Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-23 13:44
Ursprungligen av Aterix57:

Jag ger inte så mycket för den supporten dessvärre.
Det tog 5 kontakter och ett utbyte av kortet innan det kröp fram att man var tvungen att ange PIN var 5:e gång vid kontaktlösa köp.
Men, vi får se när jag och flera andra testat detta längre, hur det ser ut.
Buggar kan ju rättas och inställningar ändras längs vägen dessutom.

Bra att du orkar testa Klarna åt oss!

Ursprungligen av Måns97:

Det ser smidigt ut, men det verkar krävas att man väljer ett köp som man vill ha hjälp med? Mina Apple Pay-frågor gäller ju inget befintligt köp som det uppstått frågetecken runt, så det känns fel att välja att jag vill ha hjälp med ett problemfritt köp.
Såg någon annan skärmdump från chatten. Hur gör ni andra?

Tror det spelar mindre roll vilken kategori du väljer innan du chattar med dem.

Ursprungligen av Aterix57:

Jag ger inte så mycket för den supporten dessvärre.
Det tog 5 kontakter och ett utbyte av kortet innan det kröp fram att man var tvungen att ange PIN var 5:e gång vid kontaktlösa köp.
Men, vi får se när jag och flera andra testat detta längre, hur det ser ut.
Buggar kan ju rättas och inställningar ändras längs vägen dessutom.

Dåligt och dålig support kan vi då summera det som.
För mig är det ingen stor grej, terminalen är ju ändå där och att slå sin pin tar inte länge.

Hejsan!
Helt ny medlem i forumet här Jag skaffade Apple Pay med klarna samma dag som de släppte nyheten. Har hittills gjort 12 inköp med Apple Pay och har aldrig behövt verifierat med PIN.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-23 14:36

Bra det. Att behöva komma ihåg ytterligare ett PIN hade inte funkar för mej

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-23 14:39
Ursprungligen av kenjon:

Bra det. Att behöva komma ihåg ytterligare ett PIN hade inte funkar för mej

När du skaffar Klarna-kortet så får du välja din egen pinkod direkt i appen. Så du behöver bu inte välja nåt du inte kommer ihåg. ?

Ursprungligen av kenjon:

Bra det. Att behöva komma ihåg ytterligare ett PIN hade inte funkar för mej

Läskigt nog har jag samma pin på allt jag äger i stort sett.
Mac, iPad, iPhone, Watch, bankkort, bensinkort och nu klarna ?
Jag är rökt om nån får reda på den 4-siffriga koden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-23 14:52
Ursprungligen av EnDumEn:

När du skaffar Klarna-kortet så får du välja din egen pinkod direkt i appen. Så du behöver bu inte välja nåt du inte kommer ihåg. ?

OK.... det kom en lapp i brevlådan med en PINkod, då var den inte från Klarna.... det står inte på insidan var den kommer från. Troligen någon ledtråd på de bitarna man ska riva av för att öppna pappersbiten

Edit: Kollade nu, och de fyra sista siffrorna i kortnumret står på lappen, och det är Klarnas kort.
Och jag hittar inte i appen att man kan ändra den.

Ursprungligen av Maslug:

Hejsan!
Helt ny medlem i forumet här Jag skaffade Apple Pay med klarna samma dag som de släppte nyheten. Har hittills gjort 12 inköp med Apple Pay och har aldrig behövt verifierat med PIN.

Det "behövde" inte jag heller, utan det bara funkade inte att betala med Apple Pay.
Har alla dina 12 inköp varit i sträck och du hade inga problem med något av dom?
Låter ju bra i så fall!

Ursprungligen av kenjon:

OK.... det kom en lapp i brevlådan med en PINkod, då var den inte från Klarna.... det står inte på insidan var den kommer från. Troligen någon ledtråd på de bitarna man ska riva av för att öppna pappersbiten

Edit: Kollade nu, och de fyra sista siffrorna i kortnumret står på lappen, och det är Klarnas kort.
Och jag hittar inte i appen att man kan ändra den.

Jag hittar vart man ser koden, men jag verkar inte kunna ändra det. Fick i alla fall välja pin när jag skaffade kortet.

Ursprungligen av Mackan1984:

Läskigt nog har jag samma pin på allt jag äger i stort sett.
Mac, iPad, iPhone, Watch, bankkort, bensinkort och nu klarna ?
Jag är rökt om nån får reda på den 4-siffriga koden.

Exakt, jag har inte samma pinkod på sådant som är viktigt...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-24 02:36
Ursprungligen av Aterix57:

Jag ger inte så mycket för den supporten dessvärre.
Det tog 5 kontakter och ett utbyte av kortet innan det kröp fram att man var tvungen att ange PIN var 5:e gång vid kontaktlösa köp.
Men, vi får se när jag och flera andra testat detta längre, hur det ser ut.
Buggar kan ju rättas och inställningar ändras längs vägen dessutom.

Med säkerhet kan jag säga att det inte stämmer.
Har en fikaautomat på jobbet som det går att betala med ApplePay.
Har handlat varje dag sedan Klarna kortet gick att lägga till utan att behöva uppge pin.
Varken en bugg eller inställningar som ändrats utan varit så sedan början.

Ursprungligen av Innis:

Med säkerhet kan jag säga att det inte stämmer.
Har en fikaautomat på jobbet som det går att betala med ApplePay.
Har handlat varje dag sedan Klarna kortet gick att lägga till utan att behöva uppge pin.
Varken en bugg eller inställningar som ändrats utan varit så sedan början.

