarna/busschaufförerna! De små vendor-maskin-företagen som har läsk/godis-maskiner nere på perrongerna har alltså löst det, men inte bjässen SL!!!! Snacka opm segt företag! Detta är från 2013: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/s...

Ursprungligen av robpow:

Om sen bara SL kunde fixa till det så dom stöder kontaktlösa bankkort också vore det perfekt!

Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-05 01:10
Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, att SL inte ännu har en lösning att betala enskild resa med kort - bara blippa förbi sig genom spärr/busschaufför med annat än deras egna plastkort är absurt i ett av världens mest datoriserade/IT-moderna och teknikgalna länder - jag misstänker att dom har gjort någon sjuk felsatsning för många år sedan (som är mästare på att bli blåsta på hundratals miljoner varje gång dom upphandlar ny teknik ) som gör det svårt att haka på andra kort/banker till systemet eller att det finns någon form av lobbying som förhidrat ett system som borde ha varit i bruk åtminstone sedan 5 år. (tjafset med "SMS-biljetter är ju pinsamt - en absurt krokig speciallösning som t.ex. turister inte fattar ett smack av...total förvirring som kan få en buss kraftigt försenad VARJE tur.)
Man kan köpa en läsk i en automat på perrongerna med ett bankkort eller smartphone, men inte ta sig genom spärrarna/busschaufförerna! De små vendor-maskin-företagen som har läsk/godis-maskiner nere på perrongerna har alltså löst det, men inte bjässen SL!!!! Snacka opm segt företag! Detta är från 2013: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/s...

Utan att påstå att jag har någon direkt insyn så är du på rätt spår(!). SL kom att ta ett antal beslut om digitalisering i exakt fel tid. Hade de tagit det tidigare hade de snart kunnat anpassa det, och om beslutet kommit senare hade det blivit bättre. Det finns dessutom flera intressanta målkonflikter de hanterade vid den tidpunkten som man kan diskutera. T.ex. att man av integritetskäl inte drar sitt kort för att komma ut. Det påverkar såklart prissättningsmodeller.

Senast redigerat 2017-08-05 14:35
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-08-05 02:29
Ursprungligen av Demiurgen:

Eftersom jag har iWatch så är ApplePay intressant.

Märkligt...är det en ny produkt från Apple som man helt har missat lanseringen av? Det var konstigt

Av någon besynnerlig neurologisk distortion i min connectomes Default Mode Network (om det är drogrelaterat kan bara koffein misstänkas då espresso är den enda drogen jag använder) så har jag senaste veckan kallat min "Apple Watch" för "iWatch". Ber djupt om ursäkt för detta mycket allvarliga misstag...eller så hävdar jag att "iWatch" bara är min personliga slang för "Apple Watch".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-05 20:18
Ursprungligen av Demiurgen:

Av någon besynnerlig neurologisk distortion i min connectomes Default Mode Network (om det är drogrelaterat kan bara koffein misstänkas då espresso är den enda drogen jag använder) så har jag senaste veckan kallat min "Apple Watch" för "iWatch". Ber djupt om ursäkt för detta mycket allvarliga misstag...eller så hävdar jag att "iWatch" bara är min personliga slang för "Apple Watch".

Men den borde heta iWatch..?

Kan någon förklara för mig vad glädjen i Apple pay grundar sig i? Alla har inte Appleprodukter och Swish bör växa ännu mer i framtiden. Är Apple-certifierade betalningar nödvändigt?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Kan någon förklara för mig vad glädjen i Apple pay grundar sig i? Alla har inte Appleprodukter och Swish bör växa ännu mer i framtiden. Är Apple-certifierade betalningar nödvändigt?

Men några av oss som har Apple-produkter får väl glädja oss?

Eller?

Bevaka tråden