Så då har alltså någon hackat ner på Klarnas kundtjänst för att de gav ett korrekt svar..

God jul!

Ursprungligen av Innis:

Med säkerhet kan jag säga att det inte stämmer.
Har en fikaautomat på jobbet som det går att betala med ApplePay.
Har handlat varje dag sedan Klarna kortet gick att lägga till utan att behöva uppge pin.
Varken en bugg eller inställningar som ändrats utan varit så sedan början.

Låter ju lovande! Du har inte betalat med kort + PIN emellan?
God Jul!

Ursprungligen av BlackSmp:

Så då har alltså någon hackat ner på Klarnas kundtjänst för att de gav ett korrekt svar..

God jul!

Vad är det korrekta svaret?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-24 14:33
Ursprungligen av Aterix57:

Låter ju lovande! Du har inte betalat med kort + PIN emellan?
God Jul!

La till Klarna i Wallet innan jag ens fått kortet.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-24 14:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Så då har alltså någon hackat ner på Klarnas kundtjänst för att de gav ett korrekt svar..

God jul!

Tydligen

God jul

Har betalat fler än 5 ggr utan att behöva pin, flera köp över 200:- och aldrig ens använt det fysiska kortet.

Ursprungligen av jimel:

Har betalat fler än 5 ggr utan att behöva pin, flera köp över 200:- och aldrig ens använt det fysiska kortet.

Jag äger inte ens det fysiska kortet än och gjort 10 betalningar utan pinkod

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag äger inte ens det fysiska kortet än och gjort 10 betalningar utan pinkod

Jag antar att du menar att du inte fått ditt fysiska kort ännu?

För det går väl inte att få kortfunktionen utan att få ett kort?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag antar att du menar att du inte fått ditt fysiska kort ännu?

För det går väl inte att få kortfunktionen utan att få ett kort?

Givetvis menar han det...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Givetvis menar han det...

Jag ville ge honom chansen att korrigera sig utan att skriva honom på näsan att formuleringen var olycklig

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag antar att du menar att du inte fått ditt fysiska kort ännu?

För det går väl inte att få kortfunktionen utan att få ett kort?

Jag skrev bokstavligen ”fysiska kortet” i min kommentar ?
Kortfunktionen i Apple Pay fungerar lika bra innan du ens får det i brevlådan.

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag skrev bokstavligen ”fysiska kortet” i min kommentar ?
Kortfunktionen i Apple Pay fungerar lika bra innan du ens får det i brevlådan.

Jag vet, jag använde också kontot innan jag fick kortet. Jag var bara ute efter tvetydligeten i ordet “äger” eftersom du hade beställt och blivit beviljat ett fysiskt kort i samma stund som du fick kontot beviljat så du ägde ett fysiskt kort även om det inte anlänt till dig ännu.

Jag hade inga onda avsikter, jag blir bara lite pedantiskt med ord och semantik emellanåt eftersom det är viktigt inom jobbet.

Btw. Jag har inte heller behövt ange någon pinkod ännu.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet, jag använde också kontot innan jag fick kortet. Jag var bara ute efter tvetydligeten i ordet “äger” eftersom du hade beställt och blivit beviljat ett fysiskt kort i samma stund som du fick kontot beviljat så du ägde ett fysiskt kort även om det inte anlänt till dig ännu.

Jag hade inga onda avsikter, jag blir bara lite pedantiskt med ord och semantik emellanåt eftersom det är viktigt inom jobbet.

Btw. Jag har inte heller behövt ange någon pinkod ännu.

Nej vet att det inte var onda avsikter men jag vågar inte påstå att jag äger nåt innan jag har fått hem det ?
Du vet postnord...

Jag hoppas på att Curve, PFC osv snart stödjer Apple Pay i Sverige. Väntan på svenska bankerna börjar bli löjlig.

Har även jag lagt till Klarna i Apple Pay och gjort två köp.
Valde att pengarna ska dras "direkt" men ännu så syns inga transktioner från mitt bank konto? Hur lång tid har det tagit för er andra från inköp tills att pengarna verkligen dras?

  • Medlem
  • 2018-12-28 13:41
Ursprungligen av Christian_W:

Har även jag lagt till Klarna i Apple Pay och gjort två köp.
Valde att pengarna ska dras "direkt" men ännu så syns inga transktioner från mitt bank konto? Hur lång tid har det tagit för er andra från inköp tills att pengarna verkligen dras?

Pengarna dras via autogiro och jag antar att det fungerar på samma sätt som när jag gjort ett köp (inte med Apple Pay) och väljer ”Betala nu” i appen. Då tar det en eller två bankdagar (oftast två men beror nog när på dagen betalningen görs) innan pengarna är dragna från kontot.

Ursprungligen av Christian_W:

Har även jag lagt till Klarna i Apple Pay och gjort två köp.
Valde att pengarna ska dras "direkt" men ännu så syns inga transktioner från mitt bank konto? Hur lång tid har det tagit för er andra från inköp tills att pengarna verkligen dras?

Det tar några (2-3) bankdagar

Glöm inte att tjata på eran bank även 2019. Gjorde det precis och fick förstås standardsvaret som vanligt av Swedbank.
Hon påstod att allt skickas till cheferna iallafall..

Bevaka tråden